Prodavci vinila prevazišli loš poslovni period

Troškovi proizvodnje i uvoza gramofonskih ploča drastično porasli

Firme u fokusuKulturaPoslovanjeSrbija

13.9.2025 14:32 Autor: Miljan Paunović 18

Troškovi proizvodnje i uvoza gramofonskih ploča drastično porasli Troškovi proizvodnje i uvoza gramofonskih ploča drastično porasli
Iako tokom poslednje decenije dominira digitalno slušanje muzike, fizički nosači zvuka – ploče, vinil i CD – doživljavaju blagi povratak i u Srbiji. Podaci... Troškovi proizvodnje i uvoza gramofonskih ploča drastično porasli

Iako tokom poslednje decenije dominira digitalno slušanje muzike, fizički nosači zvuka – ploče, vinil i CD – doživljavaju blagi povratak i u Srbiji. Podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da je 26 domaćih firmi iz delatnosti umnožavanja snimljenih zapisa 2024. godine ostvarilo dobit od gotovo 20 miliona dinara (19.880.000), nakon što su prethodne dve godine poslovali u minusu (2022: -29 miliona, 2023: -302 miliona dinara).

Iz izdavačke kuće Ammonite iz Beograda za Biznis.rs kažu da se u okviru ove delatnosti prvenstveno bave prodajom nosača zvuka i knjiga koje objavljuju.

„Vinil izdanja čine oko 90 odsto našeg prometa. Na tržištu smo tačno 20 godina, a od kada radimo potražnja za fizičkim izdanjima je sve veća. Počeli smo kao izdavači domaće nezavisne muzike sa željom da afirmišemo mlade autore koji su pokazivali originalnost i određeni kvalitet. U tu svrhu smo bili i organizatori festivala Indirekt koji je promovisao muzičare iz celog regiona. Kako se menjala situacija na srpskom tržištu tako smo i mi prilagođavali koncepte da bi publika bila zadovoljna“, kažu iz ove firme.

Na naše pitanje za čim je najveća potražnja, kažu da se najviše prodaju naslovi inostranih izvođača koji su objavljeni u poslednjih desetak godina, dok je za domaću produkciju veoma malo interesovanje, što je jedan od razloga obustave objavljivanja i umnožavanja nosača zvuka domaćih autora.

„U jednom trenutku, kako su se menjali poslovni uslovi ali i afinitet publike, odustali smo od popularizacije scene i okrenuli se više tržištu“, ističu oni.

Najuspešnija preduzeća u delatnosti umnožavanje snimljenih zapisa
Ime preduzećaUkupni prihodiDobit
MINACORD DOO BEOGRAD85.136.00018.364.000
GENERAL DISC TECHNOLOGY DOO BEOGRAD113.426.0001.096.000
MMHOUSE DOO BEOGRAD109.060.0001.020.000
MASSVISION DOO BEOGRAD SKENDER-BEGOVA 840.766.000893.000
PREDUZEĆE ZA PROIZVODNJU TRGOVINU I USLUGE „AMMONITE“ DOO55.848.000502.000
CompanyWall Finansijski Asistent *svi podaci su za 2024. godinu, u dinarima

Inflacija nije zaobišla ni ovu delatnost. Kako navode iz Ammonite-a, ona utiče na promet, ali nije presudna dok raste potražnja među muzičkim sladokuscima.

„Primera radi, troškovi proizvodnje vinila i uvoza drastično su porasli. No, naša umetnički obrazovana publika voli i prati svetsku scenu, što nama olakšava posao“.

Ova firma nije aplicirala za bilo koji vid državnih subvencija jer, kako navode, za prodaju inostranih nosača zvuka nema povlastica. U narednom periodu planiraju da povećaju ponudu za ljubitelje muzike različitih afiniteta, kao i da uvećaju učešće na domaćem tržištu.

Na vrhu liste najuspešnijih u ovoj delatnosti je firma Minacord iz Beograda koja je prošle godine ostvarila dobit od 18.364.000 dinara, i na taj način je izašla iz negativnog poslovanja, odnosno gubitka od 304.741.000 dinara godinu dana ranije.

