U svetu pomama za novim izvorima zdravlja

Tražnja za dijetetskim suplementima u Srbiji i dalje na visokom nivou

PoslovanjeSrbijaSvetZdravlje

28.4.2025 12:18 Autor: Žikica Milošević 3

Tražnja za dijetetskim suplementima u Srbiji i dalje na visokom nivou Tražnja za dijetetskim suplementima u Srbiji i dalje na visokom nivou
Zbog brzog tempa života i neredovne i nekvalitetne ishrane, sve više ljudi počelo je da oseća tegobe i da poseže za suplementima, čije je... Tražnja za dijetetskim suplementima u Srbiji i dalje na visokom nivou

Zbog brzog tempa života i neredovne i nekvalitetne ishrane, sve više ljudi počelo je da oseća tegobe i da poseže za suplementima, čije je tržište počelo naglo da raste posle 2000. godine, a eksplodiralo je u vreme pandemije. Devedesete godine prošlog veka su označile početak šire upotrebe suplemenata, uglavnom vitamina i minerala, sa fokusom na osnovne zdravstvene potrebe, da bi sa prelazom u novi milenijum došao na “meni” rast svesti o preventivnoj zdravstvenoj zaštiti, koji je doveo do povećanja potražnje za suplementima koji podržavaju specifične funkcije organizma.​

Sledeća decenija u svetu je donela novi korak napred, jer su se javili personalizovani suplementi i rast potražnje za prirodnim i organskim proizvodima, a treća decenija 21. veka je neslavno počela pandemijom korona virusa, što je dodatno povećalo interesovanje za suplementima koji jačaju imunitet i opšte zdravlje.

Ključne brojke govore u prilog rasta u svim pravcima. Finansijska vrednost tržišta suplemenata sve više je rasla: u 2022. godini, kada je polako počela da jenjava pandemija, tržište dijetetskih suplemenata i dijetetske hrane u Srbiji dostiglo je vrednost od 8,6 milijardi dinara (oko 73 miliona evra), a rastao je i broj proizvođača. Od 141 preduzeća, koliko ih je poslovalo pre tri godine, stigao je do 147 firmi koje se danas bave proizvodnjom homogenizovanih hranljivih preparata i dijetetske hrane, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall.

Suplementi se uglavnom prodaju na tri načina: u apotekama, specijalizovanim prodavnicima i preko firmi koje se bave mrežnim marketingom. U 2022. godini je u apotekama prodato 47,2 miliona pakovanja dijetetskih suplemenata, što predstavlja rast od 44 odsto u odnosu na 2018. godinu. ​

Kao i svako tržište, i ovo „robuje trendovima”. Najtraženiji suplementi su kolagen za žene, multivitaminski preparati, suplementi za prevenciju bolesti srca i zdravlje zglobova. Preferencije potrošača su visoko regionalizovane: potrošači u Srbiji, recimo, pokazuju posebnu naklonost prema proizvodima na bazi biljaka, što reflektuje globalni trend povratka prirodnim rešenjima i holističkom pristupu zdravlju. Oslanjanje na narodnu medicinu je još uvek veoma jako kod nas, a tu je i vera u egzotične suplemente dalekih naroda, te su proizvodi iz Rusije široko reklamirani i veoma popularni.

U 2022. godini je iz Srbije izvezeno dijetetskih suplemenata u vrednosti od 35,7 miliona dolara, uglavnom u zemlje regiona (BiH, Severna Makedonija, Crna Gora, Hrvatska, Slovenija), a u istom periodu je uvezeno suplemenata u vrednosti od 71,2 miliona dolara, najviše iz Nemačke, Italije, Poljske, SAD, Velike Britanije i Slovenije.

Foto: Freepik

Globalno tržište suplemenata

Globalno tržište suplemenata takođe uživa u velikom rastu, jer je Vogue Business procenio da je u martu 2025. godine ono doseglo vrednost od čak 129,9 milijardi dolara. Na Zapadu se primećuje da je želja za dugim životom i zdravljem postala dominanta u svetskom biznisu, a sve prema izveštaju „Najvažniji globalni trendovi potrošača 2025“ kompanije Euromonitor International.

Anketa koju je sprovela firma za analizu podataka među više od 40.000 potrošača pokazala je da ljudi prave namerne promene u svojim rutinama velnesa radi poboljšanja svog „budućeg ja“, sa ciljem da duže žive zdravije.

Mnogi sada veruju da će biti zdraviji u narednih nekoliko godina nego što su sada (52 odsto se složilo sa ovom izjavom, u poređenju sa 46 odsto u 2023. godini) i to je zato što ulažu u „preventivna, specijalizovana rešenja“, prema izveštaju.

Projekcije rasta su takođe veoma dobre: PharmiWeb.com kaže da će vrednost tržišta premašiti 306 milijardi dolara do 2033. godine, uz prosečnu godišnju stopu rasta (CAGR) od 7,0 odsto. ​

Foto: Freepik

Ključni trendovi

Ova dinamična industrija se ne zaustavlja, imajući u vidu opsednutost zdravljem svih generacija. Zanimljivo, u svetu je 2023. bila godina ponovne ekspanzije prodaje suplemenata, sa rastom od čak osam odsto, da bi 2024. donela nešto manje robustan rast od pet odsto.

Takođe je interesantno da su žene glavni pokretači prodaje, jer su suplementi specijalno namenjeni ženama doživeli 12 odsto rasta prodaje tokom 2023. i deset odsto tokom 2024. godine, navodi Euromonitor.

Predviđa se da će globalna prodaja vitamina i suplemenata dostići 139,9 milijardi dolara do kraja 2025. godine, u odnosu na 127,2 milijarde dolara u 2024. godini, jer se potrošači okreću ovoj kategoriji kako bi rešili ciljane probleme, od fizičkih promena do mentalnog blagostanja i nutritivne podrške.

Valentina Popov, iz finansijskog menadžmenta kompanije Calivita, kaže u razgovoru za Biznis.rs da je i kod nas situacija do 2019. godine bila sve bolja iz godine u godinu, zbog veće brige za zdravlje, a onda je strah zavladao tokom 2020, u vreme pandemije koronavirusa.

Tada je tržište eksplodiralo, da bi rekordna bila ‘godina produženog kovida’ – 2021. sa ponovljenim talasima pandemije i još pogođenih građana, naročito iz vulnerabilnih grupa. Godina 2022. donela je malo smanjenje, ali je posle toga potražnja ostala na visokom nivou i nepromenjena sve do prvog kvartala 2025”, zaključuje ona.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.