Troškovi narasli na 8,8 biliona dolara, rok produžen do 2080.

Saudijski „The Line“ u ozbiljnim finansijskim problemima

InfrastrukturaInvesticijeSvet

15.3.2025 14:12 Autor: Žikica Milošević 4

Saudijski „The Line“ u ozbiljnim finansijskim problemima Saudijski „The Line“ u ozbiljnim finansijskim problemima
Jedan od najvažnijih projekata u svetu infrastrukture i turizma u današnje vreme dešava se u Saudijskoj Arabiji, a to je gigantski NEOM – grad... Saudijski „The Line“ u ozbiljnim finansijskim problemima

Jedan od najvažnijih projekata u svetu infrastrukture i turizma u današnje vreme dešava se u Saudijskoj Arabiji, a to je gigantski NEOM – grad budućnosti koji bi Saudijsku Arabiju duboko povezao sa Crvenim morem i susednim, veoma posećenim letovalištima Jordana (Akaba), Izraela (Eilat) i Egipta (Sinaj i Hurgada).

Sve je to deo Vizije 2030, velikog infrastrukturnog projekta koji ima za cilj da monarhiju odvoji od zavisnosti od nafte i da otvori vrata turizmu i biznisu, koji je danas glavni pokretač Dubaija ili Katara.

NEOM se sastoji od nekoliko delova, odnosno pojedinačnih gradova, a najsporniji je bio „The Line“, ili „Linija“, megaprojekat koji je trebalo da se pruža duž čak 160 kilometara pustinje, i da bude izuzetno uzak, što bi ga učinilo prvim „linearnim gradom“ na svetu, o kome su urbanisti sanjali već decenijama.

Međutim, izveštaji koje prenosi Wall Street Journal kažu da su planovi umnogome izmenjeni, odnosno „The Line“ je dramatično skraćen, a troškovi za ceo megalopolis su narasli – ono što zvaničnici navode kao „krajnji izgled“ NEOM-a sada će, po procenama, koštati 8,8 biliona dolara, a neće biti završeno do 2080. godine. Da stvar bude gora, to je 25 puta više od godišnjeg budžeta Saudijske Arabije u ovom trenutku.

Dodatno, revizorski izveštaj kaže da je vlada pokušala da zabašuri troškove putem izmena koje je „namerno uneo neko od vladinih menadžera“. Revizori tvrde da su menadžeri sakrili informacije o stvarnim troškovima ne samo od javnosti, već i od Mohameda bin Salmana (MBS), koji je osmislio ceo projekat.

Foto: Neom Pic

Prema onome što navodi WSJ, menadžment je pokušao da „nategne“ opravdanost troškova lažnim podacima o profitabilnosti, odnosno da bi pokazali kako će se investicija brže isplatiti unete su nerealistične cene boravka.

Na primer, u skijalištu Trodžena (Trojena) predviđena noć u hotelu označenom kao „boutique hiking hotel“ realno košta 489 dolara, ali se u izveštaju pominje cena od 1.866 dolara, dok je „inventivni glamping“ smeštaj narastao sa realnih 216 dolara na 794 dolara za noć, što su sve izmene veće od trostruke vrednosti.

WSJ tvrdi i da je McKinsey, slavna konsultantska firma, pomogla u ovome. Navodno je Antoni Vives, direktor letovališta Sindala u izgradnji (Sindalah), naveo u mejlu da se „ne iznose troškovi pre glavnog sastanka“. McKinsey je negirao optužbe, ali je javno poznato da kompanija dobija 130 miliona dolara godišnje za svoje konsultantske usluge.

The Line je naročito pogođen – dok će drugi delovi NEOM-a biti skuplji i njihova izgradnja će trajati duže. The Line je prvo skraćen sa 160 na 16 km dužine, a sada samo na dva kilometra u svojoj inicijalnoj fazi! Takođe, zgrade koje će oivičavati bulevar su smanjene sa 500 na 300 metara visine.

Što se tiče „The Line“-a, ionako je delovao nerealistično, a izgleda da će plažni rizort i skijalište ipak biti malo duže građeni nego što je bilo predviđeno početnim, ambicioznim planovima.

  • LEBRON

    15.3.2025 #1 Author

    Svi su u problemima pa i oni.

    Odgovori

  • MADMAX

    16.3.2025 #2 Author

    Oni mogu da experimentišu sve dok im curi nafta.

    Odgovori

  • KIMCHI

    16.3.2025 #3 Author

    Realni troskovi i troskovi na papiru…vecita borba

    Odgovori

  • REA

    16.3.2025 #4 Author

    Leze na zlatu,lako im je

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.