Blokada računa YUTA ne ugrožava putnike

Kako su pandemija i dugovi uticali na turističke agencije?

AnalizaFirme u fokusuIzdvajamoPoslovanjeSrbijaTurizam

17.11.2024 17:15 Autor: Marija Jovanović 17

Kako su pandemija i dugovi uticali na turističke agencije? Kako su pandemija i dugovi uticali na turističke agencije?
Račun Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) blokiran je od 30. oktobra zbog duga od 16 miliona dinara. Ovaj problem trebalo bi uskoro da bude... Kako su pandemija i dugovi uticali na turističke agencije?

Račun Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) blokiran je od 30. oktobra zbog duga od 16 miliona dinara. Ovaj problem trebalo bi uskoro da bude rešen jer se u narednih nekoliko dana očekuje dogovor o odloženom plaćanju duga osiguravajućim kućama. U rešavanje problema uključilo se i resorno Ministartsvo turizma i omladine.

Direktor YUTA Aleksandar Seničić kaže za Biznis.rs da su oni prošle godine kroz reprogram izmirili 14 miliona dinara duga, uz pomoć donacija turističkih agencija. Takođe, sve vreme su u komunikaciji sa osiguravačima koji su, ipak, 30. oktobra samoinicijativno blokirali račun, misleći da sredstva neće moći da naplate.

Dug postoji, mi od toga ne bežimo, ali smo želeli da dobijemo duže rokove za izmirenje. Naši budžeti kao profesionalnog udruženja su jako mali, oko 13-14 miliona dinara godišnje, sa platama i troškovima, a imamo četvoro zaposlenih. Mi iz tog budžeta nemamo mogućnost da odvojimo četiri-pet miliona dinara, ali uz neke dodatne aktivnosti i sponzorstva mogli bismo to da isplatimo za dve-tri godine“, navodi Seničić.

Upravo zbog samog načina finansiranja čini se da je YUTA i upala u dugove. Kako objašnjava naš sagovornik, članarine nisu bile dovoljne da se pokriju svi troškovi i usluge koje pružaju agencijama i putnicima. Zato su tražili model koji će omogućiti efikasnije poslovanje, a ujedno i određene pogodnosti za agencije i putnike.

„Agencije koje su organizatori putovanja moraju da imaju licencu za rad koju propisuje resorno ministartsvo. Jedan od neophodnih dokumenata je i polisa osiguranja od insolventnosti agencija. YUTA je uspela da dogovori sa svojim članicama da u njihovo ime, dakle za veći broj turističkih agencija, ugovara polise osiguranja sa osiguravajućim kućama po povoljnijim uslovima i omogućavala je svojim agencijama da to plaćaju na rate“, ističe Aleksandar Seničić.

Aleksandar Seničić / Foto: Medija centar Beograd

Međutim, glavni problem je nastao u vreme pandemije korona virusa. Kako objašnjava, agencije nisu želele da plate premije osiguranja jer u tom periodu nisu radile.

Mi smo ih savetovali da raskinu polise, da bi prestala obaveza. Međutim, tako bi ostale bez dozvole za rad, pa većina to nije učinila, nadajući se da će ipak biti neke sezone. Onda kreću problemi sa naplatom i od tada sve datira. Mi smo uspeli da naplatimo jedan deo, ali je mnogo agencija propalo i više ne postoje. Neke od njih su napravile štetu putnicima i osiguravači su tu štetu isplatili. Putnici nisu bili oštećeni, ali smo mi ostali uskraćeni za uplatu premija osiguranja“, ističe Seničić.

Prema njegovim rečima, u dogovoru sa osiguravačima YUTA je pored povoljnijih polisa pružala i deo usluga asistencije. Tako su putnici za sve probleme, poput neplaćenog hotela, neizmirenih obaveza agencija i slično, kontaktirali YUTU, koja je pružala podršku i van Srbije.

„Napravili smo sistem da nam se, primera radi, putnik javi sa destinacije i kaže da mu nije plaćen hotel i da ne može da uđe. Takve probleme smo rešavali u roku od pola sata, bez dodatnih troškova, jer smo sa osiguravačima to naknadno pokrivali. Takvih situacija je bilo puno. Dešavalo se da agencije nisu plaćale hotel za čitave grupe, ali smo putnicima omogućavali da dobiju svoje usluge“, objašnjava naš sagovornik.

