Liderka u industriji rashladne tehnike
6.11.2024 12:11 Autor: Mirjana Vasić Adžić 1
Prema pisanju sajta UN Women, u Srbiji žene čine oko 31 odsto svih preduzetnika. Iako je ovo značajan procenat, još uvek postoji prostor za unapređenje i podršku ženskom preduzetništvu.
Upravo smo na temu ženskog preduzetništva za Biznis.rs razgovarali sa Tatjanom Petrović, vlasnicom firme Status Frigo iz Niša, koja se pre više od dve decenije osmelila da krene u posao u kom je većinom okružena muškarcima. Ipak, to joj ne smeta da uspešno posluje, prevazilazi svakodnevne prepreke koje prate svaki preduzetnički posao, a posebno u vreme inflacije i velikih ekonomskih turbulencija.
Njeni prvi preduzetnički koraci vezuju se za 2003. godinu. Entuzijazam sa kojim je radila tada, traje i danas. Smatra da žene ne treba da čekaju podršku okoline, nego da se savetuju sa onima koji imaju poslovnog iskustva i od kojih mogu mnogo toga korisnog naučiti.
„Firma Status Frigo postoji 21 godinu, u početku je to bila mala radnja sa tek dvoje zaposlenih. Registrovana je kao trgovina i prodavali smo delove za belu tehniku. Vremenom se izdvojila samo rashladna tehnika, jer sam osetila potencijal u tom segmentu. Rezervni delovi za rashladne uređaje bili su neophodni svakoj grani poslovanja, bilo da je u pitanju mesna, mlečna, konditorska industrija, firme koje se bave voćem ili povrćem, čak i cvećem, svi oni su morali da imaju rashladne komore koje su odražavale svežinu i dugotrajnost proizvoda”, kaže Tatjana Petrović.
Prema rečima naše sagovornice, to je vreme kada su internet i sajtovi bili u začetku, tako da su mogućnosti reklamiranja i promovisanja, u odnosu na današnje vreme, bile veoma ograničene. Ipak, nije lako odustajala od ideje da Status Frigo bude prepoznat kao ozbiljan dobavljač sa konkurentnom cenom.
„Sve je bila improvizacija, faksom smo slali pisma drugim firmama koje smo pronalazili u poslovnom imeniku, takozvane ‘žute strane’. Nisu postojale kurirske službe i informacije koje su danas svakom dostupne na klik, pa tako štede vreme i olakšavaju dosta toga. Dolazili smo do domaćih dobavljača preko štapa i kanapa. Ino dobavljači su nam tada bili misaona imenica, jer još uvek nismo mogli da odvojimo sredstava iz budžeta za posete sajmovima i, naravno, za kupovinu direktno od proizvođača”, objašnjava Petrović.
„Moja deca ne razumeju kada kažem da sam u početku morala ručno da vodim knjige, šaljem dokumenta preko faksa i koristim isključivo fiksni telefon. Razmena informacija je bila izuzetno teška, niko nije koristio mejl kao sredstvo komunikacije. Roba je do drugih gradova išla autobusom, ako je vozač bio raspoložen da izađe u susret, drugi način nije postojao”, priseća se Tatjana Petrović i ističe da je veliki izazov predstavljalo vođenje firme i majčinstvo u isto vreme.
„Mnogi me i dan danas pitaju kako sam sve to uklopila, jer sam sa 35 godina postala i samohrana majka. Moj odgovor je da ne znam. Znala sam samo da moram da idem napred i da nema odustajanja, jer je ulog bio veliki, a to je egzistencija moje dece”, priča.
Kao neko ko je od početka prisutan u sferi u kojoj su pretežno muškarci, smatra da se u Srbiji i dalje očekuje da žena ima sporednu ulogu u poslovanju i da se dominacija prepušta muškarcima.
