Više od polovine firmi u EU održavalo online sastanke tokom 2024.

Udarni talas rada od kuće u Srbiji je prošao: Dobar deo radnika želi da se vrati u kancelarije

AnalizaBolji posaoEUPoslovanjeSrbija

16.5.2025 13:22 Autor: Marija Jovanović 21

Udarni talas rada od kuće u Srbiji je prošao: Dobar deo radnika želi da se vrati u kancelarije Udarni talas rada od kuće u Srbiji je prošao: Dobar deo radnika želi da se vrati u kancelarije
Tokom 2024. godine više od polovine firmi u Evropskoj uniji sa deset ili više zaposlenih (52,9 odsto) održavalo je sastanke na daljinu, preko interneta.... Udarni talas rada od kuće u Srbiji je prošao: Dobar deo radnika želi da se vrati u kancelarije

Tokom 2024. godine više od polovine firmi u Evropskoj uniji sa deset ili više zaposlenih (52,9 odsto) održavalo je sastanke na daljinu, preko interneta. Sa povećanjem od 2,9 procentnih poena u odnosu na 2022. godinu, ovaj podatak ukazuje da su promene u modelima rada uspostavljene tokom pandemije korona virusa i dalje prisutne i da bi mogle ostati.

Kako pokazuju podaci Evropske statističke agencije (Eurostat), najveći udeo preduzeća koja su koristila online sastanke zabeležen je u skandinavskim zemljama: Finskoj – 84,5 odsto, Švedskoj – 79,1 odsto i Danskoj – 78,5 odsto, ali i u Belgiji – 70,1 odsto.

S druge strane, među zemljama sa najnižim udelima nalaze se Bugarska sa 32,4 odsto, Mađarska sa 33,5, Letonija sa 34 odsto i Rumunija sa 34,9 odsto.

U razgovoru za Biznis.rs viši savetnik za ekonomska i socijalna pitanja Ujedinjenih granskih sindikata Nezavisnost Zoran Ristić ukazuje da je trend koji je započeo pandemijom korona virusa u nekom trenutku dostigao pik i da je danas sve više kompanija koje se vraćaju na stare načine rada.

Rad od kuće ima određene prednosti koje su se pokazale tokom pandemije, ali i brojna ograničenja na koja su ukazivali radnici. Danas imamo dobar broj kompanija koje u manjoj meri praktikuju takav model radnog angažovanja. Što se tiče online sastanaka taj trend se zadržao i postao je uobičajen i u radu iz kancelarije, jer se pokazalo da može da ima mnogo više pozitivnih efekata u odnosu na kompletan rad od kuće sa osmočasovnim radnim vremenom”, kaže Ristić.

Negativan uticaj na zaposlene, pre svega u socijalno-psihološkom smislu, je jedan od razloga zbog kog se sve manji broj kompanija odlučuje za takav vid radnog angažovanja ljudi.

“Ljudi koji rade od kuće drugačije percipiraju taj rad. Uslovi su takođe drugačiji nego kada je u pitanju poslovni, kancelarijski prostor. Ljudi koji rade od kuće moraju da imaju obezbeđene adekvatne radne uslove i mislim da su određene instrukcije koje je dala Uprava za bezbednost i zdravlje na radu, ali i veća kontrola od strane inspekcijskih službi doprineli da poslodavci shvate da je bolje da se vrate na tradicionalne načine radnog angažovanja”, ističe naš sagovornik.

Ristić kaže da su mnoge kompanije anketirale zaposlene i da je dobar deo radnika dobrovoljno želeo da se vrati tradicionalnom načinu rada, ukazujući na negativne apekte rada od kuće.

Online pristup ključnim resursima uglavnom omogućavaju velika preduzeća

Istraživanje Eurostata pokazuje da su uglavnom velika preduzeća nudila pristup radu na daljinu i pokazala spremnost da zaposlenima omoguće pristup ključnim poslovnim resursima – mejl sistemu, dokumentima, poslovnim aplikacijama ili softveru firme.

Tako je u 2024. godini 60,2 odsto firmi sa deset ili više zaposlenih nudilo sva tri pomenuta resursa svojim radnicima. Ovaj procenat je značajno veći među velikim preduzećima sa 250 i više zaposlenih, gde čak 91,9 odsto kompanija omogućava ovakav pristup.

Kada je reč o srednjim firmama koje imaju od 50 do 249 zaposlenih, taj udeo iznosi 78,2 odsto, dok je procenat znatno niži u malim preduzećima sa deset do 49 zaposlenih – 56 odsto.

Velika preduzeća su prednjačila u svim vrstama pristupa na daljinu. Skoro sve velike kompanije nudile su pristup mejl sistemu (97,8 odsto), dokumentima poput datoteka, tabela, prezentacija, grafikona, fotografija (94,9 odsto) i poslovnim aplikacijama ili softveru firme poput pristupa računovodstvu, prodaji, porudžbinama (93,1 odsto).

