Zakonom predviđene kazne do dva miliona dinara

Zloupotreba podataka o ličnosti prilikom internet kupovine teško dokaziva

AnalizaPoslovanjeSrbijaU fokusu

22.2.2022 11:59 Autor: Ljiljana Begović 19

Zloupotreba podataka o ličnosti prilikom internet kupovine teško dokaziva Zloupotreba podataka o ličnosti prilikom internet kupovine teško dokaziva
Iako se svest o zaštiti podataka o ličnosti polako menja nabolje, u Srbiji znanje o zloupotrebama i dalje nije na zadovoljavajućem nivou. Poverenik za... Zloupotreba podataka o ličnosti prilikom internet kupovine teško dokaziva

Iako se svest o zaštiti podataka o ličnosti polako menja nabolje, u Srbiji znanje o zloupotrebama i dalje nije na zadovoljavajućem nivou.

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović konstatovao je da postoji nužnost za podizanje svesti na svim nivoima, kako kod rukovalaca ličnim podacima građana, tako i kod samih građana koji nisu dovoljno svesni potrebe da štite svoje podatke o ličnosti i posledica koje mogu nastupiti ukoliko to ne rade na pravi način.

Posebno bi trebalo unaprediti svest o zaštiti podataka koje potrošači ostavljaju prilikom internet kupovine. Kupci naročito treba da obrate pažnju na podatke kao što je matični broj.

Advokat Dragan Milić za Biznis.rs kaže da za svaku obradu podataka mora postojati valjan pravni osnov.

„Nekad je to obaveza po zakonu ili podazakonskom aktu, nekada izvršenje ugovorne obaveze, a nekada legitimni interes rukovaoca podacima, u ovom slučaju e-trgovca. Dakle, ukoliko nijedan propis koji reguliše e-trgovinu ili zaštitu potrošača ne zahteva dostavljanje JBMG-a, niti je on uslov da bi se roba odnosno usluga isporučila, e-trgovac mora dokazati legitimni interes da bi obrađivao jedan takav podatak. To može biti, na primer, neki razlog bezbednosti, sprečavanje prevare i slično. Međutim, obrada JMBG-a može biti zakonita samo ukoliko se svrha ne može postići drugim manje osetljivim podatkom, čija je obrada manje invazivna po privatnost. Jedan od principa zaštite podataka je – obrađivati što manje podataka, odnosno samo ono što je neophodno“, objašnjava Milić.

Kako potrošači koji kupuju preko interneta mogu da zaštite svoje podatke?

Naš sagovornik smatra da potrošači pre svega treba da dodatno pojačaju pažnju prilikom internet kupovine.

„E-trgovinu treba obavljati samo kod proverenih e-platformi ili e-prodavnica koje po svojoj reputaciji, infrastrukturi i pristupu odaju utisak bezbedne trgovine. Takođe je jako bitno da e-trgovac transparentno obavesti kupca o svim relevantnim činjenicama vezanim za obradu kroz politike privatnosti ili slična dokumenta. Tu se kupac može informisati o tome gde se njegovi podaci skladište, koliko dugo se čuvaju, da li se izvoze u treće zemlje, kako su obezbeđeni… Ukoliko takvog dokumenta nema, ne savetuje se ni ostavljanje podataka o ličnosti“, ističe Milić.

Foto: Unsplash.com

On naglašava da naročito treba biti oprezan kod kartičnog plaćanja, koje bi trebalo da bude obavljano preko sigurnih stranica banaka ili njihovih ovlašćenih posrednika, gde e-trgovac nema pristup broju kartice, odnosno gde je teže da broj kartice bude presretnut u komunikaciji. Implementacija SSL sertifikata na vebsajtu je najmanji nivo bezbednosti koji se mora pružiti.

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović rekao je da je u oblasti zaštite prava na privatnost velika odgovornost na državnim organima, a da je najveća na organu na čijem je čelu i koji će, shodno rastućem obimu posla, morati da širi kapacitete.

Marinović je naglasio da je tokom 2021. godine uspešno okončano nekoliko fakultetskih programa kako bi se proizvelo što više kadrova koji nedostaju i koji će biti od pomoći građanima tokom obrade njihovih podataka i zaštite istih.

Kazne za zloupotrebu podataka o ličnosti

Najviši iznos kazne za kršenje Zakona o zaštiti podataka o ličnosti je dva miliona dinara, dok je najmanja novčana kazna u iznosu od 50.000 dinara.