„Želim kroz ovaj tekst da ohrabrim žene da izađu iz tog okvira razmišljanja koji je kod nas prisutan generacijama, da preuzmu inicijativu i budu liderke. Na sve što je nepoznato, treba gledati kao na izazov, koji donosi i dobro i loše. Dok ne zagrizemo i dok se ne zaletimo nikada nećemo znati koji je naš maksimum, da li smo mogle više i dalje. Zadovoljna sam što danas postoji mnogo fondova za žene preduzetnice, subvencije, grantovi i bespovratna sredstva kroz razne organizacije”, ističe.
Rast preduzeća Status Frigo bio je organski. Kako se poslovanje širilo, tako su zapošljavali nove ljude, kupovali vozila i ulagali u opremu. Usput su učili.
„To ne znači da nisam pravila greške, jesam, bilo ih je, i to mnogo, ali ja volim svoje greške, jer sam iz njih učila i nisam ih ponavljala”, kaže.
Do 2015. godine bili su registroavni samo kao trgovina na veliko i malo, a onda ulaze u nešto što je za našu sagovornicu bilo potpuno nepoznato – proizvodnju rashladne opreme i izvođenje radova.
„Smatrala sam da kao organizator ne moram da znam kako se pravi rashladna komora, ali ako zaposlim i organizujem kvalitetne ljude i imam tehničku podršku inženjera, uspeću. Proizvodnja i izvođenje radova podrazumevali su gradilišta, zatim izradu komponenti za razne tipove rashladnih sistema i servis. Nije bilo ni malo lako i opet je trebalo da prođe nekoliko godina da investitori prepoznaju kvalitet, brzinu usluge i profesionalnost”, ističe.
Na pitanje koje joj okolina često postavlja o tome kako kao žena može da vodi tipično muški posao, odgovara da smatra da muškarci i žene mogu vrlo lepo da sarađuju u poslu, jer nema rivalstva i komunikacija je često zbog toga i bolja.
Danas je veoma ponosna na sve što je postigla, posebno na segment proizvodnje.
„Posle deset godina smo postali prepoznatljivi, ne samo na teritoriji Srbije, nego u celom regionu. Posebno mi je drago kada investitor pozove iz neke druge bivše republike i kaže želim da mi posao odradi samo Status Frigo. Smatram da je to odraz našeg kvaliteta u obavljanju posla i poverenja koje klijenti imaju u nas i zbog toga je to moj najveći uspeh”, kaže i dodaje da u poslovnoj komunikaciji ne pridaje značaj formi, pa zbog toga u firmi jedni drugima ne persiraju, atmosfera je zdrava i radna, a lica zaposlenih nasmejana.
Pročitajte još:
S obzirom na to da je u počecima svog poslovanja znala da bude i vozač, i magacioner, i prodavac, svesna je koliko je svaka karika u procesu rada bitna.
„Bez podške administracije ili magacionera, ne bi ni komercijala mogla da radi, tako da nikada nisam favorizovala sektor koji pravi razliku u ceni”, kaže za kraj Tatjana Petrović i podseća da je neophodno da kada jednom uđete u preduzetničke vode, ostanete uporni i posvećeni, jer uspeh neće doći preko noći. Ono što je došlo preko noći, tako je i propalo.
