međunarodni dan muškaraca 19. novembar

Muškarci rade na boljim poslovima i više zarađuju od žena

SrbijaU fokusu

19.11.2024 11:40 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Muškarci rade na boljim poslovima i više zarađuju od žena Muškarci rade na boljim poslovima i više zarađuju od žena
Muškarci koji su zaposleni zarađuju više od žena, rade na boljim poslovima i mnogo više ih je među šefovima i direktorima firmi nego žena,... Muškarci rade na boljim poslovima i više zarađuju od žena

Muškarci koji su zaposleni zarađuju više od žena, rade na boljim poslovima i mnogo više ih je među šefovima i direktorima firmi nego žena, pokazuju i statistika i brojna istraživanja koja se bave odnosom među polovima, ali je to i činjenično stanje u mnogim kompanijama.

O onim muškarcima, koji nisu zaposleni, a kojih na evidenciji NSZ-a ima 157.147 mnogo manje se priča. Među njima je i 7.333 pripadnika muškog pola, a koji imaju završenu samo osnovnu školu, piše Infostud.

Dan muškaraca, koji se obeležava 19. novembra je još jedna prilika za presek i sagledavanje kakav je položaj muškaraca na tržištu rada. 

PR „Infostuda“ Miloš Turinski kaže da najviše prilika za zaposlenje generalno nevezano za pol ima u sektorima kao što su prodaja i trgovina, gde se traže prodavci i komercijalisti, dok su u logistici i transportu najtraženiji vozači i magacioneri, a na trećem mestu su radnici u proizvodnji.

„Ove oblasti su i dalje najčešće, ali dolazi do rasta interesovanja muškaraca i u sektorima kao što su korisnička podrška i administracija, iako prema mnogobrojnim anketama, muškarci često izbegavaju poslove koji zahtevaju dugotrajnu interakciju s klijentima. Uprkos tome, pozicije poput korisničke ili telefonske podrške, su u Top 10 poslova za koje konkurišu. Takođe, postoji značajan broj muškaraca koji se retko odlučuju za poslove u edukaciji, socijalnim službama ili zdravstvu, jer se ovi sektori i dalje percipiraju kao ‘ženski'“, navodi Turinski.

Foto: freepik.com/wangxina

Na osnovu podataka zvanične statistike NSZ, moglo bi se zaključiti da je šansa za zapošljavanje ipak na strani muškaraca, bar ako je suditi po pregledu najtraženijih zanimanja prema prijavljenim potrebama poslodavaca.

U septembru su među prvih deset zanimanja za koje je bilo najviše posla, čak osam moglo svrstati u grupu onih u kojima muškarci po brojnosti vode. Tako je ubedljivo najviše oglašenih pozicija, čak 3.543 bilo za programere, a 1.594 za magacionere. Firme su tražile i 981 radnika na utovaru i istovaru, kao i manuelne radnike za niskogradnju, armirače, vozače kamiona, tesare i pomoćnike armirača.

Prema podacima iz Ankete o radnoj snazi RZS, 53 odsto zaposlenih u Srbiji su muškarci, dok je 47 procenata žena. U sektoru građevine je apsolutna dominacija muškog pola sa udelom od 90,8 odsto i u poljoprivredi 70,2, dok je udeo muškaraca i žena u uslužnim delatnostima gotovo izjednačen. Gledajući po grupama zanimanja, među rukovodiocima, direktorima i funkcionerima je 65 odsto muškaraca, dok ih je među zanatlijama čak 83 odsto, a kada su u pitanju vojna zanimanja, njihov udeo čini čak 88 odsto.

Podaci Agencije za privredne registre iz 2023. pokazuju da su muškarci zakonski zastupnici ili direktori u čak 75,6 odsto firmi, dok tek svaku četvrtu kompaniju (24,4 odsto) vodi žena. Kada su u pitaju preduzetničke radnje, čak 66,3 odsto vlasnika čine muškarci. U starosnoj kategoriji od 15 do 64 godine da je „sam svoj gazda“ može da se pohvali 76,6 odsto muškaraca, dok je udeo žena preduzetnica 23,4 procenta.

Kada je reč o zaradama, u publikaciji Republičkog zavoda za statistiku „Žene i muškarci u Republici Srbiji 2023“ se navodi da su žene plaćene manje od muškaraca u proseku za 8,8 odsto. Ova razlika je, međutim, veća što je stepen obrazovanja niži.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.