Api-Pek – porodična firma sa fokusom na kvalitet i inovacije

Osvajanje tržišta zdravim i nutritivno bogatim proizvodima

Firme u fokusuSrbija

12.2.2025 10:21 Autor: Mirjana Vasić Adžić 1

Osvajanje tržišta zdravim i nutritivno bogatim proizvodima Osvajanje tržišta zdravim i nutritivno bogatim proizvodima
Samostalna zanatska radnja Api-Pek iz domena prehrambene delatnosti iz Bečeja osnovana je 1997. godine. Vremenom su razvijali svoj asortiman i ponudu, a trenutno su... Osvajanje tržišta zdravim i nutritivno bogatim proizvodima

Samostalna zanatska radnja Api-Pek iz domena prehrambene delatnosti iz Bečeja osnovana je 1997. godine. Vremenom su razvijali svoj asortiman i ponudu, a trenutno su najpoznatiji po Gorila Protein proizvodima. U razgovoru za Biznis.rs sa Marijom Vujić-Stefanović, diplomiranim inženjerom farmaceutske tehnologije, koja svojom stručnošću i iskustvom pomaže suprugu Ljubomiru Stefanoviću da vodi firmu, saznali smo kako se vremenom razvijala proizvodnja u Api-Peku, koja vrsta prehrambenih proizvoda je bila njihov fokus, koliko  truda su posvetili kvalitetu i izboru namirnica, kao i kakva je situacija u Srbiji po pitanju kontrole kvaliteta proizvoda i odnosa pojedinaca prema ovoj važnoj temi.

„Tokom godina radili smo vrlo različite vrste proizvoda, počeli smo sa prelivima za sladolede, u međuvremenu smo radili mešavinu aditiva za pekarstvo od prirodnih sastojaka. Postepeno smo razvijali hranu koja je namenjena  osobama koje imaju dijabetes”, kaže na početku razgovora Marija Vujić-Stefanović.

Grupa proizvoda – čajno pecivo Diabettino sa smanjenim sadržajem šećera, sadrži fruktozu koja manje  opterećuje organizam za razliku od saharoze i sorbitol kao zamenu za šećer. Osnovu čine integralna brašna i ovsene pahuljice, tako da je izuzetno bogato vlaknima i zbog toga se preporučuje u svakodnevnoj ishrani i to ne samo osobama sa dijabetesom, već i široj populaciji, objašnjava Vujić-Stefanović.

„Tokom godina smo gledali kako da proširimo asortiman. Sinovi su nas na neki način inspirisali i podržali u novim poduhvatima. Razmišljali smo da napravimo nešto što je lako za pripremanje, jednostavno, a hranljivo i ukusno i došli smo na ideju da to budu kaše, kojima su osnova, takođe, ovsene pahuljice, ali su obogaćene proteinima”, kaže Vujić- Stefanović.

Prvo su napravili kaše sa koncentrovanim proteinima mleka, odnosno surutke. Međutim, na tržištu se pokazalo da je mnogo veća potreba za veganskim, odnosno za koncentrisanim proteinskim proizvodima, koji su na bazi proteina biljnog porekla, a ne mlečnog.

„Postoji jedna niša koja nije bila toliko popunjena, i u saradnji sa mladim parom iz Beograda razvili smo proizvode pod brendom Gorila Protein. Malo zvuči neobično, ali gorila je životinja koja je krupna, snažna, mišićava, a hrani se isključivo namirnicama biljnog porekla, i to je bila inspiracija za taj naziv brenda”, otkriva.

Glavni sastojak Gorila Protein proizvoda su koncentrisani proteini dobijeni industrijskim postupkom iz graška, koje su obogatili raznim dodacima prirodnog porekla i zaslađivačima koji su  pažljivo birani.

Poslednjih godina sve je veći broj ljudi koji imaju insulinsku rezistenciju, dijabetes ili prekomernu težinu, koju žele da regulišu kako iz zdravstvenih, tako i iz estetskih razloga. Sva apelovanja i pisanja stručnjaka ukazuju da se neumerena upotreba šećera loše odražava na zdravlje i vodi u pomenute i druge bolesti. U skladu sa tim na tržištu postaju sve popularniji proizvodi koji u sebi imaju zamene za šećer ili su bez dodatka šećera. Sve češća upotreba zaslađivača otvorila je novu temu i pitanje njihove štetnosti odnosno nus-pojava koje mogu ugroziti zdravlje.

Šta je bolji izbor, saharoza ili veštački zaslađivači?

