Kako je Euro Sumar postao sinonim za Suzuki?

Uticaj globalnih dešavanja na prodaju automobila u Srbiji

Firme u fokusuIntervjuSrbijaU fokusu

11.12.2024 17:07 Autor: Mirjana Vasić Adžić 0

Uticaj globalnih dešavanja na prodaju automobila u Srbiji Uticaj globalnih dešavanja na prodaju automobila u Srbiji
U Srbiji se godišnje proda oko 30.000 novih automobila. Ove godine, do septembra, prodato je 26.180 novih automobila, što predstavlja rast od 14 odsto... Uticaj globalnih dešavanja na prodaju automobila u Srbiji

U Srbiji se godišnje proda oko 30.000 novih automobila. Ove godine, do septembra, prodato je 26.180 novih automobila, što predstavlja rast od 14 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Celokupna auto-industrija prolazi kroz brojne izazove. Jedan od najvećih je pritisak da se ispuni zelena agenda, zbog čega fokus ove industrije postaju električna vozila.

Sa druge strane, neke zemlje i tržišta, kao što je Kina, koja nije bila tradicionalno orijentisana ka ovoj industriji, krupnim koracima osvaja tržište i zadaje udarac tradicionalnim proizvođačima automobila kao što su Volkswagen, Stellantis i Renault.

Kakva je situacija po pitanju ispunjavanja zelene agende u Srbiji i koliko je lako ili teško prodati novi automobil na našem tržištu, razgovarali smo sa Dušanom Đuraševićem, direktorom i jednim od vlasnika firme Euro Sumar, koja je zastupnik za Suzuki vozila. Đurašević je punih 30 godina u poslu sa automobilima, a u razgovoru nas je detaljnije uputio u to kako je nastao Euro Sumar, kako su svetska dešavanja uticala na prodaju, kao i šta je po njegovom mišljenju presudno za tri decenije opstanka na tržištu Srbije.

„Prvi ugovor smo napravili 1994. godine sa kompanijom Maruti iz Indije. To je Suzukijeva kompanija u Indiji, a 1995. godine smo napravili i ugovor sa kompanijom Suzuki Austrija iz Salcburga. U pitanju je bila kompanija Euro Sumar iz Ženeve, a radili smo preko firme FAP Famos iz Beograda. FAP Famos je bila velika društvena firma gde sam bio zamenik generalnog direktora. Zbog geografske pripadnosti 1999. godine smo se pripojili kompaniji Magyar Suzuki Corporation iz Estergoma, a 2000. godine smo se odvojili od FAP Famosa i napravili firmu Euro Sumar Beograd. Dakle, 25 godina poslujemo kao Euro Sumar Beograd, a prvih pet godina smo poslovali preko firme FAP Famos Beograd koja je bila naš konsignatar“, objašnjava Đurašević.

Prema njegovim rečima, period od tri decenije ispunili su i usponi i padovi, ali zadnjih godina može se pohvaliti da je kompanija stabilna i da promene na tržištu koje su neminovne, ne mogu značajnije da utiču na poslovanje.

Svaki početak je težak. Sa tim se slaže i Đurašević, koji pamti prve godine rada kao najteže, jer je trebalo napraviti proboj na tržištu automobila.

„Sada kada kažete u Srbiji Euro Sumar, svi misle Suzuki ili kada kažete Suzuki svi znaju da je to Euro Sumar. Za to su bile potrebne godine“, ističe.

FAP Famos, njegova matična kompanija, nekada je imala 400 zaposlenih. Posle rata se odvojila fabrika autobusa u Makedoniji, fabrika motora u Sarajevu, ostala je samo fabrika automobila u Priboju.

„Razmišljali smo kako da obezbedimo posao za te ljude. Znali smo da se u bivšoj Jugoslaviji dosta dobro prodavalo malo vozilo Suzuki Maruti. Postojao je tripartitni sporazum između Egipta, Indije i Jugoslavije i nije bilo carina na to vozilo. Dakle, razmišljajući kako da uposlimo kadar FAP Famosa u Beogradu, rešili smo da počnemo sa uvozom putničkih vozila i opredelili smo se za Suzuki Maruti, jer je on bio vrlo povoljan cenovno. Tada je kompanija Euro Sumar koja je bila u vlasništvu mog školskog druga otvorila akreditiv prema proizvođaču Maruti u Indiji i tako smo krenuli. Tada nismo znali ni novinare specijalizovane za auto-industriju, pa kada smo ih upoznali, počeli smo da dajemo automobile za test-vožnje“, kaže Đurašević.

