Šta koči domaće proizvođače keramičkih sanitarija?
AnalizaInvesticijePoslovanjeSrbija
18.5.2025 14:10 Autor: Ljiljana Begović 19



Iako sanitarna keramika predstavlja važan segment građevinske industrije, u Srbiji je, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, registrovano samo šest preduzeća za njihovu proizvodnju.
Takođe, podaci pokazuju da uspešno posluju samo tri firme, dok su ostala preduzeća u velikom minusu koji se iz godine u godinu povećava. Naime, u 2021. manjak je iznosio 57.164.000 dinara, da bi u 2023. premašio 92 miliona dinara.
Razlozi lošeg poslovanja većeg dela preduzeća na domaćem tržištu u ovoj delatnosti preduzetnik Dragan Stanković objašnjava globalnim i domaćim ekonomskim tokovima, kao i specifičnostima sektora.
“Sanitarna keramika je usko povezana sa građevinskom industrijom, kako novogradnjom, tako i renoviranjima. U Srbiji je u poslednje dve godine zabeležen pad broja novih stambenih objekata, a kada građevinska aktivnost opada automatski se smanjuje i tražnja za proizvodima poput lavaboa, WC šolja i kada”, navodi naš sagovornik.
On ističe da je proizvodnja sanitarne keramike energetski intenzivna, što znači da peći za pečenje zahtevaju visoke temperature i kontinuirani rad.
“Nakon energetske krize i poremećaja na tržištima gasa i struje, mnogi proizvođači su se suočili sa mnogo višim računima za električnu energiju. A tu je i poskupljenje materijala, glazura, minerala, kao i pakovanja i transporta. Ovi inputi čine proizvod skupljim, dok tržište nije u stanju da prihvati veće cene”, ocenjuje Stanković.

Osim velikih poskupljenja, na domaće tržište utiče i jeftina sanitarna keramika koja dolazi iz zemalja kao što su Kina, Turska i Bugarska. Na sve to uvoznici često nude niže cene i kraće rokove isporuke, što dodatno pritiska domaće proizvođače.
Preduzetnik Dragan Stanković, koji se bavi prodajom sanitarija, kaže da razlozi lošeg poslovanja proizvođača mogu da budu kako nedostatak sredstava za ulaganje u tehnologiju, tako i manjak radne snage.
“Cela građevinska industrija se suočava sa nedostatkom obučenih radnika, posebno u segmentima proizvodnje, održavanja i inženjeringa. Mnogi radnici su otišli u inostranstvo ili u druge sektore”, smatra naš sagovornik.
Mali broj proizvođača u delatnosti proizvodnje keramičkih sanitarija uglavnom se bavi izradom proizvoda kao što su WC šolje, umivaonici, bidei, pisoari, lavaboi, tuš kade i slično.
Najbolje prema dobiti, kako pokazuju podaci bonitetne kuće CompanyWall, bilo je u 2023. godini preduzeće Đorđević keramika iz Mladenovca. Poslovni rezultat od 11.144.000 dinara doveo je ovu firmu do prvog mesta liste najuspešnijih.
Iza mladenovačkog preduzeća stoji dugogodišnji rad u deltanosti proizvodnje keramičkih sanitarija, jer je firma registrovana pre tačno 20 godina. Iako svrstano prema veličini kao malo preduzeće, Đorđević keramika zapošljava 37 radnika.
Poslovni rezultati već su godinama stabilni, što potvrđuje dobit koja je od 2021. do 2023. u blagom porastu, od 9.219.000 do 11.144.000 dinara.
Na drugom mestu liste sa zaradom u 2023. od 316.000 dinara nalazi se preduzeće Sanitarna keramika Leskovac. Ova porodična kompanija osnovana je na inicijativu supružnika inspirisanih vrhunskim dizajnom i proizvođačima sanitarne keramike iz Italije.
