Nije poznato kada će predlog evropske komisije stupiti na snagu

Šta se krije iza najave EU o zabrani izvoza starijih polovnih automobila?

AutomobiliEUIzdvajamoSrbija

21.7.2023 08:01 Autor: Miljan Paunović 8

Šta se krije iza najave EU o zabrani izvoza starijih polovnih automobila? Šta se krije iza najave EU o zabrani izvoza starijih polovnih automobila?
Mnoge vozače u Srbiji zabrinula je informacija da će izvoz starijih polovnih vozila iz Evropske unije u godinama koje dolaze biti redukovan zbog novih... Šta se krije iza najave EU o zabrani izvoza starijih polovnih automobila?

Mnoge vozače u Srbiji zabrinula je informacija da će izvoz starijih polovnih vozila iz Evropske unije u godinama koje dolaze biti redukovan zbog novih pravila, pre svega zabrane proizvodnje i prodaje benzinaca i dizelaša od 2035. godine.

Međutim, kako za Biznis.rs navode sa portala Polovni automobili, moguća zabrana izvoza polovnih automobila iz EU u takozvane treće zemlje neće uticati na prosečnog vozača u Srbiji, zato što se ovaj predlog, barem kako sada stvari stoje, odnosi isključivo na polovnjake koji su na kraju „životnog veka“.

„To znači da će polovna vozila koja su tehnički ispravna moći nesmetano da se izvoze iz EU, bez obzira na godište ili kilometražu, a tako je navedeno i u zvaničnim dokumentima na sajtu Evropske komisije“, ističu iz Polovnih automobila.

Evropska komisija za sada nije precizirala od kad bi ove promene trebalo da stupe na snagu i na koja se vozila ovaj predlog odnosi. Ali iz objavljenih dokumenata može se videti šta u praksi znači zabrana izvoza starijih polovnjaka iz EU.

Naime, predlog Evropske komisije predviđa da se, umesto izvoza, stari i dotrajali polovnjaci recikliraju kako bi se određene komponente (plastika, čelik, aluminijum, bakar) ponovo koristile u proizvodnji novih vozila. Procenjuje se da bi ova promena dovela do smanjenja emisije ugljen-dioksida u atmosferu za 12,3 miliona tona do 2035. godine ili, gledano kroz novac, donela uštedu od 2,8 milijardi evra.

Prema procenama, svake godine više od šest miliona vozila u Evropi dostigne kraj svog životnog veka.

Nove mere trebalo bi da doprinesu u ekonomskom, ali i ekološkom smislu. Nadležni u Evropskoj komisiji veruju da bi ovaj predlog doprineo i većoj bezbednosti u saobraćaju, jer bi se smanjio broj ovakvih automobila na putevima, kao i zagađenje van država članica EU.

Foto: Pixabay.com

Prema navodima Polovnih automobila, dobra vest za vozače je da, kada su pitanju stariji polovnjaci, neće biti ograničenja u smislu pređene kilometraže ili godine proizvodnje, već su u dokumentu navedeni kriterijumi za ocenu da li je polovno vozilo moguće popraviti i da li je na njemu moguće zameniti određene delove ili ne.

Nova regulativa Evropske komisije od 13. jula 2023. godine ukazuje na to kada se vozilo smatra dotrajalim i detaljno uređuje ovaj segment.

Dakle, vozilo će se smatrati dotrajalim, između ostalog, ako je isečeno na komade, zavareno ili zatvoreno izolacionom penom, potpuno izgorelo do tačke gde je putnički ili prostor motora uništen, potopljeno u vodu do nivoa iznad kontrolne table. Dalje se navodi da je vozilo dotrajalo kada se jedna od sledećih komponenti ne može prepraviti ili zameniti: gume, točkovi, vešanje, upravljanje, kontrolne komponente, karoserija i šasija vozila, sedišta, vazdušni jastuci, sigurnosni pojasevi. Strukturne i sigurnosne komponente koje imaju tehničke nedostatke, a koji se ne mogu zameniti, kao što je prekomerna perforirajuća korozija. Ukoliko popravka zahteva zamenu motora, menjača, školjke ili šasije, a da to za rezultat ima gubitak originalnog identiteta vozila (dakle, zabrana se ne odnosi, na primer, na zamenu motora ili menjača kada se zbog kvara menjaju istim tipom motora ili menjača).

