„Stara, neadekvatna vozila“: Zašto Beograd raskida ugovor o prevozu vredan 589 miliona evra?
InfrastrukturaPoslovanjeSrbija
23.12.2024 14:19 Autor: Milica Rilak 6
Skupština Grada Beograda odlučivaće u sredu, 25. decembra, o predlogu da prestonica jednostrano raskine ugovor sa prevoznicima ASP Strela Obrenovac i Strela Ub, Lasta i Lastra, koji su u septembru prošle godine dobili posao prevoza putnika na prigradskim i lokalnim linijama.
Taj posao vredan je 69,1 milijardu dinara, odnosno 589 miliona evra, i zaključen je na deset godina, ali je Grad Beograd, kako stoji u dokumentaciji u koju je Biznis.rs imao uvid, zaključio da je konzorcijum prevoznika prekršio ugovor – i to na način da je bila ugrožena bezbednost putnika.
Gradskim odbornicima se predlaže da podrže jednostrani raskid ugovora uz obrazloženje da je „realizacijom Ugovora, od početka njegove primene do danas, privatni partner prekršio svoje obaveze iz javnog ugovora, odnosno da realizacija Ugovora nije opravdala potrebe javnog interesa, što se odražava na kvalitet i efikasnost obavljanja komunalne delatnosti javnog prigradskog i lokalnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda“.
Odgovor na to šta stoji iza tako sumiranog zaključka daju drugi dokumenti koje su gradski odbornici dobili, odnosno izveštaji komisija Sekretarijata za saobraćaj koje su kontrolisale sprovođenje ugovora sa „Privatnim partnerom“, odnosno konzorcijumom koga čine Strela Ub i Obrenovac, kao i Lasta i Lastra.
„Saobraćajno preduzeće (SP) Lasta angažuje vozila za rad na ugovorenim prigradskim i lokalnim linijama koja nemaju saglasnost za rad po javnom ugovoru„, stoji u dokumentu pod nazivom – Upozorenje pred jednostrani raskid ugovora, koji je, prema materijalu podeljenom gradskim odbornicima uoči zasedanja beogradske skupštine, datiran na sredu, 4. decembar.
U njemu Sekretarijat za javni prevoz citira sopstveni izveštaj od 21. novembra, u kome je navedeno da Lasta, jedna od kompanija članica konzorcijuma u delimičnom vlasništvu Strele Obrenovac, angažuje vozila koja nemaju saglasnost za rad po „javnom ugovoru“.
Radi se upravo o 69,1 milijardu dinara vrednom ugovoru kojim je grad Beograd konzorcijumu prevoznika koje zastupa Miroslav Nikolić u okviru javno-privatnog partnerstva ustupio prevoz na lokalnim i prigradskim linijama u Mladenovcu, Sopotu, Obrenovcu, Grockoj, Barajevu i Lazarevcu.
„Uočeno je da je, od 23 vozila kojima je SP Lasta bez saglasnosti Sekretarijata realizovala prevoz putnika na linijama po ugovoru za ITS2 u oktobru 2024. godine, sedam vozila starije od 10 godina. Neka od navedenih vozila su starija i nego što je to propisano Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika (vozila do 15 godina starosti). Osim što su vozila bez saglasnosti Sekretarijata evidentirana kroz realizaciju, pojedina vozila se, prema podacima zabeleženim u staničnim dnevnicima AS Sopot, bila i u planu da se njima vrši prevoz na poverenim linijama, suprotno javnom ugovoru, iz čega proizlazi da je SP Lasta Beograd svesno kršio ugovorne odredbe“, stoji u Izveštaju koji je deo Upozorenja pred raskid ugovora.
Sekretarijat za javni prevoz u toj dokumentaciji navodi i da je na osnovu Izveštaja o vanrednom pregledu vozila od 28. novembra utvrđeno da je van saobraćaja i nefunkcionalno u trenutku vanrednog pregleda bilo 26 vozila.
