Smena generacija u porodičnim kompanijama u eri digitalizacije

Zdrava porodica osnova zdrave firme

Bolji posaoFirme u fokusuPoslovanjeSrbija

13.3.2023 08:01 Autor: Marija Krsmanović 7

Zdrava porodica osnova zdrave firme Zdrava porodica osnova zdrave firme
Tradicija porodičnih kompanija u Srbiji je veoma mlada u poređenju sa državama poput Japana, Nemačke ili Italije, u kojima se poslovanje neretko vekovima prenosi... Zdrava porodica osnova zdrave firme

Tradicija porodičnih kompanija u Srbiji je veoma mlada u poređenju sa državama poput Japana, Nemačke ili Italije, u kojima se poslovanje neretko vekovima prenosi sa osnivača preduzeća na njegove potomke.

Porodično poslovanje bilo je jedan od najvažnijih stubova privrede pre nastanka korporacija. Uzimajući u obzir milionske prihode porodičnih kompanija kao što su Volkswagen, Fiat, L’Oreal i Berkshire Hathaway, kao i činjenicu da u Evropi 75 odsto svih preduzeća čine porodične firme, jasno je da je to i danas.

Ipak, održati takvo poslovanje nije jednostavno, a jedan od najvećih izazova sa kojima se porodična preduzeća suočavaju jeste upravo prenošenje posla na sledeću generaciju. Kako je Biznis.rs ranije pisao, prvu smenu generacija preživi tek trećina firmi, a svega pet odsto njih održi poslovanje i do treće generacije.

O transferu poslovanja, počecima, razvoju i unapređenju bilo je reči na panelu “Porodične kompanije i naredni nivo” u okviru Dana internet domena Srbije (DIDS). Razgovor je vodio advokat i partner u firmi Four Legal Milovan Zvijer, a učestvovali su predsednik i osnivač kompanije ITN Group Dragan Marković, njegov naslednik Aleksandar Marković, koji je ujedno i izvršni direktor kompanije, osnivač i izvršni direktor firme Art Ival Rade Vučićević i njegov naslednik Aleksa Vučićević, trenutno komercijalni direktor ove firme.

Obe kompanije – ITN Group i Art Ival – osnovane su 1992. godine i postoje već 31 godinu, a toliko je manje-više staro i obnovljeno privatno preduzetništvo u Srbiji. Iako je vlasništvo obe kompanije još uvek u rukama prve generacije, naslednici osnivača već se uvode u proces prenosa poslovanja, čemu svedoče i pozicije na kojima se trenutno nalaze.

Osvrćući se na početke kompanije ITN Group, Dragan Marković, koji je takođe i profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu, ističe da je važno setiti se da je industrija u SFRJ nastajala sedamdesetih i osamdesetih godina, kada su fakultetski profesori i te kako učestvovali u izradi projekata, nadzirali i pisali recenzije. Prema njegovim rečima, oni su tada bili ti koji su sticali menadžerske sposobnosti, a Mašinski fakultet je u tom periodu imao veliki broj stručnjaka sa veštinama potrebnim za realizaciju projekata. Upravo zbog toga, on ističe i da je važno raditi na kompetencijama.

Kako kaže, razmišljajući da li da se presele u Australiju ili da ostanu u Srbiji i pokušaju da pokrenu poslovanje, on i supruga su izabrali ostanak. Marković je tada imao dva patenta koja je, zajedno sa suprugom, uspeo da proda, a potom je ITN Group počela da se razvija. 

Dave Bris / Foto: DIDS 2023 / Mia Kostić

Slično je bilo i sa vlasnikom kompanije Art Ival Radetom Vučićevićem, koji je pre osnivanja kompanije bio koreograf u kulturno-umetničkom društvu. Firma je osnovana kao trgovina, da bi potom počela da nudi usluge prženja kafe, a danas je poznata po proizvodnji Premier čokolade. Kako ističe, ulazak u preduzetništvo i osnivanje ove kompanije bilo je “stvar egzistencije”.

Osnivači oba preduzeća uspeli su da prošire poslovanje, te da mu priključe i druge oblasti, pa se tako ITN sastoji iz tri kompanije koje pokrivaju različite sfere agrobiznisa –  ITN AgroTech, ITN FoodTech i ITN Eko Povlen – dok Art Ival nudi i usluge organizovanja maturskih večeri.

Osnova zdravog poslovanja je zdrava porodica, kaže Vučićević, napominjući da su se on i supruga trudili da njihova deca budu sve vreme uključena u to što oni rade, te da i oni obavljaju određene poslove u prodaji, magacinu i proizvodnji.

Da je jaka i zdrava porodica neophodna za opstanak porodične firme potvrđuje i Dragan Marković.

“Ja sam to video na primeru nemačkih kompanija. Imao sam priliku da analiziram nemačke i italijanske porodične kompanije i video sam da ukoliko posao obavljamo kao Italijani teško da ćemo izdržati duže od 10 godina. S druge strane, imao sam priliku da se nađem na proslavama nemačkih firmi koje su obeležavale 100 ili 200 godina postojanja i od njih sam mnogo naučio. Najvažnije je to što su odnosi u tim kompanijama uređeni i tačno se zna ko šta radi”, navodi Marković.