Na drugoj poziciji je General Disc Technology d.o.o.  iz Beograda, čija je dobit u 2024. iznosila 1.096.000 dinara. Oni su zabeležili više nego dupli pad dobiti u odnosu na godinu dana ranije, kada je bila 2.391.000 dinara.

Treća firma po uspešnosti je MMHouse d.o.o, takođe iz Beograda, čija je dobit iznosila 1.020.000 dinara u 2024, a godinu dana ranije ovaj parametar je bio duplo viši – 2.222.000 dinara.

  • MinjaKristalŠminkanje

    13.9.2025 #1 Author

    Porast troškova proizvodnje i uvoza gramofonskih ploča ukazuje na probleme u lancu snabdevanja i povećanu cenu sirovina, što direktno odražava na krajnju cenu za potrošače. Taj trend može dovesti do smanjenog broja izdanja, posebno kod nišnih izdavača, jer marže postaju sve tanje.

    Odgovori

  • BILJKA

    13.9.2025 #2 Author

    Porast troškova proizvodnje i uvoza ploča zbog male ko konkurencije.

    Odgovori

  • WanderingSpirit

    14.9.2025 #3 Author

    Negde je to i normalno

    Odgovori

  • KIMCHI

    14.9.2025 #4 Author

    Logicno, nove generacije pitanje je da li i znaju o pojmu, a kamoli realnoj upotrebi

    Odgovori

  • JELENA1974

    14.9.2025 #5 Author

    Skup je to sport ali za kvalitet uvek treba platiti. Nista kao zvuk sa vinila.

    Odgovori

  • Jelena

    14.9.2025 #6 Author

    Vinil ostaje simbol posebnog muzičkog iskustva, ali rast troškova jasno pokazuje koliko je tržište osetljivo i zahtevno za izdavače i kupce.

    Odgovori

  • Žarko

    14.9.2025 #7 Author

    Ovo sa pločama je samo trenutni hipsteraj, trend koji će kao i svaka moda trajati jedno leto.

    Odgovori

    • Dejan Topalović

      30.9.2025 #8 Author

      Prvi gramofon je bio u kući kad sam se rodio Supraphone. Drugi sam sam kupio kad sam imao 14-15 godina, neki istočno nemački, a treći Turandot 41, danas ga sluša moja ćerka. Sad imam Technics, oduvek sam ga želeo. Ploče skupljam četrdesetak godina i drago mi je da ponovo mogu da ih kupim.

      Odgovori

  • Jelena

    14.9.2025 #9 Author

    Vinil se vraća na tržište, ali rast troškova jasno pokazuje koliko je ova industrija osetljiva i koliko je teško održati stabilno poslovanje.

    Odgovori

    • Slobodan Petrović

      30.9.2025 #10 Author

      U pravu ste draga Jelena, ja sam proizvođač gramofonskih komponenti, ručica i ostalih pozicija . Vrlo je teško održati tu stabilnost iako sam vrlo posvećen, pedantan i temeljan u izradi !! Gomilu globalističkih parazita imam na leđima !

      Odgovori

  • Emilija

    14.9.2025 #11 Author

    Nažalost inflacija je i njih zahvatila

    Odgovori

  • REA

    14.9.2025 #12 Author

    Vinil opet svira, ali sada po ceni zlata.

    Odgovori

  • HANA

    14.9.2025 #13 Author

    Troškovi proizvodnje su baš veliki

    Odgovori

  • LULA68

    14.9.2025 #14 Author

    Neprolazna elegancija i prefinjenost.

    Odgovori

  • Brana

    14.9.2025 #15 Author

    Povratak divnih nosača zvuka

    Odgovori

  • VALERIJA

    14.9.2025 #16 Author

    Sigurno je uzrok niske prodaje te se i režište smanjuje.

    Odgovori

  • LAV

    14.9.2025 #17 Author

    Sve je poskupelo pa i to.

    Odgovori

  • Vanja

    14.9.2025 #18 Author

    Steta sto je za domacu produkciju tako mala zainteresovanost!

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.