MODERAN CENTAR ZA UPRAVLJANJE ŽELEZNICOM Projekat vredan 120 miliona evra
13.8.2020 16:17 Autor: Julijana Vincan
Jedinstveni dispečerski centar (JDC) bi, prema najavama Ministarstva građevinarstva, trebalo da počne da se gradi naredne godine u saradnji sa Ruskim železnicama. Nalaziće se u železničkoj stanici Beograd Ranžirna u Makišu, i biće prvi takve vrste u regionu.
Projekat za gradnju JDC zajedno rade Saobraćajni institut CIP i projektantska kuća Ruskih državnih železnica NIAS, na osnovu opšteg projektnog zadatka Infrastrukture železnice Srbije.
Predviđena sredstva za taj projekat su 120 miliona evra. Od toga je za projektovanje izdvojeno 9,48 miliona evra, istakli su u Infrastrukturi železnice Srbije.
JDC će omogućiti podizanje nivoa bezbednosti železničkog saobraćaja na najviši nivo, efikasnije upravljanje železničkog saobraćaja na srpskim prugama, kao i optimalnu iskorišćenost infrastrukturnih kapaciteta za potrebe teretnog i putničkog saobraćaja, naglašeno je.
JDC će obuhvatiti sve pruge kojima trenutno upravlja Infrastruktura železnice Srbije, kao i buduću prugu za velike brzine između Beograda i Subotice.
Finansiranje projekta obezbeđeno je iz novog ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica vrednog 230 miliona evra, uključujući i učešće iz budžeta Republike Srbije.
Novi JDC činiće Operativno upravljački i nadzorni centar Srbije u Makišu, sa regionalnim dispečerskim centrima u Novom Sadu, Nišu i Požegi, prenosi Tanjug.
U okviru izgradnje novog JDC biće modernizovana celokupna telekomunikaciona infrastruktura.
Za zgradu u kojoj će biti izgrađen JDC, odabran je objekat u kojem se sada nalazi Telekomanda u Makišu. U tom objektu biće izvedeni svi građevinski i tehničko-tehnološki radovi, kako bi u njemu uspešno mogao da funkcioniše novi centar.
Zgrada je izgrađena pre skoro 50 godina i biće potpuno obnovljena. Biće rekonstruisano oko 4.000 kvadratnih metara prostora i uređeno oko 2.200 kvadratnih metara fasade. Kao i oko 4.500 kvadrata prostora oko samog objekta.
Dispečersko upravljanje saobraćajem vozova u Srbiji trenutno se odvija kroz tri centra za daljinsko upravljanje (Topčider, Niš, Novi Sad). Kao i tri telekomandna centra (Makiš, Požega, Niš), koji su u funkciji već više decenija.
Dodato je da je postojeći sistem za upravljanje železničkim saobraćajem u Srbiji tehnološki zastareo, razjedinjen i prevaziđen, i da je u najvećoj meri izgrađen pre tri do četiri decenije.