Proizvođači nameštaja poslednjih godina na krilima dobrih rezultata privrede, a posebno građevinskog sektora

Tis iz Ivanjice ostaje na putanji rasta uprkos promenama na tržištu

AnalizaPoslovanjeSrbija

31.3.2023 14:44 Autor: Marko Miladinović 12

Tis iz Ivanjice ostaje na putanji rasta uprkos promenama na tržištu Tis iz Ivanjice ostaje na putanji rasta uprkos promenama na tržištu
Proizvodnja nameštaja u Srbiji poslednjih nekoliko decenija značajno je uznapredovala, kako po kvalitetu, tako i po brojnosti učesnika na tržištu. Prema podacima za 2021.... Tis iz Ivanjice ostaje na putanji rasta uprkos promenama na tržištu

Proizvodnja nameštaja u Srbiji poslednjih nekoliko decenija značajno je uznapredovala, kako po kvalitetu, tako i po brojnosti učesnika na tržištu. Prema podacima za 2021. godinu, u našoj zemlji je poslovalo čak 297 likvidnih preduzeća u ovoj delatnosti. Od tog broja, njih šest su velika, a 20 srednja, prema klasifikaciji Zakona o računovodstvu.

Ukupni prihodi svih 297 domaćih proizvođača nameštaja na kraju 2021. godine dosegli su 92,33 milijarde dinara, odnosno oko 790 miliona evra, što svakako nije zanemarljiv rezultat. 

Jedan od glavnih učesnika na tržištu je i ivanjičko preduzeće Tis d.o.o. koje uskoro slavi 30 godina uspešnog poslovanja. Tis je lider u distribuciji repromaterijala za proizvodnju nameštaja na tržištu Srbije i Crne Gore, i u svoja tri distributivna centra u Ivanjici, Pazovi i Kragujevcu raspolaže sa gotovo 50.000 m2 skladišnog prostora, te upravlja voznim parkom sa više od 50 dostavnih vozila.

U tri maloprodajna uslužna centra kupcima nudi uslugu sečenja, kantovanja, i druge vrste obrade elemenata na CNC mašinama, uz eventualno projektovanje elemenata za izradu nameštaja.

Takođe poznata ivanjička kompanija Matis sa gotovo 1.200 zaposlenih, koja se bavi proizvodnjom komadnog nameštaja, tapaciranog nameštaja i dušeka, zapravo je sestrinska firma, dok na tržištu Crne Gore kao pravno lice posluje Tis-Monte, od oktobra 2021. godine.

Kada se posmatraju rezultati iz poslednjih dostupnih konsolidovanih godišnjih izveštaja (za 2021. pošto za 2022. još uvek nisu obrađeni), preduzeće Tis d.o.o. imalo je rezultat poslovanja 81,73 odsto viši u odnosu na prethodnu godinu, na 745.905.000 dinara, to jest približno 6,3 miliona evra.

Izvršni direktor Tisa Momčilo Babić objašnjava da višegodišnji proseci kretanja rezultata ove kompanije pokazuju stopu rasta koja nije uobičajena za tržište, već su zapravo izuzetak. Prema njegovim rečima, proaktivni karakter i ambiciju kompanije, ogledan kroz investicione i razvojne procese, najbolje ilustruje upravo konstantan trend rasta.

“Poslednje tri godine (2020-2022) mogu se posmatrati kao period dobre konjukture i afirmativnog poslovnog ambijenta u našoj branši (distribucija repromaterijala i proizvodnja nameštaja i delova nameštaja, izrada enterijera). Opšte gledano, pozitivne faktore vidim pre svega na strani tražnje. Prostim rečnikom, bilo je dovoljno posla i upita”, kaže Babić, te dodaje da je eventualne probleme video u adekvatnom zadovoljenju tražnje, te da za to postoji nekoliko razloga.

Kako pojašnjava naš sagovornik, jedan od tih razloga je došao kao posledica globalnog rasta tražnje, koji se dogodio zahvaljujući promenama u preferencijama potrošača, usled promene socijalnog modela ponašanja u ‘’post-covid’’ periodu. Ovo je rezultiralo da se nameštaj, enterijer i uređenje životnog prostora nađu više pozicionirani na lestvici egzistencijalnih potrošnih dobara.

Momčilo Babić/Foto: Tis d.o.o.

Pored toga, poklopili su se – barem početkom ovog perioda – i višak kupovne moći potrošača, kao i liberalizacija monetarnih politika koja je uticala na relaksaciju bankarskog sektora, što je uslovilo niži cenu i lakšu dostupnost novca i za privredu i stanovništvo. Pored ovih globalnih faktora, na tržištu u Srbiji osetio se uticaj rasta domaće privrede u celini, a posebno građevinskog sektora.

