Uticaj globalnih izazova na tekstilnu industriju Srbije
24.4.2025 10:51 Autor: Mirjana Vasić Adžić 1



Tekstilna industrija u Srbiji, nekada stub domaće privrede, danas prolazi kroz fazu oporavka i transformacije. Uprkos izazovima poput pandemije, rata u Ukrajini i globalne inflacije, sektor beleži postepeni rast i prilagođava se savremenim tržišnim uslovima. Sa više od 1.800 aktivnih preduzeća i značajnim izvozom, industrija pokazuje potencijal za dalji razvoj, posebno kroz saradnju sa stranim investitorima i primenu novih tehnologija.
Srbija se sve više pozicionira kao regionalni lider u proizvodnji tekstila, dok domaće kompanije uspešno balansiraju između tradicije i inovacija kako bi odgovorile na zahteve globalnog tržišta. Ova tranzicija otvara vrata za nove prilike, ali i postavlja izazove koji zahtevaju strateški pristup i kontinuirano ulaganje u modernizaciju.
Sagovornik za Biznis.rs bio je Hamad Raza Kiani, osnivsč i direktor firme Paradox S iz Novog Pazara koji se u razgovoru osvrnuo na postignuća svoje firme u tekstilnoj industriji od 2021. godine do danas, kao i na uticaj pandemije, rata u Ukrajini i inflacije na poslovanje, uključujući probleme sa snabdevanjem, cenama sirovina i logistikom. Takođe, istakao je važnost trgovinskog sporazuma sa Kinom i unapređenja transporta putem železnice, što je omogućilo brže isporuke.
„Naša firma se bavi uvozom i veleprodajom tekstilnih tkanina i repromaterijala za tekstilnu proizvodnju i konfekciju za širok asortiman odevnih predmeta. To uključuje sve vrste komercijalnih i specijalnih tkanina, kućni program, hotelski program, džins, pa čak i institucionalne specijalne tkanine za uniforme”, kaže na početku razgovora Kiani, čija se firma uspešno bavi ovim poslom već dve decenije, kako u Srbiji, tako i na prostoru bivše Jugoslavije.
„Naša dugogodišnja prisutnost na tržištu govori o poverenju koje naši klijenti imaju u nas. Reputacija i bonitet firme su dobro poznati, a većinom dobijamo najbolje preporuke za nove klijente od naših postojećih kupaca. Takođe, prisutni smo na digitalnim marketinškim platformama, što nam omogućava kontinuirane najave novim klijenatima koji traže naše vrste tkanina i repromaterijala“, objašnjava Kiani.
Od 2021. godine Paradox S se suočio sa izazovnim i zahtevnim periodom. Pandemija je značajno uticala na poslovanje, posebno na sektor hotelskog tekstila i džins program za široku potrošnju, koji su se našli pod najvećim udarom.
„Osetili smo pad poslovanja, a čak i nakon pandemije, posledice su trajale gotovo godinu i po dana, što je bio težak period za firmu”, ističe Kiani.
Rat u Ukrajini dodatno je zakomplikovao situaciju, naročito po pitanju snabdevanja i cene bescanskih sirovina za proizvodnju tkanina. Logistika, rokovi isporuke i troškovi transporta bili su dodatni problemi koji su uticali na poslovanje. Sve ove teškoće događale su se u kratkom vremenskom periodu, što je predstavljalo ozbiljan izazov za održavanje konkurentnosti na tržištu.

„Pozitivna promena se dogodila 2024. godine, zahvaljujući trgovinskom sporazumu između Kine i Srbije, koji je omogućio bescarinski režim za brojne artikle koji se koriste u proizvodnji. To nam je omogućilo povratak na evropsko tržište sa konkurentnijim cenama i pouzdanijim rokovima isporuke, budući da 80 odsto naših tkanina i repromaterijala dolazi iz Kine”, konstatuje i dodaje da početak direktnog prevoza robe vozom iz Kine do Srbije u drugoj polovini 2024. godine dodatno je doprineo bržim i efikasnijim isporukama.
„Transport vozom bio je značajno brži od pomorskog transporta, koji je često kasnio zbog zastoja u Sueckom kanalu izazvanih ratom na Bliskom istoku. Sve ove promene bile su rezultat strateških infrastrukturnih inicijativa Vlade Srbije”, ističe.
