Privrednike očekuju dodatne promene u sistemu elektronskih faktura
IzdvajamoPoreziPoslovanjeSrbija
8.4.2025 08:01 Autor: Ljiljana Begović 12



Ministarstvo finansija održalo je do sada 13 konferencija za privrednike koji koriste sistem elektronskih faktura, kako bi na pravilan način upotrebili sve izmene koje su stupile na snagu u drugoj polovini prošle godine.
Iako ministarstvo u postupcima provere pravilnosti elektronskog evidentiranja poreza na dodatu vrednost neće uzimati u obzir greške koje nastanu prilikom iskazivanja podataka u evidencijama PDV-a za poreske periode do 30. juna, mnogi korisnici se ipak još uvek prilagođavaju novim pravilima.
Poreski savetnik Aleksandar Trifunović iz kompanije TYB Consulting kaže u razgovoru za Biznis.rs da su se svi privrednici u većoj meri privikli na primarno funkcionisanje sistema, odnosno slanje i prijem e-faktura.
“Međutim, što se tiče evidentiranja PDV-a, posla koji primarno rade računovođe, zbog čestih izmena i novih evidencija mi još uvek „lutamo“. Takođe, nadamo se da će do 30. juna ove godine, do kada traje period kada se eventualne greške neće uzimati u obzir, biti jasno definisan način rada i evidentiranja”, ocenjuje Trifunović.
Kada je reč o problemima primene novih propisa, naš sagovornik ističe da su najveće prepreke na koje su do sada nailazili pre svega česte izmene u evidencijama i veliki pritisak na programere i računovođe da isprate sve promene u kratkom roku, kao i da se te promene interpretiraju privrednicima.
“To se prvnatveno odnosi na račune, unos određenih evidencija iz drugih sistema, kao što je na primer e-fiskalizacija. Takođe, probleme stvaraju i privremeni zastoji u radu, mada se ova pojava dešava u manjoj meri nego u ranijem periodu”, navodi Trifunović.

Na pitanje da li očekuje još promena u sistemu elektronskih faktura, naš sagovornik odgovara potvrdno.
“Svakako očekujemo promene i dodatna prilagođavanja, pre svega kada su u pitanju PDV evidencije i podnošenje PDV prijava, što je već i najavljeno određenim zakonskim rešenjima. Što se tiče izmena, smatram da svi privredni subjekti treba da budu korsnici sistema e-faktura (bez obzira na to da li su u sistemu PDV-a ili ne), čime bi se uklonile dodatne evidencije na portalu SEF-a”, ističe Trifunović.
On dalje navodi da izjave za smanjenje PDV-a treba da budu omogućene na portalu SEF-a bez dodatnih dokumenata koji potvđuju smanjenje izlaznog PDV-a.
“Trebalo bi omogućiti povezivanje svih fiskalnih računa sa sistema e-fiskalizacije i sistema e-faktura preko PIB-a, kao i automatsko upunjavanje evidencija ovim podacima”, kaže poreski savetnik.
Naš sagovornik ističe da svi privredni subjekti insistiraju na tome da ovaj sistem, koji je obavezan za većinu privrednika, treba da donese stabilnost u radu i smanjenje administrativnih troškova, a ne nešto što bi ih uvelo u pravnu nesigurnost i ostavilo prostora za eventualna pogrešna tumačenja, greške i kazne za privrednike.
Podsetimo, u septembru 2024. godine Ministarstvo finansija predstavilo je nove funkcionalnosti sistema elektronskih faktura (SEF), kao i planirane izmene propisa da u SEF-u bude omogućeno evidentiranje prethodnog poreza. Korisnicima Sistema elektronskih faktura (SEF) predstavljena je verzija sistema SEF 3.9 na kojoj su izmenjene evidencije obračuna poreza na dodatu vrednost, odnosno pojedinačna evidencija PDV-a i zbirna evidencija PDV-a.
Uvedene su i nove poreske kategorije: S10, S20, AE10 i AE20, uz odgovarajuće šifre za primenu poreskih kategorija za sve elektronske fakture (faktura, avansna faktura, dokument o povećanju i dokument o smanjenju), i to kako za korisnike koji SEF-u pristupaju putem korisničkog, tako i za one koji pristupaju putem aplikativnog interfejsa.
Takođe, uređena je mogućnost da korisnici sistema opredele svoj status u smislu Zakona o porezu na dodatu vrednost – da li su obveznici PDV-a ili nisu, kao i da odrede poreski period, ukoliko su obveznici PDV-a.
Među najznačajnijim unapređenjima verzije SEF-a 3.9 su i izmene koje se odnose na integraciju sa sistemom Uprave carina, kao i omogućavanje unosa više bankarskih računa na profilu subjekta, te prikazivanje NBS IPS QR koda na generisanom spoljnom prikazu fakture (PDF).
