U nekom momentu svi ćemo voziti e-automobile
25.4.2025 09:51 Autor: Mirjana Vasić Adžić 1



Svako ko je zainteresovan za kupovinu Nissan automobila, put će ga odvesti do Lady F Auto-centra, koji je još od 1997, pa do danas zastupnik za ovu japansku marku automobila.
U razgovoru za Biznis.rs sagovornik nam je bio Srđan Đelić, vlasnik i direktor LF Auto-centra, koji nam je pričao o svom višedecenijskom iskustvu vođenja firme, o trenutnim dešavanjima u auto-industriji, kao i o tome kako vidi LF Auto-centar u budućnosti.
„LF Auto-centar postoji od aprila 1992. godine, saradnja sa Nissanom počela je 1997, što znači da ulazimo u 28 godinu dugoročne saradnje sa poznatim japanskim brendom. Priča je krenula od ideje da želim da se bavim privatnim poslom. Ulaskom u auto-branšu prvo smo krenuli da radimo rezervne delove. Prodavnica se zvala Berza japanskih delova, da bi ukidanjem sankcija 1995. godine odlučili da želimo da budemo distributer nekog japanskog brenda. Prvo smo 1996. godine krenuli sa Suzukijem, da bi godinu dana kasnije krenuli sa Nissanom i tako je do danas”, kaže na početku razgovora Srđan Đelić.
Prema rečima našeg sagovornika strategija LF Auto-centra je za ovo vreme malo neuobičajena. Želleli su da ostanu verni samo jednom brendu, nisu u okviru svog prodajnog centra širili ponudu i na druge brendove, zbog čega je danas LF Auto-centar poznato ime za Nissan u Srbiji. Ono što bi za drugoga bila mana, za njih je ta vrsta prepoznatljivosti vremenom postala prednost, smatra Đelić.
Kao firma koja je na tržištu prisutna preko 30 godina pitali smo Đelića da izdvoji najizazovniji period za poslovanje.
„Svaka kriza kako lokalna, tako i globalna, značajno utiče na auto-industriju. Jedna od prvih mera štednje svakog domaćinstva je da će odložiti kupovinu kola, a doživljavali smo i godine kada nije čak bilo ni benzina. Ipak, uvek smo nalazili načine da se prilagodimo i donosimo odluke u skladu sa situacijom koja nam se nameće. Nekada je to podrazumevalo smanjenje troškova, a za vreme korone čak nismo ni radili neko vreme. Uvek smo svesni momenta u kom se nalazimo, pa shodno tome donosimo odluke”, objašnjava.
Elektrifikacija i zahtevi zelene agende značajno su doprineli već komplikovanoj situaciji u svetu auto-industrije. Svedoci smo da zemlje tradicionalno okreneute proizvodnji automobila zatvaraju fabrike, a da Kina i njihova e-vozila osvajaju ceo svet. Zanimalo nas je mišljenje vlasnika LF Auto-centra, kao i gde Srbija treba i može da bude po pitanju prelaska na e-vozila.
Šta je jeftinije? Struja ili benzin?
„Mnogo je bolja i lakša vožnja vozila na struju, ima mnogo benefita. Postoji i razlika u održavanju vozila, s obzirom na to da je vozilo na struju, ‘nema servisa’, ima neke svoje servise, koji su toliko mali i jeftini da se može reći da su zanemarljivi. Kada uporedite koliko košta gorivo u odnosu struju, jeftinija je struja, naravno, u zavisnosti koje e-vozilo ste kupili, kolika je njegova zapremina i druge karakteristike, zavisi i potrošnja struje. Međutim, ta potrošnja nije toliko jeftinija da kompenzuje trenutno visoku cenu električnog vozila. Postavlja se pitanje da li će neko u Srbiji ko je standarni vozač, ko prelazi između 12 i 15 hiljada kilometara godišnje da plati od deset do 20 hiljada više u odnosu na klasičan auto. Za onoga ko može mnogo je bolje voziti električni auto sa raznim benefitima, međutim, jednostavno još uvek je preskup.
