Srđan Đelić, vlasnik LF Auto-centra, o trenutnoj situaciji u auto-industriji

U nekom momentu svi ćemo voziti e-automobile

Firme u fokusuSrbija

25.4.2025 09:51 Autor: Mirjana Vasić Adžić 1

U nekom momentu svi ćemo voziti e-automobile U nekom momentu svi ćemo voziti e-automobile
Svako ko je zainteresovan za kupovinu Nissan automobila, put će ga odvesti do Lady F Auto-centra, koji je još od 1997, pa do danas... U nekom momentu svi ćemo voziti e-automobile

Svako ko je zainteresovan za kupovinu Nissan automobila, put će ga odvesti do Lady F Auto-centra, koji je još od 1997, pa do danas zastupnik za ovu japansku marku automobila.

U razgovoru za Biznis.rs sagovornik nam je bio Srđan Đelić, vlasnik i direktor LF Auto-centra, koji nam je pričao o svom višedecenijskom iskustvu vođenja firme, o trenutnim dešavanjima u auto-industriji, kao i o tome kako vidi LF Auto-centar u budućnosti.

„LF Auto-centar postoji od aprila 1992. godine, saradnja sa Nissanom počela je 1997, što znači da ulazimo u 28 godinu dugoročne saradnje sa poznatim japanskim brendom. Priča je krenula od ideje da želim da se bavim privatnim poslom. Ulaskom u auto-branšu prvo smo krenuli da radimo rezervne delove. Prodavnica se zvala Berza japanskih delova, da bi ukidanjem sankcija 1995. godine odlučili da želimo da budemo distributer nekog japanskog brenda. Prvo smo 1996. godine krenuli sa Suzukijem, da bi godinu dana kasnije krenuli sa Nissanom i tako je do danas”, kaže na početku razgovora Srđan Đelić.

Prema rečima našeg sagovornika strategija LF Auto-centra je za ovo vreme malo neuobičajena. Želleli su da ostanu verni samo jednom brendu, nisu u okviru svog prodajnog centra širili ponudu i na druge brendove, zbog čega je danas LF Auto-centar poznato ime za Nissan u Srbiji. Ono što bi za drugoga bila mana, za njih je ta vrsta prepoznatljivosti vremenom postala prednost, smatra Đelić.

Kao firma koja je na tržištu prisutna preko 30 godina pitali smo Đelića da izdvoji najizazovniji period za poslovanje.

„Svaka kriza kako lokalna, tako i globalna, značajno utiče na auto-industriju. Jedna od prvih mera štednje svakog domaćinstva je da će odložiti kupovinu kola, a doživljavali smo i godine kada nije čak bilo ni benzina. Ipak, uvek smo nalazili načine da se prilagodimo i donosimo odluke u skladu sa situacijom koja nam se nameće. Nekada je to podrazumevalo smanjenje troškova, a za vreme korone čak nismo ni radili neko vreme. Uvek smo svesni momenta u kom se nalazimo, pa shodno tome donosimo odluke”, objašnjava.

Elektrifikacija i zahtevi zelene agende značajno su doprineli već komplikovanoj situaciji u svetu auto-industrije. Svedoci smo da zemlje tradicionalno okreneute proizvodnji automobila zatvaraju fabrike, a da Kina i njihova e-vozila osvajaju ceo svet. Zanimalo nas je mišljenje vlasnika LF Auto-centra, kao i gde Srbija treba i može da bude po pitanju prelaska na e-vozila.

Šta je jeftinije? Struja ili benzin?

„Mnogo je bolja i lakša vožnja vozila na struju, ima mnogo benefita. Postoji i razlika u održavanju vozila, s obzirom na to da je vozilo na struju, ‘nema servisa’, ima neke svoje servise, koji su toliko mali i jeftini da se može reći da su zanemarljivi. Kada uporedite koliko košta gorivo u odnosu struju,  jeftinija je struja, naravno, u zavisnosti koje e-vozilo ste kupili, kolika je njegova zapremina i druge karakteristike, zavisi i potrošnja struje. Međutim, ta potrošnja nije toliko jeftinija da kompenzuje trenutno visoku cenu električnog vozila. Postavlja se pitanje da li će neko u Srbiji ko je standarni vozač, ko prelazi između 12 i 15 hiljada kilometara godišnje da plati od deset do 20 hiljada više u odnosu na klasičan auto. Za onoga ko može mnogo je bolje voziti električni auto sa raznim benefitima, međutim, jednostavno još uvek je preskup.

„Auto-branša je trenutno zaglavljena i ja očekujem da se narednih godina nađe rešenje u kom pravcu će auto-industrija ići, jer neke odluke, po mom mišljenju, su bile ishitrene, recimo za brzo gašenje dizela, za zamenu benzinskih i prelazak na blage hibride. Takođe, smatram da korisnici nisu dovoljno upoznati sa tim kako radi električno vozilo”, kaže Đelić.

