Peti element u stvarnosti

Leteći taksiji postaju realnost u Kini

AutomobiliLifestyleSvetZanimljivosti

8.4.2025 19:14 Autor: Redakcija Biznis.rs 6

Leteći taksiji postaju realnost u Kini Leteći taksiji postaju realnost u Kini
Leteći taksiji će postati izvodljiv način transporta u Kini u naredne tri do pet godina, tvrdi visoki rukovodilac kompanije Ehang, koja proizvodi autonomna vazduhoplovna... Leteći taksiji postaju realnost u Kini

Leteći taksiji će postati izvodljiv način transporta u Kini u naredne tri do pet godina, tvrdi visoki rukovodilac kompanije Ehang, koja proizvodi autonomna vazduhoplovna vozila (AAV), javlja CNBC, a prenosi NIN.

Ova prognoza potiče od potpredsednika Ehanga, He Tjašinga, koji je izneo svoje mišljenje nekoliko dana nakon što je kompanija postala prva koja je, zajedno sa svojim partnerom u zajedničkom ulaganju, Hefei Heji Avijaciji, dobila sertifikat za rad „civilnih, ljudskih nosivih bespilotnih vazduhoplovnih vozila“ od Kineske civilne uprave za avijaciju.

Ehang je saopštio da ovaj sertifikat otvara put za komercijalnu upotrebu njegovih vozila, omogućavajući plaćene usluge prevoza ljudi, kao i bilo koju drugu upotrebu vozila na niskim visinama koju kompanija razvije. Njegova autonomna vazduhoplovna vozila (AAV) biće korišćena za turizam, a putnici će moći da se voze duž određenih ruta u Guangdžou i Hefeu do kraja juna, kako je potvrdio He u intervjuu za CNBC.

Kompanija će postepeno istraživati usluge letećih taksija kako budu napredovali njeni turistički programi, a He je rekao da će Hefei i Šenžen biti među prvim koji će dobiti uslugu letećih taksija. Ehangov model EH216-S koji je dobio sertifikat, je potpuno električno, bespilotno vazdušno vozilo sa dva sedišta i 16 propelera, prema informacijama sa zvaničnog sajta kompanije Ehang. Maksimalna brzina koju ovo vozilo može da postigne je 130 kilometara na čas dok je maksimalni domet 30 kilometara. Očekuje se da će u toku ove i naredne godine dobiti dodatne sertifikate za rad u drugim gradovima, a u drugu grupu lokacija za turističke operacije spadaju gradovi Džuhe, Šendžen, Tajuan, Vuksi, Vendžou i Vuhan.

Foto: Unsplash.com

He je odbio da kaže cenu po vožnji koja će važiti u Hefeu i Guandžou-u, ali  veruje da će biti dovoljno pristupačna da podstakne  ljude da probaju vazdušno vozilo bez pilota jer bi iskustvo trebalo da bude slično „vožnji u automobilu“, kako je naglasio. Takođe, on je rekao da će početna dužina vožnje koju će kompanija ponuditi varirati od oko tri do deset minuta, a tokom nje neće biti neophodno nositi kacigu ili padobran. Na pitanje o globalnim tržištima, He je rekao da su ga inostrani partneri aktivno kontaktirali od kada je objavljeno da je sertifikat dodeljen i da očekuje da će Ehang moći da proširi poslovanje u inostranstvu u narednim godinama.

Rani lider

Prema rečima tehnoloških analitičara, činjenica da je Kina omogućila komercijalnu upotrebu putničkih AAV ukazuje na njen inovativni pristup i liderstvo u oblasti transporta i mobilnosti. Globalni direktor istraživanja tehnologija u Vedbaš Sekjuriti (Wedbush Securities), Dan Ajs je rekao da Kina ovim poduhvatom pokazuje da ubrzava tehnološke inovacije i da je već stvorila jasnu prednost u toj oblasti.“Kina se već etablirala kao globalni lider u električnim vozilima i autonomnoj vožnji. Leteći taksiji, sa druge strane, predstavljaju jednu od sledećih granica za auto-industriju i tehnologiju”, rekao je Ajs.

Peking je prvi put objavio pravila za letenje bespilotnih vazduhoplova, odnosno vozila bez pilota na brodu, u junu 2023. godine, dok SAD još uvek nisu to učinile. Umesto toga, Savezna uprava za avijaciju (FAA) je prošle godine objavila opšta pravila za “povećane lift-vazduhoplove” koji obuhvataju električne vertikalne letelice (eVTOL). Tu Le, osnivač konsultantske firme Sino Auto Insajt, rekao je za CNBC da SAD zaostaju za Kinom, pa čak i EU, u eVTOL sektoru zbog nedostatka pogodnih politika, pripisujući to prekomernim propisima, lobiranju suparničkih industrija ili “prostoj politici”.

U međuvremenu, Kina podržava tehnologiju eVTOL kao deo svoje “nisko-altitetske ekonomije”, čiji je razvoj postao glavni cilj politike. Nisko-altitetska ekonomija označava ekonomske aktivnosti koje se dešavaju u vazdušnom prostoru ispod 1.000 metara, uključujući urbanu vazdušnu mobilnost, dronove za dostavu, hitne intervencije i preciznu poljoprivredu, podržane napretkom tehnologije i inovacijama.

Pored letećih taksija i drugih eVTOL-a, primeri nisko-altitetske ekonomije uključuju bespilotne dronove za dostavu i helikopterske šatlove. Ovaj pojam nedavno je uključen u godišnji izveštaj rada Kine za 2025. godinu, uz obećanje vlade da će promovisati njen razvoj.

Ikspeng Aero HT je rekao da će održati događaj za lansiranje i završiti izgradnju fabrike za masovnu proizvodnju u drugoj polovini godine, a pored toga planiraju da do kraja godine dobiju sertifikate za ispravnost vazduhoplova. Međutim, uprkos tome što Kina vodi u regulaciji eVTOL-a, očekuje se da će se suočiti sa konkurencijom iz međunarodnih kompanija koje takođe ulažu u razvoj različitih vrsta vazdušnih vozila. Prema rečima Ivesa iz Vedbuša, globalno tržište za električna vazduhoplovna vozila sa vertikalnim poletanjem i sletanjem (eVTOL) moglo bi da postane tržište u vrednosti od 30 milijardi dolara u narednoj deceniji.

  • darmar

    8.4.2025 #1 Author

    Uskoro ce i kod naas leteri automobili, cekamo jos malo

    Odgovori

  • SUNCE

    8.4.2025 #2 Author

    Tehnologija se brzo razvija ,uskoro će sve izgledati kao u filmu 5 element.

    Odgovori

  • VALE

    9.4.2025 #3 Author

    San ce se napokon ostvariti. Leteci automobili su buducnost

    Odgovori

  • Žarko

    9.4.2025 #4 Author

    Bespilotni, wow, sine, ali wow.

    Odgovori

    • NELY

      12.4.2025 #5 Author

      Jedca cekam da budu i kod nas

      Odgovori

  • STEPA

    10.4.2025 #6 Author

    Kinezi su svarno i vredni i pametni

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.