„Auto-branša je trenutno zaglavljena i ja očekujem da se narednih godina nađe rešenje u kom pravcu će auto-industrija ići, jer neke odluke, po mom mišljenju, su bile ishitrene, recimo za brzo gašenje dizela, za zamenu benzinskih i prelazak na blage hibride. Takođe, smatram da korisnici nisu dovoljno upoznati sa tim kako radi električno vozilo”, kaže Đelić.
Naš sagovornik je aktivni vozač i vlasnik e-automobila od 2018. godine. Smatra da e-automobili imaju mnogo prednosti, ali, nažalost, mali broj punjača, strah od toga šta će biti sa baterijom, koliko će trajati i koliko sve to košta, kao i neka druga pitanja, često su prepreka za kupovinu e-vozila.
„To su pitanja i za ljude u ostalim delovima Evrope, jer nijedna zemlja za sada nije prešla 25,26 odsto upotrebu e-vozila u odnosu na druge tipove automobile, izuzev Norveške”, konstatuje.
Što se tiče Srbije mi smo samo posmatrači i pratioci, smatra Đelić. Neophodno je da bankarski uslovi budu povoljniji, jer ljudi se sećaju da mnogi brendovi, pa i Nissan, pre korone su mogli da se kupe sa beskamatnim kreditima, dolazak do novog automobila je bio lakši, takvih prozvoda sada gotovo da nema. Sa druge strane, pored finansija, veliki problem je i nerazvijena infrastruktura i nedostatak punjača. Kupovina e-automobila se svela na one koji imaji dvorište u okviru kuće ili sopstvenu garažu gde mogu da pune vozilo, smatra Đelić i dodaje da i pored navedenih prepreka ka elektrifikaciji vozila, prelazak na drugu vrstu tehnologije je neminovan, zbog čega ćemo u nekom momentu svi voziti e-automobile.
„Autonomna vozila već postoje, smatram da je budućnost u takvim vozilima, a ta vozila moraju da budu na struju i ka tome se korača krupnim koracima, samo je pitanje koji će pravac auto-industrija da zauzme, da li će to biti baterije, vodonik ili nešto treće, ali lično mislim da se će sve više ići ka tome da automobili budu autonomni i da upravljaju u ime vozača, i to je već sada prisutno kroz razne opcije kojima vozilo mnogo pomaže ili olakšava vožnju onome koji upravlja vozilom”, kaže i konstatuje da su nekada i kamere i senzori na automobilima bili čudo, a sada više niko ne kupuje auto bez toga, a sasvim je normalno i da auto može samostalno da koči ili da bude automno tokom nekog dela vožnje.
Subvencije za kupovinu e-automobila u Srbiji
Kako bi postakla kupovinu e-vozila Vlada Srbije izašla je nedavno sa predlozima za subvencije. Ovo pravo mogu da ostvare pravna lica, preduzetnici i građani koji žele da kupe novo električno vozilo – koje nije bilo u upotrebi niti je registrovano pre podnošenja zahteva.
Subvencije se određuju prema kategoriji vozila:
- 250 evra za električne mopede i lake tricikle (L1 i L2)
- 500 evra za motocikle, teške tricikle i četvorocikle (L3 – L7)
- 5.000 evra za putničke automobile i laka teretna vozila (M1 i N1)
Planovi za budućnost LF Auto-centra su da najduže koliko budu mogli ostanu monobrend.
„Bez obzira što je i Nissan kao brend trenutno u blagoj krizi., to nas ne brine, jer kriza ne znači da će propasti. Nalaziće se rešenja, uvek će izaći novi model koji će napraviti bum na tržištu. Mi želimo to da pratimo i da i dalje budemo prepoznatljivi kao preduzeće koje predstavlja u najboljem svetlu brend Nissan u Srbiji. To je ono što već godinama radimo”, otkriva.
Đelićeva predviđanja su da će kineski brendovi automobila u nekom momentu preuzeti kompletno vođstvo u branši, jer u pitanju je jedno od najvećih tržišta, pa je logično da takvo tržište diktira i koja tehnologija će biti dominantna, kakav će biti dizajn i drugo.
„Neko uviđa ranije da mora da menja pravac i strategiju, a neko to uviđa kada stigne do zida”, kaže.
