Wizz Air počinje sa letovima do sedam sati bez presedanja
21.5.2025 09:06 Autor: Redakcija Biznis.rs 1



Mađarska avio-kompanija Wizz Air postala je prvi operater na svetu koji je preuzeo i u flotu uvrstio putnički avion tipa Airbus A321XLR opremljen Pratt & Whitney GTF motorima. Prva od ukupno 47 naručenih letelica isporučena je tokom svečane ceremonije u Erbasovoj fabrici u Hamburgu, čime je Wizz Air otvorio novo poglavlje u svojoj strategiji širenja na srednjelinijske i dugolinijske destinacije, saopšteno je iz kompanije Airbus.
Neposredno pošto je proslavio 21. rođendan i prevezao više od 437 miliona putnika ka više od 200 destinacija, Wizz Air je preuzeo svoj prvi A321XLR – letelicu koja simbolično označava ulazak kompanije u novu fazu dugolinijskog razvoja.
Ovaj model omogućava avio-kompaniji da zakorači na tržišta koja su ranije bila rezervisana za tradicionalne avio-kompanije, uključujući letove u trajanju od šest do osam sati iz evropskih baza ka Bliskom istoku, Centralnoj Aziji i Severnoj Africi.
Prvi Wizz Air A321XLR registrovan je kao G-XLRA i biće baziran u britanskoj podružnici kompanije. Ova oznaka prati britanski stil registracije koji simbolički odražava karakteristike letelice — u ovom slučaju XLR označava extra-long range (dodatno dugi dolet). Avion nosi fabrički broj (MSN) 11631, prvi put je poleteo 18. marta i sada je šesti isporučeni primerak ovog modela na globalnom nivou, nakon isporuka za Iberiju i Aer Lingus.
Za razliku od tih operatera koji su u svoje XLR-ove ugradili biznis klasu sa ležećim sedištima, Wizz Air je prvi koji je preuzeo letelicu u konfiguraciji isključivo ekonomske klase sa 239 sedišta, u skladu sa svojim poslovnim modelom. Prema podacima sa sajta aeroLOPA, razmak između sedišta kreće se od 28 do 37 inča, u zavisnosti od pozicije u kabini.

Letelica je opremljena najnovijom verzijom Airspace kabine, koja uključuje ambijentalno osvetljenje sa različitim režimima za faze leta poput ukrcavanja, obroka, opuštanja i spavanja – važna pogodnost na letovima koji će trajati šest sati ili više.
Ovaj avion će prvi put biti korišćen u komercijalnom saobraćaju na liniji London (LGW)-Džeda (JED), dugoj oko 4.715 kilometara, a predviđeno trajanje leta je oko sedam sati.
Airbus A321XLR je najnoviji model sa najvećim doletom u A320neo porodici. Opremljen dodatnim centralnim rezervoarom i modifikovanim sistemom goriva, XLR dostiže dolet od 8.704 kilometra, što ga čini idealnim kao rešenje za linije koje su preduge za standardne uskotrupne avione, a preskupe za širokotrupne zbog manjeg broja putnika.
Letelica nudi do 30 odsto nižu potrošnju goriva po sedištu u poređenju sa avionima prethodne generacije, kao i znatno smanjene emisije štetnih gasova i buke. Kao i svi savremeni Airbus avioni, A321XLR je već spreman za letove sa do 50 odsto održivog avio-goriva (SAF), dok proizvođač planira da do 2030. godine omogući i korišćenje 100 odsto SAF-a.
Pročitajte još:
Dodatna prednost za operatore poput mađarske avio-kompanije jeste to što A321XLR deli čak 86 odsto rezervnih delova sa standardnim A321neo modelom, što omogućava laku integraciju u postojeće flote, bez potrebe za značajnim prilagođavanjem logistike i obuke.
Uvođenje A321XLR-a omogućava kompaniji da uvodi direktne letove u trajanju do sedam sati, što do sada nije bilo izvodljivo u okviru njihove postojeće flote. Time se otvara prostor za povezivanje udaljenijih destinacija bez promene modela poslovanja.
Ivana
21.5.2025 #1 AuthorOdlicno… Nadam se da ce od Srbije poceti uskoro