Mali proizvođači ulja i masti pred velikim izazovima
30.5.2024 10:13 Autor: Milica Vojtek 1
Proizvodnja ulja i masti je vitalan segment prehrambene industrije koji se bavi preradom sirovina biljnog i životinjskog porekla u proizvode neophodne za svakodnevnu ishranu.
Proces dobijanja ovih proizvoda je kompleksan i započinje selekcijom kvalitetnih sirovina, a u Srbiji su to najčešće suncokret i soja. Nakon toga, sirovine prolaze kroz procese ekstrakcije, gde se ulje izdvaja iz čvrstih komponenti putem mehaničkog pritiska ili upotrebom rastvarača.
Čišćenje, rafinisanje i deodorizacija su dalji koraci koji osiguravaju da krajnji proizvod zadovoljava stroge standarde kvaliteta i bezbednosti. Ulja se zatim mogu dalje obraditi kako bi se dobile različite vrste masti, uključujući margarin i puter. Jako je važno da se kroz ovaj proces proizvođači trude da očuvaju nutritivne vrednosti, kao i senzorne karakteristike proizvoda, poput ukusa i mirisa, kako bi zadovoljili potrebe i preferencije potrošača.
U Srbiji se proizvodnjom ulja i masti bavi 92 firme koje su u 2022. godini ostvarile prihode od 118 milijardi dinara (117.986.845.000), dok je ostvarena dobit u istoj godini iznosila 7,2 milijarde dinara (7.252.532.000). Prihodi ovih kompanija u 2021. godini iznosili su 92,3 milijarde dinara, a dobit je bila 5.132.068.000 dinara.
Iz podataka bonitetne kuće CompanyWall može se uočiti da su kompanije koje se bave ovom delatnošću u prvoj godini korone (2020) znatno slabije poslovale, te su ostvareni prohodi iznosili 65,7 milijardi dinara, dok je dobit bila tek 3,8 milijardi.
Među najuspešnijim firmama koje se bave proizvodnjom ulja i masti, posmatrajući rezultat ostvaren u toku 2022. godine, nalaze se: Sojaprotein, Dijamant, Viktoriaoil, AD Vital, Fabrika ulja Dunavka, Bankom, fabrika ulja Banat, Rumenka, Diplomat IRP i druge.
Sojaprotein je u 2022. godini ostvario više nego duplo veću dobit (3.722.303.000 dinara) od sledeće rangirane kompanije – Dijamant (1.533.548.000), iako su ove dve firme ostvarile približno slične prihode u analiziranoj godini.
Iako je ovo izuzetno zahtevna delatnost, u kojoj se proizvođači suočavaju sa nizom izazova, čini se da manje firme češće nailaze na njih. Kristina Kozomora, vlasnica firme Bački Dukat, za Biznis.rs objašnjava da je najveći problem tržište.
“Uslovi za proizvodnju su teški. Radna snaga – ukoliko je nema – može da se uveze, ali najveći problem za nas predstavlja nestabilno tržište”, ističe Kozomora.
Pročitajte još:
Ona uočava ukrupnjavanje tržišta, gde će mali i srednji proizvođači imati jako “male mogućnosti”.
“Mala i srednja preduzeća mogu ili da se vežu za neku industriju ili da nekako preskoče posrednika, te da direktno dolaze do kupaca”, navodi ona i objašnjava da se njena firma još 2018. godine opredelila za jednu vrstu suncokreta i praveći hladno ceđeno ulje veruju da doprinose i zdravlju svojih potrošača. Kao budućnost malih proizvođača naša sagovornica vidi online kupovinu.
Nata
31.5.2024 #1 AuthorSvaka čast za Sojaprotein i Dijamant.