Zašto su kompanijama potrebni compliance profesionalci?
22.8.2023 08:01 Autor: Milica Rilak 11
Kontrola usklađenosti poslovanja – compliance – kao profesija doživljava ekspanziju u poslednjoj deceniji, a u Srbiji trenutno su otvorene desetine pozicija za compliance profesionalce u bankama, energetskim, farmaceutskim i IT kompanijama. Koji su njihovi zadaci, da li su potrebni samo velikim ili i malim i srednjim preduzećima i zašto je bilo važno da odredba o potrebi formiranja compliance funkcije uđe u predlog Zakona o upravljanju privrednim društvima u vlasništvu Srbije, razgovarali smo sa predsednikom Udruženja za usklađenost u poslovanju (Corporate Compliance Association) Milošem Bogdanovićem.
Kako biste definisali zadatke compliance profesionalaca – čime se oni bave i kakva je njihova uloga u kompanijama?
Uloga compliance profesionalaca je da pomognu kompanijama da njihovo poslovanje bude održivo i uspešno. Pre svega, poslovanje kompanije mora biti u skladu sa pravnim okvirom koji compliance profesionalci treba da prepoznaju, razumeju i objasne, kao i da obezbede da interni procesi i procedure budu u skladu sa pravilima kojima je poslovanje kompanije regulisano.
Moraju, međutim, i da „vide dalje“ od zakona i drugih propisa, da prepoznaju etičke principe i uspostave, razvijaju i promovišu sistem vrednosti koji će svakom pojedincu pomoći da sačuva svoj integritet, a time i integritet i reputaciju kompanije u kojoj radi.
U praksi, spisak aktivnosti koje compliance profesionalci obavljaju je različit i zavisi od veličine kompanije, broja klijenata, kompleksnosti proizvoda i usluga koje nude, sektora poslovanja… ali su uvek usmereni na pravovremeno prepoznavanje rizika koje poslovanje kompanije nosi i savetovanje najvišeg menadžmenta kako bi se prepoznati rizici eliminisali ili smanjili na prihvatljivu meru.
Kakav je trenutno status compliance-a kao profesije u Srbiji?
Iako razvoj compliance-a u Srbiji i dalje kaska za razvijenim zemljama, compliance kao profesija doživljava ekspanziju u protekloj deceniji, prateći svetski trend, a razloga za to ima više – od prisustva velikog broja stranih kompanija sa razvijenim Compliance funkcijama, preko digitalizacije poslovanja i upotreba novih tehnologija, pa do razvoja regulatornog okvira koji pokušava da isprati dinamiku ove transformacije.
Kao ilustraciju ove ekspanzije pomenuću činjenicu da trenutno imamo desetine otvorenih pozicija za compliance profesionalce u bankama, energetskim, farmaceutskim i IT kompanijama, što pre desetak godina nije bio slučaj. Ono što je sigurno, compliance profesija predstavlja jednu od profesija budućnosti, koja se i dalje razvija i čije granice još uvek nisu omeđene, kako u teoriji, tako i u praksi.
Na primer, iako razvoj blokčejn tehnologije i kriptovaluta predstavlja tehnološki napredak i budućnost poslovanja, kriptovalute predstavljaju i veliki izazov za compliance profesionalce u smislu rizika koji nose, a koji se ogleda u nedostatku transparentnosti, manjku regulative i kontrole, kao i potencijala za zloupotrebe kroz pranje novca i druge oblike finansijskog kriminala. Druga vrsta problema je činjenica da regulativa uvek kasni za razvojem tehnologije i novim oblicima poslovanja, pa u ovom trenutku verovatno ne bi bilo nezakonito da odgovore na ova pitanja daje Chat GPT, ali bi svakako bilo neetično.
Compliance odeljenja imaju velike kompanije u svim sektorima, od proizvodnje do finansija. Kako stoje stvari sa malim i srednjim preduzećima – da li prepoznaju potrebu za kadrovima koji bi se bavili tom materijom?
Bez obzira da li pričamo o poštovanju internih pravila ponašanja, koje sva privredna društva imaju, obradi podataka o ličnosti zaposlenih ili klijenata, ili propisa kojima se štiti slobodno tržište i konkurencija, sva privredna društva, bez obzira na veličinu i broj zaposlenih moraju se baviti compliance-om. Dakle, potreba postoji, ali je potrebno promeniti perspektivu vlasnika i menadžmenta ovih preduzeća koja neretko pretpostavlja da je bavljenje compliance-om komplikovano, skupo i neracionalno, imajući u vidu neadekvatnu kaznenu politiku i nerazumevanje uloge ove specifične funkcije kod nas.
Promena perspektive koju zagovara Udruženje podrazumeva da je compliance stvar prevencije i neophodni činilac održivog i uspešnog poslovanja svake kompanije, pa je, uz poštovanje određenih principa, moguće upravljati compliance rizicima na adekvatan način i u malim i srednjim privrednim subjektima, bez velikih i nepotrebnih troškova.
U praksi, ovo znači da se komercijalna banka i agent prodaje nepokretnosti neće na isti način baviti sprečavanjem pranja novca i finansiranja terorizma, iako su oba entiteta obveznici ovog zakona, pa je nepotrebno da agent prodaje nepokretnosti ima skupe IT alate i velike compliance/AML timove, koji se obično mogu sresti u banci.
