SUDBINA SEVERNOG TOKA 2 IZMEĐU POLITIKE I EKONOMIJE Neizvestan završetak izgradnje gasovoda
18.9.2020 12:39 Autor: Vladimir Jokanović
Gasovod Severni tok 2 (ST2) projekat vredan 9,5 milijardi evra, u čije finansiranje je pored ruskog Gazproma uključeno pet evropskih energetskih kompanija našao se prošle godine na meti američkih sankcija kada je već ušao u završnu fazu. Kada je uprkos tome već izgledalo da je realizacija ST2 ipak izvesna, Evropa je neočekivano počela da okleva.
Neposredni povod za iznenadnu neodlučnost Nemačke, koja je nosilac evropskog dela projekta ST2 je navodno trovanje ruskog opozicionara Alekseja Navaljnija, za koje je osumnjičena Moskva. Rusija je odbacila političke optužbe za pokušaj ubistva Navaljnija, koji je u međuvremenu ozdravio, ali je ovaj slučaj doveden u vezu sa opravdanošću završetka rusko-evropskog gasovoda.
Nemačka kancelarska Angela Merkel pre samo nekoliko nedelja je tvrdila, reagujući na pretnje novim sankcijama Vašingtona da je ST2 ekonomski, a ne politički projekat, kao i da su američke pretnje sankcijama nelegalne. Nakon „slučaja Navaljni“ Merkel je navela da bilo koja odluka koja se tiče izgradnje ST2 treba da bude doneta na nivou EU, radije nego da se o tome pita samo Nemačka.
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lejen (Ursula von der Leyen) ocenila je da ST2 nije samo ekonomski, nego i politički projekat, prenela je u petak agencija TASS. Ona je istakla da izgradnja gasovoda smanjuje nadu u razvoj odnosa EU i Rusije. Istovremeno, ruski brod za polaganje gasovodnih cevi“ Ivan Sidorenko“ napustio je nemačku luku Mukran i zaplovio natrag prema Kalinjingradu, prenele su RIA Novosti. Od 27 država EU izgradnji ST2 od početka se protive Poljska, Letonija i Litvanija.
„Verujem da će projekat Severni tok 2 ipak biti završen u predviđenom roku, jer je to u ekonomskom interesu Nemačke. Ne mislim da će ‘slučaj Navaljni’ zaustaviti gradnju. Nemačka se solidariše sa EU po pitanju sankcija Rusiji, ali to je politika, ST2 je ipak ekonomska potreba Nemačke“, kazao je za Biznis.rs Žarko Rakić, bivši dopisnik Politike iz Frankfurta i doskorašnji v.d. glavnog urednika tog dnevnog lista.
Redovni profesor ekonomije na Tehnološko-metalurškom fakultetu u Beogradu, dr Petar Đukić ocenio je za naš portal da su geostrateške igre refleksija borbe interesa, a da je „Nemcima, kao i svim nacijama sveta, uvozno zavisnim u pogledu gasa, veoma potrebna diversifikacija ponude, kao i strateška mogućnost izbora“. Prema njegovim rečima, tržište je veoma živ sistem, povezan najviše sa dešavanjima u tehnologiji, a delom i u politici.
Đukić navodi da Evropa za sada nema alternativu za ruski gas, ali da će se stvari u tom pogledu menjati.
„Naravno, isto bi bilo da su zavisni (Evropa) od bilo koje monopolističke strane u snabdevanju, uključujući rusku, tako da će verovatno ostaviti mogućnost priključka na isporuke američkog gasa iz naftnih škriljaca“, rekao je Đukić za Biznis.rs, dodajući da je američki energent trenutno dosta skuplji od ruskog, ali da će tehnološka utakmica i zakon konkurencije dovesti do bolje ponude, što će biti dobro za ceo svet.
Komentarišući izglede za završetak preostalih 160 od ukupno 2.450 kilometara gasovoda ST2, Rakić navodi da će projekat biti dovršen, a da će najveći pobednik projekta ST2 biti bivši nemački kancelar Gerhard Šreder (Gerhard Schroder) koji se nalazi na čelu Odbora akcionara ST2.
„Završetak izgradnje ST2 trebalo bi da otvori vrata za projekat Turski tok, a to bi bilo u interesu Srbije i Balkana“, istakao je Rakić.
Logiku izgradnje ST2 profesor Đukić vidi u činjenici da je to projekat proširivanja kapaciteta za dopremanje gasa kao jednog od najplemenitijih fosilnih energenata iz jednog od, gasom najbogatijih basena, u region Evrope u kome je najveća potražnja. Iako je potražnja trenutno umanjena zbog pandemije Covid-19, ona će se neizbežno uskoro povećati.
ST2 je partnerski poduhvat ruskog Gazproma i pet evropskih energetskih kompanija – francuske ENGIE, austrijskog OMW, britansko-holandske Royal Dutch Shell i nemačkih Uniper i Wintershall, a svaka od evropskih kompanija obavezala se da će sa po 950 miliona evra učestvovati u finansiranju projekta, dok je za ostatak finasiranja obavezu preuzela ruska kompanija. Konačna odluka o nastavku ili obustavi preostalih radova na trasi ST2 uz obalu Danske još nije doneta.