Umesto Ikarbusa, Grmeča i Ikarusa novi komercijalno-poslovni sadržaji i stambeni kompleksi

U nekadašnjoj industrijskoj zoni Zemuna u planu izgradnja više od 600.000 kvadrata

InfrastrukturaInvesticijeIzdvajamoNekretnineSrbija

28.4.2025 15:33 Autor: Marija Jovanović 3

U nekadašnjoj industrijskoj zoni Zemuna u planu izgradnja više od 600.000 kvadrata U nekadašnjoj industrijskoj zoni Zemuna u planu izgradnja više od 600.000 kvadrata
Izmenama i dopunama Plana detaljne regulacije (PDR) za područje privredne zone „Auto-put“ u Novom Beogradu, Zemunu i Surčinu za blok 24 i deo bloka... U nekadašnjoj industrijskoj zoni Zemuna u planu izgradnja više od 600.000 kvadrata

Izmenama i dopunama Plana detaljne regulacije (PDR) za područje privredne zone „Auto-put“ u Novom Beogradu, Zemunu i Surčinu za blok 24 i deo bloka 23, GO Zemun predviđeni su novi komercijalno-poslovni sadržaji i stambeni kompleks na više od 600.000 kvadrata.

Kako se navodi u elaboratu za rani javni uvid, objavljenom na sajtu Grada Beograda, granica izmena i dopuna ovog PDR-a obuhvata površinu od oko 74,92 hektara, koja je oivičena saobraćajnicom Milana Rešetara na severu, spoljnom magistralnom tangentom na istoku i kompleksom Fabrike autobusa i specijalnih vozila Ikarbus na zapadu. Konačna granica utvrdiće se u fazi izrade i verifikacije Nacrta Izmena i dopuna PDR-a.

“Osnovna lokacijska prednost privredne zone ‘Auto-put’ je pristupačnost različitim saobraćajnim sistemima: drumskom, vazdušnom i železničkom. Ovo omogućava dobru vezu zone sa širim područjem, pristup domaćem i međunarodnom saobraćaju, ali i dobru vezu preko auto-puta sa svim delovima Beograda”, navodi se u pomenutom dokumentu.

U postojećem stanju identifikovane su komercijalne zone, privredne delatnosti, stanovanje, zelenilo, poljoprivredno i neizgrađeno zemljište, saobraćajne površine, komunalne delatnosti i infrastrukturne površine. U bloku 23 u domenu nekada industrijske delatnosti najveći kompleksi su Ikarus, Ikarbus i Grmeč.

“Proizvodni pogon Ikarbusa, kapaciteta 750 vozila godišnje, nalazi se u obuhvatu Izmena i dopuna PDR-a. Godine 2022. zvanično je proglašen stečaj i kao fabrika formalno prestaje da postoji”, navodi se u elaboratu.

Bivši kompleks fabrike Ikarbus nalazi se na istočnoj strani PDR-a. Ovaj prostor je napušten i ne koristi se. Objekti su, kako se precizira, lošeg boniteta i predviđeno je njihovo rušenje. Takođe, postoji otvoreno i zatvoreno skladište.

“Postojeće skladište površine 2.000 kvadratnih metara služilo je za skladištenje metala, drveta, plastike, kože, azbesta, hemikalija za pranje i odmašćivanje, boja, lakova, rastvarača i gotovih proizvoda (motori, menjači, osovine…). Postoji postrojenje za neutralizaciju otpadnih voda. Kompleks Ikarbusa ima benzinsku stanicu za internu upotrebu. Sve saobraćajne i manipulativne površine su zastrte čvrstim zastorom (asfalt, beton). U krugu postoji trafostanica za vlastite potrebe, kao i podstanica za grejanje na gas”, navodi se u pomenutom dokumentu.