Pročitajte još:
Trenutno ključna stvar za auto-industriju na globalnom nivou je da pronađe pravac kojim želi dalje da se kreće, a u našim srpskim uslovima smirivanje inflacije i bolji uslovi za kupovinu automobila svakako bi bili značajan korak, jer posle nekretnine, kupovina auta je sledeći najbitniji izdatak za svakog pojedinca.
Đelić bi želeo da LF Auto i u godinama koje dolaze nastavi da posluje kao i do sada. Uvek u plusu, bez većih fluktuacija zaposlenih, kvalitetno i sa mnogo kupaca zadovoljnih vrhunskim kvalitetom prodaje i celokupne usluge LF Auto-Centra.
Najuspešnija mala preduzeća u delatnosti održavanja i popravke motornih vozila | Pozicija | Ime preduzeća | Ukupni prihodi | Rezultat poslovanja |
---|---|---|---|
1. | REMONT DOO VALJEVO | 473.638.000 | 173.161.000 |
2. | DAT HOLDING DOO BEOGRAD | 424.753.000 | 150.970.000 |
3. | KANTAR VILJUŠKARI DOO NOVI BANOVCI | 396.782.000 | 111.297.000 |
4. | SDT GROUP DOO. BEOGRAD (SURČIN) | 508.966.000 | 95.873.000 |
5. | TARDIGRAD DOO | 91.721.000 | 83.366.000 |
6. | M.P.N. PROMET DOO BEOGRAD | 472.657.000 | 79.411.000 |
7. | MATIĆ AUTO CENTAR DOO | 315.748.000 | 73.517.000 |
8. | PSC VUKOVIĆ DOO ŠABAC | 662.865.000 | 67.536.000 |
9. | AUTOSERVIS MERCEDES BENZ ĐORĐE ILIĆ PR MARTINCI | 433.790.000 | 66.583.000 |
10. | KLIMATRONIK CENTAR DOO NOVI SAD | 216.832.000 | 63.795.000 |
11. | TRI-M-AUTO CENTAR DOO BEOGRAD | 202.332.000 | 56.485.000 |
12. | AUTO KUĆA-MIKOM DOO NOVI SAD | 1.833.188.000 | 50.197.000 |
13. | DOO GIBANJ. KRUŠEVAC | 312.575.000 | 49.388.000 |
14. | DOO AUTO STAKLA IVANIĆ NOVI SAD | 449.823.000 | 48.907.000 |
15. | DOO JOVIĆ-SERVIS I REMONT BAČKA PALANKA | 274.961.000 | 46.626.000 |
16. | BUGI TRADE DOO BEOGRAD | 180.188.000 | 43.632.000 |
17. | DVADESETPRVI MAJ AUTO KUĆA D.O.O. BEOGRAD | 135.553.000 | 41.993.000 |
18. | KNEŽEV GROUP DOO | 303.965.000 | 41.870.000 |
19. | BROWELL DOO | 364.827.000 | 38.872.000 |
20. | D.R.J. DOO PARAĆIN. DONJA MUTNICA | 298.480.000 | 34.217.000 |
21. | NINE DOO BEOGRAD | 212.506.000 | 32.704.000 |
22. | RENO-SAVA DOO BEOGRAD | 685.561.000 | 31.796.000 |
23. | ZANATSKO-TRGOVINSKA RADNJA SEKULIĆ SAVA SEKULIĆ PREDUZETNIK VETERNIK | 130.356.000 | 30.294.000 |
24. | ZTR PNEUMATIKA MILIVOJE KOVAČEVIĆ PR BEOGRAD (ZVEZDARA) | 132.402.000 | 28.306.000 |
25. | DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU MAŠINOPROMET DRUŠTVO ZA PROMET. USLUGE I EXPORT-IMPORT BEOGRAD (ZEMUN) | 436.190.000 | 24.094.000 |
26. | AMSS CENTAR DOO | 171.267.000 | 24.003.000 |