„U svemu treba biti umeren. Saharoza u malim količinama je prisutna i koristi se u ishrani ljudi vekovima. Slatkiši su se jeli u posebnim prilikama, a ne svakodnevno i ne u tolikim količinama kao danas. Sigurno da je onda bilo manje negativnih posledica. Za osobe koje imaju dijabetes, naravno, da je saharoza pogubna i da tu nema dileme. Mala količina, pažljivo odabranog zaslađivača, sigurno da pravi manji problem u organizmu. Treba pratiti šta je novije, šta je slađe, da se koristi u maloj količini i, naravno, uvek treba voditi računa o tome da se ne preteruje”, ističe.

„Na tržištu ima mnogo kategorija zaslađivača, nekima se pripisuje da su štetni, zato smo se opredelili za steviju koja je prirodnog porekla, ona je izolovana iz biljke, steviol glikozid je nosač slasti i kombinujemo ga sa sukralozom, koja je veštački zaslađivač, ali su studije pokazale da ima zanemarljiva negativna dejstva. Poslednjih godina se preporučuje da se saharoza izbegava i mnogo ljudi vodi računa o tome, što zbog kandidijaze, što zbog nekih drugih oboljenja. Nisu to samo osobe koje imaju dijabetes, nego i oni koji žele da vode računa o tome da ne unose nepotrebne kalorije, pa se onda opredeljuju za proizvode kod kojih je šećer zamenjen zaslađivačima. Mi smo pažljivo birali zaslađivače koji ne ugrožavaju zdravlje i imaju prijatan ukus izbalansiran sa ostalim sastojcima koji su u proizvodima”, objašnjava.

Prilikom proizvodnje kaša i namaza  različitih ukusa u Api-Peku  koriste i liofiliziranu malinu.

„Za proizvodnju liofiliziranih malina koristi se postupak sušenja zamrzavanjem pri kom voće zadržava svoju formu, ukus i nutritivna svojstva. Bobice koje su razdvojene tzv. griz maline mi koristimo kao dodatak proizvodima. Sa dodatkom liofilizirane maline dobije se proizvod koji ima izuzetno prijatan ukus, a pored toga sačuvana su nutritivna svojstva maline. Proizvodima dodajemo i inulin i eritritol. Inulini su rastvorljiva biljna vlakna, koja služe kao hrana dobrim bakterijama u crevnoj flori i zbog toga se preporučuju u ishrani, a eritritol je po hemijskom sastavu alkohol, ali ono što je važno za nekog ko konzumira tu sirovinu je da je energetska vrednost eritritola nula. On se ne metaboliše, a daje prijatan sladak ukus proizvodima. U cilju obogaćenja proizvoda proteinima koristimo koncentrovane biljne proteine iz graška i soje, zahvaljujući čemu bar 20 odsto energetske vrednosti proizvoda potiče iz proteina”, kaže Vujić-Stefanović i napominje da je tehnološki zahtevno i izazovno napraviti neke vrste takvih proizvoda (namaze, keks…).

Malina iz Srbije u svetskom vrhu po kvalitetu

Naša sagovornica zbog prirode svog posla ima prilike da učestvuje na raznim stručnim skupovima. Potvrda koju je dobila sa tih događaja je da je malina iz Srbije, po kvalitetu, u svetskom vrhu. To je učvrstilo odluku da se ova sirovina uklopi u nekoliko na tržištu već prisutnih, kao i novih proizvoda brenda Gorila Protein.

Api-Pek pod brendom Gorila Protein proizvodi i paletu namaza koji su svi bez dodatka šećera, svi imaju  pažljivo odabrane zaslađivače kao zamenu za šećer, bogati su proteinima i vlaknima i pružaju ono što je sad globalni trend, a to je da se unosi manje kalorija, dobri izvori vlakana i proteina i da, naravno, proizvodi budu prijatnog ukusa.

„Kombinacijom pomenutih proizvoda, uz malo mašte, može se napraviti mnogo različitih zdravih poslastica”, konstatuje Marija Vujić-Stefanović.

Naša sagovornica se kao tehnolog sa dugogodišnjim iskustvom osvrnula i na situaciju po pitanju kvaliteta namirnica i proizvoda u našoj zemlji.

„Kao tehnolog i kao potrošač, pratim šta se dešava na tržištu i često se srećem sa proizvodima koji neopravdano nose neku nutritivnu ili zdravstvenu izjavu. Svi su sigurno videli da na nekom proizvodu piše da je bez šećera, a onda kad pročitate deklaraciju vidite da su glavni sastojak urme, ali urme su uglavnom šećer. To nije beli šećer, nije saharoza, ali je šećer, možda, malo zdravija varijanta, ali takva deklaracija je nekorektna prema onome ko ima dijabetes ili kandidijazu ili neku drugu bolest. Takođe, čest je slučaj da na nekom sirupu za umirenje kašlja piše da je bez šećera, a kad pogledate sastav ima malo ekstrakta neke lekovite biljke i koncentrat soka jabuke. Uvidom u nutritivnu tabelu, 60 odsto čine ugljeni hidrati, od toga blizu 60 odsto su šećeri. Znači, to je opet šećer”, zaključuje.