“Međutim, usled zastoja i prekida u globalnim lancima snabdevanja dolazilo je do čestih nestašica, količinskih ograničenja ili najmanje produžetka rokova. To je pravilo probleme u planiranju proizvodnog ciklusa u smislu dostupnosti repromaterijala, a kasnije i planiranja rokova. Naša kompanija je uspela u ovom periodu da održi potpuni kontinuitet snabdevanja i to jeste donelo dodatne efekte, ali je značilo i nove napore i rizike”, napominje Babić.

To je podrazumevalo dodatni angažman obrtnih sredstava, preuzimanje dodatnog rizika držanja zaliha i oslanjanje na podršku dobavljača, što je u slučaju Tis d.o.o. ostvareno zahvaljujući tradiciji, odnosno na osnovu rezultata ranijih izbora i stečenog rejtinga.

Neposredno pre ili tokom ovog perioda zaokruženi su i aktivirani određeni investicioni i razvojni planovi kompanije, te su oni dali dodatne rezultate.

Direktori iz različitih privrednih sektora uglavnom u poslednje vreme za Biznis.rs ističu kako je jednu spoljnu krizu zamenila druga, a u međuvremenu se pojavila snažna inflacija.  

Posle Covid-19 krize usledila je kriza izazvana ratom u Ukrajini. Pre svega, ovo se reflektuje kroz rast cena energenata, a indirektno i kroz rast ukupnih inputa proizvodnje. Indirektno, dodatnim opštim rastom cena i time rastom inflatornih očekivanja, kao i nedovoljnom ponudom radne snage, dolazi i do rasta cene rada.

“Svi ovi elementi neminovno utiču i na strukturu kalkulacije gotovog proizvoda. Bez obzira na nominalna pomeranja, sada je realna kupovna moć potrošača nameštaja manja i to otežava poziciju privrednih subjekata u našoj branši. Dakle, teži plasman, uz dodatni ‘oprez’ banaka jeste udar prvo na likvidnost privrede u ovom segmentu. Bitno je da se povede računa da u narednom period ne bude ugrožena i solventnost”, analizira Babić.

On ističe da se mora prilagođavati način reagovanja kompanije kada dođe do ovakvih poremećaja.

„Ali to ne znači promenu strategije u smislu krajnjeg cilja, već prilagođavanja moraju biti sinhronizovana trenutnim okolnostima. Svode se na reagovanje u konkretnim situacijama ili na konkretnu pojavu ili okolnost, ali sa namerom da ostanemo na liniji strategije koju smo opredelili i koja nas vodi ka planiranom ishodištu“, napominje direktor u ivanjičkom preduzeću.

Na kraju, Babić nije pesimista što se tiče poslovanja u 2023. godini, već veruje da globalna događanja neće uticati na nekakva krupna socijalno-društvena ili ekonomska pomeranja kod nas.

“Iako su prognoze bile ne baš ohrabrujuće za ovu godinu na zapadnim tržištima, plašili smo se dodatnog negativnog uticaja u našoj sredini. Međutim, čini se da prvi rezultati sa tih zapadnih tržišta nisu tako loši kako su prognozirani, a takođe se uzdamo i u prognoze kretanja domaće privrede, i vitalnost građevinskog sektora, kao i u komparativnu prednost domaćih proizvođača nameštaja u odnosu na okruženje. U tom smislu očekujemo težih prvih šest meseci i blago poboljšanje u drugom delu godine, delimično i kao rezultat sezonaliteta, ali se nadamo i oslobađanju od početnog pritiska”, zaključuje Momčilo Babić.