Naš sagovornik je aktivni vozač i vlasnik  e-automobila od 2018. godine. Smatra da e-automobili imaju mnogo prednosti, ali, nažalost, mali broj punjača, strah od toga šta će biti sa baterijom, koliko će trajati i koliko sve to košta, kao i neka druga pitanja, često su prepreka za kupovinu e-vozila.

„To su pitanja i za ljude u ostalim delovima Evrope, jer nijedna zemlja za sada nije prešla 25,26 odsto upotrebu e-vozila u odnosu na druge tipove automobile, izuzev Norveške”, konstatuje.

Što se tiče Srbije mi smo samo posmatrači i pratioci, smatra Đelić. Neophodno je da bankarski uslovi budu povoljniji, jer ljudi se sećaju da mnogi brendovi, pa i Nissan, pre korone su mogli da se kupe sa beskamatnim kreditima, dolazak do novog automobila je bio lakši, takvih prozvoda sada gotovo da nema. Sa druge strane, pored finansija, veliki problem je i nerazvijena infrastruktura i nedostatak punjača. Kupovina e-automobila se svela na one koji imaji dvorište u okviru kuće ili sopstvenu garažu gde mogu da pune vozilo, smatra Đelić i dodaje da i pored navedenih prepreka ka elektrifikaciji vozila, prelazak na drugu vrstu tehnologije je neminovan, zbog čega ćemo u nekom momentu svi voziti e-automobile.

 „Autonomna vozila već postoje, smatram da je budućnost u takvim vozilima, a ta vozila moraju da budu na struju i ka tome se korača krupnim koracima, samo je pitanje koji će pravac auto-industrija da zauzme, da li će to biti baterije, vodonik ili nešto treće, ali  lično mislim da se će sve više ići ka tome da automobili budu autonomni i da upravljaju u ime vozača, i to je već sada prisutno kroz razne opcije kojima vozilo mnogo pomaže ili olakšava vožnju onome koji upravlja vozilom”, kaže i konstatuje da su nekada i kamere i senzori na automobilima bili čudo, a sada više niko ne kupuje auto bez toga, a sasvim je normalno i da auto može samostalno da koči ili da bude automno tokom nekog dela vožnje.

Subvencije za kupovinu e-automobila u Srbiji

Kako bi postakla kupovinu e-vozila Vlada Srbije izašla je nedavno sa predlozima za subvencije. Ovo pravo mogu da ostvare pravna lica, preduzetnici i građani koji žele da kupe novo električno vozilo – koje nije bilo u upotrebi niti je registrovano pre podnošenja zahteva.

Subvencije se određuju prema kategoriji vozila:

  • 250 evra za električne mopede i lake tricikle (L1 i L2)
  • 500 evra za motocikle, teške tricikle i četvorocikle (L3 – L7)
  • 5.000 evra za putničke automobile i laka teretna vozila (M1 i N1)

Planovi za budućnost LF Auto-centra su da najduže koliko budu mogli ostanu monobrend.

„Bez obzira što je i Nissan kao brend trenutno u blagoj krizi., to nas ne brine, jer kriza ne znači da će propasti. Nalaziće se rešenja, uvek će izaći novi model koji će napraviti bum na tržištu. Mi želimo to da pratimo i da i dalje budemo prepoznatljivi kao preduzeće koje predstavlja u najboljem svetlu brend Nissan u Srbiji. To je ono što već godinama radimo”, otkriva.

Đelićeva predviđanja su da će kineski brendovi automobila u nekom momentu preuzeti kompletno vođstvo u branši, jer u pitanju je jedno od najvećih tržišta, pa je logično da takvo tržište diktira i koja tehnologija će biti dominantna, kakav će biti dizajn i drugo.

„Neko uviđa ranije da mora da menja pravac i strategiju, a neko to uviđa kada stigne do zida”, kaže.

Trenutno ključna stvar za auto-industriju na globalnom nivou je da pronađe pravac kojim želi dalje da se kreće, a u našim srpskim uslovima smirivanje inflacije i bolji uslovi za kupovinu automobila svakako bi bili značajan korak, jer posle nekretnine, kupovina auta je sledeći najbitniji izdatak za svakog pojedinca.

Đelić bi želeo da LF Auto i u godinama koje dolaze nastavi da posluje kao i do sada. Uvek u plusu, bez većih fluktuacija zaposlenih, kvalitetno i sa mnogo kupaca zadovoljnih vrhunskim kvalitetom prodaje i celokupne usluge LF Auto-Centra.

