Posledice nepredvidive američke trgovinske politike

Pad poverenja malih preduzeća u SAD treći mesec zaredom

PreduzetnikSvet

11.3.2025 16:34 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Pad poverenja malih preduzeća u SAD treći mesec zaredom Pad poverenja malih preduzeća u SAD treći mesec zaredom
Poverenje malih preduzeća u Sjedinjenim Američkim Državama opalo je u februaru treći mesec zaredom, brišući većinu dobitaka ostvarenih nakon izborne pobede predsednika Donalda Trampa... Pad poverenja malih preduzeća u SAD treći mesec zaredom

Poverenje malih preduzeća u Sjedinjenim Američkim Državama opalo je u februaru treći mesec zaredom, brišući većinu dobitaka ostvarenih nakon izborne pobede predsednika Donalda Trampa (Donald Trump) u novembru, usled rastuće zabrinutosti zbog trgovinske politike administracije.

Nacionalna federacija nezavisnog biznisa (NFIB) saopštila je u utorak da je njen Indeks optimizma malih preduzeća prošlog meseca pao za 2,1 poen, na 100,7. Pad odražava i pad poverenja potrošača i poslovnog sektora, kao i pad berze, koji su zajedno poništili takozvani „Trampov skok“. NFIB Indeks neizvesnosti porastao je za četiri poena, na 104, što je drugo najviše očitavanje u istoriji, prenosi Reuters.

„Neizvesnost je velika i raste u poslovnom sektoru, i to iz mnogo razloga“, rekao je glavni ekonomista NFIB Bil Dankelberg, ne navodeći detalje. Vlasnici malih preduzeća uglavnom naginju Republikanskoj stranci.

Trampova nepredvidiva trgovinska politika, obeležena naizmeničnim uvođenjem i ukidanjem tarifa protiv Kanade i Meksika, izazvala je zabrinutost među preduzećima, a ekonomisti upozoravaju da ovakva nestabilnost otežava kompanijama dugoročno planiranje.

Obustavljene tarifa, pretnje novim nametima i već uvedene dažbine navele su potrošače da očekuju višu inflaciju u narednoj godini i duže. Istraživanje koje je sproveo NFIB pokazalo je da je procenat preduzeća koja su povećala prosečne prodajne cene prošlog meseca porastao za 10 poena, na 32 odsto, što je najveći rast od aprila 2021. godine. Rast cena je najčešći u sektorima finansija, veleprodaje, poljoprivrede, maloprodaje, građevine i proizvodnje.

Udeo kompanija koje planiraju povećanje cena porastao je za tri procenta, na 29 odsto, što je najviši nivo u poslednjih 11 meseci. Procenat vlasnika preduzeća koji očekuju poboljšanje ekonomije naglo je pao za deset poena, na 37 odsto. Takođe, udeo onih koji smatraju da je sada dobro vreme za proširenje poslovanja opao je za pet poena, na 12 odsto, što je najveći pad od aprila 2020. godine.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.