NEIZVESNA SUDBINA FESTIVALA I KONCERATA Ugroženo hiljade radnih mesta, tvrde predstavnici muzičke industrije za Biznis.rs
6.5.2020 18:31 Autor: Julijana Vincan
Muzičke manifestacije su bile i ostale jedan od motora razvoja turizma u Srbiji, koji se poslednjih godina veoma razvio i bio među pokretačima srpske ekonomije. Po procenama Privredne Komore Srbije, ovaj sektor domaće privrede generiše više od 10.000 stalnih i više desetina hiljada honorarnih poslova. Ukupni ekonomski doprinos muzičkih manifestacija za srpsku privredu je ogroman, a samo je EXIT našoj turističkoj privredi do sada doneo više od 200 miliona evra.
„Muzička industrija od koje žive desetine hiljada ljudi dočekala je početak vanrednog stanja potpuno uspavana, svi su se ponašali kao da se nekome drugom sve ovo dešava. Danima se nije čuo glas ljudi iz biznisa, tek sada je došlo do buđenja i većina je shvatila da koncerata nema i da ih dosta dugo neće biti, odnosno da su hiljade ljudi ostali bez sredstava za život“, istakao je Zoran Vulović, izvršni direktor koncertne agencije „Long Play“ za Biznis.rs.
Odluka o odžavanju ovogodišnjeg „EXIT-a“, jednog od najpopularnijih festivala u Evropi, koji bi u julu trebalo da se održi na Petrovaradinskoj tvrđavi u Novom Sadu jubilarni 20. put, za sada još uvek nije poznata. Pokrajinski sekretar za zdravstvo Zoran Gojković 25. aprila je izjavio da će odluka zavisiti od epidemiološke situacije.
U prethodnih nekoliko nedelja organizatori „EXIT-a“ u više navrata su zatražili sastanke sa nadležnim institucijama na kojima bi se zajednički pronašla najbolja i najmanje štetna rešenja, napisano je u saopštenju ovog festivala i dodato da to smatraju jedinim ispravnim pristupom imajući u vidu složenost i važnost situacije u kojoj smo se svi našli.
„Nadamo se da će po prestanku vanrednog stanja do tih sastanaka ubrzo doći, kako bismo o odlukama koje budu donete mogli zajedno da obavestimo publiku iz celog sveta, kao i stotine izvođača i nekoliko hiljada ljudi koji učestvuju u organizaciji festivala“, saopšteno je iz organizacije festivala EXIT.
Vulović je ocenio da su mere koje je do sada donela država dobre, ali da su opšte, a da su zbog specifičnosti muzičke industrije potrebne i specifične mere. Organizatori očekuju promenu odnosa države prema kulturi i novcu koji se u nju ulaže.
„Mislim da industriju mogu i treba da spasu ljudi iz industrije. Posle dugo vremena imam utisak da je to postalo svima jasno. Pomoć države je neophodna, ali neće nas država spasiti, rešenje je kod nas. Cela ujedinjena industrija mora da se čuje i da se vidi. Mi smo odgovorni i mi moramo da štitimo svoj biznis“, istakao je Vulović.
Najznačajnija asocijacija evropskih festivala „Yourope“, koja okuplja više od 90 najvećih festivala na evropskom kontinentu, uputila je pismo premijerki Srbije Ani Brnabić, u kojoj poziva Vladu Srbije da sačuva srpsku manifestacionu privredu od totalne ugroženosti, nastale usled pandemije korona virusom.
„Globalna manifestaciona industrija je od svih privrednih grana najteže pogođena novonastalom situacijom, imajući u vidu da su veliki događaji prvi koji su ugašeni i poslednji koji će biti vraćeni u normalno stanje, a pad prihoda ove industrije tokom blokade biće stoprocentan“, navedeno je u pismu Kristofa Hubera (Christof Huber), generalnog sekretara te organizacije.
Neki od najvećih evropskih festivala kao što su „Tomorrowland“, „Sziget“ i brojni drugi, u skladu sa preporukom krovne evropske festivalske asocijacije „Yourope“, objavili su pomeranje datuma tek nakon što su njihove države donele mere o zabrani masovnih okupljanja za taj period godine, kao i ekonomske i pravne mere koje njihove festivale štite od gašenja.
„Globalna očekivanja su da će tek od polovine 2021. godine muzički biznis početi da se oporavlja, a da će tek 2022. dostići nivo iz 2019. godine. Trenutak kada će biti bezbedno ići na koncerte i festivale svi željno isčekujemo. Činjenica je da više ništa neće biti isto i da ćemo morati da se prilagodimo novim okolnostima“, istakao je Vulović.
