Novim izmenama izuzeti sveži proizvodi, kafa i kakao

Savić: Očekujem još promena uredbe o ograničenju marži

AnalizaPoslovanjeSrbija

16.9.2025 10:22 Autor: Ljiljana Begović 0

Savić: Očekujem još promena uredbe o ograničenju marži Savić: Očekujem još promena uredbe o ograničenju marži
Vlada Srbije usvojila je izmene uredbe koja reguliše posebne uslove trgovine, a ključna novost odnosi se na politiku cena dobavljača. Dok je prvobitna verzija... Savić: Očekujem još promena uredbe o ograničenju marži

Vlada Srbije usvojila je izmene uredbe koja reguliše posebne uslove trgovine, a ključna novost odnosi se na politiku cena dobavljača. Dok je prvobitna verzija dokumenta praktično zamrzavala nabavne cene na nivo od 1. avgusta 2025. godine, izmenama su iz obaveze zamrzavanja cena izuzeti proizvodi koji svakodnevno najviše zavise od kretanja na tržištu: sveže voće i povrće, meso i riba, kao i kafa i kakao – čije cene se formiraju na berzi.

Novim propisom se omogućava da se nabavna vrednost ovih artikala prilagođava realnim tržišnim okolnostima, umesto da ostane vezana za statičnu referentnu tačku.

Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić smatra da ovakav potez nije iznenađenje. Prema njegovim rečima, ovakvi akti uvek podležu korekcijama jer praksa pokazuje gde nastaju problemi i kako ih treba otkloniti.

“Uredba nije uklesana u kamenu. Ona se menja, usklađuje i popravlja u hodu, jer život sam nameće nova pravila“, objašnjava Savić u razgovoru za Biznis.rs.

On naglašava da građani ne bi trebalo da strahuju od posledica ovih promena. Kako kaže, i dalje postoji širok spektar proizvoda na koje se ograničenja odnose, pa će zaštita potrošača ostati očuvana. Uz to, očekuje da će i u narednom periodu doći do novih korekcija koje bi mogle biti dodatno prilagođene interesima najugroženijih slojeva stanovništva.

“Možda je upravo važno da se, umesto šireg obuhvata, posebno obrati pažnja na marže kod proizvoda koji su najpotrebniji siromašnijim građanima“, dodaje profesor Savić.

Foto: Freepik

Naš sagovornik je podsetio i na ulogu trgovaca u lancu snabdevanja, naglašavajući da oni već godinama značajan deo troškova prebacuju na proizvođače. U praksi, proizvođač koji ima višak robe nema mnogo izbora – mora ili da prihvati nižu otkupnu cenu ili da rizikuje da ostane bez plasmana.

Iako država ima legitimno pravo da vodi socijalnu politiku i štiti interese potrošača, ni proizvođači ni trgovci ne mogu zanemariti činjenicu da posluju na domaćem tržištu i da se od njih očekuje odgovornost prema društvu u kojem deluju, navodi Ljubodrag Savić i posebno apostrofira strane kompanije koje dolaze u Srbiju.

“Poslovanje na ovdašnjem tržištu ne znači samo ostvarivanje profita. To podrazumeva i brigu o tome šta građani očekuju, a država je tu da podseti na tu obavezu. Iako se nekome nova ograničenja mogu učiniti prestrogim, smatram da su doneta kao reakcija na raniju praksu u kojoj su trgovci preterivali sa visokim maržama. Ovo nije trajno rešenje, ali u ovom trenutku je potrebno pronaći model koji će biti prihvatljiv većini“, zaključuje profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

Dodatne izmene pravila za trgovce

Najnovijim izmenama Uredbe definisano je i da ograničenje maksimalne marže od 20 odsto za velike trgovce počinje da važi od trenutka kada proizvod prvi put uđe u promet na domaće tržište.

Poseban akcenat stavljen je na digitalizaciju procesa dostavljanja cenovnika Ministarstvu trgovine. Trgovci su obavezni da za svaki proizvod dostave bar kod, a svi podaci moraju biti u CSV formatu.

Obaveze se razlikuju u zavisnosti od tipa trgovca. Veletrgovci dostavljaju osnovne podatke, dok maloprodajni lanci imaju znatno zahtevniji zadatak – pored redovne i akcijske cene, moraju navesti i cenu po jedinici mere, kao i precizan period trajanja sniženja.

Ako isti trgovac posluje kroz više formata, poput različitih tipova prodavnica ili online kanala, dužan je da dostavi poseban cenovnik za svaku od tih kategorija.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.