Div auto-industrije izgubio 55 odsto tržišne vrednosti u prošloj godini

Investitori očekuju svetlu budućnost za Stellantis nakon smanjenja kapaciteta i broja brendova

SvetU fokusu

17.7.2025 09:49 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Investitori očekuju svetlu budućnost za Stellantis nakon smanjenja kapaciteta i broja brendova Investitori očekuju svetlu budućnost za Stellantis nakon smanjenja kapaciteta i broja brendova
Stellantis, vlasnik problematičnih brendova kao što su Jeep, Chrysler, Peugeot, Alfa Romeo, Maserati izgubio je oko 55 odsto svoje tržišne vrednosti tokom protekle godine. Ipak, sa... Investitori očekuju svetlu budućnost za Stellantis nakon smanjenja kapaciteta i broja brendova

Stellantis, vlasnik problematičnih brendova kao što su Jeep, Chrysler, Peugeot, Alfa Romeo, Maserati izgubio je oko 55 odsto svoje tržišne vrednosti tokom protekle godine. Ipak, sa novim rukovodstvom, neki analitičari veruju da je jedini pravac napred, uprkos izazovima koji bi mogli zahtevati zatvaranje fabrika i ukidanje brendova.

Nakon odlaska bivšeg izvršnog direktora Karlosa Tavaresa (Carlos Tavares) i dolaska Antonija Filose (Antonio Filosa), pojavile su se brojne glasine o strategiji kompanije. Izveštaji o mogućem spajanju Stellantisa sa Renaultom su demantovani. Luksuzni, ali problematični italijanski proizvođač sportskih automobila Maserati, za sada nije na prodaju, piše Forbes.

Pre godinu dana, cena akcija Stellantisa bila je oko 19 evra. Do 30. juna pala je na oko 8,5 evra, prema podacima Reutersa.

Dinamične kineske kompanije kao što su Chery Automobile i BYD navodno razmatraju kupovinu brendova poput Chryslera. Kako se tržišni uslovi pogoršavaju u Evropi, a američke carine izazivaju zabrinutost, moguće je zatvaranje pojedinih fabrika ili ukidanje nekih od 14 postojećih brendova.

Stellantis je nastao 2019. spajanjem Fiat Chryslera i PSA Grupe.

Finansijski pokazatelji Stellantisa su pod pritiskom. Operativna profitna marža u 2024. iznosila je 5,5 odsto, što je znatno manje u poređenju sa 12,8 odsto u 2023. godini. Prošle godine, industrijski novčani tok bio je negativan – šest milijardi evra (6,8 milijardi dolara), dok je 2023. bio pozitivan i iznosio 12,9 milijardi evra (14,6 milijardi dolara).

Bivši izvršni direktor Tavares je 2021. dao svim brendovima rok od deset godina da opravdaju svoje postojanje. Taj rok je očigledno skraćen, iako novi direktor Filosa još nije doneo zvanične odluke. U Evropi, masovni brendovi kao što su Citroën, Peugeot, Fiat, Lancia, Vauxhall, Opel međusobno se nadmeću. DS, Alfa Romeo i Abarth teže da se pozicioniraju u premium segmentu. U SAD su prisutni Dodge, Ram, Jeep. Maserati se nalazi na samom vrhu.

Krajem juna, Filosa je govorio o dugoročnoj strategiji Stellantisa, ali bez konkretnih detalja. Plan donet 2022. predviđao je dupliranje prodaje do kraja decenije i održavanje dvocifrene operativne marže. Neki delovi tog plana su već prevaziđeni, kao što je cilj da 100 odsto prodaje u Evropi bude električno do 2030. i 50 odsto u SAD.

Agencija Moody’s je, ukazujući na osnovnu snagu Stellantisa, promenila svoju prognozu iz „negativne“ u „stabilnu“ i istakla da snažna gotovinska rezerva predstavlja važan oslonac u sadašnjem nestabilnom i izazovnom tržišnom okruženju.

Investiciona kuća Jefferies u svom izveštaju navodi „Ponovno pokretanje Stellantisa – Preporuka za kupovinu“.