„Od navedenih 26 vozila, 12 vozila nije bilo ni registrovano u trenutku pregleda. Sekretarijat je utvrdio da prevoznik ima prijavljeno 166 vozila u sistemu, na dan 29.11.2024. godine. U skladu sa javnim ugovorom i Izjavom prevoznika SP Lasta koja čini sastavni deo konkursne dokumentacije i ponude, prevoznik se obavezao da u svakom trenutku raspolaže sa minimalnim brojem od 168 autobusa na poverenim linijama, kao i da u roku od 12 meseci od datuma početka primene javnog ugovora mora obezbediti i minimalnu rezervu od deset odsto vozila u odnosu na broj vozila na radu“, stoji u izveštaju o vanrednoj kontroli.
Napomenuto je i da je vanrednom kontrolom utvrđeno da je „značajan broj“ vozila koja su prijavljena u sistemu van rada (u kvaru i/ili neregistrovana).
„S obzirom na sve gore navedene povrede ugovora, neprihvatljivo je da Prevoznik obavlja prevoz neadekvatnim vozilima za koja Sekretarijat nije izdao saglasnost i time ugrožava bezbednost korisnika javnog prevoza u Beogradu„, zaključak je Upozorenja pred raskid ugovora o kome se, kako je navedeno u materijalu za izjašnjavanje gradskih odbornika, Konzorcijum sa kojim se sklopljen ugovor nije izjasnio.
„Potrebno je da po prijemu ovog Upozorenja bez odlaganja isključite iz rada vozila za koja Sekretarijat nije izdao saglasnost i koja se ne nalaze u spisku vozila, u skladu sa ugovorom o javnom privatnom partnerstvu u obavljanju komunalnih delatnosti javnog prigradskog i lokalnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda“, naloženo je privatnim partnerima za gradski prevoz u Beogradu.
Podsetimo da su članovi prevozničkog konzorcijuma dve privatne kompanije – Strela Ub i Strela Obrenovac, Lastra je u većinskom vlasništvu Strele Obrenovac, dok je Lasta u većinskom državnom vlasništvu.
ASP STRELA-OBRENOVAC DOO OBRENOVAC
BELOPOLJSKA 6, 11000, Obrenovac, Srbija
20.884.183,06 (2023)
268 (2023)
Jedini vlasnik Strele UB i Obrenovac je fizičko lice – Miroslav Nikolić, dok je trenutno u toku procedura prikupljanja pisama o zainteresovanosti za privatizaciju preostalog državnog kapitala u Lastri.
Što se tiče Laste, početkom godine veliku pažnju javnosti privukla je prodaja paketa akcija Beograda u tom saobraćajnom preduzeću, ali je i dalje država zajedno sa Akcionarskim i PIO fondom većinski vlasnik te kompanije, a Forbes Srbija je utvrdio da deo kapitala u Lasti poseduje i Strela Obrenovac.
Pročitajte još:
Biznis.rs se posebno bavio septembarskim aneksom ugovora koji je danas pred raskidom, kada smo zabeležili da je ASP Strela Obrenovac, kao nosilac konzorcijuma u poslu javnog prevoza na 293 autobuske linije u glavnom gradu, zatražilo aneksiranje ugovora i promenu cene po kojom prevoznici obavljaju tu komunalnu delatnost zbog – „promene uticaja zbirnih parametara“.
Ispostavilo se da je ključan bio parametar promene bruto prosečne zarade u Beogradu, odnosno da je ona tada porasla za 12,2 odsto u odnosu na „početno stanje“ iz osnovnog ugovora, tačnije u odnosu na jun 2023. godine, pa je javnoprivatnom partneru grada odobreno povećanje cene prevoza po kilometru zato što su porasle zarade Beograđana.
LASTRA DOO LAZAREVAC
VLADIKE NIKOLAJA VELIMIROVIĆA 12, 18425, Lazarevac, Srbija
9.648.837,57 (2023)
271 (2023)
Inquiete
23.12.2024 #1 AuthorŠta se sve desilo zbog starih i neispravnih vozila, bolje je da ne komentarišemo. Nadajmo se da će stvarno GSP biti doveden u red.
Jj992
23.12.2024 #2 AuthorMa to je bas bas zanimljivo.
Dux011
23.12.2024 #3 AuthorDa vozila su dosta stara…
MAJA
25.12.2024 #4 AuthorKoji su stvarni razlozi za to, nemamo pojma
DOBRILA
25.12.2024 #5 AuthorNeka se bar sad nesto dovede u red i kako treba…
STEPA
25.12.2024 #6 AuthorOvo je prosto neverovatno