Godinama raste minus cele delatnosti

Šta koči domaće proizvođače keramičkih sanitarija?

AnalizaInvesticijePoslovanjeSrbija

18.5.2025 14:10 Autor: Ljiljana Begović 19

Šta koči domaće proizvođače keramičkih sanitarija? Šta koči domaće proizvođače keramičkih sanitarija?
Iako sanitarna keramika predstavlja važan segment građevinske industrije, u Srbiji je, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, registrovano samo šest preduzeća za njihovu proizvodnju. Takođe,... Šta koči domaće proizvođače keramičkih sanitarija?

Iako sanitarna keramika predstavlja važan segment građevinske industrije, u Srbiji je, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, registrovano samo šest preduzeća za njihovu proizvodnju.

Takođe, podaci pokazuju da uspešno posluju samo tri firme, dok su ostala preduzeća u velikom minusu koji se iz godine u godinu povećava. Naime, u 2021. manjak je iznosio 57.164.000 dinara, da bi u 2023. premašio 92 miliona dinara.

Razlozi lošeg poslovanja većeg dela preduzeća na domaćem tržištu u ovoj delatnosti preduzetnik Dragan Stanković objašnjava globalnim i domaćim ekonomskim tokovima, kao i specifičnostima sektora.

“Sanitarna keramika je usko povezana sa građevinskom industrijom, kako novogradnjom, tako i renoviranjima. U Srbiji je u poslednje dve godine zabeležen pad broja novih stambenih objekata, a kada građevinska aktivnost opada automatski se smanjuje i tražnja za proizvodima poput lavaboa, WC šolja i kada”, navodi naš sagovornik.

On ističe da je proizvodnja sanitarne keramike energetski intenzivna, što znači da peći za pečenje zahtevaju visoke temperature i kontinuirani rad.

“Nakon energetske krize i poremećaja na tržištima gasa i struje, mnogi proizvođači su se suočili sa mnogo višim računima za električnu energiju. A tu je i poskupljenje materijala, glazura, minerala, kao i pakovanja i transporta. Ovi inputi čine proizvod skupljim, dok tržište nije u stanju da prihvati veće cene”, ocenjuje Stanković.

Foto: Pixabay

Osim velikih poskupljenja, na domaće tržište utiče i jeftina sanitarna keramika koja dolazi iz zemalja kao što su Kina, Turska i Bugarska. Na sve to uvoznici često nude niže cene i kraće rokove isporuke, što dodatno pritiska domaće proizvođače.

Preduzetnik Dragan Stanković, koji se bavi prodajom sanitarija, kaže da razlozi lošeg poslovanja proizvođača mogu da budu kako nedostatak sredstava za ulaganje u tehnologiju, tako i manjak radne snage.

“Cela građevinska industrija se suočava sa nedostatkom obučenih radnika, posebno u segmentima proizvodnje, održavanja i inženjeringa. Mnogi radnici su otišli u inostranstvo ili u druge sektore”, smatra naš sagovornik.

Mali broj proizvođača u delatnosti proizvodnje keramičkih sanitarija uglavnom se bavi izradom proizvoda kao što su WC šolje, umivaonici, bidei, pisoari, lavaboi, tuš kade i slično.

Najbolje prema dobiti, kako pokazuju podaci bonitetne kuće CompanyWall, bilo je u 2023. godini preduzeće Đorđević keramika iz Mladenovca. Poslovni rezultat od 11.144.000 dinara doveo je ovu firmu do prvog mesta liste najuspešnijih.

Najuspešnija preduzeća u delatnosti proizvodnje sanitarnih keramičkih proizvoda u 2023. godini
Ime preduzećaUkupni prihodiDobit
ZANATSKO TRGOVINSKA RADNJA ĐORĐEVIĆ KERAMIKA MILOŠ ĐORĐEVIĆ PREDUZETNIK MLADENOVAC (SELO)231.123.00011.144.000
SANITARNA KERAMIKA LESKOVAC DOO LESKOVAC171.901.000316.000,00
MBS KERAMIKA DOO MEĐULUŽJE27.646.00099.000,00
CompanyWall Finansijski Asistent *svi podaci su za 2023. godinu, u dinarima

Iza mladenovačkog preduzeća stoji dugogodišnji rad u deltanosti proizvodnje keramičkih sanitarija, jer je firma registrovana pre tačno 20 godina. Iako svrstano prema veličini kao malo preduzeće, Đorđević keramika zapošljava 37 radnika.

Poslovni rezultati već su godinama stabilni, što potvrđuje dobit koja je od 2021. do 2023. u blagom porastu, od 9.219.000 do 11.144.000 dinara.

Na drugom mestu liste sa zaradom u 2023. od 316.000 dinara nalazi se preduzeće Sanitarna keramika Leskovac. Ova porodična kompanija osnovana je na inicijativu supružnika inspirisanih vrhunskim dizajnom i proizvođačima sanitarne keramike iz Italije.

