Iberijsko poluostrvo pamti krizu Evrozone

Obe najveće portugalske političke stranke žele više kineskih investicija

EUInvesticijePoslovanjeSvetU fokusu

16.5.2025 18:15 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Obe najveće portugalske političke stranke žele više kineskih investicija Obe najveće portugalske političke stranke žele više kineskih investicija
Najveće evropske ekonomije postaju sve opreznije prema kineskim investicijama, plašeći se da će postati previše zavisne od Pekinga u kritičnim industrijama poput automobilske proizvodnje.... Obe najveće portugalske političke stranke žele više kineskih investicija

Najveće evropske ekonomije postaju sve opreznije prema kineskim investicijama, plašeći se da će postati previše zavisne od Pekinga u kritičnim industrijama poput automobilske proizvodnje. Ne i u Portugalu, gde dve političke stranke koje se bore za vlast postavljaju tepih dobrodošlice, javlja Bloomberg.

Sa opštim izborima zakazanim za nedelju, obe strane podržavaju fabriku litijumskih baterija vrednu 2,2 milijarde dolara koju gradi CALB, proizvođač u delimičnom vlasništvu kineske države. Zemljani radovi su počeli ovog meseca u blizini Sineša, dubokovodne luke na jugozapadnoj obali. Vladajuća PSD stranka kaže da će fabrika postaviti Portugal u srce tranzicije Evropske unije na električna vozila.

Opozicioni socijalisti idu korak dalje, preuzimajući zasluge za privlačenje projekta.

„CALB-ova investicija će pozicionirati Portugal kao proizvođača električnih baterija, povećavajući spoljnu vidljivost zemlje i jačajući poverenje investitora u Portugal“, rekao je ministar ekonomije Pedro Rejš (Reis).

Pod uzastopnim vladama levog i desnog centra, Portugal se istakao kao jedna od zemalja članica EU koje su najprijateljskije nastrojene prema investicijama iz Pekinga, čak i dok je blok postajao sve skeptičniji prema kineskom zadiranju u strateške sektore. U ovom smislu je Portugal sličan susednoj Španiji.

Lisabon/Izvor: Unsplash.com

Vrednost kineskih stranih direktnih investicija u Portugalu porasla je za 21 odsto na 12,1 milijardu evra od 2019. godine, na osnovu podataka koje je prikupila Banka Portugala. Kineske firme imaju značajno učešće u portugalskim sektorima kao što su energetika i finansijske usluge.

Nedavno su se kamioni i teške mašine kretali po ogromnoj parceli CALB-a u blizini jedine portugalske rafinerije nafte. U aprilu je rukovodilac CALB-a posetio obližnji kontejnerski terminal kojim upravlja singapurski PSA International. Kada je projekat najavljen 2022. godine, Portugal je imao socijalističku vladu.

„Ovo nije delo ove vlade ili ovog premijera, to je delo prethodne“, rekao je lider socijalista Pedro Nuno Santoš (Santos) u martu. Socijalisti su vladali osam godina pre nego što je desni centar pobedio na izborima u martu 2024. godine.

Zabrinutost zbog Kine kreće se od nacionalne bezbednosti do političkog uticaja i prevelike zavisnosti od njenih lanaca snabdevanja. Brisel se mučio da da dobar odgovor, a vlade zemalja članica su podeljene oko toga kako da se pozabave stalnim prekomernim izvozom Kine u EU.

Prošle godine, istraga EU je utvrdila da su subvencije iz Pekinga dale kineskoj industriji automobila na baterije nepravednu prednost. Blok je uveo carine koje su dostizale i do 45 odsto na električna vozila proizvedena u Kini. Deset zemalja članica, uključujući Francusku i Italiju, podržalo je ovu meru. Portugal se uzdržao. U Lisabonu, projekat CALB se vidi kao način za privlačenje radnih mesta i jačanje pozicije Portugala u lancu snabdevanja automobilskom industrijom. To je jedna zemlja iz male, ali značajne grupe članica EU, uključujući Mađarsku i Španiju, koje traže više poslovanja sa Pekingom – uz potencijalni rizik od rascepa jedinstvenog stava EU.

U Španiji, Stellantis NV i kineski proizvođač baterija Contemporary Amperex Technology Co. ulažu čak 4,1 milijardu evra u fabriku baterija u Aragoniji. Španski premijer Pedro Sančes (Sánchez) posetio je Peking prošlog meseca, što je iznerviralo američku administraciju. Portugalska trgovinska agencija posetila je Kinu u martu.

Jedna epizoda koja i dalje odjekuje posle 15 godina je dužnička kriza evrozone, koja je posebno teško pogodila Portugal, kao i Španiju. Sa BDP-om po glavi stanovnika koji je i dalje među najnižima u Zapadnoj Evropi, uzastopne administracije su nastojale da privuku kvalifikovana radna mesta sa višim platama, i ona koja mogu pomoći u povećanju izvoza i podsticanju rasta.

Zagrljaj Kine nije bio bezuslovan. Godine 2023, Portugal se pridružio drugim zapadnim zemljama koje su zabranile kompanijama iz „visokorizičnih“ zemalja da isporučuju 5G telefonsku opremu, efikasno blokirajući kinesku kompaniju Huawei Technologies Co. Ipak, Portugal je privukao hiljade bogatih Kineza koji su stekli imovinu i boravak putem programa zlatnih viza zemlje.

„Kinezi vide Portugal kao ulaznu tačku na evropsko tržište“, rekao je Džej Ping Čou, šef strateškog saveta Kineske lige u Portugalu, koja promoviše kinesku zajednicu i dodao da se „oni ovde osećaju dobrodošlim jer nema antikineskog raspoloženja koje se ponekad oseća na drugim mestima“.

  • ŽIZI

    17.5.2025 #1 Author

    možda će im to pomoći da prežive krizu, ili bar da se osvoje novi brodovi.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.