Što se tiče srednjih preduzeća, 92,2 odsto njih je svojim zaposlenima omogućilo daljinski pristup mejl sistemu, 83,9 odsto dokumentima preduzeća i 82 odsto poslovnim aplikacijama ili softveru firme.

Mala preduzeća rad od kuće omogućila su u manjoj meri, pa je tako 78,5 odsto njih omogućilo svojim zaposlenima daljinski pristup mejlu, 65,5 odsto dokumentima i 61,8 odsto poslovnim aplikacijama ili softveru.

Najdužu radnu nedelju u EU imaju Grci, najkraću Holanđani

Tokom 2024. godine nedeljni broj radnih sati za zaposlene sa punim i nepunim radnim vremenom starosti od 20 do 64 godine u EU na njihovom glavnom poslu u proseku je iznosio 36 sati, što je pad u odnosu na 37 sati u 2014. godini, pokazuju najnoviji podaci Eurostata.

Pažljiviji pogled na zemlje EU otkriva značajne razlike, pa su tako prošle godine najduže radne nedelje zabeležene u Grčkoj (39,8 sati), Bugarskoj (39), Poljskoj (38,9) i Rumuniji (38,8). Nasuprot tome, Holandija je imala najkraću radnu nedelju (32,1 sat), a zatim Danska, Nemačka i Austrija (svaka po 33,9).

Sektori sa najdužom radnom nedeljom u EU 2024. godine bili su poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo (41,2 radnih sati), rudarstvo (38,8) i građevinarstvo (38,7), dok su najkraće radne nedelje zabeležene u delatnostima domaćinstava kao poslodavaca (26,7), obrazovanju i umetnosti (31,9) zabavi i rekreaciji (32,9).

  • LEBRON

    16.5.2025 #1 Author

    Iz ličnog iskustva bolje je rad iz kancelarije.

    Odgovori

  • SABRINA

    16.5.2025 #2 Author

    Mislim da rad od kuće više ima prednost kod poslodavca nego kod zaposlenog.

    Odgovori

    • WanderingSpirit

      16.5.2025 #3 Author

      Mnoge firme imaju kombinovano. Svakako dugorocno rad od kuce mislim da nije dobro resenje ni za zaposlenog. Mozda samo povremeno ili u nekim zivotnim situacijama.

      Odgovori

  • Ivana

    16.5.2025 #4 Author

    Jedina dobra strana je socijalizacija sa kolegama inace je bolje raditi od kuce

    Odgovori

  • Jovica

    16.5.2025 #5 Author

    Pa treba se druziti sa kolegama, a i mislim da je produktivnije

    Odgovori

  • bajroslastičar

    16.5.2025 #6 Author

    Od kuće je najljepše u kancelariji je ok

    Odgovori

  • SHALIMAR

    16.5.2025 #7 Author

    Povremeno raditi pd kuce da,odmor od spremanja,dolazenja,ali stalno nikako…

    Odgovori

  • Iksi

    16.5.2025 #8 Author

    Nekad je i taj rad od kuce dobra opcija…

    Odgovori

  • SASHKA

    17.5.2025 #9 Author

    Svakako je bolji rad iz kancelarije.

    Odgovori

  • PAVLE-2005

    17.5.2025 #10 Author

    Ljudi su postali asocijalni i neraspoloženi stalno kući

    Odgovori

  • REA

    17.5.2025 #11 Author

    Najbolji je hibridni model rada

    Odgovori

  • JANA

    17.5.2025 #12 Author

    Na tome se rqdi ali nije jos zazivelo ,ipak je kancelariskji rad bolji od kicnog ,ljudi su se otudjili i postalo toalno asocijalni ..

    Odgovori

  • LEKI

    17.5.2025 #13 Author

    Ljudi su postali potpuno aocijalni zbog tog trenda.

    Odgovori

  • Emilija

    17.5.2025 #14 Author

    Svakako je bolji rad iz kancelarije.

    Odgovori

  • Vanja

    17.5.2025 #15 Author

    Vec su se zasitili svi!

    Odgovori

  • Jeca

    18.5.2025 #16 Author

    Narod se uklapa u sve. Svi nekako zelimo za sebe najbolje ,ako je to nesto sto nekome osgovara ,svakako ce ici za boljim i za onim sto mu odgovara u datom trenutku.

    Odgovori

  • NELY

    18.5.2025 #17 Author

    Bolja je opcija rad u firmi jer potrebna je i socijalizacija i kretanje

    Odgovori

  • Šone

    18.5.2025 #18 Author

    Zavisi od situaicja, po meni je mnogo bolje kada se radi od kuće, uz to i poslodavcu to više odgovara.

    Odgovori

  • GAGA

    18.5.2025 #19 Author

    Sve ima svoje prednosti

    Odgovori

  • Brana

    18.5.2025 #20 Author

    Kombinovano najbolje

    Odgovori

  • MAJA

    19.5.2025 #21 Author

    Ima prednosti i mane ali u redu je da je vec mnogima negde i potreba da idu u kancelariju

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.