Za ovakvu situaciju smatra da odgovornost snose i razni mediji, pre svega, influenseri na društvenim mrežama koji smatraju da su kompetentni da neke proizvode neosnovano kritikuju, a neke neosnovano reklamiraju i zbog toga je sigurno potrebno mnogo raditi na edukaciji stanovništva. Slaže se da sve više ljudi pažljivo čita deklaracije i obraćaju pažnju na nutritivne vrednosti proizvoda i njihov sastav.

„Naš je pristup i želja da ponudimo tržištu ono što je u skladu sa globalnim trendovima, a da bude domaće. Nabavljamo sirovine od renomiranih domaćih i stranih dobavljača. Zahvalljujući svom obrazovanju i iskustvu, vodim računa o tome da proizvodi budu u skladu sa standardima i zahtevima tržišta i struke”, otkriva.

Kako je sve počelo?

„Ja sam diplomirani inženjer tehnologije farmaceutskog smera sa 36 godina radnog iskustva.  Počeli smo sa proizvodnjom po mojim recepturama još 1992. godine. Tada sam radila u jednoj od lokalnih fabrika. Osetila sam da kroz Api-Pek mogu da izrazim dozu inventivnosti i kreativnosti koja nije mogla  da se ispolji u velikom sistemu. Uz podršku supruga i roditelja, u smislu organizacije i finansija, korak po korak smo razvijali Api-Pek,  našu malu porodičnu firmu”, otkriva Vujić-Stefanović, koja je tehnolog framaceutskog smera sa dugogodišnjim iskustvom.

Pored svih aktivnosti kojima se tokom proteklih godina bavila u Api-Peku, paralelno je radila i radi i u drugim kompanijama. Saznanja i iskustva sa raznih poslova, u njenom slučaju, se prepliću i međusobno obogaćuju.

Njihovi proizvodi su sve popularniji i prati ih uzlazni trend u prodaji. Kao potvrda kvaliteta stigla je i saradnja sa renomiranim distributivnim lancima i prodavnicama širom Srbije u kojima se  mogu naći proizvodi Api-Peka.

„Brend Gorila Protein, kao što sam spomenula, razvijamo u saradnji sa poslovnim partnerima. Oni su nosioci marketinških, komercijalnih i distributivnih aktivnosti. Oni prate koji su proizvodi skrenuli pažnju na sebe i te linije proizvoda dodatno proširujemo, uvodimo nove ukuse i proizvode“, objašnjava Vujić-Stefanović. Proizvodi se  plasiraju i preko teretana koje imaju kutke za prodaju, a onlajn prodaja je nešto što već dugo dobro funkcioniše.

Kada su u pitanju marketinške aktivnosti smatra da neposredna komunikacija sa kupcima najbolje funkcioniše, kao i prodaja preko sajta. Tu su i društvene mreže kao realnost, a reklamiranje preko televizije je finansijski veoma zahtevno, pa to do sada nisu radili, kaže.

Za sada Api-Pek je prisutan samo na domaćem tržištu, želja im je i namera da se posao proširi, ali za realizaciju je potrebna ozbiljnija finansijska podrška.

Planovi za budućnost Api-Peka obuhvataju širenje postojećih proizvoda na još neka tržišta, bogaćenje postojeće palete proizvoda, ali i izlazak na tržište sa novim idejama. Naravno, održavanje visokog kvaliteta je imperativ. Vujić-Stefanović je svesna da su njihovi proizvodi namenjeni krugu ljudi koji više vode računa o tome šta jedu i pažljivije biraju namirnice, kako iz sopstvene želje, tako i zbog zdravstvenih i nutritivnih razloga.

Kada se bavite prehrambenom proizvodnjom, kontrola kvaliteta bi trebalo da se podrazumeva, ali na našim prostorima to često nije slučaj.

„Svako ima svoj pristup stvarima i radi prema  svojoj stručnosti i savesti. Teže je kada poštujete sve propise i trudite se da održite kvalitet, ali dugoročno gledano, to je ispravan put. Kad radite tako da dajete sredstva za to da se obezbedi neophodna oprema, odgovarajući uslovi proizvodnje, da se redovno rade provera kvaliteta i  bezbednosti proizvoda, to su sve troškovi, ali s druge strane, mislim da je to doprinelo da godinama opstanemo u ovom poslu “, smatra naša sagovornica.

