MOGUĆA NESTAŠICA ŠEĆERA ZBOG KORONE Potražnja velika, otežan izvoz
8.6.2020 16:12 Autor: Julijana Vincan



Covid-19 doveo je do mogućih nestašica šećera, usled pojačane potražnje širom planete, zbog isčekivanja drugog talasa epidemije. Stoga je Brazil poslednjih nedelja ostvario rekordnu proizvodnju šećera, čemu su pomogle i oskudne žetve u Indiji i na Tajlandu. Ipak, cela situacija pogodila je i proizvodnju i izvoz šećera, jer je Brazil nedavno postao druga zemlja sa najviše zaraženih, blizu 700.000.
Flotila u Santosu, koja treba da preveze više od tri miliona tona šećera širom sveta, je na čekanju. U isto vreme prošle godine, na isplovljavanje je čekalo tek petnaest brodova ukupne nosivosti 700.000 tona. Sada je uobičajeno vreme čekanja čak 29 dana, znatno više u poređenju sa prošlogodišnjih četiri do pet dana, prenosi SeeBiz pozivajući se na Reuters.

Neki trgovci su pregovarali sa šećeranama, kako bi odložili isporuke. Kupci majskih ugovora za sirovi šećer, kupili su 2,26 miliona tona, što je mesečni rekord. Ta isporuka treba da stigne u Njujork do kraja jula, što je povećalo gužve u Santosu.
Trgovci su osuđeni na čekanje, ali ipak ne raskidaju postojeće ugovore, zbog ogromnog rizika prilikom traženja alternativnih lanaca snabdevanja. Indija bi bila druga opcija, ali postoji problem i u njenim lukama zbog pandemije.
Takođe, trgovci ističu i dodatne troškove, naknadu koju brodari naplaćuju kada brodovi ostanu duže nego što se očekuje u lukama. Vrednost naplate je od oko 20.000 dolara po danu čekanja.
Trgovci na tržištu šećera kažu da bi Indija, usprkos manjoj žetvi ove sezone, mogla imati koristi od logističkih problema u Brazilu. Za Tajland je već to manje verovatno, zbog lošeg useva pogođenog sušom. Ta država ima manje od šest miliona tona šećera za izvoz u ratarskoj godini, znatno manje nego ranijih godina.