U nastavku pogledajte rangiranje najuspešnijih domaćih malih preduzeća u delatnosti proizvodnje ostalih mašina opšte namene, gde je listirana i firma naše sagovornice. Napominjemo da su na listi istaknuti samo dobitaši i preduzeća koja nisu bila u blokadi ili prezadužena (5xEBITDA) tokom 2023. godine. Podatke nam je ustupila bonitetna kuća CompanyWall:
Najuspešnija mala preduzeća u proizvodnji ostalih mašina opšte namene, po prihodima | |||
---|---|---|---|
Pozicija | Ime preduzeća | Ukupni prihodi | Rezultat poslovanja |
1. | STDCOIL DOO | 727.961.000 | 11.382.000 |
2. | EKO ELEKTROFRIGO DOO BEOGRAD | 717.255.000 | 64.287.000 |
3. | PREDUZEĆE SARA – KOM DOO BEOGRAD | 691.509.000 | 7.146.000 |
4. | FRIGOMAX SERVICE DOO JELENČA | 493.042.000 | 32.359.000 |
5. | SENA DOO KRAGUJEVAC | 444.603.000 | 11.497.000 |
6. | PREDUZEĆE ENERGY A.C.-INT DOO | 405.184.000 | 48.555.000 |
7. | FRIGO ADV D.O.O. BEOGRAD | 389.259.000 | 20.357.000 |
8. | MASTER FRIGO PROJEKT d.o.o. Beograd | 384.288.000 | 21.524.000 |
9. | EURO HEAT DOO KRAGUJEVAC | 377.733.000 | 30.093.000 |
10. | FRIGOVENT DOO MLADENOVAC | 367.812.000 | 68.132.000 |
11. | MVP ZENIT ENGINEERING D.O.O. | 330.122.000 | 8.338.000 |
12. | VOS-SYSTEM DOO ŽABALJ | 324.699.000 | 29.595.000 |
13. | STATUS-FRIGO | 288.576.000 | 11.394.000 |
14. | DOO KLIMA SMEDEREVO | 286.129.000 | 30.473.000 |
15. | MASTER FRIGO d.o.o. | 277.627.000 | 12.047.000 |
16. | NITEHNOKLIMA DOO GADŽIN HAN | 272.210.000 | 15.233.000 |
17. | INTERFRIGO DOO BEOGRAD | 239.688.000 | 17.666.000 |
18. | KLIMA DOP DOO BEOGRAD (NOVI BEOGRAD) | 236.801.000 | 76.319.000 |
19. | FRIGO SOPRING D.O.O. VOJKA | 229.949.000 | 17.961.000 |
20. | FRIGO SUN DOO KRUŠEVAC | 216.622.000 | 740.000 |
21. | EURO HEAT PHE doo | 195.562.000 | 20.777.000 |
22. | TOPIZ DOO | 149.795.000 | 14.585.000 |
23. | FRIGOCOM DOO | 149.422.000 | 24.159.000 |
24. | TERMIKO DOO TRBUŠANI | 117.241.000 | 6.416.000 |
25. | SISTEMI ZA HLAĐENJE DOO BEOGRAD | 116.858.000 | 3.579.000 |
26. | VIS COMPANY DOO BEOGRAD | 114.866.000 | 8.645.000 |
27. | GAJIĆ TEHNIKA D.O.O. | 97.040.000 | 15.793.000 |
28. | SZR ZA PROIZVODNJU I POPRAVKU RASHLADNIH I TERMIČKIH UREĐAJA SOLAROV , TITEL | 93.484.000 | 9.723.000 |
29. | GASTRO PROFESSIONAL DOO | 91.726.000 | 9.980.000 |
30. | UGOTEHNA 037 DOO KRUŠEVAC | 90.742.000 | 15.322.000 |
31. | ROSS COMMERCE DOO TEMERIN | 84.916.000 | 769.000 |
32. | DOO FRIGO OPREMA KRUŠEVAC | 69.720.000 | 1.888.000 |
33. | ALFA KLIMA DOO KNJAŽEVAC | 65.638.000 | 780.000 |
34. | FRIGO MONTAŽA DOO Kragujevac | 64.907.000 | 6.122.000 |
35. | ZTR BRĐONI BRDAR, RUMA | 60.251.000 | 1.398.000 |
36. | AEROKLIMA DOO BEOGRAD | 41.408.000 | 639.000 |
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2023. godinu, u dinarima |
SHALIMAR
6.11.2024 #1 AuthorOvo je primer svim zenama a i muskrcima kako se vodi jedna firma i kako se postaje lider.Svaka cast!