S druge strane, neophodno je da u agenciji za prodaju nepokretnosti postoji evidencija klijenata, da se proverava poreklo novca, da se sprovode određene kontrole i komunicira sa Upravom za sprečavanje pranja novca u slučaju sumnjivih aktivnosti. Ovo podrazumeva i prepoznavanje potrebe razumevanja ovih tema, odnosno potrebu za edukacijom i povezivanjem pojedinaca koji se u malim i srednjim privrednim društvima bave compliance-om sa njihovim kolegama u velikim privrednim društvima i multinacionalnim kompanijama koje posluju na našem tržištu.
Jedna od uspešnih inicijativa Udruženja je i to da je u predlog Zakona o upravljanju privrednim društvima u vlasništvu Srbije ušla odredba da će ta preduzeća imati obavezu da formiraju compliance funkciju. Zašto je bilo važno da takva odredba uđe u predlog zakona i kakve efekte očekujete ukoliko zakon bude usvojen?
Iako Zakon još nije usvojen, verujemo da formulacija na kojoj smo insistirali neće biti sporna i da će naći mesto u usvojenoj verziji Zakona. Usvajanjem ovog predloga, Compliance funkcija bi bila obavezna u privrednim društvima u vlasništvu Republike Srbije, pa bi na taj način i javni sektor prvi put imao eksplicitnu obavezu da formira organizacionu jedinicu koja se bavi kontrolom usklađenosti poslovanja, odnosno compliance-om.
Kada je reč o razlozima koji se tiču svih nas, to su veća transparentnost poslovanja preduzeća u javnom sektoru, bolja zaštita pojedinaca i njihovih prava, bolja kontrola poslovanja i upravljanje rizicima koji nastaju u poslovanju ovih preduzeća.
Pročitajte još:
Iz ugla profesije, smatramo da je važno da se funkcija razvija i u javnom sektoru, uz oslanjanje na dobre prakse privatnog sektora. Drugi razlog je kreiranje novih radnih mesta, što će dodatno uticati na potražnju compliance kadrova, potrebu za dodatnom edukacijom, povezivanjem i daljim napretkom profesije. Podsetio bih na podatak da je usvajanjem Zakona o zaštiti podataka o ličnosti proizvedeno hiljade novih radnih mesta za Lica za zaštitu podataka o ličnosti (DPO), a da u ovom trenutku imamo manjak od otprilike 20.000 DPO-a u Srbiji.
Dakle, očekujem da konkretne odredbe Zakona imaju pozitivan efekat, ne samo na razvoj compliance funkcije u Srbiji, već i na unapređenje poslovanja čitavog javnog sektora u budućnosti.
Koji su bili ključni razlozi za osnivanje Udruženja za usklađenost u poslovanju?
Udruženje je osnovano 2018. godine u Beogradu od strane, tada, malog broja pojedinaca koji su se bavili compliance-om i osećali da postoji potreba za udruživanjem kako bi se rešili izazovi, među kojima su bili nerazumevanje te funkcije i njene uloge u organizaciji, nedostatak kvalitetne edukacije i specifičnih znanja, kao i neusklađenost ili nedostatak regulative.
Odgovarajući na ove potrebe, Udruženje danas predstavlja centar okupljanja compliance profesionalaca, ali i svih drugih koji prepoznaju compliance kao bitnu polugu razvoja poslovanja u Srbiji i regionu, i nudi kvalitetnu edukaciju, koja je po pravilu bila skupa i obično organizovana van zemlje, pa samim tim i nedostupna velikoj većini compliance profesionalaca u zemlji.
U saradnji sa Pravnim fakultetom u Beogradu, osmislili smo prvu formalnu edukaciju na compliance teme u ovom delu Evrope, u formi studija za inovaciju znanja „Usklađenost poslovanja“. Ove studije, prvi put organizovane u 2023. godini, je uspešno završilo više od 60 polaznika, koji su dobili i odgovarajuće sertifikate nakon položenog testa. Na ovaj način, Udruženje utiče i na ponudu kvalitetnih kadrova, kako bi odgovorilo na potražnju, koja je sada veća neko ikada ranije.
SABRINA
22.8.2023 #1 AuthorNekadašnji konsultanti, a sadašnji compliance profesionalci.
Emilija
22.8.2023 #2 AuthorSamo su promenili naziv
SUZI
27.8.2023 #3 AuthorLepse zvuci 😁
SHALIMAR
22.8.2023 #4 AuthorKonsultanske usluge zapravo…
Lelica
22.8.2023 #5 AuthorMlacenje prazne slame.
SENSEI
23.8.2023 #6 AuthorNove profesije se rađaju, a stari poslovi i zanati izumiru
Jelena
23.8.2023 #7 AuthorSjajno! Nadam se da ce se mnogo pravnika opredeliti za ovu profesiju i da ce se predlog usvojiti u Zakonu.
PIKSI
27.8.2023 #8 AuthorIskreno se nadam
Milan
24.8.2023 #9 AuthorUskladjenost u poslovanju traži, u našim uslovima, posvećene i hrabre stručnjake, koji imaju visoke stručne i moralne standarde.
MODESTY
27.8.2023 #10 AuthorStrucnost ispred svega
SUZI
27.8.2023 #11 AuthorStrucnost, azurnost, ne znam.