Da li se reklamna pauza isplatila?

Temu se teško bori s Amazonom na američkom tržištu

SvetU fokusu

28.7.2025 08:59 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Temu se teško bori s Amazonom na američkom tržištu Temu se teško bori s Amazonom na američkom tržištu
Napori platforme Temu da pronađe američke dobavljače kako bi obnovio svoje poslovanje u online maloprodaji nakon što je Donald Tramp (Donald Trump) ograničio kineski... Temu se teško bori s Amazonom na američkom tržištu

Napori platforme Temu da pronađe američke dobavljače kako bi obnovio svoje poslovanje u online maloprodaji nakon što je Donald Tramp (Donald Trump) ograničio kineski uvoz, dodatno su otežani dominacijom Amazona na tržištu e-trgovine.

Platforma za elektronsku trgovinu, koja je u vlasništvu kineskog PDD Holdingsa, dobila je obaveštenje od američkih kompanija i prodavaca da ne može nuditi niže cene brendiranih proizvoda od onih koje se već nude na Amazonu, prema informacijama dva izvora upoznata sa nedavnim sastancima, piše SEEbiz.

„Rekli smo im da ne mogu potcenjivati Amazon istim proizvodima, moraće da to budu materijalno drugačiji artikli,“ rekao je jedan direktor velike treće strane prodavca.

Razgovori predstavljaju udarac za Temu, koji pokušava da revidira svoj poslovni model nakon što je administracija Donalda Trampa ukinula tzv. de minimis izuzeće, koje mu je omogućavalo uvoz jeftine robe direktno iz Kine bez plaćanja carina.

Poslovanje Temua je usporilo nakon promene carinskog režima, a broj mesečnih aktivnih korisnika njegove američke aplikacije pao je za 54 odsto na 37 miliona između marta i sredine jula, prema podacima kompanije Sensor Tower, specijalizovane za tržišnu analitiku.

Analitičari navode da je pad broja korisnika usledio nakon odluke kompanije da obustavi potrošnju na reklamiranje u SAD, što je izazvalo nagli pad angažovanja korisnika. Oglašavanje je obnovljeno krajem juna.

Temu je samo prošle godine potrošio oko 1,4 milijarde dolara na reklame na platformama Facebook i Instagram, prema podacima ivesticione banke Morgan Stanley.

Direktor treće strane izjavio je da je Temu ponudio prodavcima razne podsticaje, uključujući niže provizije, ne bi li ih ubedio da se isplati plasirati proizvode na njihovoj platformi. Međutim, ta osoba je dodala da su upozorili kinesku firmu da će se Amazon jednostavno prilagoditi nižim cenama.

Amazon agresivno određuje cene proizvoda i postavlja donje granice za većinu artikala. Zbog obima poslovanja, može da podnese gubitke neko vreme kako bi zadržao niske cene – što je izazov za manje konkurente poput Temua.

„Osim ako PDD nije spreman da svake godine gubi milijarde dolara kako bi stekao tržišni udeo u narednih pet godina, moraće da bude pametniji,“ rekao je Martin Hojbel (Martin Heubel), konsultant koji posreduje između Amazona i njegovih dobavljača.

Ako brendovi i nezavisni prodavci ponude niže cene negde drugde, rizikuju da izgube Amazonov „buy box“ – opciju koja omogućava kupcima da dodaju proizvod u korpu i generiše većinu kupovina na sajtu.

Temu samostalno određuje prodajnu cenu artikala koji se prodaju na njegovoj platformi, čime nezavisnim prodavcima ostaje premalo kontrole da spreče pad cena koji bi se potom odrazio i na Amazonu.

S obzirom na ogromnu mrežu Amazona, mnoge firme zavise od njega za značajan deo prodaje, što znači da bi niže cene na Temuu imale ozbiljan domino efekat na njihove prihode.

Amazon je izjavio: „Prodajni partneri samostalno odlučuju o svojim zalihama i izboru proizvoda, kao i o formiranju cena.“

Prema odredbama ugovora sa Amazonom, dobavljači ponekad pristaju da podnesu gubitak ako e-trgovinski gigant snizi cenu njihovog proizvoda, što zapravo omogućava Amazonu da zadrži svoju profitnu maržu.

Amazon je naveo da njegovi dobavljači imaju slobodu da sklapaju ove ugovore „sa krajnjim ciljem da kupcima obezbede konkurentne i niske cene“.

Druga opcija za Temu da ponudi niže cene jeste prodaja vraćenih i sniženih artikala sličnih onima koje kupci obično nalaze kod trgovaca poput Nordstrom Racka i TJ Maxxa.

„Jedini način da Temu konkuriše proizvodima boljeg kvaliteta jeste da prodaje nebrendirane artikle ili nudi veleprodajne popuste,“ rekao je Hojbel.

Amazonova platforma za snižene cene, Haul – ekvivalent Temuu – već prodaje artikle poznatih brendova sa popustom, poput Under Armoura.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.