Roditeljima pola plate odlazi na privatnu nastavu, cene dvočasa do 3.000 dinara
6.11.2024 13:33 Autor: Ljiljana Begović 1
Većina škola u Srbiji trenutno održava skraćenu nastavu kao vid štrajka zbog neispunjenih zahteva sindikata prosvetnih radnika. Najnoviji predlog Vlade je da svi zaposleni u obrazovanju dobiju povećanje plata od 11 odsto, kao i 15.000 dinara jednokratne pomoći, što su sindikati odbili.
Početna plata nastavnika u školama, koja sada iznosi 86.681 dinar (740 evra), manja je za oko 80 evra od prosečne plate u Srbiji (818 evra).
Međutim, prosvetni radnici već decenijama drže privatne časove da bi nadomestili male osnovne zarade.
“Zaposleni u obrazovnom sektoru često su nedovoljno plaćeni za trud i odgovornost koju njihov posao nosi, a inflacija i ekonomske promene dodatno utiču na njihov standard. U takvom okruženju, privatni časovi za mnoge su jedini način da poboljšaju svoju finansijsku situaciju i obezbede egzistenciju. Ali, dok nastavnici tako nalaze način da prežive, obrazovni sistem ‘pati’ – ovakav dodatni rad može dovesti do iscrpljenosti prosvetnih radnika, što bi moglo negativno da utiče na kvalitet nastave”, navodi nastavnica engleskog jezika koja radi u jednoj osnovnoj školi, ali i drži privatne časove.
Iz perspektive roditelja i učenika, situacija je još složenija. U društvu u kojem su privatni časovi postali norma, roditelji osećaju pritisak da obezbede dodatnu podršku deci kako bi se takmičili sa vršnjacima i imali šanse za bolje ocene i uspeh u školi. Ovo dodatno opterećuje porodični budžet, dok se postavlja i pitanje dostupnosti kvaliteta obrazovanja svima.
Koliko koštaju privatni časovi?
Cena privatnih časova koji se deci drže van škole varira u zavisnosti od predmeta i brojnosti učenika. Časovi iz matematike za srednjoškolce iznose oko 2.000 dinara, ali ukoliko ima više učenika u grupi – na primer do pet, tada će i cena biti niža – od 1.800 dinara za dvočas. Za časove fizike ili hemije cene se kreću od 2.500 do 3.000 dinara po detetu, takođe za dvočas.
Osim prirodnih predmeta, deca najčešće imaju dodatnu pomoć oko stranih jezika. Sat vremena učenja francuskog ili nemačkog jezika košta od 1.500 do 1.800 dinara. Veliki broj privatnih škola časove engleskog naplaćuje od 30 do 50 evra mesečno, jer imaju veće grupe, dok su individualni časovi skuplji i koštaju 1.500 do 2.000 dinara.
Roditelji koji imaju dvoje školaraca kojima je potrebna dopunska nastava mesečno izdvajaju i po pola plate samo za ovu aktivnost.
“Razumem situaciju profesora i nastavnika i mislim da su u pravu što traže povećanje plata, ali i sada kada se štrajkuje, kada deca ne idu u školu ili su časovi skraćeni, oni opet traže isto znanje gradiva koje nije objašnjeno. Zato smo prinuđeni da plaćamo dodatne časove kako bi deca mogla da nauče, jer će im se sve to tražiti da znaju na kontrolnim vežbama”, kaže jedna mama za naš portal.
Takođe, u toku godine mnogi osmaci pohađaju privatne škole koje organizuju pripremu za prijemne ispite za srednje škole i gimnazije.
Prema rečima roditelja, mnogi se odlučuju za najjeftinije varijante priprema u školama gde su veće grupe dece. U jednoj od škola koje vrše pripremu za malu maturu, cena časova za jedan predmet je 27.000 dinara, za dva 48.000 dinara i za tri 64.500 dinara. Kako navode u ponudi na sajtu, roditelji mogu ove iznose plaćati i na pet rata, a fond za svaki predmet je 40 časova, osim za engleski jezik gde je fond časova 48.
Neke škole naplaćuju i po 6.000 dinara mesečno za svaki predmet, što znači da za pripremu tri predmeta koliko se polaže na maloj maturi treba izdvojiti 18.000 dinara.
Pročitajte još:
“Mi smo sinu pripremu za upis u gimnaziju platili 1.500 evra”, požalila se jedna mama.
Neformalno tržište privatnih časova za osnovce i srednjoškolce u Srbiji procenjeno je na čak 110 miliona evra godišnje, što predstavlja bar 30 odsto ukupnih plata nastavnog osoblja u školama.
NATALY
6.11.2024 #1 AuthorOvo je kompleksna tema. Prvo deca treba da uče redovno i da imaju naviku da pročitaju lekcije iz knjige sa svim sitnim slovima,govorim iz iskustva. Zatim roditelji treba da popričaju sa decom o gradivu i pojasne im sve što ne razumeju. Ako i pored truda dece i roditelja i dalje deca imaju potrebu za dodatnom nastavom onda se mora pribeći i tome . Iz ovoga izuzimam pripreme za prijemni. Moje iskustvo je da se nastavnici ne trude dovoljno da približe gradivo deci ni da ih zainteresuju