Paradox S iz Novog Pazara prisutan je na tržištu bivše Jugoslavije skoro dve decenije

Uticaj globalnih izazova na tekstilnu industriju Srbije

Firme u fokusuSrbija

24.4.2025 10:51 Autor: Mirjana Vasić Adžić 1

Uticaj globalnih izazova na tekstilnu industriju Srbije Uticaj globalnih izazova na tekstilnu industriju Srbije
Tekstilna industrija u Srbiji, nekada stub domaće privrede, danas prolazi kroz fazu oporavka i transformacije. Uprkos izazovima poput pandemije, rata u Ukrajini i globalne... Uticaj globalnih izazova na tekstilnu industriju Srbije

Tekstilna industrija u Srbiji, nekada stub domaće privrede, danas prolazi kroz fazu oporavka i transformacije. Uprkos izazovima poput pandemije, rata u Ukrajini i globalne inflacije, sektor beleži postepeni rast i prilagođava se savremenim tržišnim uslovima. Sa više od 1.800 aktivnih preduzeća i značajnim izvozom, industrija pokazuje potencijal za dalji razvoj, posebno kroz saradnju sa stranim investitorima i primenu novih tehnologija.

Srbija se sve više pozicionira kao regionalni lider u proizvodnji tekstila, dok domaće kompanije uspešno balansiraju između tradicije i inovacija kako bi odgovorile na zahteve globalnog tržišta. Ova tranzicija otvara vrata za nove prilike, ali i postavlja izazove koji zahtevaju strateški pristup i kontinuirano ulaganje u modernizaciju.

Sagovornik za Biznis.rs bio je Hamad Raza Kiani, osnivsč i direktor firme Paradox S iz Novog Pazara koji se u razgovoru osvrnuo na postignuća svoje firme u tekstilnoj industriji od 2021. godine do danas, kao i na uticaj pandemije, rata u Ukrajini i inflacije na poslovanje, uključujući probleme sa snabdevanjem, cenama sirovina i logistikom. Takođe, istakao je važnost trgovinskog sporazuma sa Kinom i unapređenja transporta putem železnice, što je omogućilo brže isporuke.

„Naša firma se bavi uvozom i veleprodajom tekstilnih tkanina i repromaterijala za tekstilnu proizvodnju i konfekciju za širok asortiman odevnih predmeta. To uključuje sve vrste komercijalnih i specijalnih tkanina, kućni program, hotelski program, džins, pa čak i institucionalne specijalne tkanine za uniforme”, kaže na početku razgovora Kiani, čija se firma uspešno bavi ovim poslom već dve decenije, kako u Srbiji, tako i na prostoru bivše Jugoslavije.  

„Naša dugogodišnja prisutnost na tržištu govori o poverenju koje naši klijenti imaju u nas. Reputacija i bonitet firme su dobro poznati, a većinom dobijamo najbolje preporuke za nove klijente od naših postojećih kupaca. Takođe, prisutni smo na digitalnim marketinškim platformama, što nam omogućava kontinuirane najave novim klijenatima koji traže naše vrste tkanina i repromaterijala“, objašnjava Kiani.  

Od 2021. godine Paradox S se suočio sa izazovnim i zahtevnim periodom. Pandemija je značajno uticala na poslovanje, posebno na sektor hotelskog tekstila i džins program za široku potrošnju, koji su se našli pod najvećim udarom.

„Osetili smo pad poslovanja, a čak i nakon pandemije, posledice su trajale gotovo godinu i po dana, što je bio težak period za firmu”, ističe Kiani.

Rat u Ukrajini dodatno je zakomplikovao situaciju, naročito po pitanju snabdevanja i cene bescanskih sirovina za proizvodnju tkanina. Logistika, rokovi isporuke i troškovi transporta bili su dodatni problemi koji su uticali na poslovanje. Sve ove teškoće događale su se u kratkom vremenskom periodu, što je predstavljalo ozbiljan izazov za održavanje konkurentnosti na tržištu.

Foto: Pixabay.com

„Pozitivna promena se dogodila 2024. godine, zahvaljujući trgovinskom sporazumu između Kine i Srbije, koji je omogućio bescarinski režim za brojne artikle koji se koriste u proizvodnji. To nam je omogućilo povratak na evropsko tržište sa konkurentnijim cenama i pouzdanijim rokovima isporuke, budući da 80 odsto naših tkanina i repromaterijala dolazi iz Kine”, konstatuje i dodaje da početak direktnog prevoza robe vozom iz Kine do Srbije u drugoj polovini 2024. godine dodatno je doprineo bržim i efikasnijim isporukama.