27. | GROUP ENIGMA MC DOO KRUŠEVAC | 382.976.000 | 23.575.000 |
28. | PRESTIGE PLUS DOO KRAGUJEVAC | 216.599.000 | 23.413.000 |
29. | AUTO KUĆA ANNUS DOO SUBOTICA | 401.279.000 | 22.987.000 |
30. | AUTO-KUĆA GUDALOVIĆ DOO BEOGRAD | 568.339.000 | 22.377.000 |
31. | AUTO CENTAR CUNE DOO ZRENJANIN | 571.647.000 | 22.291.000 |
32. | AS BLACK GLASS | 178.619.000 | 21.642.000 |
33. | AUTO TURING STANOJEVIĆ DOO BEOGRAD | 205.067.000 | 21.125.000 |
34. | CRASH CENTAR DOO BEOGRAD-SURČIN | 145.832.000 | 20.217.000 |
35. | ŽIVICA RUSOVAN PREDUZETNIK. SZTR AUTOSERVIS M&M NOVI SAD | 93.542.000 | 19.999.000 |
36. | INTER AUTO DOO BEOGRAD | 172.230.000 | 19.794.000 |
37. | SLOBODAN RADOSAVLJEVIĆ PREDUZETNIK. AUTO SERVIS RADOSAVLJEVIĆ SREMSKA MITROVICA | 98.958.000 | 18.076.000 |
38. | MARK INTEGRA DOO RASNA | 100.090.000 | 17.635.000 |
39. | HIDROMEHANIKA DOO KRUŠEVAC. GLOBODER | 92.084.000 | 17.474.000 |
40. | AUTO MIG DOO NIŠ | 267.896.000 | 15.765.000 |
41. | DRAGAČEVAC DOO ČAČAK. PRISLONICA | 372.641.000 | 15.509.000 |
42. | Cer Tires doo | 102.640.000 | 14.546.000 |
43. | SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA. AUTOMEHANIČAR. METALOSTRUGAR I PRODAVNICA AUTODELOVA ADAM ADAMOVIĆ MILOJKO PREDUZETNIK BEOGRAD (ZEMUN) | 243.917.000 | 13.514.000 |
44. | JAN TRIAŠKA PR. AUTO SERVIS TRIAŠKA. BAČKI PETROVAC | 221.625.000 | 12.039.000 |
45. | EUROGLASS SERVICE DOO BEOGRAD (PALILULA) | 270.934.000 | 11.527.000 |
46. | AUTOCENTAR LUČIĆ DOO ČAČAK. TRNAVA | 87.090.000 | 11.177.000 |
47. | DELFIN WASH DOO PETROVARADIN | 113.917.000 | 10.916.000 |
48. | RISTIĆ-CENTAR DOO IVANJICA | 269.308.000 | 10.894.000 |
49. | Euroguma Plus d.o.o. | 358.626.000 | 10.748.000 |
50. | BEOGUMA DOO BEOGRAD | 642.955.000 | 10.622.000 |
51. | DOO MARIĆ CENTAR PROGORELICA. KRALJEVO | 384.134.000 | 9.565.000 |
52. | WIZ SYSTEMS DOO | 67.028.000 | 9.422.000 |
53. | AUTO CENTAR MILER DOO GRUŽA. KNIĆ | 62.379.000 | 8.213.000 |
54. | GTC VULKANIZER DOO BEČEJ | 172.343.000 | 7.922.000 |
55. | NEBOJŠA MILOŠEVIĆ PR. SZTR AUTO NEŠA NOVI SAD | 80.211.000 | 7.568.000 |
56. | LADY F DOO BEOGRAD | 424.796.000 | 6.680.000 |
57. | AUTO-ICA | 101.453.000 | 6.412.000 |
58. | JEVTOVIĆ AUTO DOO ČAČAK | 251.189.000 | 5.890.000 |
59. | AK FRANCUZ DOO JAGODINA | 331.755.000 | 5.216.000 |
60. | V & B AUTO CENTAR d.o.o. | 134.663.000 | 5.198.000 |
61. | DOO CUBI NOVI SAD | 157.919.000 | 4.677.000 |
62. | CAR FLEET MANAGEMENT DOO BEOGRAD | 150.624.000 | 4.030.000 |
63. | BIBO-CAR DOO POŽAREVAC | 250.429.000 | 3.959.000 |
