Sinergija 25: AI ubrzava digitalnu transformaciju

Srbija će 2027. biti vlasnik najvećeg klastera superkompjutera u Jugoistočnoj Evropi

IzdvajamoManifestacijeSrbija

27.11.2025 16:25 Autor: Marija Jovanović 0

Srbija će 2027. biti vlasnik najvećeg klastera superkompjutera u Jugoistočnoj Evropi Srbija će 2027. biti vlasnik najvećeg klastera superkompjutera u Jugoistočnoj Evropi
U prvih devet meseci izvoz IKT usluga dostigao je 3,333 milijardi evra, što je 12 odsto više nego u istom periodu 2024. godine i... Srbija će 2027. biti vlasnik najvećeg klastera superkompjutera u Jugoistočnoj Evropi

U prvih devet meseci izvoz IKT usluga dostigao je 3,333 milijardi evra, što je 12 odsto više nego u istom periodu 2024. godine i ovim tempom Srbija će premašiti rekordnih 4,5 milijardi evra u izvozu do kraja 2025. godine, kazao je direktor Kancelarije za IT i eUpravu, Mihailo Jovanović, na uvodnom panelu regionalnog IT i biznis događaja Sinergija 25.

Kako je najavio, Srbija će u 2026. godini nastaviti da ulaže u unapređenje superkompjutera i primenu veštačke inteligencije u različitim društvenim sektorima.

Rezultat će biti sistem koji će, nakon prve nadogradnje 2026. godine, biti sedam puta brži od postojećeg i omogućiće znatno veći kapacitet za obradu podataka. Druga faza nadogradnje, planirana za kraj 2026. godine, omogućiće da Srbija već početkom 2027. postane vlasnik najvećeg klastera superkompjutera u Jugoistočnoj Evropi, namenjenog razvoju rešenja zasnovanih na veštačkoj inteligenciji“, istakao je Jovanović.

Govoreći o saradnji u oblasti sajber bezbednosti, Jovanović je podsetio da je Srbija, u partnerstvu sa Microsoft-om, kroz primenu XDR tehnologija u okviru Državnog klauda, jedne od najvećih implementacija u ovom delu Evrope, uspela da skrati prosečno vreme detekcije incidenta na svega pet minuta, a vreme njegovog otklanjanja na tri sata.

„U narednom kvartalu postajemo pioniri u uvođenju prvih kontrolisanih AI agenata u SOC-u, koji će značajno ubrzati trijažu, istrage i reagovanje“, dodao je on.

U oblasti veštačke inteligencije, Kancelarija za IT i eUpravu sa Microsoft-om implementira Purview sistem za upravljanje i kontrolu podataka, koji državnim organima pruža jasan uvid u interakciju zaposlenih sa alatima kao što su ChatGPT i Google Gemini.

Foto: Biznis.rs

Da se Srbija sve snažnije pozicionira kao regionalni lider u oblasti veštačke inteligencije i digitalnih inovacija potvrdio je Šarl Kalestrupa (Charles Calestroupat), potpredsednik Microsoft Europe South.

“Naš Microsoft Development Center, koji zapošljava više od 800 stručnjaka, i nedavno otvoreni Microsoft Garage Serbia pokreću inovacije koje utiču na milione ljudi širom sveta. Zajedno sa više od 600 partnera u regionu Jadrana, ubrzavamo AI transformaciju u svim industrijama, dok istovremeno ulažemo u razvoj veština — obučivši više od 100.000 ljudi da iskoriste prilike koje nudi veštačka inteligencija”, rekao je on.

Dva miliona sajber napada na sistem

Aleksandar Milinković, pomoćnik direktora za IT infrastrukturu u Kancelariji za IT i eUpravu, istakao je da digitalizacija, na kojoj Kancelarija godinama radi zajedno sa institucijama u Srbiji kroz razvoj servisa za građane i privredu zahteva veliku zaštitu.

AI smo počeli da koristimo u domenu sajber bezbednosti kako bismo odoleli velikom broju napada. U avgustu smo imali čak dva miliona napada na ceo sistem kojim opslužujemo sve te servise. Da bismo ih adekvatno zaštitili potrebna nam je pomoć AI, rekao je Milinković u okviru panel diskusije “Partnerstvo za bezbedan digitalni ekosistem: izazovi i rešenja”.

On je najavio da će Kancelarija za IT i eUpravu uskoro formirati Sajber distrikt, platformu koja će se nalaziti u kući eUprave.

“Sajber distrikt imaće par stubova. Prvi stub je izgradnja nacionalne sajber otpornosti, drugi edukacija i kreiranje zajednice i treći stub je akceleracija startapova u domenu sajber bezbednosti”, kazao je Milinković.

AI može da pomogne, ali ne može da zameni komunikaciju sa ljudima

Govoreći o primeni AI u bankarskoj industriji, Aleksandar Stanojević, direktor sektora za bezbednost banke Intesa, istakao je da su tri najbitnije stvari za izgradnju poverenja sa klijentima kvalitetno rešenje, edukacija i komunikacija sa korisnicima.

Image by ArtPhoto_studio on Freepik

“Nisam siguran da prosečnog korisnika interesuje kakav vid rešenja imamo implementiran. To njih manje više ne zanima, ali ukoliko u nekoj direktnoj komunikaciji osete neefikasnost i ako u svom novčaniku osete neki propust, tu počinje da ih zanima šta je implementirano i kakvi su vaši procesi”, kazao je on na panelu “Partnerstvo za bezbedan digitalni ekosistem: izazovi i rešenja”.

Kako je naglasio, samo kroz direktnu i indirektnu komunikaciju sa klijentima vidi se koliko ovakvi sistemi imaju efikasnu zaštitu.

Stanojević je istakao da Banca Intesa, kao članica jedne od najvećih evropskih grupacija, osim lokalne mora da primenjuje i evropsku regulativu, a ono što je ključno to je da viskorizični sistemu moraju da imaju nadzor od strane čoveka.

Učesnici Sinergije 25 saglasni su u stavu da, ako tehnologija već sada menja tokove kapitala, odluke lidera zapravo određuju ko će i dalje biti stabilan igrač na tržištu, a ko će ostati samo posmatrač tržišne utakmice, uz zaključak da uspeh ne zavisi od toga ko prvi uvede novu alatku, već od toga ko je spreman da prepozna priliku pre nego što postane očigledna – i da u nju investira hrabro, strateški i na vreme.

Jubilarna, 25. po redu, Sinergija, u Beogradu je tokom dva dana okupila više od 1.800 učesnika iz više od 20 zemalja, koji su na 100 dinamičnih sesija imali jedinstvenu priliku da se upoznaju sa najaktuelnijim IT rešenjima, korisnim biznis savetima i praktičnim iskustvima vodećih internacionalnih, regionalnih i domaćih kompanija i organizacija.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.