Domaći proizvođači nameštaja sa najvećim prihodima
PozicijaIme preduzećaUkupni prihodiRezultat poslovanja
1.FORMA IDEALE DOO KRAGUJEVAC16.296.392.0001.368.955.000
2.PINOLES DOO BEOGRAD5.937.242.000107.818.000
3.TIS DOO IVANJICA5.511.273.000745.905.000
4.MATIS DOO IVANJICA4.479.583.000355.785.000
5.GIR DOO ADRANI3.206.323.000299.507.000
6.ENTERIJER JANKOVIĆ DOO NOVI SAD3.014.140.000184.039.000
7.DOO VITOROG-PROMET NOVI SAD2.571.816.00058.050.000
8.DAREX DOO BEOGRAD1.929.950.000269.171.000
9.ESTCUCINE DOO1.917.184.000102.253.000
10.JELA JAGODINA DOO JAGODINA1.826.185.000382.169.000
11.ARTINVEST DOO STARA PAZOVA1.760.373.00071.129.000
12.ERGOMADE DOO BREST1.167.363.00098.363.000
13.MOJA SOBA D.O.O. KRALJEVO1.095.539.00011.376.000
14.TOP SOFA SRB DOO VRANJE1.088.838.000152.809.000
15.STANDARD SERBIA DOO ĆUPRIJA1.021.906.00072.417.000
16.Sofa Style doo983.248.00083.449.000
17.KASTOR DOO JAGODINA878.316.00019.040.000
18.NUMANOVIĆ SNS d.o.o. Novi Pazar854.772.00048.957.000
19.ATTRIUM HOME CENTER DOO ČAČAK790.010.00062.315.000
20.LAMEX DOO NOVI SAD756.449.00063.196.000
21.DOO S.C.S. PLUS KNJAŽEVAC732.518.00021.897.000
22.MATIS-MEBL DOO627.727.000147.805.000
23.TRILORD DOO SVRLJIG564.337.00018.258.000
24.NOVI SAN DOO549.827.0005.029.000
25.ACTIVE DESIGN DOO BEOGRAD533.509.00026.356.000
26.OLI OGI XXI DOO VRANIĆI524.440.00056.740.000
27.FCG DOO BEOGRAD522.004.00055.584.000
28.ROPER CO DOO BEOGRAD UMKA519.181.00095.978.000
29.FMO EKONOM DOO UŠĆE513.110.00050.615.000
30.FIMAS DOO BEOGRAD512.371.00037.964.000
31.UNION DRVO DOO BEOGRAD497.980.00018.342.000
32.DALLAS NAMEŠTAJ DOO497.724.00039.674.000
33.NOBILI FURNITURE496.719.00010.220.000
34.AGACIJA DOO NOVI BEOGRAD495.433.00046.176.000
35.ATLAS DOO SEVOJNO454.129.00018.900.000
36.EUROSALON FABRIKA DOO424.525.0007.481.000
37.DIPO DOO416.334.00024.677.000
38.GAJ-INŽENJERING I OPREMANJE DOO, BEOGRAD (ZEMUN)412.890.00031.991.000
39.BONNELI 011 DOO404.710.00019.534.000
40.VIZANTIJA TREND DOO VALJEVO403.917.0003.200.000
41.STILLES NAMEŠTAJ DOO KAĆ390.297.00030.892.000
42.ĆIMO COMPANY PREDUZEĆE ZA PROMET ROBA I USLUGA DOO, BOGATIĆ386.012.0006.415.000
43.UNICO SOFA DOO383.085.0007.324.000
44.MATISAN DOO373.694.00067.621.000
45.MILAN KRUNIĆ PR, SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA ROVER VALJEVO372.987.0007.233.000
46.DAREX HOME DOO BEOGRAD370.039.00023.183.000
47.BOREAL DOO KRALJEVCI361.287.00027.738.000
48.KOMPANIJA KTITOR DOO BEOGRAD, ZEMUN355.286.0008.638.000
49.DRUŠTVO SA OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU GINKO, POŽEGA349.789.00028.165.000
50.BLAŽEKS DOO KRAGUJEVAC348.202.00010.502.000
51.LEMIĆ INOX DOO BEOGRAD, ZEMUN335.770.00018.736.000
52.Euromasiv d.o.o.314.019.00018.174.000
53.ALFA ENTERIJER DOO BAČKI PETROVAC307.404.00028.371.000
54.EXTRAFORM DOO SENTA303.101.0002.932.000
55.ENTERO DOO NOVA PAZOVA300.635.0007.018.000
56.ANTARES STOLICE DOO ADA287.375.0001.931.000
57.DASA NAMEŠTAJ DOO NOVI PAZAR279.331.00034.683.000
58.APOSTOLOVIĆ DOO277.989.00017.308.000
59.COMO DOO JAGODINA266.634.0002.903.000
60.UNIVER-SAVIĆ DOO POŽAREVAC254.736.00020.217.000
61.TEMMA TRADE DOO PETROVARADIN253.938.00010.686.000
62.MobelS d.o.o.251.114.00014.377.000
63.ANIMO DOO VALJEVO249.071.0007.654.000
64.SLAVIŠA CVETKOVIĆ PR DIT S HOME & LIVING245.912.00011.596.000
65.MOBI FURNITURE DOO242.582.0008.999.000
66.GRANTEX GROUP DOO BEOGRAD240.089.0006.528.000
67.NUMIS DOO VELIKO GOLOVODE228.667.0005.524.000
68.ONOFF FURNITURE228.615.0005.246.000
69.COLLIGO ARS DOO218.734.00060.470.000
70.MOBI FURNITURE FACTORY DOO218.393.0008.471.000
71.HOBBY SYSTEM DOO NOVI SAD214.559.00011.677.000
72.COMFORT STYLE doo214.158.0007.033.000
73.EXTRA SAN DOO205.010.00023.696.000
74.Lumberline doo203.730.00013.101.000
75.BELLANTA D.O.O.199.427.000105.726.000
76.RADOVIĆ-ENTERIJER DOO VISIBABA, POŽEGA198.475.0004.227.000
77.DOO KAROEKO197.658.0006.937.000
78.BJELOGRLIĆ KOMERC DOO BEOGRAD189.547.0002.543.000
79.PHILIP CO-FILIPOVIĆ SREMSKA MITROVICA187.976.00013.193.000
80.MARKOVIĆ D.O.O., VRANJE187.327.0005.051.000
81.COMODO D.O.O.175.083.0001.010.000
82.STIL-JASEN DOO TUTIN174.368.0003.727.000
83.EMU DOO BEOGRAD171.842.00028.305.000
84.BONIMA DOO POŽAREVAC171.577.00020.181.000
85.MORAVA ENTERIJERI DOO VRANJE , ĆUKOVAC169.984.00014.063.000
86.UNI LINE DOO UŽICE-SEVOJNO, BRAĆE NIKOLIĆ BB169.316.00013.687.000
87.ITRO-COOP DOO ARILJE169.086.00024.196.000
88.MATEKS DOO LESKOVAC166.435.0002.885.000
89.JOAKIM ČIZMAR PREDUZETNIK PROIZVODNJA NAMEŠTAJA I TRGOVINSKO GRAĐEVINSKA RADNJA IZGLED RUSKI KRSTUR165.578.0001.431.000
90.PRIMA IDEA DOO NOVI SAD161.339.0008.591.000
91.G.N KOMERC – INŽENJERING DOO VLADIČIN HAN160.975.0002.390.000
92.VINET DOO SMEDEREVSKA PALANKA156.828.00020.060.000
93.DRVOTEKS NP 1983 DOO156.746.0007.895.000
94.VIZOR-INŽENJERING DOO TEMERIN155.639.0003.322.000
95.ŠLARAFIJA DOO BEOGRAD155.238.0005.785.000
96.CRVENA JABUKA DOO BEOGRAD152.217.0002.461.000
97.NAMEŠTAJ MLADENOVIĆ DOO150.039.0003.033.000
98.DRVOPROFIL FINE LINE DOO NOVI SAD149.930.0006.210.000
99.MUŠOVIĆ DOO PRIJEPOLJE149.291.0003.394.000
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2021. godinu, u dinarima
  • Jovana24

