Prepoznatljiv proizvodni program traje skoro 40 godina
Firme u fokusuIntervjuPoslovanjeSrbija
1.11.2023 17:16 Autor: Mirjana Vasić Adžić 4
U današnje vreme lako je doći do informacija šta je sve potrebno za otvaranje i registrovanje firme, ali uputstvo za vođenje i opstanak na ekonomski nestabilnom tržištu, teško je naučiti preko noći.
Preduzeće Flores osnovano je 1985. godine. Miomir Pljakić nasledio je firmu od oca Radiše Pljakića, koji je pre skoro 40 godina započeo proizvodnju alkoholnih pića. Njihov najpoznatiji brend, rakija žuta osa, prepoznatljiv je brend kako u Srbiji, tako još više u dijaspori – u Evropi, Australiji i Americi. Kako je ova porodična firma uspela da se održi na tržištu četiri decenije i na kakve probleme su nailazili zbog povećanih cena energenata, za Biznis.rs otkrio nam je Miomir Pljakić.
„Postojimo 40 godina, firmu je osnovao moj otac, koji je i dalje aktivan, inženjer Dragiša Pljakić. Bili smo prva privatna destilerija u ondašnjoj Jugoslaviji, a i šire i u nekadašnjem Istočnom bloku. Za ovih 40 godina svašta se promenilo. Promenile su se i četiri države u kojima smo radili, od SFRJ, pa na dalje. Menjali su se i uslovi privređivanja, uslovi poslovanja, prošli smo kroz razne sisteme vrednosti. Mogu da kažem da smo opstali zahvaljujući kvalitetu i poštovanju kupca”, objašnjava Pljakić.
Zbog iskustva u dugogodišnjem poslovanju, Pljakić se seća kako je nekad izgledalo tržište alkoholnih pića.
„Počeci vezani za industriju alkoholnih pića su takvi da smo u prvih pet, šest godina rada imali samo velike državne sisteme, nekoliko firmi koje su se bavile baš rakijom. Imali smo Takovo, Miloduh, Rubin… Svaka firma je imala po nekoliko proizvoda, tako da ste na tržištu imali osam vrsta šljivovica, između ostalog i naš proizvod, a sada postoji oko 900 registrovanih proizvođača rakije i svako ima neku paletu proizvoda, koja broji od pet do deset proizvoda. U jednom trenutku je to bio bum, a onda se broj firmi u ovoj delatnosti smanjio na neku razumnu meru”, priča Milomir Pljakić.
Svaka promena na ekonomskom tržištu ima svoje posledice, a njih je teško je proceniti, čak i uz opsežne analize. Miomir Pljakić prokomentarisao je i vreme pandemije i neočekivan obrt na tržištu na kom se prodaje rakija. Očekivao je da će za vreme pandemije biti mnogo gora situacija sa izvozom, a bolja na domaćem tržištu, ali desilo se potpuno obrnuto.
„Iz Srbije imate dnevno 50 ili 100 autobusa koji idu za Nemačku, Austriju, Francusku i svako nosi po nekoliko litara rakije. Kad su ti putevi bili zatvoreni, onda se naglo povećala potražnja u Zapadnoj Evropi za našim proizvodima, u našoj dijaspori”, ističe Pljakić.
Pljakić ističe da su se i navike potrošača promenile. Nekada se tradicionalno u januaru završavala potrošnja alkohola, pivo i sokovi su se pili leti, a vino i rakija, zimi. Sada više nema pravila. Organizovanje svadbi u toplijim mesecima, svakako, doprinelo je drugačijiem ritmu potražnje za alkoholnim pićima. Ipak, iako se trendovi menjaju, firma Flores verna je proizvodima koje su potrošači prepoznali po vrhunskom kvalitetu.
„Mi za ovih skoro 40 godina nismo se skoro ničim drugim bavili. Bilo je drugih mogućnosti, ali zadržali smo proizvodni program na kom smo istrajali. U svojom ponudi imamo samo rakije od šljive, žutu osu, belu osu, jednu lozovaču i jednu travaricu. Smatramo da naša poslovna filozofija nosi miran san”, konstatuje naš sagovornik.
