Istraživanje portala Biznis.rs: novi sistem na evropskim graničnim prelazima (1)

Novogodišnja putovanja uz nova pravila – EES sistem donosi gužve i višesatna čekanja

EUInfrastrukturaIzdvajamoSrbijaTurizam

20.12.2025 08:01 Autor: Marija Jovanović 1

Novogodišnja putovanja uz nova pravila – EES sistem donosi gužve i višesatna čekanja Novogodišnja putovanja uz nova pravila – EES sistem donosi gužve i višesatna čekanja
Uvođenje EES sistema (Entry/Exit System) na granicama Evropske unije donelo je niz problema u praksi, posebno u periodima pojačanog saobraćaja, tokom vikenda i prazničnih... Novogodišnja putovanja uz nova pravila – EES sistem donosi gužve i višesatna čekanja

Uvođenje EES sistema (Entry/Exit System) na granicama Evropske unije donelo je niz problema u praksi, posebno u periodima pojačanog saobraćaja, tokom vikenda i prazničnih putovanja.

Prema rečima direktora Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandra Seničića, sistem je od samog početka loše osmišljen i nedovoljno pripremljen za realne uslove na terenu.

„Sistem je prilično komplikovan i očigledno nije dobro isplaniran. Već u prvih mesec i po dana pojavili su se problemi koji su mogli da budu predviđeni. Osobe sa invaliditetom imaju otežan prilaz samim kamerama i opremi za uzimanje biometrijskih podataka. Takođe, ima situacija sa osobama koje boluju od artritisa, koje jednostavno ne mogu da daju otiske prstiju. To dodatno usporava procedure i stvara nervozu, kako kod putnika tako i kod graničnih službenika koji ne znaju kako se postupa u tim procedurama”, ističe Seničić.

Ovo su samo neki od problema koji se beleže tokom prva dva meseca postepenog uvođenja EES sistema, koji je sa radom počeo 12. oktobra.

On podseća da je svrha EES sistema sprečavanje neovlašćenog boravka dužeg od 90 dana u EU, te da se kompletni biometrijski podaci – fotografija lica, otisak četiri prsta desne ruke i pasoš, uzimaju samo prilikom prvog ulaska u sistem.

Svaki naredni ulazak i izlazak zahteva samo pasoš i jedan biometrijski podatak – fotografiju ili otisak prsta, a cela procedura bi trebalo da traje desetak sekundi. U praksi, ipak to često nije slučaj.

„Obuka policijskih službenika je na dosta niskom nivou jer nisu do kraja upoznati sa kompletnom procedurom, Dešava se da se putnicima ponovo uzimaju svi biometrijski podaci, iako to po pravilima nije neophodno. Kada smo, recimo, pitali mađarske službenike zašto ponovo uzimaju i fotografiju i otiske prstiju prilikom izlaska iz zemlje, odgovor je bio – da budu sigurni da neće pogrešiti“, kaže Seničić.

Aleksandar Seničić / Foto: Medija centar Beograd

Pad sistema dodatno produžava čekanja

Gužve na granicama dodatno se pojačavaju i u trenucima kada sistem privremeno padne.

„EES obrađuje ogroman broj podataka jer se odnosi na 59 država. U jednom trenutku u sistem ulaze stotine hiljada putnika širom Evrope – na aerodromima, u lukama i na drumskim prelazima. Očigledno je da sistem ne može u svakom momentu da odgovori potrebama koje postoje“, objašnjava Seničić.

Tokom poslednjeg praznika u novembru, sistem je nekoliko puta padao na granicama sa Mađarskom i Hrvatskom, kada su putnici čekali i po 30–40 minuta da se kontrola nastavi. Kako kaže naš sagovornik, na nekim prelazima gde su službenici bolje reagovali granica je privremeno otvarana i radilo se po starom modelu, čime su gužve ublažene.

Turističke agencije prilagodile polaske

Duga čekanja na granicima nisu novina, podseća Seničić i dodaje da su i prošle godine, bez EES sistema, zabeležena višesatna čekanja.

„Na granici sa Rumunijom tokom vikenda, kada se odlazi na advente, čekalo se i po sedam sati. Na mađarskoj granici u udarnim novogodišnjim terminima ljudi su čekali više od pet i po sati, a na hrvatskoj tri do četiri sata. Dakle, mi moramo da prihvatimo činjenicu da kada se putuje u vreme praznika nikada nije bilo idealno, pogotovo kada je reč o autobuskom prevozu”, navodi on.

YUTA očekuje višesatna zadržavanja oko Nove godine, posebno na granicama sa Mađarskom i Hrvatskom.

„To su naši najopterećeniji ulazi u zemlje EU. Savet putnicima koji idu sopstvenim automobilima je da koriste manje granične prelaze koji su uveli produženo radno vreme, pogotovo prema Mađarskoj. Putem kamera mogu vrlo jednostavno da provere gde su gužve i da izaberu brži pravac“, poručuje Seničić.

Autobusi, međutim, nemaju tu fleksibilnost, jer mogu da prelaze samo na većim graničnim prelazima. Turističke agencije su zbog toga ove godine prilagodile svoje polaske novim okolnostima, pa su tako polasci koji su bili planirani u ranim večernjim satima pomereni za popodne, dok su oni u prepodnevnim terminima pomereni za dva-tri sata ranije.

“Agencije pokušavaju da neki način ranijim polascima eventualno preduprede ta duža čekanja kako putnici ne bi gubili od turističkog programa, ali same agencije nisu odgovorne, niti mogu da tvrde i garantuju koliko će se čekati na graničnim prelazima”, zaključuje Seničić.

Podsetimo, novi Sistem evidentiranja ulazaka i izlazaka (EES) u države članice EU počeo je sa radom 12. oktobra, a evropske zemlje koje koriste EES uvodiće sistem postepeno na svojim spoljnim granicama, uz punu primenu do 10. aprila 2026. godine.

Sutra: Postepena digitalizacija evropskih granica

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.