Na prvom mestu Dutch East India Company, sa više od 10,15 biliona današnjih dolara

Istorijski najvrednije kompanije „drmale“ svetom pre više od tri veka

PoslovanjeSvetZanimljivosti

2.8.2025 12:39 Autor: Marko Miladinović 0

Istorijski najvrednije kompanije „drmale“ svetom pre više od tri veka Istorijski najvrednije kompanije „drmale“ svetom pre više od tri veka
Nakon objave najnovijih kvartalnih podataka o poslovanju, procene tržišne kapitalizacije najvećih tehnoloških kompanija današnjice revidirane su naviše. Vrednost takozvanih “Sedam veličanstvenih” procenjena je na... Istorijski najvrednije kompanije „drmale“ svetom pre više od tri veka

Nakon objave najnovijih kvartalnih podataka o poslovanju, procene tržišne kapitalizacije najvećih tehnoloških kompanija današnjice revidirane su naviše. Vrednost takozvanih “Sedam veličanstvenih” procenjena je na 16,5 biliona (16.500 milijardi) američkih dolara, o čemu je pisao i naš portal. Na čelu je američka Nvidia, sa nešto više od 4,3 biliona dolara.

Ali kako se Nvidia, Microsoft, Apple, Amazon, Meta, Alphabet i Tesla porede sa kompanijskim gigantima iz prošlosti?  

Ovu zanimljivu komparaciju započeo je Visual Capitalist, koristeći zbirne podatke o istorijski značajnim privrednim društvima koje je još pre više od jedne decenije sakupio The Motley Fool. Vrednost nekadašnjih giganata prilagođena je inflaciji i izražena u današnjim dolarima.

Prva tri mesta na ovoj specifičnoj listi zauzimaju kompanije koje su dominirale svetom u sedamnaestom i osamnaestom veku.

Dutch East India Company – strah i trepet na tržištu, i morima

Neprikosnoveno prva na listi je holandska Dutch East India Company (VOC – Vereenigde Oostindische Compagnie), osnovana 1602. godine. Ona je dostigla vrhunac oko 1637. sa procenjenom vrednošću od 10,15 biliona dolara u današnjim iznosima. Uz podršku državnih povelja i globalnih monopola, Dutch East India Company je kontrolisala ogromne delove trgovine začinima, što joj je davalo neuporedivu ekonomsku moć u to vreme.

Uprkos svom dvovekovnom delovanju, spekulativni vrhunac poslovanja kompanije poklopio se sa Tulipomanijom u Holandiji 1637. godine. Tulipomanija se često smatra prvim finansijskom balonom u istoriji, kada su cene lukovica lala dostigle ekstremno visoke vrednosti, što je dovelo do ekonomske histerije i na kraju kraha tržišta.

VOC mnogi nazivaju i prvom modernom korporacijom u svetu. Pored toga što je bila trgovačka sila bez premca zbog velike flote brodova na raspolaganju, holandska firma je funkcionisala i kao poludržavna institucija sa izuzetnim ovlašćenjima: mogla je da vodi ratove, sklapa sporazume, izdaje sopstvenu valutu i – veoma važno – održava vlastitu vojsku i mornaricu. To je stavljalo ovu kompaniju u direktnu vezu sa svetom morskih pirata, kako kroz sukobe, tako i kroz pragmatične saveze.

Pirati su ugrožavali profitne trgovačke puteve koji su se protezali od Holandije do Indonezije, Indije, Japana i južnog Pacifika. Kompanija je, da bi se suprotstavila, zapošljavala naoružane trgovačke brodove i slala vojne ekspedicije kako bi zaštitila svoje interese i uništila baze morskih pljačkaša, posebno u Malajskom arhipelagu i oko obala Cejlona i Jave.

Foto: Freepik – xb100

Ipak, sama je često i sklapala saveze sa njima. Ovakvi pirati, sa zvaničnim pečatiranim ovlašćenjima, nazivali su se gusari. Njihov jedini cilj bio je da potope brodove konkurenata – posebno onih koji su pripadali portugalskim i engleskim trgovačkim kompanija. Ovi pomorski ratnici dobijali su takozvana „pisma marke“ (legalni dokument kojim se odobrava pljačka neprijatelja u ime države) i time su postajali deo državno-sankcionisanog piratstva.

Dutch East India Company ugašena je 1799. godine.

Kada baloni popucaju

Drugi istorijski kompanijski giganti, Mississippi Company i South Sea Company, dostigli su vrhunac nekih stotinu godina kasnije – 1720. godine, takođe usled velikih spekulativnih balona. Njihove vrednosti su na vrhuncu iznosile 8,35 biliona i 5,52 biliona dolara.

Međutim, obe su se ubrzo urušile, služeći kao rani primeri tržišne euforije i finansijske nestabilnosti. Na primer, Mississippi Company bila je francuski trgovački poduhvat sa ekskluzivnim pravima na razvoj francuskih teritorija u Misisipiju i Luizijani. Investitori su tada bili zavedeni spekulacijama o ogromnom bogatstvu prirodnih resursa Luizijane (na primer, zlata), ali do profita nikada nije došlo.

S druge strane, South Sea Company bila je britanska trgovačka i investiciona kompanija osnovana 1711. godine, u vreme kada je Velika Britanija bila u potrazi za načinima da finansira svoj ogromni državni dug iz Rata za špansko nasleđe. Kompaniji je dodeljeno ekskluzivno pravo na trgovinu sa španskim kolonijama u Južnoj Americi – što je zvučalo kao unosna prilika, ali u stvarnosti bilo gotovo neizvodljivo zbog političkih i vojnih prepreka.

Ipak, South Sea Company je iskoristila ovo očekivanje bogatstva kako bi privukla hiljade investitora u ono što će kasnije postati jedna od prvih velikih finansijskih spekulativnih groznica u istoriji.

Kulminacija je usledila 1720. godine kada je cena akcija kompanije vrtoglavo porasla zahvaljujući manipulacijama i lažnim obećanjima o budućim profitima, a zatim je nagli pad – poznat kao „South Sea Bubble“ – srušio britansku berzu i izazvao talas propasti i bankrota među aristokratijom, političarima i običnim građanima. Čak je i Isak Njutn (Isaac Newton) izgubio veliki deo svog bogatstva u tom kolapsu. Skandal je uzdrmao poverenje u finansijske institucije, doveo do političkih istraga i postavio temelje za buduće regulacije tržišta kapitala.

South Sea Company je nastavila da postoji još nekoliko decenija, ali nikada nije ostvarila zamišljenu trgovačku slavu – ostala je zapamćena kao simbol pohlepe, špekulacije i iluzije o lakom bogatstvu.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.