Advokat Dragan Milić kaže da kada dođe vreme za pokretanje postupaka, odnosno podnošenje pritužbi i kažnjavanje, već je kasno.

Kada se izgubi kontrola nad podacima, teško se vraća. I sama naneta šteta se često teško dokazuje i nadoknađuje. Naročito ukoliko se radi o takozvanoj nematerijalnoj šteti zbog povrede ugleda, časti, odnosno nanošenja duševnog bola. Zakoni su uspostavili mehanizme zaštite, kako pred organom uprave, tako i pred prekršajnim i sudovima opšte nadležnosti. Međutim, put do ostvarivanja prava pred sudom nije jednostavan. S toga oprez i preventivne mere moraju biti primarni fokus svakog ko kupuje preko interneta“, zaključuje Milić.

  • IVAN

    22.2.2022 #1 Author

    Veliki problem…mnogo je zloupotreba i prevara preko interneta.vrebaju samo da dodju do podataka osobe.

    Odgovori

  • TASIJA27

    22.2.2022 #2 Author

    Sajber kriminal trebalo bi da se podjednako sankcionise kao i kriminal u fizickom svetu. Ume naneti i vise stete

    Odgovori

  • TASIJA27

    22.2.2022 #3 Author

    Sajber kriminal trebalo bi da se podjednako sankcionise kao i kriminal u fizickom svetu. Ume naneti i vise stete. Tesko dokaziv ali lako sprovoldjiv u delo

    Odgovori

  • VILENJAK

    22.2.2022 #4 Author

    Nije jednostavno ostvarivanje prava preko suda? Onda ih promeniti i napraviti bolju organizaciju, kako bi se svi zaštitili.

    Odgovori

  • Vockica

    22.2.2022 #5 Author

    Strasno je što se ljudi bave prevarama i ovakvim stvarima, da vise ni u šta covek ne može da bude siguran.

    Odgovori

  • Milovan94

    22.2.2022 #6 Author

    Zloupotrebe su zaista ogromne i trebalo bi već jednom odlučno stati pred put time

    Odgovori

  • JOVANA

    22.2.2022 #7 Author

    Sajber kriminal, nazalost jos nije dovoljno sankcionisan i kaznjavan

    Odgovori

  • JANA

    22.2.2022 #8 Author

    To mi nikada mece biti jasno ,ukradu ti podatke ,uzmu ti licni indetitwr ,a ri odes u policiju i prijavis kradju oni kazu sta mi tu mozemo ..Pa prvo da ppdjete od toga sa koje je adrese kupljen proizvod ,svaki tel ima svoju IP dresu i adresu na koju se vodi mail no,tesko je to za nasu policiju …

    Odgovori

  • GOCA BG

    22.2.2022 #9 Author

    Kod nas nista od toga nije primenljivo i nece ni biti u skorije vreme…

    Odgovori

  • DANIJELA

    22.2.2022 #10 Author

    Strasno. Sve vise prekrsaja i prijava za sajber kriminal a sve manje resenja. Podatke na svakom koraku ostavljamo, cak i kada menjamo garderobu a resenja nigde…

    Odgovori

  • BOLEK

    22.2.2022 #11 Author

    Zato treba sto manje kupovati preko interneta

    Odgovori

  • MARA

    22.2.2022 #12 Author

    Trebalo bi stati na put i sajber kriminalu.

    Odgovori

  • LUKA

    22.2.2022 #13 Author

    Prevare preko interneta bile I bice

    Odgovori

  • KACA

    23.2.2022 #14 Author

    Sajber kriminala je bilo i bice ga u sve vecoj meri dok se konacno tome ne stane na put, treba vise da se prica o tome u medijima

    Odgovori

  • BIJUTI27

    23.2.2022 #15 Author

    Treba znati kupovati i od koga, inače vrlo lako se postaje zrtva.

    Odgovori

  • NATI29

    23.2.2022 #16 Author

    Kod nas nije resen zakon al sve vise ljudi kupuje putem i placa interneta putem interneta

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    23.2.2022 #17 Author

    zato treba dobro razmisliti koje podatke ostavljamo na internetu. ne može prodavac da traži podatke koji su dostupni samo državnim institucijama. od nas zavisi da li ćemo ući u rizik da li nam neko zloupotrebljava podatke

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    23.2.2022 #18 Author

    Apsolutno biti oprezan ….svasta se desava
    ..i jos tesko dokazivo…hm

    Odgovori

  • VANJA

    23.2.2022 #19 Author

    Trebalo bi da se uvedu neke rigoroznnije mere!

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.