Istraga najveće nepravde u istoriji britanskog pravosuđa

Softverska greška u Pošti zbog koje je 13 zaposlenih izvršilo samoubistvo

SvetU fokusu

9.7.2025 12:19 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Softverska greška u Pošti zbog koje je 13 zaposlenih izvršilo samoubistvo Softverska greška u Pošti zbog koje je 13 zaposlenih izvršilo samoubistvo
Najmanje 13 osoba izvršilo je samoubistvo zbog Poštanskog Horizon IT skandala u Velikoj Britaniji, dok je najmanje 59 ljudi razmišljalo o samoubistvu, navodi se... Softverska greška u Pošti zbog koje je 13 zaposlenih izvršilo samoubistvo

Najmanje 13 osoba izvršilo je samoubistvo zbog Poštanskog Horizon IT skandala u Velikoj Britaniji, dok je najmanje 59 ljudi razmišljalo o samoubistvu, navodi se u prvom izveštaju javne istrage o, kako se smatra, najvećoj pravosudnoj nepravdi u britanskoj istoriji.

Izveštaj na 162 strane, koji je sastavio penzionisani sudija Vajn Vilijams (Wyn Williams), bavi se „katastrofalnim ljudskim posledicama“ koje su pogodile hiljade poštanskih operatera koji su pogrešno okrivljeni za finansijske manjkove zbog neispravnog računarskog softvera Horizon, prenosi Guardian.

Prema Vilijamsu, dok su četiri samoubistva zvanično povezana sa slučajem, najmanje 13 smrtnih slučajeva moglo bi biti direktno povezano sa ovim skandalom, moguće čak i više, s obzirom da su neka samoubistva ostala neprijavljena.

Još 59 ljudi imalo je suicidalne misli, a 10 je pokušalo samoubistvo, neki više puta. „Mentalni stres kroz koji sam prolazio bio je toliko veliki da sam doživeo nervni slom, okrenuo se alkoholu i pokušao samoubistvo nekoliko puta. Dvaput sam bio hospitalizovan u ustanovi za mentalno zdravlje“, naveo je jedan od poštanskih službenika. Dodatno, 19 osoba razvilo je zavisnost od alkohola, navodeći da ne mogu da zaspe bez pića.

Oko 1.000 ljudi je osuđeno između 1999. i 2015. jer je softver Horizon pokazivao da postoji manjak novca, što je tretirano kao pronevera. Još 50 do 60 ljudi je procesuirano, ali ne i osuđeno. Hiljade drugih je platilo razliku iz svog džepa, bez podizanja optužnice.

Izveštaj naglašava da su rukovodioci Pošte znali, ili su morali znati, da sistem ima greške, ali su nastavljali da tvrde da su podaci iz Horizon softvera 100 odsto tačni i koristili ih za krivično gonjenje. Mnogi pogođeni su izgubili posao, dom, zdravlje, pa i živote. Čak i oni koji su oslobođeni optužbi često su bili izopšteni iz svojih zajednica, a brojni su umrli pre nego što su dobili bilo kakvu odštetu, prema nekim izveštajima, više od 350 ljudi.

Do sada je više od 10.000 ljudi podnelo zahteve za nadoknadu kroz četiri različita kompenzaciona programa. Više od 3.000 zahteva još čeka rešavanje, a polovina je u početnoj fazi. Vilijams kritikuje Poštu i njihove pravne savetnike zbog nepotrebno konfrontacionog pristupa, posebno kod početnih ponuda koje su veštački snižavale visinu odštete.

On poziva na hitno dogovaranje jasne definicije „pravične i potpune odštete“, koja bi se primenjivala dosledno.

Istraga pokazuje duboko uznemirujuću sliku jednog od najvećih pravosudnih promašaja u britanskoj istoriji, s razornim posledicama po mentalno zdravlje, finansije i dostojanstvo hiljada ljudi. Vilijams je naglasio da se Pošta mora obavezati na brzo i pravedno rešavanje kompenzacija, kako bi se, makar delimično, ispravila ogromna šteta koju je izazvao ovaj sistemski kolaps pravde.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.