Kako je Mario Gerdijan osmislio inovativan proizvod koji kompanijama štedi mnogo novca

Naizgled nebitan detalj koji je uticao na cenu proizvoda i očuvanje životne sredine

Firme u fokusuSrbija

22.2.2024 10:19 Autor: Mirjana Vasić Adžić 2

Naizgled nebitan detalj koji je uticao na cenu proizvoda i očuvanje životne sredine Naizgled nebitan detalj koji je uticao na cenu proizvoda i očuvanje životne sredine
Ušteda, optimizacija, inovacija i očuvanje životne sredine reči su koje opisuju ono što je svojim originalnim pristupom postigao Mario Gerdijan i njegovo preduzeće Kamar... Naizgled nebitan detalj koji je uticao na cenu proizvoda i očuvanje životne sredine

Ušteda, optimizacija, inovacija i očuvanje životne sredine reči su koje opisuju ono što je svojim originalnim pristupom postigao Mario Gerdijan i njegovo preduzeće Kamar plus iz Srbobrana.

Od 2012. godine ovo preduzeće se bavi industrijskim premotavanjem streč folije. Tradicionalno se za konfekcijsko premotavanje koristila kartonska hilzna, koja predstavlja veliki problem za životnu okolinu, zbog sastava (70 odsto je lepak) ne može da se reciklira i završava na deponijama. Možda bi njena upotreba u industriji i dalje bila prisutna, da se u jednom momentu nije desila nestašica kartonskih hilzni, a nove su bile previše skupe. 

To je navelo Gerdijana da razmisli o alternativnim načinima premotavanja streč folije koji ne bi uključivali kartonsku imetak-hilznu. Zadatak nije bio nimalo lak. Streč folija pri namotavanju ima veliku snagu i nije je lako ukrotiti.

Ipak, rešenje je došlo. Pomoću prijatelja koji je radio u kompaniji Siemens napravljena je mašina-alat, za premotavanje folije bez kartonske hlizne, a da prolaz za namotavanje ipak ostane kako bi rolna mogla da se stavi na univerzalni PVC alat pomoću koga se rolna koristi u potpunosti.

„Poslednjih deset metara počinje da se lomi tj. gubi formu rolne, zato je potreban alat da bi se iskoristila folija do kraja i da se ništa ne baci i da bi bila lakša ručna manipulacija”, objašnjava Gerdijan.

Na prvi pogled se čini da je u pitanju nebitan detalj, ali u industijama u kojima se streč folija koristi na tone, ušteda i u gramima može značajno uticati na troškove, a o očuvanju životne sredine da i ne govorimo.

„Veliki sistemi uzimaju od 15 do 20 paleta mesečno, svaka paleta nosi na sebi 250 kg kartona koji je otpad, kada to pomnožite sa mesečnom ili godišnjom potrošnjom, jasno je da je u pitanju ušteda koja nije zanemarljiva. Naši najveći kupci su izračunali da sa našom robom celih mesec i po dana praktično dobiju gratis. Tu priču su prepoznali svi naši distributeri, pre svega, oni koji zaista vode računa o potrošnji i koji imaju jasno kreirane normative i kontrolu utrošaka po paleti”, objašnjava naš sagovornik.

Momenat u kom je Gerdijan ponudio tržištu bezkartonsku streč foliju takođe je pogodovao uspehu ovog proizvoda.

Sa početkom rata u Ukrajini, raste cena nafte i njenih derivata, pa tako i cena streč folije. Efekat svega je da kupci traže jeftiniji proizvod, žele foliju bez kartona, jer je ona zadržala staru cenu.

„Kupci traže onu foliju bez kartona, samo da ne bi morali da plaćaju višu cenu, ja kažem – ok, može, nemaš karton i ostaješ u onoj ceni kao nekada”, priča i objašnjava da su ovim inovativnim proizvodom smanjili troškove i vreme u procesu proizvodnje, ostali su konkurentni, čak su i povećali poslovanje u vreme krize.

Trenutno je odnos prodaje bezkartonske u odnosu na kartonsku 70 naprema 30, a pre samo godinu dana bio je 15 na prema 85. Ovakvi podaci dokaz su da se promenila svest ljudi i kompanija, a i krajnja matematika je doprla do njih. Ipak, na tržištu Srbije ima još mnogo prostora da se širi priča o dobrim stranama upotrebe bezkartonske streč folije.

„Kamar plus trenutno radi za svega četiri odsto tržišta u Srbiji i sa izbacivanjem tih kartona mi smo smanjili otpad za 80 tona godišnje, a zamislite još 96 odsto tržišta i koliki otpad se tu pravi”, objašnjava.

Kamar plus se ovde ne zaustavlja i planira da za dva meseca pusti u prodaju novi proizvod, aparat koji će skidati foliju sa već ustrečovane robe na paleti.

„To će biti aparat na baterije koji će da uhvati prvi sloj folije i preuzme streč na svoju osovinu. Taj streč će biti pokupljen kao pre pakovanja i moći će da se ponovo stavi na neku paletu, zvaćemo ga sakupljač streča. Trenutno smo u razradi tog aparata i patenta, čekamo još neke licence i uverenja sa Mašinskog fakulteta, pre nego što se nađe u prodaji. To će omogućiti veliku uštedu, jer streč može da se iskoristi, prema našim procenama, od tri do pet puta, nakon toga gubi svoja svojstva, rastegljivost, lepljivost i postaje kao građevisnka folija, a ne kao streč. To je nešto novo čega nema nigde. Došli smo na tu ideju i očekujemo mnogo od tog proizvoda, jer do sada se streč sekao skalpelom i bacao, a sada će moći ponovo da se iskoristi”, konstatuje Gerdijan.

