Strani kupci uglavnom traže radove domaćih umetnika koji su stvarali u inostranstvu

Otvaranje galerija i privatnih kolekcija i organizovanje aukcija šire domaće tržište umetnina

AnalizaIntervjuSrbijaU fokusu

18.4.2021 14:07 Autor: Marko Miladinović

Otvaranje galerija i privatnih kolekcija i organizovanje aukcija šire domaće tržište umetnina Otvaranje galerija i privatnih kolekcija i organizovanje aukcija šire domaće tržište umetnina
Domaće tržište umetnina je relativno malo po ponudi, učesnicima, pa i cenama, pogotovu ako se upoređuje se scenama većih ili ekonomski razvijenijih zemalja. Međutim,... Otvaranje galerija i privatnih kolekcija i organizovanje aukcija šire domaće tržište umetnina

Domaće tržište umetnina je relativno malo po ponudi, učesnicima, pa i cenama, pogotovu ako se upoređuje se scenama većih ili ekonomski razvijenijih zemalja. Međutim, u poslednje dve decenije galerijska praksa – pre svega, otvaranje većeg broja privatnih galerija u prestonici, ali i u drugim gradovima u zemlji – doprinela je širenju “tržišne kulture” umetnosti i ideje da umetnička dela mogu biti pristupačna i ljudima izvan uskog kruga etabliranih kolekcionara.

“Najznačanija promena leži u otvaranju tržišta javnosti. Ranije se kupovina umetničkih dela dominantno odvijala iza zatvorenih vrata, u privatnoj, netransparentnoj atmosferi, dok danas primećujemo porast galerijskih prostora profilisanih za različite umetničke pojave”, objašnjava aktuelnu situaciju na domaćem tržištu Anđela Maletić, istoričarka umentosti i kustoskinja u beogradskoj galeriji Arte.

Prema njenim rečima, različite inicijative doprinele su ovom iskoraku. Krajem prve decenije XXI veka dve značajne privatne kolekcije prerasle su u muzeje (Macura, Zepter), dok su druge svoju delatnost „ozvaničile“ osnivanjem fondacija (kolekcije Vujičić i Trajković), na taj način legitimišući svoju delatnost. U isto vreme, u Arte galeriji je započet projekat “Kolekcionar kao kustos i selektor”, zahvaljujući kojem su kroz publikacije i izložbe u narednom periodu bili predstavljeni radovi iz privatnih kolekcija u Srbiji.

Ovakav vid ukazivanja na kolekcionarsku praksu i njeno približavanje javnosti od izuzetnog su značaja za etabliranje domaćeg tržišta, ističe naša sagovornica, i dodaje da danas postoje aukcijske kuće u Beogradu koje svake godine održe nekoliko licitacija, omogućavajući široj javnosti da prati tok umetničkog tržišta. U junu 2020. u organizaciji Arte galerije održana je prva online aukcija umetničkih dela u Srbiji, što je značajno uticalo na promenu pristupa i proširivanje jednog inače malog kruga. Prodaja u internet prostoru omogućila je pristup najrazličitijoj publici.

“Pored toga što je trgovina umetninama postala javna praksa, treba naglasiti da je šira javnost postala otvorenija i počela, zahvaljujući upravo onima koji su dugo u ovom poslu, da prepoznaju umetnost kao nešto blisko, dostupno i razumljivo. Kupovina umetničkih dela se spustila iz odabranog kruga ljudi (elite) u sve slojeve društva, što je veliki napredak u odnosu na decenije ranije”, primećuje Maletić.  

Na pitanje kakva je struktura domaćih kupaca, ona odgovara da je reč o ljudima koji pripadaju različitim zanimanjima i starosnim dobima, ali im je zajedničko da ih privlači strast za posedovanjem umetničkih dela.

“Pored pasioniranih zaljubljenika, postoje i oni koji kupovinu umetnosti posmatraju kao investiciju. Govorimo o umetnost nastaloj uglavnom tokom XX veka i o autorima koju su poznata imena domaće umetničke scene, a koji su se školovali, stvarali i veliki deo života proveli u velikim evropskim umetničkim centrima, pa se u širem smislu mogu smatrati delom internacionalne umetničke scene. Što se tiče stranih autora, on se ređe kupuju, kako zbog pristupačnosti tako i zbog manjeg obima znanja koje se odnosi na njihov opus”, kaže Anđela Maletić za Biznis.rs.

Nasuprot tome, i te kako postoji interesovanje za radove domaćih umentika od strane kupaca iz inostranstva.

“Isprva su tu domaći kolekcionari koji žive u inostranstvu, dok stranci uglavnom ostaju vezani za autore koji su aktivno učestvovali na međunarodnoj umetničkoj sceni. Reč je o umetnicima poput Dada Đurića, Vladimira Veličkovića, Radomira Damnjanovića Damnjana… koji su najveći deo svog života proveli u inostranstvu. Biti prisutan na internacionalnoj umetničkoj sceni podrazumeva ostvarivanje kontakta sa galerijama i institucijama gde bi njihov rad bio promovisan i valorizovan. Interesantno je da su pojedini domaći autori, koji su se umetnički formirali u inostranstvu, prepoznati kao značajni prvo van granica naše zemlje, pa tek onda u našoj istoriji umetnosti ili likovnoj kritici. Takav je, na primer, slučaj sa umetnicom Mirom Brtkom, koja danas doživljava reafirmaciju, nakon decenija skrajnutosti”, napominje Maletić.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.