Očitavanje struje do daljnjeg ostaje na mesečnom nivou
1.6.2025 11:08 Autor: Marija Jovanović 18



Mesečno očitavanje brojila do daljnjeg ostaje na snazi, a primena odluke da se taj rok od 1. juna produži tako što će Elektrodistribucija Srbije (EDS) očitavati brojila jednom u tri meseca – odložena je!
Naime, zbog nedoumica u široj javnosti o najavljenoj primeni Zakona o energetici u članu 197. kojim se definiše duži period očitavanja, Elektrodistribucija Srbije privremeno je pomerila rok primene Zakona u ovom delu, a to znači da do daljnjeg ostaje na snazi mesečno očitavanje brojila.
Kako bi građani bili još bolje informisani o pravima i mogućnostima koje im donosi primena zakona, naročito u delu samoočitavanja, Elektrodistribucija Srbije će, kako je najavljeno, i dalje nastaviti sa promotivnim aktivnostima primene Zakona o energetici, a u međuvremenu će očitavanje brojila realizovati sopstvenim kadrovskim resursima.
Podsetimo, Elektrodistribucija Srbije najavila je da će od 1. juna brojila očitavati jednom u tri meseca, a najmanje jednom godišnje, u skladu sa novim zakonom i evropskom praksom.
Kako su pre pomenutog odlaganja iz EDS rekli za Biznis.rs – većina odredbi Zakona o energetici rađena je po evropskom modelu – pa se postavlja pitanje zbog čega je ova odluka za sada stopirana.
“I u regionu i u Evropskoj uniji, recimo u Nemačkoj i Češkoj, brojila se očitavaju jednom godišnje, negde se čita tromesečno ili na pola godine”, rekli su iz EDS.
Da li je tromesečno očitavanje u skladu sa zakonom?
Kako je za naš portal ranije izjavio predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Efektiva Dejan Gavrilović, prvobitno najavljeni sistem očitavanja i naplate električne energije nije u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, koji je Lex specialis, što znači da su njegove odredbe imperativnog karaktera i da imaju prvenstvo primene u odnosu na neki drugi zakon.
“Članom 90 Zakona o zaštiti potrošača propisano je da pružalac usluge od opšteg ekonomskog interesa, a to je u ovom slučaju EPS, mora da izdaje račune sa obračunom potrošnje za mesec dana, i to potrošnjom koja je dobijena merenjem, pri čemu je obračunski period najviše mesec dana”, istakao je Gavrilović.
Kako se navodi u pomenutom zakonu, trgovac je dužan da račune za pružene usluge od opšteg ekonomskog interesa dostavlja bez kašnjenja i u rokovima koji omogućavaju da potrošač prati ostvarenu potrošnju i zaduženje za obračunski period od najviše mesec dana.
Pročitajte još:
Takođe, trgovac je dužan da u računu navede elemente koji potrošaču omogućavaju da proverava i prati iznos svog zaduženja i ostvaruje uvid u tekuću potrošnju radi provere ukupne potrošnje prema pruženom kvalitetu usluge.
U članu zakona koji se odnosi na specifikaciju troškova, navodi se i da je usluga čitanja mernih uređaja u cilju izdavanja računa besplatna i da kao takva treba da bude označena na računu, uz navođenje da je besplatna.
U Srbiji u planu uvođenje još 600.000 pametnih brojila
U Elektrodistribuciji Srbije su za Biznis.rs rekli da je u Srbiji uveliko zaživela aplikacija sa više od 220.000 korisnika putem koje se uz pomoć mobilnih telefona brzo i lako može prijaviti stanje brojila.
“Za korisnike koji imaju ugrađena pametna brojila stanje daljinski očitava isključivo EDS jednom mesečno. Do sada je ugrađeno oko 600.000 pametnih brojila i nastavlja se dalje. Iz sredstava kredita EBRD i EIB biće postavljeno još 600.000. Cilj je da do kraja decenije imamo 80 odsto pametnih brojila na mreži u Srbiji, što je i evropski standard”, naglasili su.
Kada je reč o uštedi novca za električnu energiju, u EDS su naveli da ukoliko korisnik poseduje dvotarifno brojilo on jeftiniju struju, kao i do sada, može koristiti u predviđenim terminima svakog radnog dana i vikendom.
“Korisnici iz Vojvodine jeftiniju struju mogu koristiti u periodu od 23 časa do sedam časova ujutro narednog dana. U Beogradu se niža tarifa primenjuje u periodu od ponoći do osam časova ujutru. U Centralnoj Srbiji termin niže tarife je od 22 časa do šest sati ujutro narednog dana”.
Dux011
1.6.2025 #1 AuthorPa ok, bolje za sad.
REA
1.6.2025 #2 AuthorHvala Bogu inace zbrka i kolaps
ELLA
1.6.2025 #3 AuthorKao i sve u ovoj banana državi
Prvo skoči pa reci hop
Ali uvek mora da bude obrnuto
Jeca
1.6.2025 #4 AuthorRacuni su jako veliki svakako.
ZVONČICA
1.6.2025 #5 AuthorHvala Bogu,već sam se zabrinula kako ćemo i šta ćemo
NELY
1.6.2025 #6 AuthorNajnormalmije da bude na mesecnom nivou
Vojislav
1.6.2025 #7 AuthorMozda se samo kod nas ocitava jednom mesecno.
SHALIMAR
1.6.2025 #8 AuthorPametno,ovo je samo napravilo pometnju..
VALERIJA
1.6.2025 #9 AuthorSuper, zabrinule su me bile određene informacije.
gagica
1.6.2025 #10 AuthorIdeja je bila neodrziva.
JEKSICA25
1.6.2025 #11 AuthorO hvala bogu,to ne bi bila bas dobra odluka
Šone
1.6.2025 #12 AuthorBolje je na mesečnom nivou, a ne da stigne jedan račun pa za tri meseca račun kao za pola godine…
ZELJKA
1.6.2025 #13 AuthorUvek neka muljaza oko struje. Videcemo kako ce biti dalje
Vanja
1.6.2025 #14 AuthorTrebalo bi da bude i na mesecnom nivou!
Žarko
2.6.2025 #15 AuthorKo i kako (ruko)vodi eps, dobro je da nam ne dolaze jednom mesečno po harač na kuću i to bez očitavanje, al živi bili, biće i to
SUNCE
2.6.2025 #16 AuthorZnala sam da je ovo teska glupost i da će teško zaživeri.
Aca1984
2.6.2025 #17 AuthorUvek je bilo tako. Tako o treba da bude
ELLA
2.6.2025 #18 AuthorKada treba raditi malverzacije da je teže ući u trag