Plan za prugu Stalać – Kraljevo predviđa modernizaciju do brzine od 120 kilometara na čas
27.12.2024 08:27 Autor: Redakcija Biznis.rs 1
Agencija za prostorno planiranje i urbanizam oglasila je javni uvid u nacrt Prostornog plana područja posebne namene za infrastrukturni koridor železničke pruge Stalać – Kraljevo, uključujući i Izveštaj o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, objavila je eKapija.
Plan predviđa modernizaciju jednokolosečne pruge za putnički i teretni saobraćaj, koja će omogućiti brzine do 120 kilometara na čas (km/h) duž deonice od 72 kilometra.
Plan obuhvata delove teritorija opština Ćićevac, Trstenik i Vrnjačka Banja kao i deo teritorije grada Kraljeva odnosno katastarske opštine Kraljevo, Ratina, Zaklopača i Vrba.
Postojeće stanje na deonici Stalać-Kraljevo regionalne železničke pruge, dužine oko 72 kilometara, karakteriše neelektrifikovana jednokolosečna trasa projektovana za brzine od 60 km/h na poddeonici Stalać – Kruševac i 90 km/h na poddeonici Kruševac – Kraljevo, konstatuje se u dokumentaciji.
„Međutim, usled dugotrajne eksploatacije, brzina je značajno smanjena na svega 30 km/h na delu između Stalaća i Kruševca i 25 km/h između Kruševca i Kraljeva, dok trenutna operativna brzina ne prelazi 40 km/h. Na osam kritičnih tačaka brzina je dodatno ograničena na 20 km/h iz bezbednosnih razloga“, stoji u nacrtu prostornog plana.
Na ovoj deonici nema tunela, a postojeći mostovi, čiji se prvobitni projekt datira iz 1910. godine za uski kolosek, adaptirani su za normalni kolosek tokom 1950-ih godina.
„Ukupno 32 mosta danas pokazuje probleme poput ekstenzivne korozije na čeličnim strukturama, dok stanje kamenih i betonskih konstrukcija ukazuje na prodor vode i umereno oštećenje“, istaknuto je u dokumentaciji.
Planirana modernizacija i rekonstrukcija železničke pruge Stalać – Kraljevo predviđa uspostavljanje jednokolosečne pruge prilagođene mešovitom saobraćaju, sa brzinom do 120 km/h. Predviđeno je maksimalno zadržavanje postojećeg koridora pruge uz minimalno zahvatanje novih zemljišta.
Dužina modernizovane deonice iznosi 71,37 km, sa dodatnim segmentom pruge E-85 između Kraljeva i Rudnice, u dužini od dva kilometra, koji delimično preklapa trasu pruge Stalać-Kraljevo.
Predviđeno je renoviranje i modernizacija 17 postojećih službenih mesta, od kojih većina zadržava svoju funkciju, dok četiri postaju ukrsnice, a jedno stajalište.
Rekonstrukcija uključuje rehabilitaciju ili zamenu mostova na postojećim lokacijama.
Od ukupno 66 postojećih putnih pešačkih prelaza, planirano je zadržavanje 24, dok će 42 prelaza biti ukinuta radi povećanja sigurnosti.
U pogledu putničkog saobraćaja, organizovaće se dve kategorije vozova: regionalni ekspresni i regionalni putnički. Ekspresni vozovi će saobraćati između Stalaća i Kraljeva s planiranih osam parova vozova dnevno, koji će se zaustavljati u Kruševcu, Trsteniku, Vrnjačkoj Banji i Kraljevu. Regionalni putnički vozovi imaće 11 parova dnevno, sa stajanjima u 16 stanica i stajališta duž trase, uključujući Stalać, Mrzenicu, Dedinu, Kruševac, Trstenik i Kraljevo.
Pročitajte još:
Teretni saobraćaj planiran je sa jednom kategorijom – direktni teretni vozovi u unutrašnjem saobraćaju. Predviđeno je dva para teretnih vozova dnevno, sa prilagođavanjem vremenskom rasporedu zbog neujednačenosti saobraćaja, koji će uzimati u obzir predviđeni i ostvareni obim transporta.
Ovim merama će se optimizovati logistički protok i smanjiti saobraćajne zagušenja na planiranoj trasi, piše eKapija na osnovu nacrta Prostornog plana za prugu Stalać – Kraljevo.
SUNCE
27.12.2024 #1 AuthorTo bi spojilo Kruševac i Kraljevo i omogućilo bolju i vecu cirkulaciju ljudi iz ovih gradova.