Api-Pek je bila i ostala porodična firma. Prema rečima Marije Vujić-Stefanović poslednje proširenje firme desilo se zahvaljujući sinovima koji su po struci programeri i koji su želeli da deo zarade ulože u porodični posao. Ovakav vid podrške je najdragoceniji, pa su zbog toga,  verovatno porodične firme najdugovečnije.

„Program čajnih peciva Diabettino (cimet, kokos, brusnica, čokolada)  i slano pecivo Ovsette sa lanom, počeli smo da radimo pre nego što su se na tržištu pojavili slični proizvodi koje rade velike industrije. Naša priča je ostala na malim kapacitetima, oni su industrija, ali mi imamo svoje verne kupce koji i dalje kupuju naše proizvode. Svako ima svoje tržište. Poslednjih godina opredelili smo se za proizvodnju još jedne grupe specifičnih proizvoda, koncipiranih u skladu sa savremenim pristupom – manje šećera i kalorija, više vlakana i proteina uz obilje ukusa. Tako su nastali Gorila Protein proizvodi”, kaže za kraj Marija Vujić-Stefanović.

Najuspešnija mikro preduzeća koja se bave proizvodnjom ostalih prehrambenih proizvoda
PozicijaIme preduzećaUkupni prihodiRezultat poslovanja
1FRIENDLY FOOD 2016 DOO VELIKA PLANA147.489.00012.682.000
2AGROFARM ČIČOVI DOO42.528.0006.934.000
3SUPER POSITIVE DOO BEOGRAD66.921.0006.629.000
4PIROĆANCI26.460.0004.667.000
5DOO AROMAPLAST JERMENOVCI37.468.0003.778.000
6ICE 4 ALL DOO NOVI SAD11.178.0003.493.000
7VEGAPČIĆ GROUP DOO PETROVARADIN5.226.0003.409.000
8GORAN JOVANOVIĆ PREDUZETNIK SZTR OGIKO POPUČKE48.474.0003.038.000
9MINA UŽITAK D.O.O.31.850.0002.817.000
10SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA API PEK LJUBOMIR STEFANOVIĆ PR, BEČEJ16.793.0002.768.000
11SZTR MEDNA VUJOVIĆ MILORAD PREDUZETNIK ARANĐELOVAC16.088.0002.756.000
12ZELENO ŽITO NEMET Doo19.446.0002.610.000
13DOO LILIPAK VETERNIK20.003.0002.298.000
14TOP MIX DOO VRŠAC54.592.0002.182.000
15BRADAN DOO11.907.0002.034.000
16Dragica Ilić pr VEGETERIJA 20218.980.0001.955.000
17IRIS18.023.0001.852.000
18KOSTA 2012 d.o.o. Prćilovica – Aleksinac78.962.0001.784.000
19SOYA FOOD ORGANIC37.140.0001.770.000
20EXTRUDI10.035.0001.729.000
21VATROMET SHOP DOO23.598.0001.674.000
22SweetFit DOO18.197.0001.641.000
23BIOMAX39.725.0001.503.000
24FRIŠKO32.531.0001.225.000
25DALIBOR NIKOLIĆ PREDUZETNIK KRUŠEVAC53.832.0001.014.000
26BIOZRNCE DOO UŽICE72.851.000997.000
27MINI-PAK32.217.000820.000
28CERAMED DOO29.134.000655.000
29STADION TRADE 2006 DOO SVETOZAR MILETIĆ26.322.000648.000
30DELTA-S SISTEM DOO VRBNICA67.762.000602.000
31SVEŽE DOO58.679.000548.000
32RAS PRODUKT45.999.000508.000
33STORM COMERC DOO NIŠ45.738.000495.000
34PODRUM MALČA26.564.000495.000
35LUZNICA VITA DOO BABUŠNICA40.773.000455.000
36VRENJE DOO BEOGRAD31.330.000443.000
37SAMOSTALNA ZANATSKA TRGOVINSKA RADNJA IN PAK NEBOJŠA VELIČKOVIĆ PR KRALJEVO29.972.000404.000
38BIO LINE BEOGRAD DOO33.002.000310.000
39MARKO STANIŠIĆ PREDUZETNIK, SAMOSTALNA ZANATSKA TRGOVINSKA RADNJA KOLOS – 2000 PLUS, SUBOTICA60.954.000233.000
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2023. godinu, u dinarima

  • MinjaKristalŠminkanje

    12.2.2025 #1 Author

    Odlično su se dosetili da pruže na tržištu proizvode koje mogu da konzumiraju i ljudi sa zdravstvenim problemima. Bravo za porodični biznis orijentisan ka zdravom načinu života.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.