Nema biznisa koje veštačka inteligencija i podaci ne mogu da učine uspešnijim
BiznisHi-techInovacijePreduzetnikSrbija
23.1.2022 13:31 Autor: Marko Andrejić 14
Krenuli smo od onoga što već odlično znamo – softver inženjeringa sa akcentom na rad sa velikom količinom podataka. S obzirom na to da smo imali dosta iskustva, počeli smo sa konsultantskim uslugama koje su nam dale sigurnost i stabilnost. Paralelno smo razvijali svoj AI tim. Od samog početka smo bili fokusirani na kompletna rešenja, jer je to potrebno biznisima.
Ovako priču o uspehu novosadske kompanije SmartCat počinje Nenad Božić, generalni direktor (CEO) i suosnivač firme koja se bavi veštačkom inteligencijom (AI) i podacima (Data). U razgovoru za Biznis.rs on kaže da su početna ulaganja bila minimalna i da se trend rasta nastavlja iz godine u godinu. Kao najveći izazov ocenjuje nedostatak kvalitetnih kadrova, ali sa optimizmom gleda na budućnost veštačke inteligencije i rada sa podacima.
„Najveći broj naših klijenata očekuje da poslovno savetovanje, arhitekturu (kreiranje samog rešenja) i produkciju (samu implementaciju) odradimo unutar našeg tima od početka do kraja. To je razumljivo jer je tako odgovornost za realizaciju u rukama eksperata, tako bismo i sami postupili kao kompanija. Lansirali smo i SmartCat Labs – segment kompanije u kojem razvijamo sopstvena napredna rešenja. Jedno takvo je Optimus Power, softversko rešenje na bazi AI za kontrolu i optimizaciju potrošnje struje za klime i ventilacione sisteme u velikim poslovnim zgradama“, objašnjava naš sagovornik.
SmartCat trenutno ima više od 60 ljudi u svom timu koji je praktično dupliran za godinu dana. Nenad Božić kaže da se trend rasta, kako poslovnih rezultata, tako i razvoja tima, nastavlja.
„Što se tiče unutrašnje organizacije, podeljeni smo po oblastima ekspertize u manje timove, gde imamo data inženjerski tim, data science tim, analytics tim, machine learning tim, data visualization tim i data infrastructure tim. Jedna smo od retkih kompanija na širem tržištu koja tako sveobuhvatno pokriva oblast“, ističe Božić.
Od egzotične oblasti do primene u svim segmentima
Pošto su počeli kao servisno fokusirana firma, na startu su imali minimalna ulaganja, a naplaćivali su se od sopstvenog rada. Dalji rast je finansiran iz resursa same kompanije koja je praktično od prvog dana bila profitabilna.
„Osnivanje SmartCata pre šest godina je bila razumna poslovna odluka. U to vreme su oblast veštačke inteligencije (AI) i rad sa podacima (Data) kojima se bavimo bile čak egzotične IT oblasti na našim prostorima. Stvarali smo naprednu AI kompaniju koja je globalno konkurentna, ali koja raste pametno. Taj pametni rast je zapravo druga inicijalna ideja nas osnivača – nakon godina rada u domaćim IT firmama želeli smo da kreiramo sasvim drugačije mesto za rad gde inženjeri nisu radna snaga koju iznajmljujemo, već razvojna snaga kompanije i čitavog društva. Od prvog dana gradili smo kulturu u kojoj su integritet i sloboda naših ljudi prema klijentima, ostalim kolegama i liderskom timu pravilo i obaveza“, objašnjava Nenad Božić.
Na pitanje kako su se opredelili baš za sektore AI i Data Science, koji do pre nekoliko godina nisu bili toliko popularni, naš sagovornik kaže da su već imali iskustva na ovakvim projektima. Pored toga, jedan od suosnivača SmartCata Mihajlo Grbović je u vreme osnivanja radio u Yahoo Labs-u upravo u toj oblasti, pa su imali uvid u značaj, trendove i potencijal tržišta koji su im omogućili dobar start.
„Odlično tržište, ljudi sa iskustvom i snažna želja su nas pogurali, a sve ostalo je pametan rad i konstantni razvoj. Što se tiče popularnosti naše oblasti, činjenica je da svi imamo podatke. Svaka kompanija, javna ili obrazovna institucija, velika, srednja i čak mala firma – svi imaju podatke! Uprkos tome, malo ko koristi podatke da poveća prodaju, smanji troškove ili optimizuje poslovne procese. Potrebno nam je više pametnih biznisa, a to su upravo oni biznisi koji koriste podatke za rast“, ocenjuje Božić i napominje da je njihov, i posao njihovih kolega u sektoru, da omoguće rast i razvoj klijenata na osnovu podataka iz dosadašnjeg poslovanja kombinujući tehnologiju, trendove i kreativnost.
„Navešću jedan primer: korišćenjem Optimus Power, jednog našeg rešenja, klijent je smanjio troškove električne energije za 20 odsto i istovremeno povećao bezbednost i komfor ljudi koji svakodnevno rade u njegovom kompleksu. Dakle, podatke je neophodno iskoristiti. Tvrdim da nema biznisa koji podaci i AI ne mogu da učine uspešnijim i profitabilnijim“.
Najveći izazov – manjak kvalitetnog kadra
Kada je reč o najvećim izazovima u poslovanju, Nenad Božić kaže da, za razliku od mnogih biznisa, posla u IT sektoru trenutno ima i više nego dovoljno jer živimo u vremenu digitalizacije. Prema njegovim rečima, trenutno najveći izazov leži u tržištu rada.