Foto: Wikipedia.org

„Podaci ukazuju da je pad dobiti pri kraju. Novi izvršni direktor može brzo doneti odavno potrebne odluke, od pitanja brendova do tehnoloških i proizvodnih kapaciteta. Auto-industrija je pred velikim izazovima, ali mnogi Stellantisovi problemi su samonametnuti i mogu se rešiti“, navodi Jefferies.

„Stellantis i njegovi prethodnici nikada nisu bežali od hrabrih i kreativnih odluka u alokaciji kapitala. Troškovi restrukturiranja su značajni, ali upravljivi. Sticanje poverenja investitora moglo bi potrajati“, dodaje se u izveštaju.

Zamenik direktora francuske automobilske konsultantske firme Inovev, Žamel Taganza (Jamel Taganza), izjavio je da je Stellantisova prodaja u 2024. pala za 12 odsto, a u prva četiri meseca 2025. dodatnih deset odsto. Mnoge fabrike kompanije rade usporeno i suočene su sa velikom prekobrojnošću. Do sada je politika bila da se fabrike ne zatvaraju.

„S obzirom na sve ove okolnosti, Stellantis će verovatno biti primoran da usvoji politiku koja odstupa od prethodnih ciljeva, pri čemu bi dolazak novog direktora mogao biti od pomoći. To može dovesti do zatvaranja fabrika i ukidanja brendova. S druge strane, Stellantis bi mogao ponovo da pokrene proizvodnju termalnih i hibridnih motora i da se odrekne isključivo električnih vozila, u nadi da će zabrana termalnih motora u EU 2035. biti odložena“, rekao je Taganza u izveštaju.

Taganza smatra da su brendovi i DS, Lancia i Maserati pod znakom pitanja. Ne očekuje da će izazvati interesovanje BYD-a ili brenda Chery.

U međuvremenu, Stellantis je kupio 21 odsto udela u kineskoj kompaniji Leapmotor. Očekivalo se da Leapmotor sklapa male automobile poput modela TO3 u Poljskoj, ali je taj plan zaustavljen zbog komplikacija sa uvoznim carinama. Trenutno Leapmotor vozila dolaze van Evrope.

Bez obzira na promene u strategiji brendova, Taganza očekuje da Stellantis zadrži svoju poziciju drugog najvećeg proizvođača automobila u Evropi po prodaji, odmah iza Volkswagena.

„Ne očekujemo značajne promene u narednih pet godina kada je reč o poziciji Stellantisa na evropskom tržištu. I dalje će biti druga najveća grupa u Evropi, uprkos napredovanju kineskih proizvođača“, rekao je Taganza u mejlu.

Analitičar iz američke firme AutoForecast Solutions iz Pensilvanije, Sem Fiorani (Sam Fiorani), slaže se da su hitne mere neophodne i očekuje plan u narednih nekoliko godina.

„Zadržavanje brendova Ram, Jeep i Peugeot je najlakša odluka. Globalni rast Rama i Jeepa ih čini veoma važnim, posebno zbog prihoda i profita koje donose. Peugeot je šesti najpopularniji brend u Evropi. On je i dalje značajan u drugim delovima sveta“, rekao je Fiorani.

Budućnost ostalih brendova je manje izvesna, ali se konsolidacija među masovnim brendovima očekuje do kraja decenije.

„Fiat je drugi po veličini brend Stellantisa i veoma je popularan u Južnoj Americi i naravno Italiji. Citroën i Opel/Vauxhall zajedno prodaju oko 1,8 miliona vozila nudeći sličan asortiman, ali za različita evropska tržišta, sa sopstvenim stilom i marketingom. Ta tri brenda bi trebalo objediniti u jednu marketinšku grupu“, rekao je Fiorani.

Fiorani smatra da novog direktora čeka ogroman zadatak, ali i zdravi ishod – što je hrabra prognoza s obzirom na rastuću konkurenciju iz Kine.

„Antonio Filosa ima ogroman zadatak pred sobom. Biće potrebno zatvaranje fabrika, smanjenje broja zaposlenih, pa čak i ukidanje brendova. Ako se sve sprovede pažljivo, proizvođač bi mogao da zadrži većinu svog trenutnog globalnog tržišnog učešća“, rekao je Fiorani.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.