Ministarstvo finansija donelo pravilnik koji bliže uređuje zakonska rešenja

Privrednici smatraju da su elektronske otpremnice novi birokratski teret

PoslovanjeSrbija

20.3.2025 08:01 Autor: Marija Jovanović 4

Privrednici smatraju da su elektronske otpremnice novi birokratski teret Privrednici smatraju da su elektronske otpremnice novi birokratski teret
Ministarstvo finansija je 12. marta donelo Pravilnik o elektronskim otpremnicama koji bliže uređuje određena rešenja iz Zakona o elektronskim otpremnicama, donetog u novembru prošle... Privrednici smatraju da su elektronske otpremnice novi birokratski teret

Ministarstvo finansija je 12. marta donelo Pravilnik o elektronskim otpremnicama koji bliže uređuje određena rešenja iz Zakona o elektronskim otpremnicama, donetog u novembru prošle godine. Njegova fazna primena počinje od 2026. godine.

Zakon propisuje obaveze subjekata javnog sektora da šalju i primaju elektronske otpremnice, ali i obaveze koje se odnose na kretanje dobara koja se smatraju akciznim proizvodima. One počinju da se primenjuju 1. januara 2026. godine, dok će puna primena, odnosno obaveze subjekata privatnog sektora da međusobno šalju i primaju elektronske otpremnice početi od 1. oktobra 2027.

Samim pravilnikom preciznije su definisani način prijave na sistem elektronskih otpremnica, korišćenje podataka, sadržina liste korisnika sistema, uslovi za brisanje sa liste i način i postupak korišćenja posebnih funkcionalnosti, poput minimalnog sadržaja elektronske otpremnice u papirnom obliku.

Takođe, pravilnikom su bliže uređeni forma i način unosa podataka u sistem, minimalni sadržaj elektronske otpremnice neophodan za njeno procesuiranje kroz sistem, postupak slanja, storniranja, prijema, prihvatanja i odbijanja elektronskih otpremnica, uslovi i način čuvanja, ali i predstavljanja elektronskih otpremnica u okviru inspekcijskog nadzora.

Što se tiče samog pristupa sistemu elektronskih otpremnica, registrovanje je moguće izvršiti preko sistema elektronskih faktura, što je omogućeno subjektu koji je njegov korisnik, dok drugi način podrazumeva direktnu registraciju.

Foto: Freepik

Potrebna i elektronska i papirna verzija dokumenta

Predsednik udruženja Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije Darko Majstorović u razgovoru za Biznis.rs ocenjuje da je pomenuti pravilnik, kao i sam Zakon o elektronskim otpremnicama, „nejasan i štur i da predstavlja još jedan novi birokratski teret koji će pasti na leđa privrednika“.

“Zakon o elektronskim otpremnicama oslanja se na Zakon o elektronskim fakturama koji je napravio potpuni haos od početka 2024. godine i privrednike doveo u pravnu i poresku nesigurnost, jer se rešenja u vidu elektronskog sistema kose sa osnovnim zakonom o PDV-u i Zakonu o računovodstvu. Pošto su sami zakoni u Srbiji šturi i nejasni, onda dolazi ceo niz dokumenata kojima se Ministarstvo finansija trudi da objasni zakon koji – da bi bio primenjen – mora da bude jednostavan i jasan”, ističe naš sagovornik.

Majstorović ocenjuje da se ovim zakonom nastavlja niz pogrešnih poreskih propisa sa kojima ni privrednici nisu saglasni, a koji predviđa kaznene mere do dva miliona dinara za pravna lica.

Zakon, kako objašnjava, obavezuje privrednike da koriste elektronski sistem za slanje otpremnica, a istovremeno i štampanje istih.

“Onaj ko otprema robu, odnosno šalje drugom pravnom licu, dužan je da mu pošalje elektronsku otpremnicu, ali ona mora da bude odštampana, da bi je onaj ko prevozi robu poneo sa sobom na adresu gde roba treba da bude isporučena. Znači – u isto vreme se šalje i elektronska otpremnica koju primalac robe treba da primi i odobri i papirni dokument”, objašnjava Majstorović.

Prema njegovim rečima, obične šablonske otpremnice koje su nekada mogle da se kupe u svakoj knjižari i koje su sadržale osnovne podatke o broju komada i vrsti robe koja se prevozi više neće biti korišćene, već će nove elektronske otpremnice morati da sadrže čak 14 obaveznih elemenata.

“Ono što je najbitnije – nejasno je ko će nadzirati ovaj sistem! U zakonu se navodi da je to Ministarstvo finansija, međutim, ne piše konkretno ko je odgovorno lice za nadzor i ko ima pristup ovakvom serveru na kome se nalaze podaci, što može dovesti do zloupotreba. Postavlja se pitanje koja je njihova upotrebna vrednost i zašto je važno da se elektronska otpremnica čuva deset godina”, zaključuje predsednik udruženja Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije Darko Majstorović.

  • Jelena

    20.3.2025 #1 Author

    Još jedan složen administrativni zahtev koji dodatno opterećuje privrednike, umesto da pojednostavi poslovanje. Ako već prelazimo na digitalizaciju, zašto je i dalje potrebna papirna verzija?

    Odgovori

  • Jovica

    20.3.2025 #2 Author

    Pa to je. Zasto da bude jednostavno kad moze komplikovano

    Odgovori

  • Ivan

    20.3.2025 #3 Author

    Sistem u Srbiji je totalno naopacke postavljen. Ali tako vam je to kad poresku i poslovnu politiku vode oni koji nemaju jednog dana rada u privatnom sektoru sa svojom firmom.

    Odgovori

  • bajroslastičar

    20.3.2025 #4 Author

    Bilo bi dobro da se ponekad bar čuje i mišljenje privrednika kojima se nameće nešto

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.