Menja se tehnologija radova na izgradnji podvožnjaka na Novom Beogradu
EkologijaInfrastrukturaInvesticijeSrbija
16.6.2025 12:24 Autor: Aleksandra Kekić 19



Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda podnela je Ministarstvu zaštite životne sredine zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja na životnu sredinu projekta koji podrazumeva izgradnju denivelisanog ukrštaja pruge Beograd-Batajnica-Šid (Subotica) i Bulevara umetnosti na Novom Beogradu.
Predmet projekta je denivelisani ukrštaj železničke pruge i saobraćajnice po kome se saobraćajnica podvožnjakom provodi kroz trup pruge i spaja dva već izvedena saobraćajna pravca Bulevara umetnosti i unutrašnjeg magistralnog prstena, navedeno je u zahtevu koji je objavljen na sajtu Ministarstva.
U Bulevaru umetnosti, na mestu izgradnje budućeg podvožnjaka nalazi se nasip pruge Beograd – Batajnica – Šid (Subotica) na kojoj se odvija dvokolosečni železnički saobraćaj. Prema projektnom zadatku predviđena je izgradnja mosta koji treba da omogući saobraćaj na četiri koloseka – dva postojeća i po jedan koji se dodaje obostrano.
U skladu sa zahtevanim uslovima za odvijanje železničkog saobraćaja na mostu i drumskog saobraćaja na gradskoj saobraćajnici tokom eksploatacije, projektovani su mostovi odgovarajućih gabarita i slobodnog profila. Ispod mosta ostavljen je slobodni profil za prolaz vozila minimalne visine 4,75 metara.
U postojećem stanju, što se tiče drumskog saobraćaja, direktna veza između Bulevara umetnosti i Bulevara crvene armije ne postoji. Ovo je jedina poprečna veza na potezu od Vladimira Popovića do Tošinog bunara koja ne postoji, odnosno nema ni nadzemne ni podzemne veze preko pruge koja se proteže nasipom paralelnim sa Bulevarom Milutina Milankovića.
Novoprojektovani deo Bulevara umetnosti predstavlja vezu između izvedene četvorokrake raskrsnice na unutrašnjem magistralnom prstenu sa leve strane pruge i izvedenog dela predmetne saobraćajnice (do granice regulacione linije) sa desne strane pruge.
Predviđenim rešenjem se povezuju Bulevar Umetnosti i ulica Dr Agostina Neta sa unutrašnjim magistralnim prstenom. Probijanjem podvožnjaka ispod pruge ostvariće se i poslednja veza bulevara sa leve i desne strane železničke pruge, čiji je nasip sprečavao tokove.

U delu Novog Beograda gde Bulevar umetnosti sa jedne strane i ulica Agostina Neta sa druge strane dolaze do dvokolosečne magistralne pruge vrši se izgradnja podvožnjaka.
Povezivanje drumskih saobraćajnih tokove sa leve i desne strane pruge ima za cilj poboljšanje funkcionalnosti saobraćaja. Usled izgradnje nove veze između Bulevara umetnosti i Bulevara Crvene armije doći će do izmene putanja koju korisnici koriste u okviru dela ulične mreže Novog Beograda. Ove izmene dovešće do efikasnijeg odvijanja saobraćaja i do skraćenja vremena putovanja ne samo za korisnike pomenutog proboja kroz trup pruge, već i za druge korisnike na Novom Beogradu a usled smanjenja saobraćajnog opterećenja, dodaje se.
Ukrštaj osovina novoprojektovanog dela ulice i dvokolosečne pruge predviđen je na stacionaži pruge km 4+246.17 po levom koloseku, odnosno km 4+245.55 po desnom koloseku pruge. Početak stacionaže novoprojektovanog dela saobraćajnice (km 0+000) je u ukrštaju osovina Bulevara umetnosti i unutrašnjeg magistralnog prstena.
Dužina novoprojektovanog dela saobraćajnice iznosi 111,4 metra. Projektovan je podvožnjak tipa galerije. Ukupna širina podvožnjaka zajedno sa parapetima i ivičnim vencima iznosi 26,2 metra. Ispod podvožnjaka prolazi gradska saobraćajnica koju čini po tri trake za svaki smer (kolovoz širine po 10,5 metara) sa razdelnim pojasom širine četiri metra, od kojih se traka uz srednji razdelni pojas, iz pravca Bulevara umetnosti, u zoni raskrsnice sa unutrašnjim magistralnim prstenom pretvara u traku za levo skretanje.
Sa obe strane kolovoza projektovane su ivične razdelne trake širine 2,5 metara i i pešačka staza širine 4,5 metara. Projektovana širina trotoara omogućava da se u perspektivi uvede i biciklistički saobraćaj ispod mosta, širine 1,10 do dva metra, tako da ostaje minimalna širina pešačke staze 2,50 metara.
Zainteresovani mogu izvršiti uvid u sadržinu zahteva u prostorijama Ministarstva na Novom Beogradu, kao i na sajtu. Ministarstvo će, kako navode, doneti odluku uzimajući u obzir podatke, dokumentaciju i obaveštenja iz zahteva, kao i dostavljena mišljenja zainteresovanih organa, organizacija i javnosti. Obrađivač je Saobraćajni institut CIP d.o.o. Beograd.