“Tokom boravka u ovoj inspirativnoj zemlji razvila se ideja da po povratku u Srbiju, sa skromnom ušteđevinom ali velikom željom, zakorače u svet sanitarne keramike. Proces kreće lagano, te uz pomoć vrhunskih stručnjaka iz Italije u Leskovac prenose najpre znanje o proizvodnji sanitarnog porcelana i opremu, a zatim kreću u gradnju proizvodnog prostora. Danas ova kompanija raspolaže kvalitetnim domaćim sirovinama koje imaju veliku ulogu u izradi visoko zahtevnih proizvoda. Ovako, standardizovana proizvodnja omogućava kompaniji prisutnost i prodaju ne samo širom Srbije, već i u državama u okruženju, zemljama zapadne i istočne Evrope, kao i arapskim zemljama”, navode iz ove firme na zvaničnom sajtu.
Pročitajte još:
Na trećem mestu liste najuspešnijih firmi u delatnosti proizvodnje sanitarija od keramike našlo se preduzeće iz Međulužja pod nazivom MBS keramika sa dobiti od 99.000 dinara u 2023. godini. Rezultat ove firme u 2022. je bio nešto bolji i iznosio je 205.000 dinara.
MBS keramika bavi se proizvodnjom kupatilskog nameštaja, ali i kuhinja i ormara po meri, od 2011. godine kada je preduzeće i registrovano.
KIMCHI
18.5.2025 #1 AuthorJeftiniji uvoz i nabavka sigurno utice na domace proizvodjace
Šone
18.5.2025 #2 AuthorZanemaren sektor s potencijalom, uz bolje uslove i podršku, domaća sanitarna keramika mogla bi postati ozbiljan igrač na tržištu.
MinjaKristalŠminkanje
18.5.2025 #3 AuthorVisoke cene struje koja mora da se utroši da bi se proizvodi napravili, a i konkurenti poput Kine koja uvek ponudi jeftinije zasigurno imaju veliku ulogu u gubicima.
VALERIJA
18.5.2025 #4 AuthorPa kad se sve ostalo uvozi te je do čistog profita jako teško doći.
GAGA
18.5.2025 #5 AuthorPotraznja za stranim proizvodjacima ce uvek biti jaca zbog kvaliteta
Melisa
18.5.2025 #6 AuthorNe bih Rekla da ich ista koci osim konkurencije
LAV
18.5.2025 #7 AuthorPosao je ziva stvar i svaka cast za najuspesnije koji uspevaju da odole izazovima.
JEKSICA25
18.5.2025 #8 AuthorPrecizan naslov koji otvara pitanje izazova u domaćoj industriji i potencijala za rast.
ZVONČICA
18.5.2025 #9 AuthorNaši proizvođači su odlični i treba im dati podstrek
ZVEZDA
18.5.2025 #10 AuthorKovid je ostavio veliku rupu u svim delatnostima
Jelena
18.5.2025 #11 AuthorOva analiza jasno pokazuje koliko su domaći proizvođači u nepovoljnom položaju zbog rasta troškova i nelojalne konkurencije iz uvoza. Neophodna je jača podrška države i zaštita domaće proizvodnje.
Faith
18.5.2025 #12 AuthorSigurno konkurencije na tržištu i nedostatak radne snage utiče
SUNCICA
18.5.2025 #13 AuthorNije veliki gubitak, biće opet posla, vratiće se u normalu
Vanja
18.5.2025 #14 AuthorSteta je da je ovakva delatnost u minusu!
ELLA
19.5.2025 #15 AuthorPrevisoka cena a kvalitet ne baš na visokom nivou
SUNCE
19.5.2025 #16 AuthorMladenovačka keramika ima više decenijski kontinuitet poslovanja alisvaka čast da je taj Djordjević koji ju je kupio ima nameru da održi preduzeće i uspeo jeu tome.On jedan od retkih je rvećina kupuje firme Vud zašto samo zbog zemljišta za stanogradnju.
Aca1984
19.5.2025 #17 AuthorKod nas je visoka cena keramike
DOBRILA
19.5.2025 #18 AuthorPa, uglavnom visoke cene ,kao i za sve do sada..
Milan
19.5.2025 #19 AuthorOvo je cista laz.Nikad se nije vise objekata sagradilo!!!