„Možemo da radimo koliko hoćemo, ali nas nema dovoljno da uradimo sve što bismo mogli. Ne fali toliko kadra u IT-u koliko nam fali kvalitetnog kadra. Naša kompanija se nalazi u Novom Sadu, gde je u poslednje dve decenije razvijan snažan IT sektor. Međutim, zaposleni u većini firmi uglavnom ispunjavaju želje klijenata, IT kompanije izbegavaju da se bave kompletnim rešenjima, ljudi se rentiraju na sat bez uticaja na posao i proces, bez mogućnosti razvoja i ostvarivanja punog potencijala. Tako ispada da je samo tržište narušilo kvalitet ponude i urušilo, da ne kažem srozalo, znanja i veštine zaposlenih u IT-u. Nekvalitetni projekti, napumpana fasada IT firmi sa ispraznim zadacima unutar tih zidova, pa onda jeftina korporativna animacija uz slatkiše na radnom mestu i slične trivijalnosti nas kao branšu udaljavaju od liderske poziciju u IT-u“, ocenjuje Božić, i ističe da domaća IT scena ima objektivni potencijal da bude lider ne samo u regionu, već i u ovom delu Evrope.
„Dokle god je forma bitnija od suštine, a IT firme fokusirane na puko rentiranje ljudi umesto na originalne ideje i kompletna rešenja, bićemo prosečni. Žao mi je što je tako, ali mi je to i motiv da naša firma ostane daleko iznad proseka kada je kvalitet ljudi i njihov razvoj, te kvalitet projekata u pitanju“.
Još smo daleko od prave veštačke inteligencije
Značaj pametne upotrebe podataka je ogroman u bilo kom biznisu, pa je i budućnost veštačke inteligencije prilično svetla. Kako navodi naš sagovornik, zahvaljujući tehnološkom napretku prestajemo da se igramo pogađanja, jer smo se na taj način igrali biznisa koji je ozbiljna stvar i nikako nije igra.
Pročitajte još:
„Neke odluke koje su se donosile „na osećaj“ ili na osnovu ograničenih inputa koje ljudi interpretiraju, mogu sada da budu i dokazane i potvrđene kroz analitiku i trendove koji se vide u podacima. Ko ne bi želeo da zna koliki mu je tačno lager potreban, kako da formira cene na osnovu trendova iz ranijih godina, kako da uštedi na energiji i računima, ili kako da optimalno uposli zaposlene, mašine, opremu i vozila? Svaki biznis želi da napreduje, a podaci i veštačka inteligencija su prilično pametan način da to i uradimo. Sve što može da bude automatizovano i treba da bude automatizovano jer to otključava ljudski potencijal za kreativne radnje i dalje inovacije“, smatra Nenad Božić.
Kada je reč o planovima za naredni period, on kaže da će fokus biti na pametnom rastu, a to za njegovu kompaniju podrazumeva da razvija svoje ljude i da se razvija u specifičnim industrijama, jer odlično razume i biznis i tehničku stranu poslovanja.
„Rad sa podacima na vrhunskom nivou podrazumeva duboko domensko znanje i razumevanje samog biznisa za koji kreiramo rešenje. Ovim tempom u bliskoj budućnosti sasvim izvesno postajemo najuticajnija kompanija u Data biznisu sa najkvalitetnijim ljudima na tržištu. Koliko god da nam je bitan naš rast, ovom prilikom pozivam kolege iz industrije da se povežemo, udružimo i zajednički razvijamo i industriju i ugled naše IT scene. Samo ako svi rastemo stvarno rastemo. SmartCat je posvećen tom pametnom stvarnom rastu“, zaključuje Božić.
Uz inteligentne asistente i podatke do sjajnih poslovnih odluka
Nenad Božić ističe da nismo opremljeni za analizu ogromnih količina podataka, često smo subjektivni, umorni, nervozni, pa čak i najbolji među nama ne uspevaju da uzmu sve relevantne činjenice u obzir pre donošenja odluka.
„Tu nam kompjuteri dosta mogu pomoći. Mislim da smo u vremenu inteligentnih asistenata (softvera koji nam pomaže u odlučivanju), ali da smo još daleko od neke generalne veštačke inteligencije, što je zapravo dobra vest. Ljudi uz pomoć inteligentnih asistenata i podataka mogu da donose sjajne odluke, a sjajne odluke su jedine koje treba da donosimo za svoj biznis“, zaključuje jedan od osnivača SmartCata.
PEPE007
23.1.2022 #1 AuthorTotalno nepotrebno, i sve rade da se ide ka robotizovanju ljudi….
LJUBIŠA
23.1.2022 #2 AuthorPreviše je ovo.
Petar
23.1.2022 #3 AuthorSvaka cast na analizi industrije i trendova. Treba nam jos puno ovakvih ljudi I biznisa. Hvala
SANJA
23.1.2022 #4 AuthorTo much,al ozbiljno
Zorica S.
24.1.2022 #5 AuthorNebuloze.
NINO
24.1.2022 #6 AuthorBez veze
BRANA19
24.1.2022 #7 AuthorSvasta ce vala da izmisle…
NIKOLA.NIDZO
24.1.2022 #8 Authorodlicno za buducnost, da narod moze da se koncenteise na bitnije stvari
Maša
24.1.2022 #9 AuthorJos cemo mi da “gulimo” do prave vestacke inteligencije!
MARA
24.1.2022 #10 AuthorGotovi smo
JELENA
24.1.2022 #11 AuthorSlazem se
TASIJA27
24.1.2022 #12 AuthorSmatram da ne postoji mašina koja može zameniti čoveka, ali svakako koristan članak
DANA
24.1.2022 #13 AuthorDa,da,da….
TINA
25.1.2022 #14 AuthorSvaki podatak je znacajan