Firma koja je počela svoje poslovanje sa dve tone folije mesečno, a sada proizvodi 80 tona, sigurno je da ima svetlu budućnost uz inovativan pristup i originalna rešenja.

U nastavku pogledajte rangiranje najuspešnijih domaćih preduzeća koja prave proizvode od plastike, prema prihodima. Podatke nam je ustupila bonitetna kuća CompanyWall.

Najuspešniji domaći proizvođači proizvoda od plastike, po prihodima
PozicijaIme preduzećaUkupni prihodiRezultat poslovanja
1.PEŠTAN DOO BUKOVIK19.991.564.0004.218.682.000
2.SPEKTAR DOO3.768.866.000695.750.000
3.URBAN-TECHNICS DOO1.797.983.000132.928.000
4.AKVAPAN INŽENJERING DOO VRANIĆI1.349.734.00089.406.000
5.Andjelković al i pvc doo Beograd-Vinča1.179.504.000151.674.000
6.DOO HIDROKOMERC LUČANI1.153.949.000138.034.000
7.MPK TREJD DOO VALJEVO952.391.00025.777.000
8.POLICART SRB d.o.o. Malo Crniće830.149.000154.498.000
9.BALKAN PLASTICS COMPANY DOO784.766.00037.218.000
10.Armacell RS AD654.556.00046.148.000
11.POLIESTER CEVI d.o.o. Priboj564.640.000180.732.000
12.ENERGOPLAST DOO BEOGRAD488.417.00055.887.000
13.BWC DOO BEOGRAD410.566.00010.203.000
14.POLIESTER KOMPONENTE d.o.o. PRIBOJ372.468.0006.960.000
15.ZDRAVKA BROĆIĆ PREDUZETNIK, SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA JUGOPLAST GUČA (VAROŠICA)360.921.00054.325.000
16.POLIESTER GRUPA d.o.o. Priboj346.582.00069.745.000
17.TURNA PLASTIK d.o.o. Valjevo282.509.00027.695.000
18.KRUŠEVACPLAST DOO MODRICA279.695.00028.026.000
19.RUMAPLAST doo246.649.0006.901.000
20.GRP CENTAR DOO243.893.0005.530.000
21.ULTRAPLAST DOO BEOGRAD (VOŽDOVAC)221.472.00023.545.000
22.POLITERM DOO BEOGRAD VELIKI MOKRI LUG218.046.00010.226.000
23.EUROPLAST DINIĆ DOO NIŠ211.084.00018.291.000
24.MIJODRAG JOVANOVIĆ PREDUZETNIK, SZTR ALATNIČAR KRAGUJEVAC208.523.00037.597.000
25.SITPACK DOO ZRENJANIN190.216.0008.724.000
26.VAPOLI DOO VALJEVO158.926.00013.235.000
27.PEXIM DOO PIROT144.607.00018.309.000
28.IzoEko plus d.o.o.121.548.00013.078.000
29.IZOPLASTIKA d.o.o.120.508.00010.639.000
30.MARIO GERDIJAN PR KAMAR PLUS116.581.0003.963.000
31.IZOLATER 68 DOO UŽICE116.123.00053.813.000
32.ORWA-MP DOO, LOZNICA100.875.0009.470.000
33.DRUŠTVO IPAS-SEKULIĆ DOO BEOGRAD97.089.00013.266.000
34.REFISA BALKAN DOO80.019.000492.000
35.DOO NEVA ČAČAK76.919.00025.524.000
36.SLOBODAN ĐORĐEVIĆ PR BOKI-KOMERC75.922.00017.000
37.SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA POLIESTER RADOSLAV ČOLOVIĆ PR, KURŠUMLIJA70.870.0002.031.000
38.MIRJANA ĐORĐEVIĆ PREDUZETNIK RADNJA ZA PRERADU PLASTIKE ČABAR-PLAST PLUŽAC62.583.000434.000
39.BELT CO DOO BEOGRAD, ZEMUN61.873.0003.683.000
40.BONOMINI ADRIATIC DOO59.440.0002.808.000
41.TERMOPLASTING DOO56.259.000757.000
42.CORONA IMPEX DOO BANATSKO NOVO SELO55.411.0004.144.000
43.PROIZVODNJA PLASTIČNIH MASA R-PLASTIC ZORAN RUVARAC PR ZRENJANIN54.732.0002.992.000
44.D & S COMPANY DOO INĐIJA54.495.000769.000
45.OLIMPIJAKOS DOO RATKOVO50.245.0002.121.000
46.DOKUFIKS d.o.o. Beograd49.859.0002.669.000
47.VASIĆ COMPANY DOO KRUŠEVAC32.324.0004.970.000
48.PROIZVODNO ZANATSKA RADIONICA EMPAS-L MIRKO LAZOVIĆ PR GORNJI MILANOVAC24.354.0003.480.000
49.SMARTFIREBLOCK23.642.0004.165.000
50.SUPER PROTECT DOO13.971.0003.540.000
51.ROBERT FILEP PREDUZETNIK VENTIL SHOP12.343.0003.842.000
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2022. godinu, u dinarima
  • Manja

    23.2.2024 #1 Author

    Bravo za ideju i trud, bilo bi lepo kada bi vecina razmisljala kao on…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.