Rat u Ukrajini odrazio se na cene energenata, zbog čega je firma Flores naišla na problem sa ambalažom od stakla.
„Rat u Ukrajini prouzrokovao je problem sa ambalažom. Već 15 godina uvozimo ambalažu iz Češke. U jednom momentu poskupljenja su bila skoro 200 odsto, možda, čak i više. Cene energenata su uticale na proizvodnju stakla. Iz Češke su nas obavestili da su prekinuli sa upotrebom visokih peći, jer su njihovi troškovi za energente postali toliko veliki da ne mogu da se snađu. Sada se to nekako normalizovalo. Nije na nivou na kom je bilo, ali se normalizovalo. Tako da smo najveći problem imali sa ambalažom. Ne znam šta je sa fabrikom stakla u Paraćinu, nadam se da će proraditi”, konstatuje Pljakić.
Pročitajte još:
Uspeh firme Flores počiva na čvrstim temeljima. Kurs je bio jasan, obezbediti kvalitet i istrajavati u tome, bez obzira na okolnosti, poručuje naš sagovornik.
„Što se tiče naše proizvodnje, ona je stabilna. Nemamo nijednog radnika koji radi kraće od 15 godina, a uglavnom su zaposleni sa dužim stažom, od 30 godina i više. Funkcionišemo kao jedna uigrana porodica. Kada su u pitanju srednjoročni i dugoročni planovi, za sada je teško bilo šta menjati, pre svega zbog neizvesne globalne ekonomije. Moglo bi bolje, ali uz velika odricanja i rizike koji nama kao porodičnoj firmi nisu potrebni. Naša najveća borba će biti za očuvanje kupca i tržišta. Svuda je velika konkurencija. Naš akcenat će biti na očuvanju tržišta i kupca na način na koji smo to do sada radili. Mnogo smo uložili u laboratoriju koja je vrhunska, i kontrolu kvaliteta. To nas čini spokojnima”, ističe Pljakić.
U nastavku pogledajte rang-listu najuspešnijih proizvođača pića mikro veličine, prema podacima koje nam je dostavio analitički partner CompanyWall na osnovu podataka iz godišnjih izveštaja. Za listiranje se automatski nisu kvalifikovala nelikvidna, prezadužena ili preduzeća u predstečajnom ili stečajnom postupku.
Najuspešnija mikro preduzeća koja se bave proizvodnjom pića | |||
---|---|---|---|
Pozicija | Ime preduzeća | Ukupni prihodi | Rezultat poslovanja |
1. | DESTILERIJA BOŠKOVIĆ | 75.586.000 | 27.636.000 |
2. | FLORES Kamenica-Divostin | 71.954.000 | 16.392.000 |
3. | ALEKSIĆ PRVI DOO GUBEREVAC | 61.461.000 | 20.741.000 |
4. | PP PRODANOVIĆ PREDRAG PR PRIDVORICA | 61.311.000 | 2.843.000 |
5. | PURE FRUIT DOO | 61.186.000 | 407.000 |
6. | DESTILERIJA SANJA DOO ALIBUNAR-BANATSKI KARLOVAC | 54.696.000 | 38.930.000 |
7. | Čičina rakija doo Kukujevci | 51.529.000 | 14.529.000 |
8. | DOO TOK BEOGRAD, ŽELEZNIK | 47.796.000 | 18.214.000 |
9. | Artisani distillery since 1957 DOO Kruševac-Veliki Kupci | 45.211.000 | 2.774.000 |