Najuspešnija mala preduzeća u delatnosti održavanja i popravke motornih vozila
PozicijaIme preduzećaUkupni prihodiRezultat poslovanja
1.REMONT DOO VALJEVO473.638.000173.161.000
2.DAT HOLDING DOO BEOGRAD424.753.000150.970.000
3.KANTAR VILJUŠKARI DOO NOVI BANOVCI396.782.000111.297.000
4.SDT GROUP DOO. BEOGRAD (SURČIN)508.966.00095.873.000
5.TARDIGRAD DOO91.721.00083.366.000
6.M.P.N. PROMET DOO BEOGRAD472.657.00079.411.000
7.MATIĆ AUTO CENTAR DOO315.748.00073.517.000
8.PSC VUKOVIĆ DOO ŠABAC662.865.00067.536.000
9.AUTOSERVIS MERCEDES BENZ ĐORĐE ILIĆ PR MARTINCI433.790.00066.583.000
10.KLIMATRONIK CENTAR DOO NOVI SAD216.832.00063.795.000
11.TRI-M-AUTO CENTAR DOO BEOGRAD202.332.00056.485.000
12.AUTO KUĆA-MIKOM DOO NOVI SAD1.833.188.00050.197.000
13.DOO GIBANJ. KRUŠEVAC312.575.00049.388.000
14.DOO AUTO STAKLA IVANIĆ NOVI SAD449.823.00048.907.000
15.DOO JOVIĆ-SERVIS I REMONT BAČKA PALANKA274.961.00046.626.000
16.BUGI TRADE DOO BEOGRAD180.188.00043.632.000
17.DVADESETPRVI MAJ AUTO KUĆA D.O.O. BEOGRAD135.553.00041.993.000
18.KNEŽEV GROUP DOO303.965.00041.870.000
19.BROWELL DOO364.827.00038.872.000
20.D.R.J. DOO PARAĆIN. DONJA MUTNICA298.480.00034.217.000
21.NINE DOO BEOGRAD212.506.00032.704.000
22.RENO-SAVA DOO BEOGRAD685.561.00031.796.000
23.ZANATSKO-TRGOVINSKA RADNJA SEKULIĆ SAVA SEKULIĆ PREDUZETNIK VETERNIK130.356.00030.294.000
24.ZTR PNEUMATIKA MILIVOJE KOVAČEVIĆ PR BEOGRAD (ZVEZDARA)132.402.00028.306.000
25.DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU MAŠINOPROMET DRUŠTVO ZA PROMET. USLUGE I EXPORT-IMPORT BEOGRAD (ZEMUN)436.190.00024.094.000
26.AMSS CENTAR DOO171.267.00024.003.000
27.GROUP ENIGMA MC DOO KRUŠEVAC382.976.00023.575.000
28.PRESTIGE PLUS DOO KRAGUJEVAC216.599.00023.413.000
29.AUTO KUĆA ANNUS DOO SUBOTICA401.279.00022.987.000
30.AUTO-KUĆA GUDALOVIĆ DOO BEOGRAD568.339.00022.377.000
31.AUTO CENTAR CUNE DOO ZRENJANIN571.647.00022.291.000
32.AS BLACK GLASS178.619.00021.642.000
33.AUTO TURING STANOJEVIĆ DOO BEOGRAD205.067.00021.125.000
34.CRASH CENTAR DOO BEOGRAD-SURČIN145.832.00020.217.000
35.ŽIVICA RUSOVAN PREDUZETNIK. SZTR AUTOSERVIS M&M NOVI SAD93.542.00019.999.000
36.INTER AUTO DOO BEOGRAD172.230.00019.794.000
37.SLOBODAN RADOSAVLJEVIĆ PREDUZETNIK. AUTO SERVIS RADOSAVLJEVIĆ SREMSKA MITROVICA98.958.00018.076.000
38.MARK INTEGRA DOO RASNA100.090.00017.635.000
39.HIDROMEHANIKA DOO KRUŠEVAC. GLOBODER92.084.00017.474.000
40.AUTO MIG DOO NIŠ267.896.00015.765.000
41.DRAGAČEVAC DOO ČAČAK. PRISLONICA372.641.00015.509.000
42.Cer Tires doo102.640.00014.546.000
43.SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA. AUTOMEHANIČAR. METALOSTRUGAR I PRODAVNICA AUTODELOVA ADAM ADAMOVIĆ MILOJKO PREDUZETNIK BEOGRAD (ZEMUN)243.917.00013.514.000
44.JAN TRIAŠKA PR. AUTO SERVIS TRIAŠKA. BAČKI PETROVAC221.625.00012.039.000
45.EUROGLASS SERVICE DOO BEOGRAD (PALILULA)270.934.00011.527.000
46.AUTOCENTAR LUČIĆ DOO ČAČAK. TRNAVA87.090.00011.177.000
47.DELFIN WASH DOO PETROVARADIN113.917.00010.916.000