Za Paradox S 2024. godina bila je prekretnica. Nakon posledica pandemije, rata u Ukrajini i inflacije, firma se oporavila i ponovo uspostavila stabilnost. U drugoj polovini godine sklopili su ozbiljne ugovore kako na domaćem, tako i na inostranom tržištu, što je dokaz potražnje za njihovim proizvodima i povećanja kapaciteta proizvodnje u regionu.
„Smatramo da je 2024. godina postavila temelje za uspešnu 2025, koja se očekuje kao jedna od najboljih godina za naše poslovanje”, smatra Kiani.
Na pitanje o planovima za budućnost naš sagovornik kaže da je u ovoj godini njihov glavni cilj održavanje vrhunskog kvaliteta, koji je trenutno najvažniji faktor u ovoj branši.
„Težimo postizanju povoljnijih cena repromaterijala i bržim rokovima isporuke, jer je to ključ za naše klijente kako bi njihove gotove proizvode plasirali efikasno i brzo na tržište, kako u regionu, tako i u EU. Naš strateški cilj je razvijanje partnerskih odnosa sa klijentima, što će nam doneti rast poslovanja i stabilnost na dugoročnoj osnovi”, konstatuje Kiani.
Pročitajte još:
Trenutnom situacijom na tržištu je zadovoljan i naglašava da je neophodno intenzivnije pratiti evropske trendove u sektoru razvoja novih vrsta tkanina, tehnologija i modernih proizvoda.
„Svet tekstila se neprestano menja, a kako bismo ostali konkurentni, moramo kontinuirano ulagati u inovacije i snabdevanje naših proizvođača savremenim proizvodima”, zaključuje.
Za kraj ističe da je ponosan na znanje i iskustvo stečeno u ovom poslu kroz praćenje modernih trendova i razvoj kvalitetnih tkanina.
„Kvalitet i pravovremena isporuka ključni su za uspeh našeg poslovanja”, kaže vlasnik firme Paradox S.
Najuspešnija mikro preduzeća u trgovini na veliko tekstilom, po prihodima | |||
---|---|---|---|
Pozicija | Ime preduzeća | Ukupni prihodi | Rezultat poslovanja | 1. | ZLATNI KLAS DOO POŽAREVAC | 219.389.000 | 1.197.000 |
2. | COTTON GROUP DOO VRANJE | 126.501.000 | 3.729.000 |
3. | NNS VIZIJA | 95.039.000 | 3.002.000 |
4. | LANTANA PARTNERS DOO | 93.146.000 | 1.046.000 |
5. | HTZ VIVA DOO KAČAREVO | 88.676.000 | 2.469.000 |
6. | UMA-2018 DOO | 87.941.000 | 1.742.000 |
7. | PTG BALKAN D.O.O. | 80.307.000 | 248.000 |
8. | BIRO MARKETING OD KRUŠEVAC | 79.226.000 | 14.144.000 |
9. | YUPPI DOO | 77.618.000 | 19.770.000 |
10. | ISTAMBOL AKSESUAR DOO | 75.380.000 | 7.581.000 |
11. | DOO BEG & BANG NOVI PAZAR | 73.864.000 | 1.788.000 |
12. | PARADOX S DOO, NOVI PAZAR | 71.613.000 | 4.557.000 |
13. | PD TID DOO NOVI PAZAR | 67.013.000 | 1.798.000 |
14. | EKI TEKS DOO NOVI PAZAR | 59.036.000 | 40.170.000 |
15. | Halo Finery doo Beograd-Surčin | 45.578.000 | 10.117.000 |
16. | LEKOVIĆ COMPANY D.O.O. Beograd-Zemun | 39.534.000 | 7.510.000 |
17. | Z.A.J.N. DOO BEOGRAD | 38.112.000 | 7.314.000 |
18. | BATIST DOO | 36.777.000 | 5.582.000 |
19. | ILNOR DOO | 28.857.000 | 6.847.000 |
20. | ZMAJTEX DOO BEOGRAD | 27.278.000 | 5.362.000 |
21. | MEDO DOO BEOGRAD | 26.009.000 | 8.909.000 |
22. | D&D STYLE D.O.O. Beograd-Zemun | 21.821.000 | 5.169.000 |
23. | Textil invest d.o.o. | 20.975.000 | 11.129.000 |
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2023. godinu, u dinarima |
SABRINA
24.4.2025 #1 AuthorSto se tiče tekstilne industrije,mislim da Novi Pazar ubedljivo vodo