Sledeće godine su im iz uprave Marutija rekli, pošto je fabrika u Indiji Suzukijeva, da smatraju da onaj ko prodaje Maruti, treba da prodaje i Suzuki.

„Kada smo i o korejskim vozilima pričali pre 20 i više godina, nismo slutili takav uspon i po pogledu kvaliteta i po pitanju dizajna. Tada je postojao otklon ljudi na početku, kao i sada prema kineskim, ali nepoverljivost pada i ljudi postaju svesni da mogu da dobiju odličan kvalitet po pristupačnoj ceni“, smatra direktor preduzeća Euro Sumar.

„Tako da smo napravili ugovor i sa Suzukijem i malo po malo sajmovi, specijalizovani časopisi, specijalizovane emisije, krenuli smo sa prodajom. Zastupnik za Suzuki u bivšoj Jugoslaviji bila je firma iz Hrvatske, zvala se Auto Hrvatska, tako da smo mi par godina posle rata krenuli sa Suzukijem u Srbiji i on nije bio toliko poznat kao u Hrvatskoj“, otkriva.

Nažalost, kada je početkom 2000-ih uveden standard Euro 3 za motore, ovaj veoma popularan i pristupačan model automobila nije više mogao da se uvozi.

„Maruti nije odgovarao standardu i morali smo da prestanemo sa uvozom, jer je fabrika odlučila da taj model prodaje samo na svom tržištu. I danas je tako. Ima mnogo Suzukija koji se proizvode u fabrici u Indiji, ali neće da prate standarde koje nameće Evropska unija, pa i pored toga prodaju nekoliko miliona vozila godišnje, van Evrope“, objašnjava.

Jedan od najtežih perioda za Euro Sumar bio je kada je država dozvolila uvoz upotrebljavanih vozila bez obzira na godinu proizvodnje.

„Tada je ušla ogromna količina upotrebljavanih vozila na naše tržište i to je bio period u kom je prodaja stala, bilo je teško“, kaže Đurašević i dodaje da je bilo teško i za vreme pandemije kada nikome nije bilo do kupovine vozila.

„I danas nije lako prodavati vozilo. Konkurencija je ogromna. Zahtevi zelene agende su sve veći i veći, a vozila su sve skuplja i skuplja, a uvoz upotrebljavanih vozila i dalje nije ograničen“, ističe.

Prema njegovim rečima, u zadnjih par godina se godišnje uvozi između 130.000 i 150.000 vozila godišnje, od toga je više od polovine sa emisijom izduvnih gasova Euro 3 i Euro 4. U pitanju su vozila stara po 15 godina i više.

Foto: Wikimedia Commons – Rainmaker47

Zanimalo nas je i kakav je stav Đuraševića po pitanju uvođenja električnih vozila u masovnu upotrebu kako bi se smanjile emisije ugljenika.

„Sve je to namet zelene agende. Nije svejedno u kom delu sveta prodajete električno vozilo. Nije svejedno da li pokušavate da prodate vozilo u Norveškoj, Danskoj, Belgiji ili u Srbiji. Drugo, litijumske baterije su po mom mišljenju već, što se tiče vozila, na zalasku karijere. To su teške baterije, termolabilne, lako zapaljive i opasne“, otkriva.

Iako je svestan da su električna vozila budućnost, Srbija za sad ne može da ide u korak sa tim trendom, jer ne poseduje potrebnu infrastrukturu.

„Kinezi već imaju tehnologiju za baterije na bazi natrijumovih soli koje su daleko jeftinije, lakše, dugotrajnije i bezopasnije od litijumskih. To je jedna složena tema, međutim, mnogi proizvođači su poklekli pritisku Evropske unije i sada veliki giganti kao što su Volkswagen i drugi, posustaju“, objašnjava i dodaje da je slična situacija i u Suzukiju, koji planira do 2026. godine (30 odsto), a do 2028. godine 100 odsto ekološka vozila.

„Po mom mišljenju to je nemoguće, u to čak ne veruju ni ljudi iz fabrike sa kojima sarađujem i razgovaram“, ističe.

Činjenica koja bi mogla da bude zabrinjavajuća je da iduće godine svi proizvođači koji budu imali emisiju izduvnih gasova iznad 95 po miligramu pređenih kilometara moraće da plaćaju visoke kazne.

„Ne znam ko će to izdržati. Suzuki se zbog toga udružio sa Toyotom i prodaje dva vozila Toyotina pod znakom Suzuki, kao što Suzuki u Indiji prodaje nekoliko vozila pod znakom Toyota. To su uradili zbog hibrida koje prodaje Toyota da bi smanjili tu emisiju, dok svi Suzukijevi modeli su blagi hibridi“, kaže Đurašević.