    31.3.2023 #1 Author

    Svakako dobre vesti

    Odgovori

  • TATJANA

    1.4.2023 #2 Author

    Imamo dosta dobrih firmi koje se bave ovom delatnošću ali je Forma Ideale bas učvrstila lidersku poziciju

    Odgovori

    • MARA

      2.4.2023 #3 Author

      Proizvodi za široke narodne mase… A kvalitet?

      Odgovori

  • BRANA19

    1.4.2023 #4 Author

    Forma ideale svakako na prvom mestu ..

    Odgovori

  • GOCA BG

    1.4.2023 #5 Author

    Rezultati sve govore,samo neka tako nastave…

    Odgovori

  • DUSICA

    2.4.2023 #6 Author

    Odlično, neka budu još bolji.

    Odgovori

  • Moon

    2.4.2023 #7 Author

    Cudo da ih jos niko nije kupio

    Odgovori

  • MIKA13

    2.4.2023 #8 Author

    Zasto to niko jos uvek ne kupuje?

    Odgovori

  • Boba3

    2.4.2023 #9 Author

    Svaka cast, treba izdrzati ove promene i inflaciju

    Odgovori

  • Majamojsa33@gmail.com

    3.4.2023 #10 Author

    Odlicno,samo neka uspesno posluju

    Odgovori

  • ELLA

    11.4.2023 #11 Author

    Odličan primer kako se rad i upornost isplatee

    Odgovori

  • HRKALOVICKA

    23.4.2023 #12 Author

    Svaka cast!!

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...