Organizacija velikih festivala je kompleksna i novac je već uložen
Direktor prestižnog niškog džez festivala Ivan Blagojević smatra da se „Nišville“ održava u vreme kada je najbezbednije, pa očekuje da su jul i avgust meseci kada će virus oslabiti ili nestati. Pripreme za 26. izdanje ovog internacionalnog festivala uveliko traju, a Blagojević ističe da će 1. jula biti doneta konačna odluka da li će on biti održan ili ne.
„Mi smo platili 50 odsto većini ključnih bendova, kupili avionske karte, potpisali ugovore sa svim izvođačima, spremni smo da funkcionišemo na svim binama. Možemo uz zadržavanje dva metra rastojanja da postavimo oko 4.000 stolica i da tako razmaknemo posetioce koji su veoma disciplinovani, i da im podelimo maske na ulazu. Sadržaje smo napravili i ugovorili, u programu ostaju teatar, film, književnost, slikarstvo i strip“, objasnio je Blagojević za „Južne vesti“ i napomenuo da je zbog pandemije zastala prodaja karata, ali da se u poslednje vreme publika ponovo interesuje za festival.
Ovogodišnji „Nišville“ džez festival trebalo bi da bude održan od 13. do 16. avgusta, a festival bi trebalo da zatvori sin Boba Marlija (Bob Marley), Džulijan Marli (Julian Marley).
„Za sada bendovi ne otkazuju nastupe, naprotiv interesuju se i raduju se dolasku. Ukoliko, slučajno, ne budemo mogli da radimo, sve će to ostati za iduću godinu, ali šta onda raditi 15 meseci, ako nemamo posla, a treba platiti ljude“, kaže Blagojević.
Sličan slučaj je i sa „EXIT“ festivalom, koji je je organizaciono najsloženiji događaj na prostoru jugoistočne Evrope i jedan od najvećih festivala sveta. Promena formata i datuma je ogroman izazov. Za organizaciju ovogodišnjeg festivala sklopljeno je više stotina ugovora sa izvođačima, produkcijama, hotelima i drugim privrednim subjektima iz zemlje i sveta. Da bi se ovi ugovori raskinuli, između ostalog je potrebno i da se ispuni uslov više sile koji će biti validan pred zakonima bilo koje evropske ili svetske zemlje.
„Iskreno se nadamo da će cela zemlja, pa sa njom i „EXIT“, ali i ostale važne manifestacije kao što su „Guča“, „Belgrade Beer Fest“, „Nišville“, „Lovefest“, „Arsenal Fest“ i druge, kao i celokupna turistička privreda i ceo sektor kulture, ipak stati na noge i nastaviti sa radom što pre, jer je to svima u državi u interesu. Kada jedan deo društva ekonomski oslabi, onda i ekonomska moć celog društva posledično opada“, naveli su iz EXIT-a.
Da popularnih srpskih festivala verovatno neće biti ove godine, izjavio je 23. jula epidemiolog i član Kriznog štaba Predrag Kon. „Malo je verovatno da ćemo imati festivale ove godine. Mislim da ću biti jako kritikovan zbog ovoga, ali u ovakvoj situaciji nije realno održavanje Belgrade Beer festa i Exita“, rekao je Kon.
Organizatori Belgrade Beer Fest-a, čije je održavanje planirano na beogradskom Ušću od 12. do 16. avgusta, naveli su u saopštenju da se još ne zna da li će manifestacija biti održana i da razmatraju moguće alternative, ali da se i dalje nadaju predviđenom terminu.
Najveća promoterska kompanija „Live nation“ otkazala je 30.000 koncerata i 200 najvećih svetskih turneja. A iz koncertne agencije „Long Play“ smatraju da su pogođeni svi, ali koncertni biznis najviše.
„Ako na pripremi jednog koncerta ili festivala radimo oko osam meseci, sav naš rad je propao, zarada ne postoji, a gubitci su u većini slučajeva jako veliki. Dalje, ako ljudi iz najveće svetske kompanije „Live Nation“ kažu da mogu da izdrže godinu dana u ovako urušenom biznisu, onda je potpuno jasno da je pitanje preživljavanja glavno pitanje i za velike i za male. Nažalost, ne očekujem vraćanje na staro, očekujem potpuno novo vreme sa novim pravilima i novim formama. Muzički biznis će naravno preživeti, ali u kom obliku i koji će segmenti tog biznisa postati dominantni još uvek ne znamo“, izjavio je Vulović.
Koncerti pred ne više od 200 ljudi biće dozvoljeni u Norveškoj od 15. juna i sektor žive muzike će polako početi da se vraća u normalu. To je prva zemlja u svetu koja je donela takvu meru. „Nažalost, koncerti do dvesta ljudi uz socijalnu distancu od jedan metar nisu ekonomski isplativi, ali ako je to početak oporavka biznisa sa nestrpljenjem iščekujem prve reakcije“, optimističan je Vulović.