Izmenjena tehnologija
Projekat za građevinsku dozvolu denivelisanog ukrštaja urađen je još 2020. godine, a ishodovana je i građevinska dozvola. Ministarstvo zaštite životne sredine izdalo je rešenje da nije potrebna izrada Studije o proceni uticaja na životnu sredinu.
Prema projektu za građevinsku dozvolu bila je predviđena izgradnja podvožnjaka u vreme izvođenja radova na rekonstrukciji i modernizaciji železničke pruge, uz zaustavljanje saobraćaja.
Radovi su u međuvremenu završeni, a do realizacije projekta denivelisanog ukrštaja nije došlo. Zbog izmenjenog stanja na terenu Infrastruktura železnice Srbije izdala je nove tehničke uslove za izgradnju denivelisanog ukrštaja, kojima je zahtevano da se radovi na izgradnji podvožnjaka izvode bez obustave železničkog saobraćaja, primenom tehnologije podbušivanja trupa pruge čeličnim cevima.
Kako bi se ispoštovali tehnički uslovi neophodno je bilo izmeniti tehnologiju izvođenja podvožnjaka, što je uzrokovalo izradu novog projekta za izvođenje.
Pročitajte još:
S obzirom na to da ne postoji mogućnost obustave železničkog saobraćaja, predviđeno je da se radovi na podvožnjaku izvode tehnologijom „pipe roofing” koja podrazumeva utiskivanje čeličnih cevi po obodu profila budućeg podvožnjaka i pod čijom zaštitom se vrši iskop i betoniranje budućeg objekta.
Iz ovog razgloga je potrebno uraditi izmenu projekta za građevinsku dozvolu, podneti zahtev za izmenu građevinske dozvole, pa tako i nov zahtev o potrebi procene uticaja na životnu sredinu projekta, pojašnjava se u dokumentaciji.
Jj992
16.6.2025 #1 AuthorPitanje je sta ce na kraju uraditi
Perica
17.6.2025 #2 AuthorBiće olakšanje
Nigrutin
17.6.2025 #3 AuthorRok je bio 450 dana, sad ce na 900 I 4-5 puta veću cenu.
Poštar
17.6.2025 #4 AuthorRadovi su u međuvremenu završeni, a do realizacije projekta denivelisanog ukrštaja nije došlo. Radovi završeni ništa urađeno nije?
Srdjan
17.6.2025 #5 AuthorPa kako drugacije nego dupli radovi, dnevnice i sve sad jos 5 puta skuplje. SNS infrastruktura
Saša
17.6.2025 #6 AuthorDa, da, to mi je najjača rečenica u celom tekstu!
Da nisu probijali na pogrešnom mestu? 😉
Rok je bio 450 dana! Za taj vremenski period može da se izgradi nov grad, a ne da se probije nasip ispod pruge u dužini 20-30 metara.
Komšinica
17.6.2025 #7 AuthorLača mate…
To je to ukrštanje i taj rad.
Tuna mlevena
17.6.2025 #8 AuthorRadovi na pruzi završeni a radovi na podvožnjakalu NE
Srdjan
17.6.2025 #9 AuthorI to ce se urusiti kao i nadstresnica u NS
Dzoni
17.6.2025 #10 AuthorKad se radila pruga kinezi su hteli da naprave nadvoznjak oni nisu hteli vec je ovo prilika da se neko ogradi za radove. Jos su par puta pocupali kablove od zeleznickih signala.
Smeško
17.6.2025 #11 AuthorNr kaže se „Menjaju tehnologiju“, već se kaže da NEMAJU POJMA ŠTA I KAKO DA URADE !!! Ćaci su neuki to da urade
Zoran
17.6.2025 #12 AuthorNe daj bože da se ovo radilo dok je pruga bila zatvorena. Glupo bi bilo da se ovo tad uradilo. Ovako će radovi da traju beskonačno a para kaplje.
Dragan
18.6.2025 #13 AuthorRadi se novi projekat, novi uslovi, nova procena uticaja, itd., a na samoj lokaciji cevi vec postavljene ispod pruge. Ko to nama ne zna sta se radi na terenu i ko snosi odgovornost st isti nije uradjen u toku izgradnje jpruge. Neko opet otima od naroda… Nadamo se nece dugo.
STEPA
18.6.2025 #14 AuthorBiće korisno samo još da završe
Jovica
20.6.2025 #15 AuthorDobro zvuci
Ako nesto ne iskomplikuju
WanderingSpirit
21.6.2025 #16 AuthorNapokon posle 9 godina
Emilija
21.6.2025 #17 AuthorOvibsbve sto grade je uzasno.Daj Boze da ovo bude bolje
MADMAX
22.6.2025 #18 AuthorBezbednost? Mislite o tome!
PIKSI
22.6.2025 #19 AuthorDobar signal za urbani razvoj – modernizacija infrastrukture može ubrzati posao i sniziti troškove, ali zahteva monitoring da radovi teku bez većih ometanja prometa.