10. | MILOŠ ŽIVANOVIĆ PR PROTEX RAKIJE VALJEVO | 44.971.000 | 2.687.000 |
11. | Destilerija 3 d.o.o. Indjija | 43.310.000 | 6.108.000 |
12. | HUBERT 1924 DOO | 41.377.000 | 521.000 |
13. | PERUN DESTILERIJA DOO | 38.666.000 | 2.385.000 |
14. | ZEKIĆ DESTILLERIE d.o.o. Jugovac-Prokuplje | 38.053.000 | 2.132.000 |
15. | DESTILERIJA PRESIDENT | 32.370.000 | 13.649.000 |
16. | ĐURĐICA NUTRICATO PR DESTILERIJA VLASOTINCE | 30.494.000 | 876.000 |
17. | IVANA NIKOLOVSKI PR TARA N | 30.333.000 | 976.000 |
18. | MALI PODRUM VUKOJIČIĆ DOO KRAGUJEVAC | 28.716.000 | 3.377.000 |
19. | NELVAS-MAKS LESKOVAC | 27.951.000 | 493.000 |
20. | AGRO COMMERCIAL DOO TRSTENIK | 26.710.000 | 151.000 |
21. | MIODRAG MILINKOVIĆ PR DESTILARIJA MILINKOVIĆ | 25.604.000 | 354.000 |
22. | VINSKA KUĆA MILINČIĆ | 24.236.000 | 5.879.000 |
23. | PODRUM NEDELJKOVIĆ LATKOVAC | 23.769.000 | 1.076.000 |
24. | SZR ZLATNA DOLINA MILAN KOVAČEVIĆ PR KARAN | 23.327.000 | 7.021.000 |
25. | KRSTAŠICA DOO | 19.458.000 | 3.581.000 |
26. | DESTICO M&M DOO LJUBOVIJA | 19.345.000 | 3.425.000 |
27. | LJILJANA IVANOVIĆ ĐUKIĆ PR DESTILERIJA VELIKO BRDO | 18.281.000 | 2.314.000 |
28. | PODRUM DREMINA PARAĆIN | 17.737.000 | 1.139.000 |
29. | VLADIMIR ĆURČIĆ PR ZLATNA PADINA | 17.714.000 | 5.073.000 |
30. | NENAD KRSTIĆ PR DESTILERIJA NENAD KRSTIĆ | 17.633.000 | 1.352.000 |
31. | KVASNIK | 17.263.000 | 12.561.000 |
32. | PRUNA d.o.o. Beograd | 17.236.000 | 3.838.000 |
33. | ALIMPIĆ | 16.984.000 | 11.134.000 |
34. | SEDAM JEZERA DOO | 16.210.000 | 357.000 |
35. | IRICO, BEOGRAD (ZEMUN) | 15.930.000 | 993.000 |
36. | DESTILERIJA ČOLIĆ d.o.o. Kragujevac | 15.432.000 | 2.315.000 |
37. | Destilerija Rittium d.o.o. | 14.586.000 | 13.699.000 |
38. | DESTILERIJA TODOROVIĆ | 14.337.000 | 9.884.000 |
39. | BG RABEL DOO | 14.015.000 | 1.673.000 |
40. | LEPOMIR ĐORĐEVIĆ PR DESTILERIJA RTANJSKA | 12.378.000 | 1.586.000 |
41. | PODRUM LUKIĆ BABAJIĆ | 9.230.000 | 3.632.000 |
42. | BORKO STEVANOVIĆ PR DESTILERIJA MAJDAN | 8.766.000 | 7.117.000 |
43. | Destilerija Despot d.o.o. | 8.656.000 | 2.758.000 |
44. | TOP FRONT DOO | 7.627.000 | 1.391.000 |
45. | ENERGO ETIL DOO BEOGRAD-SURČIN | 6.705.000 | 3.298.000 |
46. | FRUTIMO DOO | 4.021.000 | 1.597.000 |
47. | MARKOVA DESTILERIJA | 3.341.000 | 1.148.000 |
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2022. godinu, u dinarima |
SHALIMAR
1.11.2023 #1 AuthorSvaka cast za ovu porodicu koji imaju jednu od najboljih rakija!
ZELJKA
2.11.2023 #2 AuthorSvaka čast!
Grocka
5.11.2023 #3 AuthorBravo, da je ovakvis vise bilo bi nam super svima
JEKSICA25
27.11.2023 #4 AuthorSamo napred,veliki pozdrav za vlasnika i svaka cast!