Širi prikaz lokacije u obuhvatu plana / Izvor: Elaborat za rani javni uvid

Fabrika Grmeč, koja se nalazi u južnom delu plana, osnovana je u Kraljevini Jugoslaviji 1927. godine. Nekada gigant u proizvodnji hemijskih proizvoda danas je zatvoren, a magacini u okviru kompleksa se izdaju zakupcima. Deo prostorija bivše fabrike zakupljuje sportski klub Padel Space, te je u granicama obuhvata Izmena i dopuna PDR-a prisutna i sportska namena.

U površinama javne namene nalazi se infrastrukturni objekat trafostanice TS 35/10 kv Ikarus.

“Centralni deo obuhvata Izmena i dopuna PDR-a karakterišu slobodnostojeći stambeni objekti spratnosti do Pr+2+Pk. Kvalitet postojećih objekata je različit i kreće se od objekata izuzetno lošeg boniteta do kvalitetnijih objekata novije gradnje”, stoji u pomenutom dokumentu.

U zapadnom delu obuhvata Izmena i dopuna PDR-a nalazi se Centar za trgovinu i logistiku Belmax Center, jedan on najvećih veleprodajnih centara u Srbiji. Pretežne usluge koje pruža su izdavanje poslovnog i magacinskog prostora specijalizovanog za veleprodajnu delatnost, sa mogućnošću pružanja dodatnih servisnih usluga zakupcima poput održavanja, savetodavnih usluga i marketinga. Pored toga, u obuhvatu su prisutne i televizijske kuće Prva srpska televizija i B92.

U postojećem stanju privredna zona je samo delimično opslužena saobraćajem i infrastrukturom, navodi se u elaboratu i dodaje da je u postojećem stanju glavni pristup privrednoj zoni „Autoput“ sa saobraćajnice M1 Autoput Zagreb – Beograd i preko saobraćajnice T-6 (prilaz zoni južno od Autoputa) koja je sa auto-putem povezana istoimenom denivelisanom raskrsnicom – petljom ”Grmeč”.

Auto-put
Foto: Unsplash

U neposrednoj blizini obuhvata Izmena i dopuna PDR-a su Auto-put za Šid sa šumskim pojasem, železnička pruga sa stanicom, kompleks tržnog centra Zmaj i poslovni biznis park AFI CITY ZMAJ. Šumski pojas duž auto-puta je označen kao fiksni element zelenila, kao zaštitna šuma i u takvoj funkciji i najvišem kvalitetu se čuva.

U granicama Izmena i dopuna PDR-a od površina ostalih namena zastupljene su dominantno privredno-komercijalne delatnosti. Na istočnoj strani nalaze se objekti komercijalne namene – Belmax Center sa više veleprodajnih lokala, Roma Company, Đak Sport d.o.o. i Tref Sport. U neposrednoj blizini nalaze se privredno društvo za proizvodnju prehrambenih proizvoda Famis Co, servis za automobile Hyundai Srbija Servis, auto-perionica i privredno društvo Najteks, koje se bavi uvozom i distribucijom tekstila i pozamanterije.

U neposrednoj blizini fabrike Grmeč nalazi se i objekat državne institucije – zgrada Digitalnog arhiva Republičkog Geodetskog Zavoda.

U okviru postojeće privredne zone nalazi se i stambeno naselje koje je, kako se navodi u elaboratu, pretežno bespravno izgrađeno, nema neophodnu infrastrukturu ni kanalizaciju.

“Evakuacija fekalnih voda vrši se u septičke jame koje su nepropisno izvedene, pa zagađuju i podzemne vode. Ovo naselje nema takozvane prateće objekte socijalne infrastrukture, kao što su objekti prosvete (škola, dečja ustanova), zdravstva, prodavnice, rekreacione površine”.

Foto: Pixabay

Komercijalni sadržaji na skoro 600.000 kvadrata

U granicama Izmene i dopune PDR-a u površinama javne namene nalaze se – mreža saobraćajnica, površine za infrastrukturni objekat, kao i površine za objekte i komplekse javnih službi poput državne uprave i administrativne službe.