48.RISTIĆ-CENTAR DOO IVANJICA269.308.00010.894.000
49.Euroguma Plus d.o.o.358.626.00010.748.000
50.BEOGUMA DOO BEOGRAD642.955.00010.622.000
51.DOO MARIĆ CENTAR PROGORELICA. KRALJEVO384.134.0009.565.000
52.WIZ SYSTEMS DOO67.028.0009.422.000
53.AUTO CENTAR MILER DOO GRUŽA. KNIĆ62.379.0008.213.000
54.GTC VULKANIZER DOO BEČEJ172.343.0007.922.000
55.NEBOJŠA MILOŠEVIĆ PR. SZTR AUTO NEŠA NOVI SAD80.211.0007.568.000
56.LADY F DOO BEOGRAD424.796.0006.680.000
57.AUTO-ICA101.453.0006.412.000
58.JEVTOVIĆ AUTO DOO ČAČAK251.189.0005.890.000
59.AK FRANCUZ DOO JAGODINA331.755.0005.216.000
60.V & B AUTO CENTAR d.o.o.134.663.0005.198.000
61.DOO CUBI NOVI SAD157.919.0004.677.000
62.CAR FLEET MANAGEMENT DOO BEOGRAD150.624.0004.030.000
63.BIBO-CAR DOO POŽAREVAC250.429.0003.959.000
64.STOJANOVIĆ127.163.0003.512.000
65.AUTO KUĆA SEKULIĆ DOO VETERNIK627.042.0003.209.000
66.STR-SZR AUTO CENTAR-BUCA SIMIĆ SVETISLAV PREDUZETNIK. VALJEVO218.442.0003.206.000
67.SZTR AUTO-ACA RADUNOVIĆ NENAD PREDUZETNIK. PARAĆIN107.287.0002.790.000
68.CAR WORLD ARENA DOO BEOGRAD124.058.0002.584.000
69.BOGUNOVIĆ DOO BEOGRAD43.073.0002.573.000
70.TOURING EUROPA DOO NIŠ118.701.0002.523.000
71.GARAŽA JOZIĆ d.o.o. Golobok127.693.0002.483.000
72.ARMA-AGRO DOO TEMERIN100.635.0002.308.000
73.REO-NEO DOO93.776.0002.280.000
74.SAMOSTALNA TRGOVINSKA RADNJA AUTO-SHOP I AUTO SERVIS ZORAN MIHAJLOVIĆ PREDUZETNIK PIROT70.039.0002.229.000
75.MARIS DOO NOVI SAD97.633.0001.914.000
76.NIKOM CARS DOO125.599.0001.880.000
77.RS-LINE-PETROL DOO IVANJICA239.498.0001.584.000
78.KAN-MPS D.O.O.39.558.0001.514.000
79.AUTOMEHANIČARSKO-LIMARSKI SERVIS AUTO-AS TURUC JOŽEF PR BAČKA TOPOLA149.253.0001.482.000
80.SZR AUTOSERVIS ŽELJKO STOJANOVIĆ ŽELJKO PR VETERNIK71.270.0001.386.000
81.DOO AUTOREMONT PIVAŠEVIĆ PANČEVO123.101.0001.225.000
82.KV BRAEKS DOO KUTLOVO85.580.0001.167.000
83.GAZ PLUS DOO BEOGRAD119.419.000990.000
84.ILIJA BURIN60.713.000984.000
85.NEMANJA STOJANOVIĆ VULKANIZERSKO TRGOVINSKA RADNJA MOMO PR ZRENJANIN88.646.000692.000
86.AUTOSERVIS E & M DOO IVANJICA154.059.000675.000
87.CMV-MARKOP DOO BEOGRAD-SAVSKI VENAC153.198.000582.000
88.HERMINA SLAVUJEVIĆ PR AUTO BELI107.786.000547.000
89.JUGO SPORT DOO KRAGUJEVAC29.094.000486.000
90.GORAN KVRGIĆ PR SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA ODRŽAVANJE I POPRAVKA MOTORNIH VOZILA AUTO CENTAR KVRGIĆ VRBAS58.374.000381.000
91.SERVIS EURO CAR BORIS KUZMANOVSKI PREDUZETNIK SREMSKA MITROVICA58.639.000377.000
92.MOTOKOMERC DOO VALJEVO112.856.000296.000
93.AUTOSERVIS BOSCH DIESEL CENTAR ŽERAVICA ČEDOMIR ŽERAVICA PR NOVO MILOŠEVO64.922.000268.000
94.ALISA DOO LESKOVAC22.204.000197.000
95.REMONT I SERVIS DOO NOVI SAD31.353.000130.000
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2023. godinu, u dinarima
  • SABRINA

    25.4.2025 #1 Author

    I treba ići ka tome,da u što skorije vreme svi vozimo e-automobile. Ali treba raditi i na uslovima za njihovu kupovinu.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.