Takođe, polovno vozilo se može smatrati „ekonomski nepopravljivim“, ukoliko je tržišna vrednost niža od cene neophodne popravke potrebne da se vozilo dovede u tehničko stanje po EU standardima, u državi članici u kojoj je vozilo registrovano pre popravke.

S obzirom na odredbe pravilnika EK, većinu polovnih vozila koja se danas izvoze u Srbiju distributeri će moći i ubuduće da prodaju, jer zadovoljavaju uslove tehničke ispravnosti.

Za sada nije poznato kada bi krenula primena novih pravila, ukoliko bi predlog bio prihvaćen u Evropskom parlamentu. U predlogu novih odredbi na mestu gde je trebalo da bude naveden datum početka primene ostavljen je prazan prostor, ali je navedeno da će kontrola izvoza polovnjaka van granica EU započeti 36 meseci od momenta usvajanja, ističu iz Polovnih automobila.

Srbija je ranije najavila da će od početka naredne godine biti zabranjen uvoz automobila sa motorima Euro 3 i Euro 4, te će tako biti nemoguć uvoz polovnjaka proizvedenih pre septembra 2009. godine.

EU se neće lako odreći prihoda od prodaje polovnjaka

Logično je da se EU neće tek tako odreći prodaje polovnih vozila onima koji ne mogu da priušte sebi nova, a „treće zemlje“ su idealne za ovaj biznis.

Kako navode iz Polovnih automobila, EU je najveći svetski izvoznik polovnih vozila. Prema zvaničnim podacima, u 2020. godini je broj polovnih vozila izvezenih u treće zemlje iznosio 870.000, vrednosti 3,85 milijardi evra. Krajnje destinacije polovnjaka iz EU su Afrika, Istočna Evropa, Centralna Azija i Bliski istok. Pitanje je u kojoj meri je Unija spremna da se odrekne ovih prihoda.

U Srbiju se svake godine uveze oko 150.000 polovnih automobila, od kojih je većina starosti od 10 do 15 godina i čija je cena najprimerenija džepu prosečnog vozača.

  • Lazar

    21.7.2023 #1 Author

    Ako protagonisti rata u Ukrajini ovako nastave, nece imati, uskoro, sirovina ni za konzerve za mesne nareske, a kamo li za autoindustriju! Razmislite sami!

    Odgovori

  • SHALIMAR

    21.7.2023 #2 Author

    Sta se stvarno krije,sami cemo uskoro da zakljucimo…

    Odgovori

  • Nikoa

    21.7.2023 #4 Author

    Italija je to vec uvela, samo auta sa tehnickim pregledom se mogu izvrsti(50e se casti ako je za izvoz😂😂). Euro je nastmpani papir a auto je izvor sirovina.

    Odgovori

  • Milos

    22.7.2023 #5 Author

    Ideje iza navedenog su:
    1. Pogurati prodaju novih automobila i pokusati odrzati nerealne cene
    2. Smanjiti uticaj na zivotnu sredinu
    3. Olaksati proizvodjacima dolazak do jeftinijih resursa (Materijali za reciklazu iz vozila van upotrebe)
    4. dodatni novac u budzet od taksi za testiranje pred izvoz automobila

    Odgovori

  • SUZI

    22.7.2023 #7 Author

    Vreme ce pokazati.

    Odgovori

  • KIMCHI

    23.7.2023 #8 Author

    Vodecemo koliko ce realno ove odluke biti primenjive i za koliko

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...