“Dobrovoljac ili dobromorac?” 

Dok su osnivači ovih kompanija gradili čvrste temelje, njihovi naslednici su počeli da se pripremaju za transfer poslovanja. Aleksandar Marković je znanje i iskustvo sticao u inostranstvu, dok je Aleksa Vučićević bio okrenut praksi u firmi koju je osnovao njegov otac. 

Iako su iskustvo sticali na različitim stranama, odgovarajući na pitanje moderatora panela – “Dobrovoljac ili dobromorac?” – obojica navode da su se u porodični biznis uključili jer su želeli da doprinesu poslovanju, odnosno da su bili “dobrovoljci”.

Prema rečima Aleksandra Markovića, kompanija ITN prošla je kroz različite faze upotrebe tehnologija, počevši od dial-up interneta, a danas uspešno funkcioniše uz pomoć ERP sistema koji ima izuzetno značajnu ulogu u digitalizaciji poslovanja.

Aleksandar navodi da je kompanija 2020. godine počela da koristi Microsof Vision ERP koji im je značajno olakšao poslovanje, posebno na međunarodnom nivou.

Dejan Đukić / Foto: DIDS 2023 / Mia Kostić

“Jesu u pitanju velike investicije, ali smo sve sagledali i shvatili da jedino ovi programi mogu da održe naše poslovanje u narednih 10 ili 15 godina”, kaže on.

Prema rečima Alekse Vučićevića, internet prodaja je veoma značajna za poslovanje firme Art Ival. 

“Ona ima veliki potencijal i sve veće učešće u prodaji. Uveli smo online shop u septembru-oktobru 2020. godine i to je bio pravi pogodak”, kaže on, napominjući da je ovaj vid prodaje uspešno implementiran u poslovanje.

Primena digitalnih tehnologija u poslovanju

Svakako, opstanak porodičnih firmi i kompanija generalno sada je već neodvojiv od procesa digtalizacije. Upravo zbog toga, RNIDS je na Danu internet domena Srbije objavio i rezultate istraživanja sprovedenog u januaru 2023. u kome su se bavili upotrebom digitalnih tehnologija u poslovanju.

Prema podacima objavljenim u istraživanju, prilikom korišćenja e-maila u zvaničnoj komunikaciji 49,19 odsto anketiranih preduzeća koristi e-mail na domenu firme, 34,32 odsto na besplatnom domenu (Yahoo, Gmail), 15,61 odsto kod internet provajdera (SBB, Telekom, Beotel), a 0,88 odsto njih uopšte ne koristi e-mail u komunikaciji. Takođe, 82,18 odsto preduzeća u Srbiji ima svoj veb-sajt, pri čemu je ovaj vid poslovanja prisutan u svim anketiranim velikim preduzećima.

„Tu, pre svega, imamo ubrzanje poslovnih procesa, koji su vezani za finansije, kadrovska rešenja, otpremnice, bolovanja… To je sve sada aklimatizovano i primenom digitalnih rešenja znatno poboljšano, odnosno donosi vidljivije rezultate. Ono što je važno, kao posledica korone navike potrošača su se promenile, pa su kompanije modernizovale, odnosno digitalizovale svoje usluge. Tako smo imali kvantni skok u poslednje dve godine kada smo svi, i kompanije i potrošači, bili pogurani u tu digitalnu stranu“, kaže Vladimir Zarić, direktor za klijente u kompaniji Four Dots, napominjući da je u tome imala udela i sama zakonska regulativa Republike Srbije koja se odnosi na inovativna digitalna rešenja.

Kako kaže, dobar primer su upravo porodične firme u kojima je ovaj proces ključan za prelazak na viši nivo. Napominje da je prvi korak uvođenje alata koji olakšavaju poslovanje, a potom sledi i promena samih poslovnih procesa, dakle „promena u načinu odlučivanja, jedan novi servis, kao i promena pristupa krajnjim kupcima“.

  • Dunja5

    13.3.2023 #1 Author

    Normalno… Samo sto je sve manje porodicnih firmi…

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    14.3.2023 #2 Author

    Posećenost cele porodice dovodi do razvoja biznisa i uspešnih privrednih subjekata

    Odgovori

  • GOCA BG

    14.3.2023 #4 Author

    Zdravih porodicnih firmi imamo malo,ali one su opstale zajednickim trudom i radom…

    Odgovori

  • Anna

    14.3.2023 #5 Author

    Porodične firme izumiru iz mnogo razloga: nema ko da nasledi firmu, naslednici nisu u Srbiji, nedovoljna želja za unapređenjem poslovanja(modernizacija, digitalizacija…), velike kompanije koje guše male firme, nezainteresovanost države da pomogne…

    Odgovori

  • TATJANA

    15.3.2023 #6 Author

    Ovo je jedan od redjih primera gde su se i deca uključila, obično idu nekim drugim putem

    Odgovori

  • N.N.

    16.3.2023 #7 Author

    Da retkost, uglavnom idu drugim putem

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.