Ipak, rezultati Euro Sumara su za sada dobri i kao mala privatna firma iz godine u godinu napreduju. Pored Suzuki automobila, prodaju i Suzuki motocikle koji su premium brend, zatim vrlo kvalitetan brend skutera SYM, a zastupnici su za Srbiju i italijanskog brenda Moto Morini.

„Mi počinjemo da širimo našu lepezu. Shvatili smo da se ne može živeti samo od jednog brenda“, kaže Đurašević.

Osvrtom na svoje višedecenijsko iskustvo u auto-industriji shvata da je kao direktor jedne male privatne firme najponosniji na svoj tim. Neki od zaposlenih su sa njim od 20 do 30 godina.

„Ništa ne čini kompaniju kao što su ljudi o kojima treba da vodite računa“, konstatuje.

Takođe, srećan je što su deo Euro Sumar tima i njegovi sinovi, koji se po njegovom mišljenju odlično snalaze na pozicijama prodaje i marketinga i rezervnih delova.

„Svaki roditelj želi da njegova deca budu uspešnija od njega, a verujem da će oni biti uspešniji od mene“, kaže sa ponosom za kraj.

U nastavku pogledajte rangiranje najuspešnijih malih domaćih trgovaca vozilima po prihodima. Podatke nam je ustupila bonitetna kuća CompanyWall:

99 najuspešnijih malih preduzeća u trgovini motornim vozilima, po prihodima
PozicijaIme preduzećaUkupni prihodiRezultat poslovanja
1.ADRIATIC AUTO DOO BEOGRAD-NOVI BEOGRAD2.409.351.00086.387.000
2.STOJANOV AUTO DOO1.730.676.00040.836.000
3.TECHNO MK AUTO DOO ČAČAK1.377.199.00091.666.000
4.MITIĆ COMPANY DOO NIŠ1.225.942.00058.575.000
5.EURO SUMAR DOO BEOGRAD1.176.262.00045.292.000
6.LAKEAUTO032 DOO Čačak1.165.386.00052.934.000
7.Auto Kuća IMP d.o.o.1.147.024.00036.384.000
8.DOO AUTOCENTAR MANIK-ACM ČAČAK1.118.571.00011.671.000
9.SKA AUTOMATIVE946.055.00039.268.000
10.AKS DRIVE DOO ŠABAC925.770.00047.717.000
11.KOMPRESOR AUTOLAND DOO BEOGRAD921.060.00036.302.000
12.SCHWARZMUELLER DOO DOBANOVCI859.142.00020.022.000
13.DOO TRIO MOTORS NOVI SAD855.568.00041.265.000
14.AUTOKUĆA TASIĆ DOO JAGODINA849.848.00017.808.000
15.AUTO NENA STILL DOO BEOGRAD841.152.00014.616.000
16.ĆIRINAC DOO BEOGRAD837.393.0009.061.000
17.HOLLIDAY DOO ŠABAC827.316.00024.739.000
18.MILUROVIĆ-KOMERC DOO UGRINOVCI BEOGRAD824.056.00064.505.000
19.AUTO M.G. COMMERCE DOO NIŠ798.741.00054.042.000
20.KEMOIMPEX AUTO DOO781.050.00019.294.000
21.MAG CENTAR DOO BEOGRAD766.388.00028.861.000
22.DOO BAVARIA MOTORRAD PRISLONICA745.878.00061.801.000
23.SEJARI DOO BEOGRAD707.091.0004.081.000
24.TAMARIS EXPORT-IMPORT Doo674.510.000240.000
25.KOMPRESOR SERVIS REMONT I PROMET d.o.o. BEOGRAD660.552.000485.693.000
26.BETA MOTORS CENTAR DOO NOVI SAD660.371.0009.936.000
27.AGRO CESLA DOO RUMENKA633.979.00014.740.000
28.STEFANOVIĆ AUTO DOO MLADENOVAC606.817.0007.592.000
29.EHOM AUTO DOO BEOGRAD570.819.00036.108.000
30.FIBA AUTO DOO525.158.00022.091.000
31.ABC-TEST DOO VALJEVO520.561.00054.627.000
32.AUTOLAND BGD DOO515.013.000101.986.000
33.RALIĆ AUTO512.190.00026.649.000
34.Tomić auto 034 doo504.192.00017.110.000
35.ACP AUTOMOTIVE d.o.o. Šabac488.755.00030.842.000
36.KORAĆ AUTOMOBILI DOO481.564.0001.640.000
37.INTERAUTO DOO ČAČAK479.119.0007.110.000
38.IDEAL AUTO DOO NIŠ475.143.00027.680.000
39.AUTO FUSION DOO BEOGRAD457.152.0007.609.000
40.BARRIC CARS DOO437.382.0001.991.000
41.AUTO CASA 2022 DOO434.004.0003.682.000
42.AK ALFA DOO SUBOTICA386.971.00017.302.000
43.DOO AUTOCENTAR NR POŽAREVAC383.304.0002.195.000
44.BRUDA AUTO DOO380.156.00014.019.000
45.WYALP DOO BAČKA TOPOLA365.808.00026.714.000
46.AUTO MARKET GROUP DOO ŠABAC342.893.00024.859.000
47.CENTAR S DOO BEOGRAD340.109.00021.653.000
48.3 M AUTOMOBILI solutions doo323.520.00011.379.000
49.AUTO PLAC NNES DOO322.176.0002.705.000
50.EUROTEST DOO NOVI PAZAR319.251.0006.830.000
51.INTERAUTO-TRADE DOO PRELJINA304.059.0008.030.000
52.MIKROKOZMA CONVERTERS doo302.828.00050.926.000
53.CAR BOX d.o.o. Niš295.716.0002.348.000
54.DOO KPM AUTOMOBILI ZRENJANIN283.982.00014.781.000
55.AUTO CAR VIDAKOVIĆ DOO SUBOTICA270.593.00012.203.000
56.365 AUTO268.405.0001.992.000
57.DOO TOČAK AUTO ZRENJANIN266.202.00012.081.000
58.MIRJANA MITIĆ PR MARKONIS262.125.00053.382.000
59.NEW BANCOM DOO244.348.0007.378.000
60.EKO VIZIJA DOO BEOGRAD234.640.0003.964.000
61.AUTO 57 DOO230.600.00036.398.000
62.JP COMPANY EXPORT IMPORT DOO NOVI SAD230.344.0009.104.000
63.CARSHOP AMW DOO223.872.00069.000
64.BEL CAR TEAM222.354.00013.360.000
65.BINGCOM DOO BEOGRAD216.840.0004.429.000
66.eCom-auto d.o.o.216.149.000346.000
67.MTL AUTO DOO209.308.00022.728.000
68.AUTO ITALIA DOO ŠABAC204.001.0006.386.000
69.AUS CAR DOO Šabac201.973.000160.000
70.GRU COM DOO BEOGRAD199.457.00011.787.000
71.INOTO MOTORS DOO198.095.00020.529.000
72.DOO SPORTING AUTO NOVI SAD196.622.0006.566.000
73.DOO VIVA-COMPANY KRAGUJEVAC193.911.0001.159.000
74.PARKAUTOMOBILI DOO192.853.00015.668.000
75.MARBOK DOO NOVI BEOGRAD185.232.00015.782.000
76.AVIO MOTORS DOO182.670.0005.024.000
77.A.C.M. DOO176.641.000222.000
78.FRENCH CONCEPT AUTOMOBILE D.O.O.173.723.00012.400.000
79.VIST DOO BEOGRAD, DOBANOVCI170.072.00016.338.000
80.ROYAL BG-AUTO DOO165.649.0002.966.000
81.CENTRAL AUTO GROUP D.O.O. POŽEGA164.831.000991.000
82.PREVOZ DOO BEOGRAD160.610.0002.058.000
83.DOO AUTOSTAD MOTORS ČAČAK157.701.0006.075.000
84.AUTO CENTAR MIĆA154.691.0007.382.000
85.B AUTO146.056.000230.000
86.Everest Automobili doo Veternik138.651.0001.526.000
87.J AUTO DOO138.490.000244.000
88.ZLAND D.O.O.137.700.000199.000
89.EURO CAR STANIĆ DOO KRALJEVO132.735.0007.593.000
90.PD PULMAN DOO NOVI PAZAR125.615.0003.280.000
91.AUTOCENTAR PETROVIĆ DOO ŠABAC123.965.00030.196.000
92.Balkan Pan DOO121.492.0001.573.000
93.CARLO CARS DOO114.494.0001.610.000
94.Privredo društvo UNLIMITED PSA COMPANY DOO Kragujevac113.312.000519.000
95.DOO GOLDMOTORS ČAČAK112.566.0006.108.000
96.BRAVO CARS DOO96.692.0008.411.000
97.VAD PROM 28 DOO96.258.000385.000
98.PRESTIGE PLUS AUTO DOO KRAGUJEVAC94.032.0004.493.000
99.MAXIMUS CARS85.448.0002.944.000
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2023. godinu, u dinarima

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.