64. | STOJANOVIĆ | 127.163.000 | 3.512.000 |
65. | AUTO KUĆA SEKULIĆ DOO VETERNIK | 627.042.000 | 3.209.000 |
66. | STR-SZR AUTO CENTAR-BUCA SIMIĆ SVETISLAV PREDUZETNIK. VALJEVO | 218.442.000 | 3.206.000 |
67. | SZTR AUTO-ACA RADUNOVIĆ NENAD PREDUZETNIK. PARAĆIN | 107.287.000 | 2.790.000 |
68. | CAR WORLD ARENA DOO BEOGRAD | 124.058.000 | 2.584.000 |
69. | BOGUNOVIĆ DOO BEOGRAD | 43.073.000 | 2.573.000 |
70. | TOURING EUROPA DOO NIŠ | 118.701.000 | 2.523.000 |
71. | GARAŽA JOZIĆ d.o.o. Golobok | 127.693.000 | 2.483.000 |
72. | ARMA-AGRO DOO TEMERIN | 100.635.000 | 2.308.000 |
73. | REO-NEO DOO | 93.776.000 | 2.280.000 |
74. | SAMOSTALNA TRGOVINSKA RADNJA AUTO-SHOP I AUTO SERVIS ZORAN MIHAJLOVIĆ PREDUZETNIK PIROT | 70.039.000 | 2.229.000 |
75. | MARIS DOO NOVI SAD | 97.633.000 | 1.914.000 |
76. | NIKOM CARS DOO | 125.599.000 | 1.880.000 |
77. | RS-LINE-PETROL DOO IVANJICA | 239.498.000 | 1.584.000 |
78. | KAN-MPS D.O.O. | 39.558.000 | 1.514.000 |
79. | AUTOMEHANIČARSKO-LIMARSKI SERVIS AUTO-AS TURUC JOŽEF PR BAČKA TOPOLA | 149.253.000 | 1.482.000 |
80. | SZR AUTOSERVIS ŽELJKO STOJANOVIĆ ŽELJKO PR VETERNIK | 71.270.000 | 1.386.000 |
81. | DOO AUTOREMONT PIVAŠEVIĆ PANČEVO | 123.101.000 | 1.225.000 |
82. | KV BRAEKS DOO KUTLOVO | 85.580.000 | 1.167.000 |
83. | GAZ PLUS DOO BEOGRAD | 119.419.000 | 990.000 |
84. | ILIJA BURIN | 60.713.000 | 984.000 |
85. | NEMANJA STOJANOVIĆ VULKANIZERSKO TRGOVINSKA RADNJA MOMO PR ZRENJANIN | 88.646.000 | 692.000 |
86. | AUTOSERVIS E & M DOO IVANJICA | 154.059.000 | 675.000 |
87. | CMV-MARKOP DOO BEOGRAD-SAVSKI VENAC | 153.198.000 | 582.000 |
88. | HERMINA SLAVUJEVIĆ PR AUTO BELI | 107.786.000 | 547.000 |
89. | JUGO SPORT DOO KRAGUJEVAC | 29.094.000 | 486.000 |
90. | GORAN KVRGIĆ PR SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA ODRŽAVANJE I POPRAVKA MOTORNIH VOZILA AUTO CENTAR KVRGIĆ VRBAS | 58.374.000 | 381.000 |
91. | SERVIS EURO CAR BORIS KUZMANOVSKI PREDUZETNIK SREMSKA MITROVICA | 58.639.000 | 377.000 |
92. | MOTOKOMERC DOO VALJEVO | 112.856.000 | 296.000 |
93. | AUTOSERVIS BOSCH DIESEL CENTAR ŽERAVICA ČEDOMIR ŽERAVICA PR NOVO MILOŠEVO | 64.922.000 | 268.000 |
94. | ALISA DOO LESKOVAC | 22.204.000 | 197.000 |
95. | REMONT I SERVIS DOO NOVI SAD | 31.353.000 | 130.000 |
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2023. godinu, u dinarima |
SABRINA
25.4.2025 #1 AuthorI treba ići ka tome,da u što skorije vreme svi vozimo e-automobile. Ali treba raditi i na uslovima za njihovu kupovinu.