Trgovina na veliko u Srbiji: Rast prihoda bez garancije profita
11.5.2025 15:19 Autor: Miljan Paunović 18



Iako je veleprodaja ostalih proizvoda za domaćinstvo u Srbiji beležila kontinuirani rast ukupnih prihoda u protekle tri godine, ukupna dobit preduzeća u ovoj delatnosti pokazuje drugačiji trend – stagnaciju, pa čak i pad u 2023. godini. Ova slika govori o složenim izazovima sa kojima se sektor suočava, uključujući rastuće troškove poslovanja, inflaciju i regionalne ekonomske neizvesnosti.
Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, u Srbiji je trenutno registrovano 411 firmi koje se bave trgovinom na veliko ostalim proizvodima za domaćinstvo.
Ukupni prihodi ovih firmi porasli su sa 45,6 milijardi dinara u 2021. godini na 52,9 milijardi dinara u 2022, da bi 2023. dostigli 54,6 milijardi dinara.
Ipak, dok prihodi rastu, profitabilnost ne prati isti ritam – ukupna dobit je sa 1,9 milijardi dinara u 2021. porasla na 2,7 milijardi dinara u 2022, ali je već 2023. pala na 2,4 milijarde.
Ove brojke delimično se mogu objasniti inflatornim pritiscima i smanjenjem marži u uslovima rasta troškova poslovanja.
Predstavnici nekoliko firmi iz ovog sektora sa kojima smo razgovarali navode da ih pad dobiti u 2023. ne iznenađuje, jer su mnoge kompanije poslovale sa gubitkom, a pojedine su bile primorane i da obustave rad. Prema dostupnim podacima, čak 80 od ukupno 411 preduzeća u ovoj grani tržišta poslovalo je negativno.
Uprkos izazovima, pojedine firme uspešno su zadržale stabilne finansijske rezultate. Prva na listi po ostvarenom profitu u 2023. godini je beogradska kompanija Qvattro Company, sa dobiti od 392,2 miliona dinara i čak 953 zaposlena. Ipak, to je blagi pad u odnosu na prethodnu godinu, kada je ova firma imala 408,8 miliona dinara dobiti.
Na drugom mestu je Statovac-komerc iz Leskovca, sa 174 miliona dinara dobiti, što predstavlja rast u odnosu na 2022. godinu kada je zabeležila 144,5 miliona.
Sledi je Omega-profeks iz Loznice sa 143,5 miliona, što je pad dobiti u odnosu na godinu ranije.
Interesantan je i podatak da se među najuspešnijima našla i firma GP-200 iz Novog Sada, koja se nalazi u stečaju, ali je 2023. ostvarila značajnu dobit od 366,7 miliona dinara – i to bez prijavljenih zaposlenih.
Firme iz ovog sektora najčešće se oslanjaju na agilnost i spremnost da se prilagode potrebama manjih trgovaca i distributera.
Pročitajte još:
Kako navode naši sagovornici, neizvesnost će i dalje biti važan faktor u poslovanju, posebno za firme koje izvoze u region i EU. Promene u ekonomskim tokovima i regulativama na tim tržištima dodatno komplikuju planiranje i održavanje stabilne profitabilnosti.
U vremenu inflacije, poskupljenja sirovina, ali i logističkih izazova, veletrgovci se suočavaju sa sve težim izborima – da li zadržati konkurentne cene i prihvatiti niže marže ili pokušati preneti deo tereta na krajnje kupce, uz rizik od gubitka tržišta.
Ivana
11.5.2025 #1 AuthorSuper kompanije su na ovoj listi
Jelena
11.5.2025 #2 AuthorRast prihoda ne znači i sigurnu zaradu, jasno je da inflacija i visoki troškovi ozbiljno pogađaju i veleprodaju. Ključ je u prilagođavanju i efikasnijem upravljanju troškovima.
DOBRILA
12.5.2025 #3 AuthorBas tako , rast svakako nije sigurica…
amomirovic@gmail.com
11.5.2025 #4 AuthorNešto tu neštima onda.
LJUBOMIR
11.5.2025 #5 AuthorNe mora da znači. Možda prosto tako treba dq bude, velike su tu stvari u pitanju kako god okreneš.
WanderingSpirit
11.5.2025 #6 AuthorNormalno s obzirom na izazove sa kojima se sektor suocava
ZVONČICA
11.5.2025 #7 AuthorGarancija nigde ne postoji
ZVEZDA
11.5.2025 #8 AuthorInflacija je uticala na mnoge stvari
Vanja
11.5.2025 #9 AuthorSto je veca inflacija to je manji profit!
Emilija
11.5.2025 #10 AuthorNema garancije ni za sta
LAV
11.5.2025 #11 AuthorInflacija utice na sve grane privrede.
HANA
11.5.2025 #12 AuthorU Srbiji nikada kao do sada nije bilo ovakvo nepovoljno tlo za bilo kakvo poslovanje!
Brana
11.5.2025 #13 AuthorBravo za firme na listi
JEKSICA25
11.5.2025 #14 AuthorVise se nista ne zna u danasnje vreme
Jeca
11.5.2025 #15 AuthorNikakva garancija ne postoji
Faith
11.5.2025 #16 AuthorNe mislim da su bas sve te informacije tacne
SUNCICA
11.5.2025 #17 AuthorUvek je začkoljica oko prometa i dobiti, ili se sve to pegla preko papira
ELLA
12.5.2025 #18 AuthorUvek ispašta krajnji kupac. Sve je u poslednje vreme i 20 % skuplje. Od kifle do….