Površine ostalih namena su opredeljene kroz tri zone: K1 – zona komercijalnih sadržaja u zoni više spratnosti, čiji je udeo najveći – 62,03 odsto, odnosno 464.732 metara kvadratnih, K2 – zona komercijalnih sadržaja u zoni srednje spratnosti sa udelom od 15,96 odsto ili 119.577 kvadrata i Zona porodičnog stanovanja u formiranim gradskim blokovima koja je predviđena na 43.428 kvadratnih metara i obuhvata 5,80 odsto.

U okviru Izmena i dopuna PDR-a planirana je površina za objekat i kompleks javne službe – J10 državna uprave i administrativne službe. Ova zona planira se u delu Bloka 10 na građevinskoj parceli uz novoplaniranu saobraćajnicu.

Na građevinskoj parceli dozvoljena je dogradnja i rekonstrukcija postojećeg objekta Digitalnog arhiva Republičkog geodetskog zavoda.

Zbog čega je ova lokacija od geostrateškog značaja?

Kada je reč o razvojnom potencijalu blokova koji su obuhvaćeni izmenom i dopunom PDR-a, oni predstavljaju zonu transformacije nekadašnjeg fabričkog kompleksa, odnosno privredne zone, koja zauzima izrazito povoljan geomorfološki položaj koji je dobro povezan sa ostalim delovima grada.

“Nesporna je činjenica da područje koje je predmet Izmene i dopune PDR-a svoj strategijski značaj crpi iz planskih razvojnih potencijala, uokvirenih kroz potencijalne komplekse novih sadržaja, centara i objekata, predefinisanih i omogućenih u okviru urbanističke celine XI – Aerodrom, zona autoput i Surčin, čime se ostvaruje ideja o višeetapnom sistemskom razvojnom ciklusu ovog dela Zemuna koji se nalazi na strateški važnoj poziciji”, navodi se u pomenutom dokumentu.

Obuhvat Izmene i dopune PDR-a poziciono se nalazi u neposrednoj blizini važnih gradskih pravaca, u kontaktnoj zoni auto-puta, magistralne saobraćajnice u blizini i sa direktno omogućenim saobraćajnim vezama sa budućom lokacijom autobuske i železničke stanice, železničke stanice Zemun koja se nalazi na trasi linije 2 Beogradskog metroa, kao i sa kompleksom aerodroma Nikola Tesla, a čiji će dalji planski, prostorni, urbani i svakako socijalni razvoj doprineti dodatnoj afirmaciji ovom nedovoljno iskorišćenom delu grada.

Razvoj područja u obuhvatu Izmene i dopune PDR-a pružiće osnov za aktiviranje potencijala, kao i prostorni i urbanističko-tehnički okvir za realizaciju poslovnih i ostalih kompatibilnih funkcija i pratećih aktivnosti.

Rani javni uvid za potrebe izrade Plana detaljne regulacije ovog dela srpske prestonice je u toku i trajaće do 14. maja svakog radnog dana od devet do 18 časova u zgradi Gradske uprave grada Beograda, 27. marta br. 43-45 (sala u suterenu). Nosilac izrade izmene i dopune PDR-a je Bureau Cube Partners, Beograd.

Zainteresovana lica svoja mišljenja na planirana rešenja mogu dostaviti u pisanom obliku Sekretarijatu za urbanizam i građevinske poslove, u ulici Kraljice Marije 1 zaključno sa 14. majem.

  • Jj992

    28.4.2025 #1 Author

    Samo neka izgradnja nije jasno za koga vise

    Odgovori

  • meli77

    28.4.2025 #2 Author

    Treba sve iskoristiti na pravi način

    Odgovori

  • Aca1984

    28.4.2025 #3 Author

    Ovo je odlična lokacija, ovde će Investitor baš da zaradi. Vrhunska lokacija

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.