„Transport vozom bio je značajno brži od pomorskog transporta, koji je često kasnio zbog zastoja u Sueckom kanalu izazvanih ratom na Bliskom istoku. Sve ove promene bile su rezultat strateških infrastrukturnih inicijativa Vlade Srbije”, ističe.

Za Paradox S 2024. godina bila je prekretnica. Nakon posledica pandemije, rata u Ukrajini i inflacije, firma se oporavila i ponovo uspostavila stabilnost. U drugoj polovini godine sklopili su ozbiljne ugovore kako na domaćem, tako i na inostranom tržištu, što je dokaz potražnje za njihovim proizvodima i povećanja kapaciteta proizvodnje u regionu.

„Smatramo da je 2024. godina postavila temelje za uspešnu 2025, koja se očekuje kao jedna od najboljih godina za naše poslovanje”, smatra Kiani.

Na pitanje o planovima za budućnost naš sagovornik kaže da je u ovoj godini njihov glavni cilj održavanje vrhunskog kvaliteta, koji je trenutno najvažniji faktor u ovoj branši.

„Težimo postizanju povoljnijih cena repromaterijala i bržim rokovima isporuke, jer je to ključ za naše klijente kako bi njihove gotove proizvode plasirali efikasno i brzo na tržište, kako u regionu, tako i u EU. Naš strateški cilj je razvijanje partnerskih odnosa sa klijentima, što će nam doneti rast poslovanja i stabilnost na dugoročnoj osnovi”, konstatuje Kiani.

Trenutnom situacijom na tržištu je zadovoljan i naglašava da je neophodno intenzivnije pratiti evropske trendove u sektoru razvoja novih vrsta tkanina, tehnologija i modernih proizvoda.

„Svet tekstila se neprestano menja, a kako bismo ostali konkurentni, moramo kontinuirano ulagati u inovacije i snabdevanje naših proizvođača savremenim proizvodima”, zaključuje.

Za kraj ističe da je ponosan na znanje i iskustvo stečeno u ovom poslu kroz praćenje modernih trendova i razvoj kvalitetnih tkanina.

„Kvalitet i pravovremena isporuka ključni su za uspeh našeg poslovanja”, kaže vlasnik firme Paradox S.

Najuspešnija mikro preduzeća u trgovini na veliko tekstilom, po prihodima
PozicijaIme preduzećaUkupni prihodiRezultat poslovanja
1.ZLATNI KLAS DOO POŽAREVAC219.389.0001.197.000
2.COTTON GROUP DOO VRANJE126.501.0003.729.000
3.NNS VIZIJA95.039.0003.002.000
4.LANTANA PARTNERS DOO93.146.0001.046.000
5.HTZ VIVA DOO KAČAREVO88.676.0002.469.000
6.UMA-2018 DOO87.941.0001.742.000
7.PTG BALKAN D.O.O.80.307.000248.000
8.BIRO MARKETING OD KRUŠEVAC79.226.00014.144.000
9.YUPPI DOO77.618.00019.770.000
10.ISTAMBOL AKSESUAR DOO75.380.0007.581.000
11.DOO BEG & BANG NOVI PAZAR73.864.0001.788.000
12.PARADOX S DOO, NOVI PAZAR71.613.0004.557.000
13.PD TID DOO NOVI PAZAR67.013.0001.798.000
14.EKI TEKS DOO NOVI PAZAR59.036.00040.170.000
15.Halo Finery doo Beograd-Surčin45.578.00010.117.000
16.LEKOVIĆ COMPANY D.O.O. Beograd-Zemun39.534.0007.510.000
17.Z.A.J.N. DOO BEOGRAD38.112.0007.314.000
18.BATIST DOO36.777.0005.582.000
19.ILNOR DOO28.857.0006.847.000
20.ZMAJTEX DOO BEOGRAD27.278.0005.362.000
21.MEDO DOO BEOGRAD26.009.0008.909.000
22.D&D STYLE D.O.O. Beograd-Zemun21.821.0005.169.000
23.Textil invest d.o.o.20.975.00011.129.000
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2023. godinu, u dinarima
  • SABRINA

    24.4.2025 #1 Author

    Sto se tiče tekstilne industrije,mislim da Novi Pazar ubedljivo vodo

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.