Od obale Atlantika do obale Pacifika

Na pomolu stvaranje prve američke transkontinentalne železnice, predloženo spajanje za 85 milijardi dolara

SvetU fokusu

29.7.2025 15:59 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Na pomolu stvaranje prve američke transkontinentalne železnice, predloženo spajanje za 85 milijardi dolara Na pomolu stvaranje prve američke transkontinentalne železnice, predloženo spajanje za 85 milijardi dolara
Na pomolu je da Sjedinjene Američke Države napokon dobiju kompaniju koja će upravljati železničkim prevozom od obale Atlantika do obale Pacifika, prvu transkontinentalnu, što bi... Na pomolu stvaranje prve američke transkontinentalne železnice, predloženo spajanje za 85 milijardi dolara

Na pomolu je da Sjedinjene Američke Države napokon dobiju kompaniju koja će upravljati železničkim prevozom od obale Atlantika do obale Pacifika, prvu transkontinentalnu, što bi moglo da pokrene zaključni talas spajanja privatnih železničkih kompanija koje su isparacelisale tu zemlju.

Železnička kompanija Union Pacific je objavila nameru da kupi kompaniju Norfolk Southern za 85 milijardi dolara čime bi nastala prva transkontinentalna železnička firma u SAD: železnička mreža Union Pacifica na zapadu SAD bi se povezala s prugama Norfolka koje vijugaju preko istočnih država.

SAD su se prvi put povezale železnicom 1869. godine, kada je u Juti zabijen zlatni klin za šine koji simbolizuje vezu istočne i zapadne obale. Pa ipak, od tada nije nikada jedna firma upravljala prugom od jedne obale do druge na koji se oslanja toliko preduzeća, te bi povezivanje pojednostavilo isporuku sirovina i robe širom zemlje.

Svaki dogovor o spajanju pažljivo ispituju antimonopolski regulatori koji su postavili veoma visoke standarde za železničke poslove pošto je prethodna konsolidacija u toj delatnosti dovela do masovnih zastoja i otežanog saobraćaja.

Ali ako se dogovor odobri, druge dve glavne preostale američke železnice – BNSF i CSX suočiće se sa ogromnim pritiskom da se spoje kako bi mogle da se takmiče s Union Pacificom i Norfolk Southernom. U to bi takođe mogle da se uključe još dve glavne železnice na američkom kontinentu – Canadian Natonal i CPKC, prenela je Beta.

Generalni direktor kompanije Junion Pacifik Džim Vena (Jim Vena) koji se zalaže za spajanje, rekao je da bi sporazum mogao omogućiti da drvna građa sa severozapada Pacifika, plastika proizvedena na obali Meksičkog zaliva i čelik proizveden u Pitsburgu nesmetanije stignu do svojih odredišta.

„Železnice su bile sastavni deo izgradnje Amerike od Industrijske revolucije, a ova transakcija je sledeći korak u unapređenju industrije“, rekao je Vena.

Udruživanje Union Pacifica i Norfolka bi imalo prednost jer više ne bi morali da jedni s drugima pretovaruju teret usred SAD, što bi im omogućilo da isporuke obavljaju brže i verovatno jeftinije.

Američke železnice su već prošle kroz opsežnu konsolidaciju. Početkom 1980-ih postojalo je više od 30 glavnih teretnih železničkih prevoznika. Danas šest glavnih železnica porevozi većinu tereta širom SAD.

Rivalska BNSF, u vlasništvu kompanije Berkshire Hathaway, ima novca za kupovinu koju želi. Generalni direktor Warrren Bufffett (94) raspolaže s više od 348 milijardi dolara gotovine i možda je zainteresovan da zaključi još jedan veliki posao pre nego što se odrekne funkcije generalnog direktora na kraju godine.

Prošle nedelje, Bafet je u intervjuu za CNBC opovrgao izveštaje da je angažovao investicionu banku Goldman Sachs da ga savetuje o potencijalnom železničkom sporazumu, ali s obzirom na to da retko koristi investicione bankare, to ne znači da on i njegov naslednik, Greg Abel, ne razmatraju svoje opcije. Bafet je tako dogovor o kupovini ostatka BNSF-a za 26,3 milijarde dolara postigao na sastanku u četiri oka s generalnim direktorom te firme 2009. godine.

Ipak, postoji široka debata o tome da li bi Odbor za kopneni transport (STB) SAD odobrio veliko spajanje železnica, uz visoke standarde za konsolidaciju u toj ključnoj delatnosti.

Tako je uglavnom zbog posledica konsolidacije železnice pre skoro 30 godina u čemu je učestvovao Union Pacific. Ta kompanija se 1996. godine spojila sa Southern Pacificom što je dovelo do dužeg perioda otežanog saobraćaja na američkim prugama.

Međutim, pre samo dve godine, STB je odobrio prvo veliko spajanje železnica posle više od dve decenije. U tom sporazumu koji su podržali veliki prevoznici, Canadian Pacific je kupio Kansas City Southern za 31 milijardu dolara kako bi stvorio železnicu CPKC.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.