U Kini rast registrovanja novih automobila čak 12 odsto, u Evropi pad
25.9.2025 10:16 Autor: Redakcija Biznis.rs 1



Asocijacija proizvođača vozila Evrope (ACEA) objavila je analizu ekonomskih i tržišnih rezultata auto-industrije u svetu i EU u prvoj polovini ove godine, koja pokazuje gde se trenutno nalazi auto-industrija i u kom će pravcu ići.
Registracije novih putničkih automobila širom sveta porasle su za pet odsto na 37,4 miliona jedinica, uz rast u Kini od čak 12 odsto. Severna Amerika je imala rast od 2,5 odsto. Evropa je zabeležila pad od 2,4 odsto, od čega tržište EU pad od 1,9 odsto.
Međutim, rezultati u EU su ostali veoma neujednačeni među državama članicama, kako prenosi Srpska asocijacija uvoznika novih vozila i delova.
Španija je nastavila da se ističe kao pokretač rasta, zabeleživši povećanje od 13,9 odsto, uz podršku snažne potrošačke tražnje i vladinih podsticaja. Poljska je takođe pozitivno doprinela, sa registracijama koje su porasle za tri odsto.
Nasuprot tome, tri najveća EU tržišta, Francuska (-7,9 odsto), Nemačka (-4,7 odsto) i Italija (-3,6 odsto), su zabeležila pad. Uzeto zajedno, ovih pet tržišta predstavljaju više od 70 odsto ukupnih registracija putničkih automobila u EU.
Do 30. juna 2025. elektro-automobili su činili 15,6 odsto tržišnog udela EU, što je povećanje u odnosu na nisku početnu vrednost od 12,5 odsto u prvoj polovini 2024. godine. Registracije hibridnih automobila su nastavile da rastu, zauzimajući 34,8 odsto tržišta. U međuvremenu, kombinovani tržišni udeo benzinskih i dizel automobila je pao na 37,8 odsto, sa 48,2 odsto u istom periodu 2024.
Zemlje EFTA (Švajcarska, Norveška, Island, Lihtenštajn) su prednjačile sa 49 odsto udela električnih automobila u prvoj polovini 2025. dok su Poljska i Italija bile na vrhu kupovine hibrida sa 48,6 i 44,2 odsto. Holandija ima čak 35 odsto udela električnih automobila, Belgija 32,8 odsto. Austrija i Nemačka imaju skoro isti tržišni udeo hibridnih (28,1 i 28,5 odsto) i električnih automobila (22 i 17,7 odsto). Francuska ima 44,7 odsto novih registracija hibridnih vozila, uz 17,6 odsto udela elektroautomobila.
Zanimljivo je i pogledati iz kojih zemalja se kupuju putnički automobili u EU.
Nemačka proizvodi 20 odsto putničkih automobila koji se kupuju u EU. Španija sledi sa 13, Češka sa devet, Francuska sa osam i Slovačka pet odsto.
U međuvremenu, udeo automobila proizvedenih u Kini u prodaji u EU porastao je na šest odsto u prvoj polovini 2025. godine, u odnosu na pet procenata u prvoj polovini 2024. Južna Koreja i Japan su imali udeo od oko četiri odsto, dok su Turska i Maroko činili pet i četiri odsto. Kategorija koja obuhvata manje zemlje proizvođače, nastavila je svoj postepeni pad, sa devet odsto u prvoj polovini 2021. na tri odsto u prvoj polovini 2025. godine.
U istom periodu, Kina je imala porast registracija za 12 odsto, dostigavši 11 miliona jedinica. Japan je zabeležio rast od 10,7 odsto na skoro dva miliona jedinica nakon prekida u isporuci tokom 2024. Južna Koreja je doprinela rastu regiona sa povećanjem od pet odsto. Ukupan broj registracija u Indiji ostao je nepromenjen.
Pročitajte još:
Registracije novih automobila u Severnoj Americi takođe su porasle za 2,5 odsto, a u Sjedinjenim Državama za 2,1 odsto u prvoj polovini 2025. Južna Amerika se izdvojila kao region sa najbržim rastom, sa porastom registracija od 12,7 odsto, delimično zahvaljujući rastu Brazila od 3,3 odsto, što je dovelo do povećanja ukupnih registracija u regionu na preko 1,5 miliona jedinica.
Druge zemlje u regionu, posebno Argentina (+86,4 odsto) i Čile (+16,1 odsto), takođe su zabeležile snažan rast u prvoj polovini godine.
Globalna proizvodnja putničkih automobila povećana je za 3,5 odsto u prvoj polovini 2025. godine, dostigavši 37,7 miliona jedinica. Azija je predvodila ovaj rast, doprinoseći sa 60,1 odsto ukupne svetske proizvodnje, dok je EU činila 15,9 odsto svetske proizvodnje automobila.
Kineska proizvodnja je nastavila snažno da raste (povećanje od 12,3 odsto na skoro 13 miliona jedinica), vođena vladinim subvencijama za zamenu, ublaženom politikom auto-kredita, oporavkom domaće potražnje i povećanjem izvoza.
Evropa je smanjila proizvodnju za 2,6 odsto na 7,4 miliona jedinica, što je uzrokovano padom proizvodnje u EU od 2,8 odsto. Proizvodnja je ograničena strožim ciljevima za emisiju CO2, povećanim troškovima i sporim oporavkom na ključnim tržištima.
Proizvodnja automobila u Severnoj Americi takođe je pala za 4,6 odsto na 5,7 miliona jedinica u prvoj polovini 2025. godine, pri čemu je samo proizvodnja u SAD pala za 6,1 odsto. To je rezultat nekoliko faktora, uključujući visoke cene, korekcije zaliha i strože uslove kreditiranja. Štaviše, predstojeći istek poreskih olakšica za električna vozila takođe je smanjio proizvodnju.
LEBRON
25.9.2025 #1 AuthorOcekivano Kina br 1.