Prema procenama Nacionalne trgovinske organizacije SAD

Crni petak pokazatelj pada kupovne moći Amerikanaca

LifestyleSvet

28.11.2025 14:44 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Crni petak pokazatelj pada kupovne moći Amerikanaca Crni petak pokazatelj pada kupovne moći Amerikanaca
Ovogodišnji „Crni petak“ (Black Friday), tradicionalni američki praznik kupovine nakon Dana zahvalnosti koji privlači mase kupaca željnih popusta, suočava se sa paradoksom, jer se... Crni petak pokazatelj pada kupovne moći Amerikanaca

Ovogodišnji „Crni petak“ (Black Friday), tradicionalni američki praznik kupovine nakon Dana zahvalnosti koji privlači mase kupaca željnih popusta, suočava se sa paradoksom, jer se očekuju rekordne gužve, ali je spremnost potrošača da troše naglo opala.

Ovaj dan, poznat po ranim jutarnjim redovima ispred prodavnica i velikim popustima na elektroniku i kućne aparate, postao je kulturni fenomen krajem osamdesetih, kada su kupci počeli da hrle u prodavnice sa prazničnim listama čim bi završili prazničnu večeru, prenosi Reuters.

Prema procenama Nacionalne trgovinske federacije (NRF), ovogodišnji Black Friday 28. novembra privući će najveći broj ljudi ikada. Ipak, ekonomski pokazatelji ukazuju da će posetioci biti mnogo manje spremni da zaista kupuju.

To je ozbiljan problem za trgovce kojima praznična sezona donosi trećinu godišnjeg profita. Skoro dve trećine potrošača planira da sačeka popuste tokom prazničnog vikenda, više nego 2024. godine, ali se očekuje da prosečna potrošnja padne na 890 dolara po osobi, sa prošlogodišnjih 902 dolara.

Pad kupovne moći odražava pritisak inflacije i slabo tržište rada. Maloprodaja u SAD porasla je manje od očekivanog u septembru, između ostalog i zbog visokih cena. Američke tarife su dodatno povećale cene za oko 4,9 procenata, prema podacima organizacije Tax Foundation.

Sa nezaposlenošću koja je blizu četvorogodišnjeg maksimuma, potrošači su sve oprezniji. Potrošačko poverenje palo je u novembru na sedmomesečni minimum, a sve manje domaćinstava planira kupovinu automobila, kuća i drugih skupih proizvoda ili čak odmore u narednih šest meseci. Zbog toga trgovci sve više nude pristupačne, manje luksuzne.

Potrošnja je sada koncentrisana među bogatijima. Najbogatijih deset odsto Amerikanaca, oni sa godišnjim prihodom višim od 250.000 dolara, učestvovali su u skoro polovini ukupne potrošnje u drugom kvartalu 2025, što je značajan rast u odnosu na devedesete.

U potrazi za najboljim ponudama, sve više potrošača koristi veštačku inteligenciju. Polovina kupaca, uključujući 71 odsto pripadnika generacije Z, planira da koristi AI, najčešće za poređenje cena i popusta, ali i za predloge poklona, praćenje budžeta, i izradu personalizovanih poruka.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.