U Srbiji posluju 92 firme u ovoj delatnosti

Mali proizvođači ulja i masti pred velikim izazovima

AgrobiznisPoslovanjeSrbija

30.5.2024 10:13 Autor: Milica Vojtek 1

Mali proizvođači ulja i masti pred velikim izazovima Mali proizvođači ulja i masti pred velikim izazovima
Proizvodnja ulja i masti je vitalan segment prehrambene industrije koji se bavi preradom sirovina biljnog i životinjskog porekla u proizvode neophodne za svakodnevnu ishranu.... Mali proizvođači ulja i masti pred velikim izazovima

Proizvodnja ulja i masti je vitalan segment prehrambene industrije koji se bavi preradom sirovina biljnog i životinjskog porekla u proizvode neophodne za svakodnevnu ishranu.

Proces dobijanja ovih proizvoda je kompleksan i započinje selekcijom kvalitetnih sirovina, a u Srbiji su to najčešće suncokret i soja. Nakon toga, sirovine prolaze kroz procese ekstrakcije, gde se ulje izdvaja iz čvrstih komponenti putem mehaničkog pritiska ili upotrebom rastvarača.

Čišćenje, rafinisanje i deodorizacija su dalji koraci koji osiguravaju da krajnji proizvod zadovoljava stroge standarde kvaliteta i bezbednosti. Ulja se zatim mogu dalje obraditi kako bi se dobile različite vrste masti, uključujući margarin i puter. Jako je važno da se kroz ovaj proces proizvođači trude da očuvaju nutritivne vrednosti, kao i senzorne karakteristike proizvoda, poput ukusa i mirisa, kako bi zadovoljili potrebe i preferencije potrošača.

U Srbiji se proizvodnjom ulja i masti bavi 92 firme koje su u 2022. godini ostvarile prihode od 118 milijardi dinara (117.986.845.000), dok je ostvarena dobit u istoj godini iznosila 7,2 milijarde dinara (7.252.532.000). Prihodi ovih kompanija u 2021. godini iznosili su 92,3 milijarde dinara, a dobit je bila 5.132.068.000 dinara.

Iz podataka bonitetne kuće CompanyWall može se uočiti da su kompanije koje se bave ovom delatnošću u prvoj godini korone (2020) znatno slabije poslovale, te su ostvareni prohodi iznosili 65,7 milijardi dinara, dok je dobit bila tek 3,8 milijardi.

Najuspešnija preduzeća u delatnosti proizvodnje ulja i masti
Naziv firmeDobit u 2022. godiniPrihodi u 2022. godiniBroj zaposlenih
SOJAPROTEIN DOO Bečej3.722.303.00027.583.125.000465
DIJAMANT DOO ZRENJANIN1.533.548.00028.565.760.000802
VICTORIAOIL DOO ŠID1.432.104.00027.705.967.000366
AD VITAL VRBAS355.917.0005.103.809.000310
FABRIKA ULJA DUNAVKA DOO243.142.0005.910.081.00073
BANKOM DOO BEOGRAD234.487.0007.143.458.000242
FABRIKA ULJA BANAT DOO209.956.0002.564.992.000118
BIMAL SUNCE DOO143.288.0005.953.836.000148
NS OIL PRODUCT DOO RUMENKA66.596.000249.583.00017
DIPLOMAT IRP DOO58.335.0001.406.788.0002
GOLDEN OIL TRADE D.O.O.30.802.000208.408.0008
BACH OIL DOO28.300.0001.092.353.0006
AGROLEK DOO NOVI SAD18.243.0002.599.579.00036
ORO OLIO DOO5.223.00044.927.0002
OLEON DOO NOVI SAD4.489.000612.254.00011
Soja produkt DOO4.012.000141.567.00010
VOJEL DOO2.740.00011.523.0002
KR-TBU DOO2.550.000214.681.0002
DIV HOUSE DOO RALJA1.742.00096.020.0002
DOO MAK KREM Čantavir1.627.00014.644.0001
BISER1.420.00017.650.0005
OLNAT d.o.o.1.392.0007.112.0003
IFFCO South East Europe d.o.o.1.277.00031.325.0004
DANIJELA MLADENOVIĆ PR ARONICA1.258.0003.121.0001
BAČKI DUKAT PLUS DOO803.00078.482.0007
SOJA MILL d.o.o.720.0007.304.0001
LALA FOOD DOO511.0003.381.0001
UVITA DOO DEBELJAČA355.00022.592.0005
VLADIMIR KOVAČ PR PROIZVODNO ZANATSKO TRGOVINSKA RADNJA ECOVITAL BIKIĆ DO295.0006.348.0001
LINUM DOO ČONOPLJA239.00020.229.0005
CompanyWall Finansijski Asistent *svi podaci su za 2022. godinu, u dinarima

Među najuspešnijim firmama koje se bave proizvodnjom ulja i masti, posmatrajući rezultat ostvaren u toku 2022. godine, nalaze se: Sojaprotein, Dijamant, Viktoriaoil, AD Vital, Fabrika ulja Dunavka, Bankom, fabrika ulja Banat, Rumenka, Diplomat IRP i druge.

Sojaprotein je u 2022. godini ostvario više nego duplo veću dobit (3.722.303.000 dinara) od sledeće rangirane kompanije – Dijamant (1.533.548.000), iako su ove dve firme ostvarile približno slične prihode u analiziranoj godini.

Iako je ovo izuzetno zahtevna delatnost, u kojoj se proizvođači suočavaju sa nizom izazova, čini se da manje firme češće nailaze na njih. Kristina Kozomora, vlasnica firme Bački Dukat, za Biznis.rs objašnjava da je najveći problem tržište.

“Uslovi za proizvodnju su teški. Radna snaga – ukoliko je nema – može da se uveze, ali najveći problem za nas predstavlja nestabilno tržište”, ističe Kozomora.

Ona uočava ukrupnjavanje tržišta, gde će mali i srednji proizvođači imati jako “male mogućnosti”.

“Mala i srednja preduzeća mogu ili da se vežu za neku industriju ili da nekako preskoče posrednika, te da direktno dolaze do kupaca”, navodi ona i objašnjava da se njena firma još 2018. godine opredelila za jednu vrstu suncokreta i praveći hladno ceđeno ulje veruju da doprinose i zdravlju svojih potrošača. Kao budućnost malih proizvođača naša sagovornica vidi online kupovinu.

  • Nata

    31.5.2024 #1 Author

    Svaka čast za Sojaprotein i Dijamant.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.