Ukoliko kriza ne poremeti prognoze i planove

Nesvakidašnja digitalna tehnologija zaštitni znak vozila u 2023. godini

AutomobiliBiznisFirme u fokusuLifestyleSvet

2.10.2022 16:11 Autor: Miljan Paunović 21

Nesvakidašnja digitalna tehnologija zaštitni znak vozila u 2023. godini Nesvakidašnja digitalna tehnologija zaštitni znak vozila u 2023. godini
Tekuća godina je ušla u svoj poslednji kvartal, te se već mogu videti ekonomske prognoze za narednu u raznim oblastima, pa tako i u... Nesvakidašnja digitalna tehnologija zaštitni znak vozila u 2023. godini

Tekuća godina je ušla u svoj poslednji kvartal, te se već mogu videti ekonomske prognoze za narednu u raznim oblastima, pa tako i u automobilskoj industriji.

Za ovaj sektor protekle dve godine nisu bile sjajne, a uzroci su vrlo dobro poznati – pre svih pandemija korona virusa, a zatim i rat u Ukrajini. Prvi uzrok je izazvao zastoj u proizvodnji zbog pokidanih lanaca snabdevanja, drugi ga je samo pojačao. Kraj ovim problemima najverovatnije neće doći ni sledeće godine. Ipak, u 2023. mogle bi da se promene navike kupaca, kada su automobili u pitanju, a i ponuda će biti nešto drugačija.

Naime, prema istraživanju digitalne marketinške platforme Linchpin proizvođači automobila će u 2023. godini nastaviti da koketiraju sa digitalnom tehnologijom. Kompanije Google i Tesla rade na unapređenju autonomnih vozila, koja se ne mogu zamisliti bez najnovijih tehnoloških inovacija. Kompanije će se takmičiti koja će izraditi bolji softver ili unaprediti trenutni, a nova vozila biće sve „digitalnija“.

U daljim predviđanjima se kaže da će online kupovina vozila naredne godine zauzeti posebno mesto. Takozvana „digitalna prodaja“ omogućava kupcu da bez odlaska u salon iz svoje kuće naruči automobil. Za tu svrhu kupac može online virtuelno da prošeta salonom i izabere vozilo. Naredne godine ovaj vid kupovine trebalo bi da doživi značajan porast.

U Srbiji nije neobično kupiti polovno vozilo, zapravo čudnije je kada neko sebi uspe da priušti nov automobil. Ipak, za Zapad je uobičajeno menjati polovno vozilo za novo. Auto-analitičari predviđaju da će potražnja za polovnim automobilima u svetu porasti za devet odsto do 2025 godine. To znači da se i na zapadu menjaju navike, odnosno da je kriza uslovila model promene ponašanja pri kupovini.

Foto: Youtube screenshot

Razlika je naravno još uvek vidljiva, u smislu da vozači koji žive u razvijenim ekonomijama pod polovnim vozilom podrazumevaju ono koje je staro do pet godina, te uglavnom kupuju njih. Retko razmišljaju o starijim automobilima, dok je kod nas normalno kupiti i automobil sa datumom proizvodnje od pre decenije i više.

Naredna godina takođe bi trebalo da bude veoma značajna za električna vozila. Naime, ovi automobili sa pogonom na gorivne ćelije biće spremni za svetsko tržište 2023. godine. Ova vozila imaju sve više pristalica jer se gorivne ćelije brže pune, imaju pet puta veći domet od drugih električnih vozila i iz svojih izduvnih sistema emituju samo vodu.

Autonomna ili samovozeća vozila su prisutna i biće sve zastupljenija i u 2023. godini. Istraživanja su pokazala da su autonomna vozila bezbednija, smanjuju vreme zastoja, proširuju obim isporuke na poslednjem kilometru, smanjuju umor vozača i nesreće povezane sa nemarom, poboljšavaju efikasnost goriva za 10 odsto i smanjuju emisiju CO2 za 42 miliona metričkih tona godišnje.

Nekoliko transportnih kompanija u svetu instaliralo je tehnologiju za samovožnju i testiralo je na raznim lokacijama. Počevši od 2023. godine postaće uobičajeno videti flotu autonomnih samovozećih komercijalnih kamiona ili samovozeću Teslu u traci pored vas na nekim svetskim drumovima.

Ciljevi auto-kompanija biće realizovani pod uslovom da se burna ekonomska kretanja u svetu primire, što će u narednoj 2023. godini biti jedan od najvećih izazova.

Rast prodaje e-vozila

Globalna prodaja električnih automobila nije razočarala, pokazuju podaci objavljeni u septembru. Naprotiv, s obzirom na to da je ukupno tržište automobila u padu, izgleda veoma obećavajuće.

Prema podacima EV-Volumes, u julu je registrovano oko 778.092 novih putničkih električnih automobila, što je 61 odsto više nego pre godinu dana, prenosi Insideevs. Neverovatno je da je jedan od deset novih automobila već 100 odsto električni i da se segment širi zdravim tempom uprkos svim izazovima. Trenutno EV vozila čine 14 odsto ukupnog voznog parka na svetu.

Zbog navedenih podataka ne treba da čudi to što auto giganti žele da zauzmu što veći udeo na tržištu električnih automobila. Tako je Južna Koreja, proizvođač Hyundaia i Kie, najavila da do 2030. godine želi da ima udeo od 12 odsto na svetskom tržištu e-vozila.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.