Pročitajte još:
Jedna od važnijih izmena odnosi se na član 1 Pravilnika, kojim je uvedena nova tačka o automatskom unosu carinskih deklaracija u sistem elektronskog fakturisanja. Omogućeno je i ponovno registrovanje subjekata koji su ranije uklonjeni iz sistema elektronskog fakturisanja.
Nova pravila zahtevaju da elektronsko evidentiranje PDV-a bude završeno do 12. dana u mesecu, sa mogućnošću ranijeg unosa u posebnim slučajevima.
Neko
8.4.2025 #1 AuthorPojednostavljenje?!? Nikad komplikovanije i nikad vise papira. Poskupele knjigovodstvene usluge.
Privatnik
8.4.2025 #2 AuthorSlazem se , mnogo komplikovano , za manje firme uzas , a treba jos jedan radnik samo to da radi. Kao proizvođač smatram da poskupljuje krajnji proizvod
SASHKA
8.4.2025 #3 AuthorSto jednostavnije to bolje.
Merc Benz
8.4.2025 #4 AuthorOvo je nesto najgluplje ikada! Trideset godina radim racunovodstvo i u mnogim rezimima sam radio ali koliko ovaj misli da je pametan i koliko hoće svaki cent i dinar da iskontroliše ne bi li mu promakao neki to nisam video.U celoj Evropi samo italijanske drzavne firmebimaju ovu glupost E fajture i niko više! To nam definitivno govori o alavosti vlasti jer nema izvora prihoda ako nema stranih investicija,sve je ovo samo šarada.Bas me zanima cija je ta k9nsalting firma i da li moze da se 7de ubtrag sa kim u vlasti je povwzana i koliko je naplatila pr8gram kao i svakodnevno odrzavanje? Milioni evra su u pitanju siguran sam.
bajroslastičar
8.4.2025 #5 AuthorUmjesto da bude olakšano sve je još komplikovanije i neko uzima pare
Slavica
8.4.2025 #6 AuthorA sve pijace rade na crno.
Aca1984
8.4.2025 #7 AuthorOvim načinom se želelo da se sistematizuje lakše ubiranje poreza i doprinese lakšom naplatom istog i kako bi sve bilo u skladu sa e fiskalizacijom. Međutim ono što odgovara ubiraocu poreza ne mora da odgovara ubiranom. Pitanje je samo zašto uvek pričamo tome kad se nešto već dogodi a ne pre početka procesa i uredbi. I zašto nas niko ne pita. Slažem se sa svim komentarima.
Vera
8.4.2025 #8 AuthorUmesto da se smanji papirologija mi se gusimo u kojekakvim evidencijama koje nicemu ne sluze. Katastrofa
BIJUTI27
8.4.2025 #9 AuthorMislim da je dosta promena
Duci
8.4.2025 #10 AuthorNe razumem čemu Evidencija prethodnog poreza na Sefu.šaljemo obračun i u Poresku upravu i na Sef.Vrliki problem je kod špeditera.oni dobijaju preko sefa fakture u svoje ime a za tudje račun.te fakture posle prefakturišu komitetu za koga rade carinjenje.a na Sefu se to evidentira kao PDV špeditera a to nije lični trošak Privrednog društva koje se bavi špedicijom.i nikada se PDV ne slaže sa knjigovodstveno stanjem koje se šalje u Poresku upravu u obrascu PPPDV.Rubrika PDV elektronskih faktura na Sefu je automatizovana i po tome špeditera. Nikada ne bi imao obavezu da plati PDV u odnosu na svoje usluge koje fakturiše.
Molim ako može taj problem da se ispravi
Hvala
Ljubiša
8.4.2025 #11 AuthorPa za ovakav sistem, da bi ga zaista iskoristili, njima treba nekoliko desetina programera da vade i ukrštaju podatke + neko da ih obuči ili navodi šta da ukrštaju, a trenutni kadar iz poreske otvara pdf dokument u browseru i tvrdi da nije elektronski potpisan jer on ne vidi potpis.
Vera
9.4.2025 #12 AuthorKatastrofa…
Nema dana da ne zažalim zašto nije ostalo kao do sada samo evidenturanje PDV-a.
SEF…glavobolja i veeeliki problemi za knjigovoðe….
Mnogi programi koji se koriste u radu, ne mogu da podrže SEF u celosti…
I to da će se PU i SEF moći upoređivati…čista mašta iliti nemoguća misija.
Ovo nam baš nije trebalo…pogotovo agencije koje imaju veći broj korisnika različitih profila…