On podseća i na 2018. godinu, kada je propala velika agencija SAB i kada je 6.000 putnika umesto u turističku inspekciju došlo u njihovo udruženje, kako bi im pomogli da dođu do svog novca.

„U roku od 45 dana osiguravači su isplatili kompletnu štetu koja je iznosila 600.000 evra. Da ne govorimo o tome da je u trenutku kada je agencija propala više od 1.000 putnika bilo na različitim destinacijama u Grčkoj. Svetsko pravilo je da kada dođe do bankrota agencije – prekidaju se odmori. Mi to nismo hteli da radimo, ispoštovani su svi ugovoreni aranžmani, obezbedili smo da se odmori iskoriste do kraja i sve te ljude o svom trošku organizovano autobusima vratili nazad“, ističe Seničić.

On napominje da su i tokom korone zaštitili turističke agencije modelom zamenskih putovanja koje je YUTA osmislila. Iako putnici tada nisu bili oduševljeni, jer umesto dogovorenih putovanja dobijaju neke druge destinacije, na taj način sačuvano je 99 odsto agencija, kaže direktor YUTA i dodaje bi u suprotnom sve one propale, dok bi osiguravači imali štetu od 70-80 miliona evra.

„Učinili smo agencijama, zaštitili osiguranja, a onda smo na kraju mi ušli u problem“, zaključuje Seničić.

Blokadom računa nisu ugroženi ni putnici ni agencije

Na pitanje da li je zbog blokade računa ugroženo poslovanje turističkih agencija pod okriljem Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA), ali i turistički aranžmani putnika, Seničić kaže da to nema nikakve veze sa njihovim računima.

„Putnici su potpisivali ugovore sa turističkim agencijama i one su dužne da te ugovore poštuju. Nisu ugroženi putnički aranžmani. YUTA je nezavisan pravni subjekt i kao poslovno udruženje funkcioniše samostalno, bez ikakvih dotacija. Nije državna institucija, ne radi se o budžetskim sredstvima, tako da blokada računa ne utiče ni na kog drugog osim na nas“.

  • ZVEZDA

    17.11.2024 #1 Author

    Veliki uticaj su imale na sve

    Odgovori

  • SHALIMAR

    17.11.2024 #2 Author

    Korona ih je unistila,mnoge su zatvorene,a i ove koje rade godinama osecaju gubitke od korone

    Odgovori

  • Grocka

    17.11.2024 #3 Author

    Mnogo, na sve je uticalo pa i na njih

    Odgovori

  • ZVONČICA

    17.11.2024 #4 Author

    Itekako,to je privredna grana koja je dosta stradala

    Odgovori

  • LAV

    17.11.2024 #5 Author

    Pa sigurno je imala uticaja.

    Odgovori

  • Iksi

    17.11.2024 #6 Author

    Ma izvuci ce se oni,ne sumnjam…problem je za druge

    Odgovori

  • DUCA

    17.11.2024 #7 Author

    Važno je da blokadom računa putnici nisu ugroženi.

    Odgovori

  • VALERIJA

    17.11.2024 #8 Author

    Nažalost, pandemija je mnogima priredila kolaps.

    Odgovori

  • Faith

    17.11.2024 #9 Author

    Bas je uticalo i dalje se vide posledice, ali se polako sve oporavlja

    Odgovori

  • SUNCICA

    17.11.2024 #10 Author

    Bas veliki udarac krize je bio, mada se od prosle godine dosta poboljsao turizam pa samim tim i agencijama je bolje

    Odgovori

  • JANA

    18.11.2024 #11 Author

    Pandemija je zatvorila dosta agencija

    Odgovori

  • DOBRILA

    18.11.2024 #12 Author

    Svakako da jeste uticalo, ali sve ce to da se popravi kod njih…

    Odgovori

  • Emilija

    18.11.2024 #13 Author

    Mnoge agencije su se zatvorile

    Odgovori

  • Dux011

    18.11.2024 #14 Author

    Pa bili su ozbiljni gubici nema tu sta…

    Odgovori

  • SENSEI

    18.11.2024 #15 Author

    Pandemija je dosta toga promenila a naročito turizam

    Odgovori

  • Brana

    24.11.2024 #16 Author

    Da,na sve je uticala pa i na njih

    Odgovori

  • BIJUTI27

    26.11.2024 #17 Author

    Da da, najbolje je da ministarstvo da novac i da nastave da rade po starom kao i do sada. Sam naziv govori sve.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.