“Tokom boravka u ovoj inspirativnoj zemlji razvila se ideja da po povratku u Srbiju, sa skromnom ušteđevinom ali velikom željom, zakorače u svet sanitarne keramike. Proces kreće lagano, te uz pomoć vrhunskih stručnjaka iz Italije u Leskovac prenose najpre znanje o proizvodnji sanitarnog porcelana i opremu, a zatim kreću u gradnju proizvodnog prostora. Danas ova kompanija raspolaže kvalitetnim domaćim sirovinama koje imaju veliku ulogu u izradi visoko zahtevnih proizvoda. Ovako, standardizovana proizvodnja omogućava kompaniji prisutnost i prodaju ne samo širom Srbije, već i u državama u okruženju, zemljama zapadne i istočne Evrope, kao i arapskim zemljama”, navode iz ove firme na zvaničnom sajtu.

Na trećem mestu liste najuspešnijih firmi u delatnosti proizvodnje sanitarija od keramike našlo se preduzeće iz Međulužja pod nazivom MBS keramika sa dobiti od 99.000 dinara u 2023. godini. Rezultat ove firme u 2022. je bio nešto bolji i iznosio je 205.000 dinara.

MBS keramika bavi se proizvodnjom kupatilskog nameštaja, ali i kuhinja i ormara po meri, od 2011. godine kada je preduzeće i registrovano.

  • KIMCHI

    18.5.2025 #1 Author

    Jeftiniji uvoz i nabavka sigurno utice na domace proizvodjace

    Odgovori

  • Šone

    18.5.2025 #2 Author

    Zanemaren sektor s potencijalom, uz bolje uslove i podršku, domaća sanitarna keramika mogla bi postati ozbiljan igrač na tržištu.

    Odgovori

  • MinjaKristalŠminkanje

    18.5.2025 #3 Author

    Visoke cene struje koja mora da se utroši da bi se proizvodi napravili, a i konkurenti poput Kine koja uvek ponudi jeftinije zasigurno imaju veliku ulogu u gubicima.

    Odgovori

  • VALERIJA

    18.5.2025 #4 Author

    Pa kad se sve ostalo uvozi te je do čistog profita jako teško doći.

    Odgovori

  • GAGA

    18.5.2025 #5 Author

    Potraznja za stranim proizvodjacima ce uvek biti jaca zbog kvaliteta

    Odgovori

  • Melisa

    18.5.2025 #6 Author

    Ne bih Rekla da ich ista koci osim konkurencije

    Odgovori

  • LAV

    18.5.2025 #7 Author

    Posao je ziva stvar i svaka cast za najuspesnije koji uspevaju da odole izazovima.

    Odgovori

  • JEKSICA25

    18.5.2025 #8 Author

    Precizan naslov koji otvara pitanje izazova u domaćoj industriji i potencijala za rast.

    Odgovori

  • ZVONČICA

    18.5.2025 #9 Author

    Naši proizvođači su odlični i treba im dati podstrek

    Odgovori

  • ZVEZDA

    18.5.2025 #10 Author

    Kovid je ostavio veliku rupu u svim delatnostima

    Odgovori

  • Jelena

    18.5.2025 #11 Author

    Ova analiza jasno pokazuje koliko su domaći proizvođači u nepovoljnom položaju zbog rasta troškova i nelojalne konkurencije iz uvoza. Neophodna je jača podrška države i zaštita domaće proizvodnje.

    Odgovori

  • Faith

    18.5.2025 #12 Author

    Sigurno konkurencije na tržištu i nedostatak radne snage utiče

    Odgovori

  • SUNCICA

    18.5.2025 #13 Author

    Nije veliki gubitak, biće opet posla, vratiće se u normalu

    Odgovori

  • Vanja

    18.5.2025 #14 Author

    Steta je da je ovakva delatnost u minusu!

    Odgovori

  • ELLA

    19.5.2025 #15 Author

    Previsoka cena a kvalitet ne baš na visokom nivou

    Odgovori

  • SUNCE

    19.5.2025 #16 Author

    Mladenovačka keramika ima više decenijski kontinuitet poslovanja alisvaka čast da je taj Djordjević koji ju je kupio ima nameru da održi preduzeće i uspeo jeu tome.On jedan od retkih je rvećina kupuje firme Vud zašto samo zbog zemljišta za stanogradnju.

    Odgovori

  • Aca1984

    19.5.2025 #17 Author

    Kod nas je visoka cena keramike

    Odgovori

  • DOBRILA

    19.5.2025 #18 Author

    Pa, uglavnom visoke cene ,kao i za sve do sada..

    Odgovori

  • Milan

    19.5.2025 #19 Author

    Ovo je cista laz.Nikad se nije vise objekata sagradilo!!!

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.